Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

PowerColor komt met een videokaart met ge´ntegreerde netwerkkaart. Vanaf 1 juni wordt de Radeon HD 5770 Sniper op Computex getoond. De netwerktechnologie wordt geleverd door Bigfoot Networks, bekend van de KillerNIC's.

De aangekondigde videokaart van PowerColor betreft een Radeon HD 5770 met een 40nm-Juniper-gpu. Behalve over de geïntegreerde netwerkkaart van Bigfoot Networks, beschikt de Sniper ook over een speciale koeler. Op de kaart lijken twee dvi-poorten, een hdmi-poort en een rj45-aansluiting aanwezig te zijn.

Volgens Fudzilla wordt de kaart op 850MHz geklokt en krijgt hij 1GB ddr5-geheugen, dat op 1200MHz loopt. De netwerkchip zou een Killer 2100 zijn, met 128MB ddr2-geheugen. Meer details worden tijdens Computex bekendgemaakt.

PowerColor HD 5770 Sniper

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

OkÚ, denk even mee, op chronologische volgorde:

Vroegah:
* Integrated graphics, door de CPU berekend
* Losse netwerkkaart, voor dat nieuwe netwerk ding
* Losse graphics card, voor betere graphics
* Netwerkaansluiting ge´ntegreerd op het moederbord
* Integrated Graphics Processors, video'kaart' geintegreerd op moederbord

Tegenwoordig:
* GPU te gebruiken voor niet-graphics taken (Cuda)
* Losse netwerkkaart voor verbeterde netwerkprestaties
* IGP en CPU op ÚÚn package ge´ntegreerd
* Losse netwerkkaart ge´ntegreerd op videokaart

De toekomst:

* CPU, GPU, netwerkkaart, geheugen en opslag ge´ntegreerd op graphics card (die dan 'general computing card, GCC genoemd wordt)
* North, south, east en westbridge, IGP, netwerkchip en zelfs een FPU ge´ntegreerd in de CPU
* Moederbord wordt overbodig, verbind je CPU met je monitor en andere randapparatuur via glasvezel of draadloos en gaan met die banaan
Er zal hoogstwaarschijnlijk wel iets als een moederbord blijven bestaan. Anders zou eigenlijk de mogelijkheid tot upgraden/aanpassen verloren gaan.

Of je moet al een hele grote variatie aanbrengen in de GCC/CPU producten. Lijkt me bovenstaande handiger.
Er zit nu al een FPU in de CPU. Dit is al heel erg lang zo.
Het idee is dat deze aparte NPU een betere performance zou leveren, dat wil zeggen, minder CPU-belasting en minder lag geeft.
Wat Fudzilla trouwens in hetzelfde artikel meldt, maar Tweakers niet, is dat PowerColor ook met een HD 5770 komt met ingebouwde Lucid Hydra chip, dus free mix & match met willekeurige andere kaarten, a la MSI Fusion.
Misschien een eerste stap richting hdmi spec 1.4? Want daarin zit een ethernet channel voorzien...
http://www.hdmi.org/manuf...i_1_4/hdmi_1_4_faq.aspx#1
Voor zover ik kan nagaan dient de netwerk aansluiting op deze kaart als netwerkaansluiting voor de pc, en wordt ze niet doorgelust naar de hdmi poort (dus geen hdmi 1.4), maar misschien zijn ze contacten aan het leggen voor toekomstige kaarten?

Om hdmi 1.4 te verwezenlijken in een computer zou je ofwel een normale netwerkkaart terug moeten doorlussen naar de videokaart (maar dan verlies je die netwerkkaart voor vb. je internernet verbinding), ofwel een netwerkaart integreren in de videokaart...
Een beetje computer heeft tegenwoordig toch wel een netwerkkaar "onboard"?
In nieuws: Bigfoot introduceert Killer 2100-netwerkkaart voor gamers worden de geclaimde voordelen van de KillerNIC besproken. Of het ook Úcht werkt, is vraag 2 ;)
De meeste vertraging zit toch nog altijd tussen de stoel en het toetsenbord?
Ja maar als je gaat "laggen" dan is de vertraging nog groter en dat kun je met deze kaart vermijden.
Lag komt (draadloos uitgesloten) praktisch nooit door je interne netwerkkaart(en), ping maar 's naar je router. Gegarandeerd <1ms, tenzij je slechte kabels hebt of whatsoever.

Vertraging (latency) treedt pas hops erna op, hops waar jij geen zeggenschap over hebt.
pingtijden rekenen de OS-latency (+-5ms) niet mee, en het is voornamelijk dat dat deze kaart vermijdt. Dat lees je toch bij de uitleg over de gebruikte netwerk chip.

[Reactie gewijzigd door kiang op 28 mei 2010 02:08]

5ms :')
ˇf de lag is zo laag dat die 5 msec niets uitmaakt, of hij is zo hoog dat die 5 msec niets uit maakt.
kansloze geldklopperij weer.
Ik haal met een 54Mbit wifi verbinding intern tussen mijn pc en de router een ping van <3ms ik zie niet in hoe een 'dure' netwerkkaart dat gaat verbeteren.

Router is een b-box ding van belgacom (54Mbit router met modem en aansluitingen voor digitale tv) kaart is een linksys WMP300N.
Idd als ze die routers nou eens wat beter maakten als dat tenminste mogelijk is maar dat lijkt me wel, ipv dit soort marketingstuntjes. Daar hebben we wat aan of wereldwijde glasvezel voor normale prijzen.
De markt vraagt wat hij krijgt, er zijn genoeg goede routers te verkrijgen maar daar betaal je ook voor :)
Moet je eens een goede router kopen i.p.v je ISP meuk ;)
Is dat die NIC die je aansluit op je routertje uit de supermarkt? Met de Onboard NIC's is normaal gezien niets mis hoor, heb er zelden een geweten die voor lag zorgde. Er zijn zoveel schakels in een netwerk en internet dat alleen die killernic de problemen niet gaat oplossen hoor...
Lag is de som der delen en niet de zwakste schakel.
Ja maar de lagg die jou pc heeft naar je routertje toe is verwaarloosbaar klein in verhouding met de lagg vanaf de router richting de grote boze internet wereld.

Dus tenzij je een of andere interne netwerk applicatie hebt die wel substantieele hinder heeft van deze vertraging lijkt het me gewoon gebakken lucht...
Echter is een ICMP ping een stuk simpeler om te verwerken dan IP pakketjes en TCP frames in elkaar zetten en checksums nakijken.
Dat is wat die killerNIC doet; pakt naast OSI layer 1 & 2 ook nog even 3 & 4 erbij, wat je OS TCP/IP stack en dus CPU ontlast.

Dan nog blijft de vraag of het echt zoden aan de dijk zet, zelfs als je game 100% CPU trekt.
idd.en de zwakke schakel kan de som wel enorm omlaag trekken en dat gaat deze kaart niet verhelpen
De meeste vertraging zit toch nog altijd tussen de stoel en het toetsenbord?
ja, maar dat ding tussen stoel en toetsenbord kan voorspellen. mitst hij over de juiste informatie beschikt. hoe sneller en gelijkmatiger die informatie binnen komt hoe beter die voorspelling zal kunnen zijn.
wat dat betreft is er dus wel iets te zeggen voor een NIC die lag kan voorkomen.
In nieuws: Bigfoot introduceert Killer 2100-netwerkkaart voor gamers worden de geclaimde voordelen van de KillerNIC besproken. Of het ook Úcht werkt, is vraag 2 ;)
Lijkt mij zeer sterk. Een stevige netwerkkaart gebruik je voor iets wat een hoop netwerk verkeer veroorzaakt, bij games is dit echter minimaal. Naast dat deze nic helemaal geen invloed op je internet connectie heeft, is tevens die 128mb DDR2 buffer echt gigantische overkill. Als je die op een lokaal segment ook maar voor de helft vol weet te krijgen met een potje gamen dan is er echt iets heel erg fout. (en daar gaat een monster netwerk kaart je echt niet bij helpen)

Ben benieuwd naar de reviews :)
Bij games wil je helemaal niet bufferen. Je wilt zo snel mogelijk communiceren met de rest van de spelers / server. }:O
Op de website staat:

"Featuring Advanced Game Detect technology, the card can classify the right network traffic and separate the game data for priority treatment, enabling a faster and more fluid gaming experience."

Dus blijkbaar is er wel een verschil.. alhoewel vraag ik me af of het niet alleen maar een marketing praatje is..
Tuurlijk is het wel een markting-praatje... Wellicht dat die kaart inderdaad meer kan dan een 'ordinaire' maar volgens mij spelen eventuele connectie-problemen bij echte gamers zich vaker af na hun eigen router, dus op het Internet.. En daar heeft zo'n Nic dan weer compleet gÚÚn voordelen.
Maar deze problemen heeft iedereen. Als jij dan toch nog een paar miliseconden eraf weet af te snoepen in je eigen netwerk/hardware, scheelt dat toch weer een beetje. Ook op een LAN, k˙nnen die paar miliseconden precies het verschil maken (afhankelijk van hoe het spel dat je speelt gecode is). Het is maar net hoe belangrijk je het vindt ;)
Ik denk niet dat je in ms moet denken maar meer in de richting van nano seconden.

Een netwerk kaart zal heust geen delay hebben van tientallen ms waar je er dan een paar vanaf kunt snoepen. Zal meer een delay van (ÚÚn) enkele ms zijn waar je miss een tiental ns vanaf kunt snoepen.

Dit hierboven is wat mijn gevoel zegt en wat ik er een beetje vanaf weet. Ik kan helaas zo 1 2 3 niets op internet vinden hierover.
Het gaat ook helemaal niet om het "netwerk kaart" gedeelte. Naast voltages omzetten naar bits en van bits ethernet frames maken doet deze killerNIC ook TCP/IP. En een beetje QoS. Dat ontlast de TCP/IP stack van je operating system, die uitgevoerd wordt door je CPU. Waardoor je CPU meer tijd over houd om aan je spel te besteden en de TCP/IP stack niet gehinderd kan worden door je spel.
Buiten de marketing wereld noemen we dit TCP/IP offloading. Het is in feite hetzelfde concept als je kent met je video accelerator.

Of het (qua latency) werkelijk wat uit maakt bij netwerken, geen idee.. Als je een Quad Core heb waarvan je spel er maar drie gebruikt ben je er in feite ook.
Maar deze problemen heeft iedereen. Als jij dan toch nog een paar miliseconden eraf weet af te snoepen in je eigen netwerk/hardware, scheelt dat toch weer een beetje. Ook op een LAN, k˙nnen die paar miliseconden precies het verschil maken (afhankelijk van hoe het spel dat je speelt gecode is). Het is maar net hoe belangrijk je het vindt ;)
Deze kaart kan inderdaad enkel op een lokaal netwerk iets schelen ... maar enkel voor die pc die naast fileserver ook nog eens een game voor 64 man host. Voor de rest is het nihil en heb je meer aan zoiets als een snellere video kaart.
Game verkeer prioriteit geven maakt misschien nog uit als je een multiplayer speelt op een LAN en op de achtergrond een FTP server hebt lopen. Hoewel je natuurlijk ook gewoon je FTP server kan cappen op een bepaalde bandbreedte, de vraag is of je dan nog steeds profijt hebt van deze NIC.
Game verkeer prioriteit geven maakt misschien nog uit als je een multiplayer speelt op een LAN
Juist, want de motion-prediction van hedendaagse games is zo slecht dat je dat verschil van 4ms direct merkt!

:X
Waarom is dit precies nuttig eigenlijk? Het lijkt me toch dat elke moederbord waar je deze kaart in zou willen prikken toch wel standaard een netwerk mogelijkheid ge´ntegreerd heeft.. ?
De netwerkkaart haalt de belasting van de cpu af. Meestal resulteerd dat in een lagere ping wat beter is voor de online games.

Zie: Bigfoot
Ik zou dat "meestal" maar vervangen door: "In theorie"

Het lijkt er op dat die grafiek van die fabrikant alleen bereikt wordt als je cpu continu op 100% staat.
In hoeverre is dat realistisch voor games?
Heel realistisch. Tenzij de engine niet heel best is uitgevoerd.
Doet een beetje Intel NIC van 35 euro ook. Dit is gewoon way te overkill en 1 grote marketing truc.
Vermoedelijk kun je hiermee video data streamen over het netwerk.
Vermoedelijk kun je hiermee video data streamen over het netwerk.
Hehe ... rechtstreeks van de NIC naar het videogeheugen :) Zou wel cool zijn
Vermoedelijk kun je hiermee video data streamen over het netwerk
Dat gaat ook zonder zo'n kaart al voortreffelijk.
Ik heb maar 1 vraag... waarom? Een Intel kaartje heeft all het spul hardwarematig.
Maar kost je een extra slot. Schijnbaar was er nog wat ruimte op de PCB en backplate. Niet teveel en daarom is het een netwerk kaart geworden. Een geluidskaart versie zal binnenkort wel komen.
ATI levert al vga kaarten met een realtek chip voor geluid over HDMI
Tijd voor een gpu met een paralelle poort ;)
Wat is de toegevoegde waarde van een netwerkinterface op je videokaart? Volgens mij hebben 90% van de moederborden die on-board en als ÚÚn van beide stukgaat ben je de ander ook gelijk kwijt.
Vermoedelijk kun je hiermee video data streamen over het netwerk.
Hoe zie je dat voor je? Wat bedoel je uberhaupt met 'video data'?

[Reactie gewijzigd door Sharky op 27 mei 2010 17:02]

Lees ook: AMD stuurt video over netwerk met ATI FirePro RG220-videokaart

http://tweakers.net/nieuw...pro-rg220-videokaart.html
Naar mijn mening origineel, maar niet heel erg nuttig.

Er zijn weinig computers die wel zo'n kaart nodig hebben maar nog geen netwerk kaart hebben.

Mis ik hier misschien informatie m.b.t. online gaming en een goede netwerk kaart/chip? Want de meeste lag ligt bij mij toch echt aan mijn ISP ;).
Ik zie een gemakkelijke oplossing voor htpc's die 2 netwerkpoorten nodig hebben, dan hoef je maar 1 kaart in te bouwen en te koelen ipv. 2.
Hm, eigenlijk wel apart dat het hier gaat om een combinatie met een 5770. Afgezien van het feit dat ik het nut van deze netwerkkaarten betwijfel, lijkt het mij dat deze netwerkkaart gericht is op die-hard gamers. Een combinatie met een 58x0 (of zelfs 5970) zou me dan logischer lijken aangezien echte die-hards wel wat meer power dan een 5770 willen.
Ik neem aan dat je anders misschien teveel bandbreedte wegneemt van de PCI-e bus, en dat je daar nu minder problemen mee hebt omdat de 5770 minder krachtig is.
Die hard gamers nemen dan gewoon een 5970 en losse netwerkkaart.
2 pagina's met reacties van mensen die het nut er niet van in zien, daar zie ik het nut dan weer niet van in :)
Zzoals er ook mensen zijn die het nut van een geluidskaart niet inzien vanwegen de onboard geluidchip.

Je kan een nic simpel houden en alleen de hoogst noodzakelijke dingen laten doen, de rest laat je afhandelen door de driver (softwarematig dus)
Of je voegt hardware toe aan de nic die het werk van de driver grotendeels overneemt en het vele malen kan.

Weet niet wat die killer doet, maar kan me zo voorstellen dat ze wat zaken overnemen uit de de hogere iso-lagen alleen velen malen sneller.

Als ik ooit zin heb ga ik me er eens in inlezen, maar nu even niet :P
Kort samengevat geeft het prioriteit aan bepaalde pakketten, en zou het de Windows netwerk stack voor die pakketten "bypassen".
Strict theoretisch gezien zou dat inderdaad moeten werken, maar er zijn nog zoveel andere factoren op een netwerk waardoor de meesten zich hier de vraag stellen of de winst het waard is. (als je iets optimaliseert wat maar 1% van het totaal bedraagt, is speelt het geen rol hoe goed je het optimaliseert: de winst blijft beperkt)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True