Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Microsoft heeft versie 1.0 van de Kinect for Windows-sdk gepubliceerd. Er kunnen vier sensors op een systeem worden aangesloten; ten opzichte van de bta zijn de stemherkenning en het tracken van meerdere personen tegelijk verbeterd.

Microsoft heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd sinds de release van de tweede bèta, die drie maanden geleden verscheen. Naast het ondersteunen van vier sensors in een enkel systeem kan versie 1.0 beter meer mensen tegelijk registreren, waarbij softwaredevelopers kunnen kiezen op wie de sensor zich moet richten. Ook is het met de nieuwe Near Mode-ondersteuning mogelijk om objecten al te herkennen op een afstand van 40 in plaats van 50 centimeter. Daarnaast is de installer nu geschikt om door derden in hun applicaties geïmplementeerd te worden.

Verder is Microsoft begonnen met de levering van de Kinect for Windows-hardware, zoals Steve Ballmer tijdens de CES al aankondigde. De verkoop start in twaalf landen, maar Nederland is daar niet bij: het gaat om de VS, Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Japan, Mexico, Nieuw-Zeeland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Volgens Microsoft gaat de hardware 249 dollar kosten; later dit jaar zou voor onderwijsdoeleinden een sensor voor 149 dollar worden aangeboden. 

Met de release wil Microsoft tal van bedrijven overhalen om nieuwe applicaties voor de bewegingsgevoelige controller te ontwikkelen. Onlangs bleek al dat Microsoft samen met Asus werkt aan prototypes van laptops met een ingebouwde Kinect-sensor.

Kinect for Windows

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Erg leuk speelgoed. Ik kan wel wat leuke oplossingen bedenken. XBMC met Kinect ondersteuning/voice control. Er zijn al dingen ontwikkeld die het mogelijk maken met de 360 versie van Kinect, maar met de officile SDK en specifieke PC Hardware zal dit alleen maar uitgebreider worden.

Vind alleen de prijs nog veel te duur voor zo'n gimmick-feature.
dat is precies wat ik ga maken. Al moet ik zeggen dat ik voor XBMC liever linux gebruik, en ik nog niet heb gezocht of daar ook een fatsoenlijke driver voor is/komt

Eigenlijk is dat een stomme opmerking van me, want Kinect zal waarschijnlijk goed te programmeren zijn in .NET en nog lang niet in Mono
Waarom is dit model nog zo duur, als je de geruchten mag geloven zal er een kinect 2.0 komen voor de next-gen Xbox.
Als ik het goed had gelezen waren deze modellen nagenoeg identiek maar heeft de 2.0 versie een eigen processor aan boord, waarbij eigenlijk dit al de bedoeling was bij de eerste versie, maar werd van af gezien ivm het kosten plaatje.
Het verschil is dat ze bij de Xbox ook nog extra inkomsten halen uit de verkoop van Kinect-games en Xbox Live abonnementen. Die extra inkomsten hebben ze op dit moment niet bij Kinect for Windows.
Dit model is zo duur omdat het een niche product is, het zal waarschijnlijk maar weinig gebruikers aanspreken. Dit is niet voor gamers, maar op het moment vooral voor voor hobbyisten, kunstenaars en wetenschappers (zie bijvoorbeeld http://www.lustlab.net/kinect/ ).

Microsoft heeft ook the Kinect Accelerator, een project om bedrijven te stimuleren nieuwe toepassingen te ontwikkelen. Mogelijk leidt dat tot allerlei nieuwe markten; bijvoorbeeld home automation of medische toepassingen.
Ik vind 150 euro al veel. Dat is ook precies de reden waarom hij nog niet onder mijn TV staat.
Voor 150 euro kun je slechts met de (veel beperktere) bta van de SDK aan de slag:
Non-commercial deployments using the new runtime and SDK will require the fully tested and supported Kinect for Windows hardware and software platform, just as commercial deployments do. Existing non-commercial deployments using our beta SDK may continue using the beta and the Kinect for Xbox 360 hardware; to accommodate this, we are extending the beta license for three more years, to June 16, 2016.
Dus je kunt voor 150 euro aan de slag, maar handiger is de Kinect for Windows-versie te kopen: dan ben je 250 dollar oftewel een euro of 190 kwijt.

Maar inderdaad: te veel geld om er maar wat mee te hobbyen.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 2 februari 2012 12:47]

Er zijn al best veel acties geweest voor 100 euro, maar dan blijft het nog veel geld. Ook vraag ik mij eigen af of ik het uberhaupt zal gebruiken. 's avonds ga ik niet voor een TV staan springen en overdag ben ik meestal naar school / werken.
vergis je niet N00b, voor de hardware die erin zit (IR camera) is de kinect een zr voordelig toestel.
Ook zijn de toepassingen (oa in de robotica) bijna eindeloos.

Verwacht in de toekomst nog veel artikelen in de vorm van:

Onderzoekscentrum/universiteit gebruikt kinect voor toepassing X.
Dat geloof ik ook wel. Ik vind het alleen nog niet de aanschaf waard
het blijft een ozin ding voor 98% van de mensen.
zal voor priv gebruik nooit wat worden, die spellen verkopen ook voor geen meter.
Ach ja liever 500 euro uitgeven aan een overbetaalde iphone dan maar.

Het ding zal 250 euro gaan kosten en heel simpel of je wilt het er voor betalen of niet. MS zal er lekker op verdienen en dat is hun goed recht. Apple verdient ook heel goed aan de iphone dus waarom MS niet.
Ik vind het vreemd dat het (nog) niet in Nederland wordt uitgebracht. Nederland is toch wel heel erg actief op het gebied van applicatieontwikkeling.
Ik denk persoonijk dat Microsoft de bal behoorlijk mis slaat als dit apparaat zo veel geld gaat kosten.

Een mogelijkheid is natuurlijk om het in te bouwen in nieuwe laptops/computers, maar ik zie mijzelf nog niet echt zwaaien naar mijn laptop/pc ...

Voor Game-doeleinden voldoet hij prima (heb er zelf een icm met Xbox360). Pc-gaming is voor mij enkel geschikt voor fps (mijn mening). En daar heb je een precisie nodig die een Kinect nog niet kan geven denk ik zelf.

Voor onderwijsdoeleinden kan het misschien wel nuttig zijn, maar dan moet de precisie wel drastisch verbeterd zijn (als het moet dienen voor smartboards ed). Op de Xbox hier is die namelijk net genoeg voor Gaming en beweging, maar niet voor precisie-aanduidingen.
Het is een lelijk ding en met een prijsje van $249 is hij, voor een sensor, ongeveer $200 te duur. (Zag ik 'm niet voor 115 op pricewatch?).
In theorie zou je 'm zelf kunnen bouwen voor $56: http://www.digitaltrends....56-to-make-149-99-to-own/
De tech is inmiddels 7 jaar oud en de patenten rusten bij een rus.
Ik zie er zelf geen toepassing voor, maar misschien dat ik het licht nog ga zien.

Vind jij het ook niet nuttig, maar wel leuk om te spelen met een dergelijk apparaat, sluit je dan aan bij OpenKinect:
http://openkinect.org/wiki/Main_Page
Ik snap niet dat dit PC-specifiek wordt uitgebracht.
Mss leuk voor de HTPC gebruikers, je systeempje vanuit de bank te bedienen , maar verder dan dat noem ik het niet erg innovatief en niet praktisch .
En laat staan de prijs van 249$, ook niet goedkoop te noemen.
Vaak heb je het probleem bij de huidige Kinect (Xbox360)dat huiskamers net niet groot genoeg zijn, en dat je allerlei meubels weg moet schuiven.
En mijn kinderen willen wel eens dichter bij de TV staan, of ze kunnen niet bij de virtuele knop rechtsboven.
Die grote benodigde afstand van de huidige Kinect is uitermate onflexibel.
Voorlopig muis en tobo voor mij.
Je zit achter je PC dus daar moest de Kinect voor worden aangepast, inclusief de software. Hierdoor is de nauwkeurigheid verbeterd.

Wat je er verder mee kan? Dat laat Microsoft over aan creatieve geesten en wetenschappers. Het is de eerste keer dat zulke hardware en software voor een relatief laag bedrag beschikbaar is. Even afwachten dus.
Ook is het met de nieuwe Near Mode-ondersteuning mogelijk om objecten al te herkennen op een afstand van 40 in plaats van 50 centimeter.
Dus standaard is het al 50 cm, en dat kan zelfs 40cm worden. Dan moet je wel een hele kleine huiskamer hebben ;)

En 249$ is wel erg veel, vond het een leuk idee maar met deze prijs slaat Microsoft de plank volledig mis. Hopelijk wordt-ie snel goedkoper.
De prijs is best logisch. Bij de Xbox Kinect haalt Microsoft de opbrengsten vooral uit de games, dus kunnen ze de prijs voordeliger zetten. Bij de Windows Kinect verdient Microsoft niks buiten de verkoop van de sensor :) Het blijft een bedrijf dat winst moet maken :)
Komt daar ook nog eens bij dat het niet voor de gemiddelde thuisgebruiker is maar meer voor ontwikkelaars. Er is namelijk nog geen software voor, vandaar de bijgeleverde sdk. Met die prijs vermijden ze dus dat de doorsnee ouder het koopt voor zijn kind om hun pc met de handen te bedienen (al zal het nu waarschijnlijk nog gebeuren) :)

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 2 februari 2012 14:02]

Dit gaat hem dan over andere ontwikkeltoepassingen als mensenherkenning, je kan zo bvb een robot objecten laten herkennen/leren. Daarom is die relatief korte afstand (40cm) praktisch.

Voor kleine objecten is dat nog zelfs vrij ver.
Dat is juist het voordeel van deze; Er zit een andere lens op waardoor hij van een veel kortere afstand te gebruiken is :)
Je hebt voor de xbox kinect ook al een soort loep, waardoor hij ook voor dichtbij beter werkt.
http://www.priceangels.co...inect-Black--s147451.html
- Up ti 35-50% reduction in space needed to play

Dan hoeft je woon kamer ook niet zo groot te zijn.

Edit:typo ;(

[Reactie gewijzigd door bonus op 2 februari 2012 15:45]

Ik snap niet dat dit PC-specifiek wordt uitgebracht.
Vaak heb je het probleem bij de huidige Kinect (Xbox360)dat huiskamers net niet groot genoeg zijn, en dat je allerlei meubels weg moet schuiven.
Die grote benodigde afstand van de huidige Kinect is uitermate onflexibel.
En uit het artikel:
Ook is het met de nieuwe Near Mode-ondersteuning mogelijk om objecten al te herkennen op een afstand van 40 in plaats van 50 centimeter.
Snap je het dan nu wel?

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 februari 2012 12:40]

ja ja, ik heb de artikel wel gelezen .Noem mij maar een old school ,maar ik zie mijzelf niet met de handen zwaaien voor mij PC.
Heeft nou niemand in de gaten dat de versie die hier in dit artikel word aangekondigd niet echt voor thuis gebruik is?
Je krijgt er de SDK bij dus er moet nog software voor ontwikkeld worden

Microsoft brengt dit uit zodat geinteresseerden er mee aan de slag kunnen en zelf wel verzinnen waar ze m voor gaan gebruiken

De hardware voor 250,- is gewoon spotgoedkoop en veel onderzoekers zullen zo'n ding kopen
Voor PC-gaming lijkt het me ook niet echt nuttig.

Zie wel een functie als HTPC (voor XBMC bijvoorbeeld) bediening ter vervanging van een reguliere afstandsbediening of draadloos toetsenbord. Maar dan is het inderdaad vrij veel geld voor alleen die functie.

http://www.youtube.com/watch?v=9RDqv7vqJIo

[Reactie gewijzigd door Aemstel op 2 februari 2012 13:24]

Ik zit nu te denken aan de combinatie wan deze Windows-kinect sensor en de nieuwe Windows 8.
Want wat als je geen touchscreen hebt met al die tiles die in W8 gebruikt word.
Geen vette vingers op je scerm en toch de interface kunnen gebruiken zoals hij ontworpen is. Alleen dan word de prijs wel erg hoog als je licentie en sensor koopt.

Als je het zo ziet is Microsoft slim bezig ontwikkeling word nu al gestart en de Windows 8 is in aankomst..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True