Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

MSI heeft officieel de HD 5770 Hawk ge´ntroduceerd. De videokaart werd tijdens de CES, begin januari, al aangekondigd, maar is nu ook te koop. De videokaart is voorzien van een stevige koeler en zou bijzonder goed overgeklokt kunnen worden.

MSI heeft de Hawk-serie bedacht als mainstream-variant van de Lightning-serie. Beide series moeten garant staan voor goede overklokeigenschappen. De HD 5770 Hawk is de eerste videokaart die MSI in de Hawk-serie uitbrengt. De videokaart is uitgerust met een Juniper-gpu, met 800 streamprocessors, die hun werk doen op een kloksnelheid van 875MHz. Normaliter zijn de Juniper-gpu's op 850MHz geklokt. Het geheugen, 1GB gddr5, heeft een effectieve kloksnelheid van 4800MHz, wat gebruikelijk is voor een HD 5770.

Om de HD 5770 Hawk te laten onderscheiden van andere videokaarten, werd het voedingscircuit uitgebreid van vier naar zeven fasen, terwijl het geheugen zoals normaal door één fase van prik wordt voorzien. Ook de koeler werd vervangen, en wel door een Twin Frozr II-koeler, met drie heatpipes en twee fans. MSI levert verder de Afterburner-software mee, waarmee de spanning op de gpu opgehoogd kan worden. Twee spanningsmeetpunten op het pcb zorgen ervoor dat de spanning eenvoudig uitgelezen kan worden.

De website Guru3D ontving al een reviewexemplaar, en klokte de videokaart over met behulp van luchtkoeling. Daarmee werd al een zeer respectabele kloksnelheid van 1050MHz gehaald, terwijl het geheugen op 5660MHz liep. De prestaties van de gpu namen daardoor met ruim tien procent toe.

MSI HD 5770 Hawk

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Mooie kaart, denk dat ik die maar ga halen als ik een 5770 haal.
Normaal moet je zo'n blok nog extra kopen en je oude bende vervangen.
Voor dat beetje meer is dat hier allemaal voor je gedaan.

De 5770 normaal staat op tdp 108 wat misschien met oc rond de 110 en heel misschien de 115 aantikt.
Verbruikt echt niet zoveel, paar watt (10-13) meer als een 9600gt(wat ik nu in me pc heb) voor bijna dubbele benches.
Goed te doen dus.

Zelf nog iets meer als dubbel, 9600 gt staat hier op 757 en de 5770 op 1538.
Voor het stroomverbruik hoef je hem dus echt niet te laten liggen.
http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

[Reactie gewijzigd door TheStonedOne op 5 februari 2010 16:28]

Leuk kaartje, wat mag dit gaan kosten?
De kaart zou hier in NL voor rond de €149 te koop moeten kunnen zijn. €149 is wel een erg scherpe en competitieve prijs. Ik verwacht echter wel dat de prijzen in het begin waarschijnlijk iets hoger liggen dan deze prijs, maar dat is meestal het geval bij nieuwe producten.

Als je uit gaat van het feit dat de meeste HD5770s rond de €130-140 kosten, dan valt de meerprijs voor de R5770 Hawk enorm mee, zeker als je ziet wat je er voor terug krijgt (custom PCB, custom 7+1 phase design, Twin Frozr II, V-Kit, hoge qualiteit onderdelen etc).

Over het geluid die de Twin Frozr II produceert kan ik je zeggen dat deze echt stil is. Ja, als je de fans op 100% zet dan hoor je het natuurlijk wel, maar doorgaans is-ie fluisterstil.
Volgens CJ komt dit kaartje op zo'n 149€
http://gathering.tweakers...message/33414308#33414308
En ik kwam eerder een suggested retail price van €150 tegen. Echt heel duur gaat die dus nog niet eens worden :)
Twee fans dus ook dubbel zoveel herrie. Voor mij iig een argument om het niet te kopen
Hoezo dat? Misschien zijn deze fans wel stiller of hoeven ze minder snel te draaien (dus minder geluid) om hetzelfde te koelen. Ik vind het een beetje een non argument.
Vind het zelf juist een heel interessante kaart, zeker omdat de prijs maar nauwelijks boven die van de referentiekaart ligt (149 euro voor de Hawk dacht ik, vs 140 euro voor de standaard 5770)
Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte maar 2 fans naast elkaar draaien geeft ook turbulente airflow op het koelbblok, wat ook meer geluid genereert. Zelfs als ze minder hard draaien kan het dan meer herrie gaan geven.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 5 februari 2010 15:34]

Elke fan op elk koelblok zorgt voor turbulente luchtstromen, gelukkig maar, want turbulente stroom heeft een veel grotere warmteoverdracht dan laminaire stroom.
Ze hadden er misschien wel beter een schotje tussen kunnen doen om interferentie te voorkomen, maar misschien maakt het weinig uit, weten wij veel?

Wel een leuk kaartje, als m'n 8800gtx nog eens dood gaat zal ik deze zeker overwegen.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 5 februari 2010 15:51]

Die luchtstroom op lage snelheid hoor je echt niet dus daar hoef je niet bang voor te zijn, zulke koelers zijn ook stukken beter in het koel houden van de kaart, ook als die gestressed word zal die stiller zijn dan de standaardkoeler.Twee fans die lagere snelheden kunnen aanhouden dan een standaard fan zullen dus geluidstechnisch minder geluid produceren.
Het geluid word deels geproduceerd door de fans zelf en door de lucht die langs de finnen word geblazen. Die lucht maakt echter pas echt hoorbaar geluid als de fans heel stil zijn en heel veel lucht per minuut erlangs blazen.
Dit is beide echter praktisch onmogelijk in een geval als dit.
Test het maar met een fijn rooster ofzoiets en blaas er zachtjes tegenaan.
Pas als je behoorlijk hard blaast zal je hoorbaar geluid produceren. Onthoud ook dat je oor er nu 15 cm vanaf zit en niet 1,5 m wat meestal bij je kast zo is.
:)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 6 februari 2010 13:07]

Dat is niet geheel waar als ze beide het zelfde aantal db produceren komt er 3db bij dus nooit 2 keer zoveel herrie

mooi ding en vooral de uitlees punten
Elke 3dB is een verdubbeling van geluidsdruk. Dus reken maar dat het een harder geluid maakt.

Zeer mooi kaart dit. Het is slim van MSI om ook in de mainstream OC kaarten aan te bieden.
hangt volledig van de verplaatste lucht uit.

Stel: 1 fan moet aan 4000 toeren draaien om 10m│ lucht /minuut te verplaatsen.
om dezelfde luchthoeveelheid te verplaatsen kunnen 2 fans gebruikt worden aan 2000 toeren.
waarbij het geproduceerd geluid van de fans zelf stukken lager komt te liggen, volledig fictief nog altijd zou het van 35 db naar 30 db kunnen gaan per fan x 2 fans kom je dan op 33 db uit.

dat is dan 2 db winst, en bijna een halvering van het geluidssterkte.

Hangt dus van een groot aantal parameters af.

in een ander geval zou je misschien maar 3db per fan winnen , wat je dan inderdaad 3db meer geluid oplevert.
Twee dezelfde fans geven dubbele herrie, maar vergeet niet dat een fan bij oplopend toerental onevenredig meer geluid gaat maken. Je kan dus beter 2x 80 mm 2000 rpm hebben dan 1x 80 mm 4000 rpm.

Ik heb een MSI GTX260 Twinfrozr OC. Deze heeft ook twee fans en ben erg te spreken over hoe stil deze is.
Bovendien is het zo dat als je twee fans hebt ipv. 1, dat de fans het makkelijker hebben, meer lucht gaan verplaatsen, en een lager toerental aannemen, onafhankelijk van regulatie. Denk maar aan je hand voor de stofzuiger houden, dan hoor je dat de fan meer toeren gaat maken.
Wat ik nog weet van natuurkunde is dat bij een verdubbeling van het aantal geluidsbronnen het geluid met 3decibel toeneemt.
1 koeler 15 decibel
2 koelers 18 decibel
4 koelers 21 decibel
Dat klinkt als onzin.

1 geluidsbron produceerd 10db.
De 2e produceerd 1db aan geluid.

Als je die twee bij elkaar zet jou je volgens jou dus 13db krijgen.

Klinkt niet echt aannemelijk.
Hij bedoelt natuurlijk 2 bronnen met een gelijk geluidsniveau.
We gaan er wel even vanuit dat beide genoemde geluidsbronnen een vergelijkbaar niveau produceren, zoals bij deze koeler. Die twee fans maken vergelijkbare hoeveelheden geluid.
Verder wordt nogal eens vergeten dat decibellen logaritmisch zijn, dus twee keer zoveel herrie =/= twee keer zoveel decibellen.
Hangt af:
-van kwaliteit van de lagers.
-Hoeveelheid bladen in de fan en de vorm er van.
-rotatie snelheid.
-Manier waarop de lucht weerstand ondervind.

Kwaliteit van de fans zal het dus uitmaken 8-)
Ik zeg altijd, als mensen last hebben van het geluid van hun pc.

Staan je speakers te zacht
_/-\o_ lol BTW, de Nuon vaart er wel bij, bij deze kaart, hoeveel verstookt deze bruut?

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 5 februari 2010 16:08]

Met de 25mhz hogere clock waar deze kaart standaard op loopt is hij zuiniger dan de standaard HD5770 (volgens techpowerup).
Precies :P I want to hear it's brutal power!
Dit is fout!
Als je 3 dezelfde waardes hebt(3 fans) komt er 3 decibel bij.
Dus hier komt nog niet eens 2 Db bij, en reken maar dat deze stiller zijn!
Deze zijn veel groter en het zijn er twee.
nope, als je dezelfde 2 fans hebt, dan maakt die 3db zoveel lawaai als je er maar eentje hebt. even er vanuitgaande dat 2 tegelijkertijd draaiende fans niet nog meer lawaai maakt door verstoring in de luchtcirculatie.

"...Door het logaritmische karakter worden vermenigvuldigingen omgezet in optellingen, zodat een intensiteitstoename met een factor 2 vertaald wordt als toename met 10 Ě10log(2) = 3,01 dB." bron
MSI is zeer goed aan de weg aan het timmeren en ik ben blij dat ze goede koelers aanbieden ook in de mainstream markt.
Deze koelers zullen in ieder geval beter werken dan die standaard stofzuigers. En als je niet gaat overclocken, dan kun je ze langzamer laten draaien wat weer veel in geluid scheelt.

Zoals in de review te lezen is, is deze kaart behoorlijk stil.

[Reactie gewijzigd door Petertyuh op 5 februari 2010 15:27]

Een randvoorwaarde is sowieso een goede airflow in de kast zelf. Die is van grote invloed op koeling van de vid.kaart. In een kast met slechte flow maakt de koeler van de kaart nauwelijks uit, die maakt dan altijd teveel toeren.
Is het voor de meerprijs van zo een kaart niet beter om gewoon een sneller model te kopen?
Normaal gesproken wel, maar de meerpijs in amerika zit zo rond de 20 dollar t.o.v. een standaard hd5770. Gezien er tussen de hd5770 en de hd5850 een gat van zo'n 100 euro zit en deze kaart naast hogere prestaties ook een lager idle verbruik heeft (volgens guru3d dan) en stiller is, is het voor die 15/20 euro meer niet zo'n slechte optie.
Daar komt de 5830 dan tussen te zitten.
Wat biedt zo'n kaart nu? Is dit alleen voor prestaties binnen bepaalde spellen? Heeft het buiten die spellen nog een enkel nut?
Ja minder hitte wat betekent langere levensduur.
Of stiller, maar dan heb je meer hitte, maar rekenmaar dat deze versie de levensduur verlangt!
99% procent van de doelgroep koopt een nieuwe kaart voordat de huidige opgebruikt is. Of een kaart nou 3 / 5 of 10 jaar meegaat....
Guru3d biedt altijd zeer goede reviews
de kaart heeft er zelfs een uitzonderlijke reward voor gekregen
en msi heeft me nooit teleurgesteld
een aanrader zo te zien
http://www.msi.eu/fuzion/
Je kunt zo'n kaartje zelfs gratis krijgen als je die Fuzion van ze koopt. Op zich geen slechte deal (mits je natuurlijk bij de eerste 10 zit).

En voor €149 euro geen slechte prijs, slechts 10 tot 20 euro duurder dan de gangbare 5770s.
Tjonge wat een mooi ding... Ik voel me nu dus een enorme sukkel omdat ik eerst van plan was een msi kaart te kopen met een gtx260, ook een twinfrozr. Toen bleek dat ze niet meer verkocht werden moest ik dus een andere kaart zoeken: Kwam ik uit bij de hd 5770 van saphire met waterkoeling. Nu ik deze hier zie staan heb ik enorme spijt...

Ik vraag me trouwens af, net als in de eerdere discussie hier, of een twin frozr meer geluid produceert dan een kaart met 1 vergelijkbare fan. En zeker hoe dat na verloop van tijd is.

[Reactie gewijzigd door revon94 op 5 februari 2010 16:03]

Je mag die Saphire WC wel ruilen met die van mij hoor. Moet ik alleen even wachten tot ik de MSI Hawk ergens kan kopen. Zodra ik hem heb geef ik wel een gil. O-)

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 8 februari 2010 16:21]

Ik hoop dat ze snel beschikbaar komen! Zit er aan te denken twee van deze rakkers voor mijn i7 920 setup te kopen! Hopen dat ze niet al te duur worden. Er is trouwens vanmorgen op HWI ook een review online gekomen over deze mooie HD5770 HAWK, maar staat daar ook nog in de de prijsvergelijker...

Weet iemand van MSI af hoe lang het zal gaan duren voordat ze op voorraad zijn bij de winkels? Duurt dat dagen of weken?