Sony vraagt patent aan op Kinect-kloon

Sony blijkt eind 2011 patent aangevraagd te hebben op een systeem dat veel weg heeft van de Kinect, de bewegingsgevoelige controller van concurrent Microsoft. Het systeem maakt gebruik van een 3d-camera die bewegingen detecteert.

Het United States Patent Office heeft een aanvraag gepubliceerd die Sony eind 2011 ingediend blijkt te hebben. Daarin wordt een 'user-driven three-dimensional interactive gaming environment' omschreven. De opstelling die Sony beschrijft bestaat uit een 3d-camera die op een tv geplaatst wordt. De camera is aangesloten op een console. De omschrijving lijkt daarmee erg op die van de Kinect, de controller die Microsoft in 2010 op de markt bracht. Volgens de omschrijving die Sony bij de aanvraag geeft, wordt de camera gebruikt om de positie van de speler in de driedimensionale ruimte te bepalen en om de bewegingen van de speler te volgen. Ook dat is precies hoe Kinect functioneert.

Sony pareerde in 2009 de aankondiging van de Kinect met de Move, ook een controller die de bewegingen van een speler volgt, maar die gebruikmaakt van een of twee fysieke controllers, die de speler in zijn hand houdt. Net als de Kinect verscheen ook de Move in 2010 op de markt. Het patent voor de nieuwe controller is aangevraagd door Richard Marks, de man die ooit de EyeToy-camera voor Sony ontwikkelde. Die verscheen in 2003 voor de PlayStation 2 en kon al gebruikt worden om bewegingen van spelers te detecteren. De EyeToy was echter geen 3d-camera. Het is niet bekend of Sony van plan is om echt een dergelijke camera op de markt te brengen.

Sony vraagt patent aan op Kinect-kloon Sony vraagt patent aan op Kinect-kloon Sony vraagt patent aan op Kinect-kloon Sony vraagt patent aan op Kinect-kloon

Door Paul Hulsebosch

Redacteur

21-02-2012 • 12:22

68

Lees meer

Kinect komt 1 februari  naar Windows
Kinect komt 1 februari naar Windows Nieuws van 10 januari 2012

Reacties (68)

68
60
15
1
0
39
Wijzig sortering
Ik zie hier een heleboel reacties negatief tegenover controllerloos gamen. Maar als je iets probeert zoals Fruit Ninja met de Kinect, dan is dat echt hilarisch (en iedereen die meedoet trouwens).

Volgens mij veel beter dan de Wii en de Move (Wii heb ik zelf indertijd gekocht voor het concept, Move heb ik 1 x geprobeerd).

Echter ben ik het wel mee eens dat voor een BF4 iets gebruikt moet worden als de muis + keyboard (tot VR echt bestaat tenminste ;-) ), niettemin blijven aanvullingen van Kinect, ... eerder voor entertainment / fun games, niet voor serieuze shooters en photoshop-like applicaties, hoe je deze technologie wilt implementeren in dagelijks pc-gebruik is mij een raadsel :s (typen, ...)
Zolang het een extra optie blijft is het zeker leuk maar als echte gamer wil je niets anders dan een controller.

Ik heb ook een move vind het grappig om uit te testen of laat me neefje ermee spelen maar zou geen mw3 willen spelen ermee.
Helemaal mee eens!
Ik geloof inderdaad dat een spel als Fruit Ninja leuk is, en dat gezelschapspellen ook leuk zijn op een controller loze console maar het moet allemaal wel simpel blijven. Vind bijvoorbeeld de aankomende Fable game erg jammer dat je daar niet de keuze in krijgt, of je met controller wil of zonder die game is helemaal gebouwd voor Kinect. Het buiten sluiten van (volgens mij) het over grootste gedeelte dus mensen zonder zo'n Kinect/Move gaat er nou niet voor zorgen dat het een verkoop succes gaat worden. Althans dat denk ik. Het moet optioneel blijven, en niet doorgedramd worden, bij Forza 4 hebben ze het wel goed gedaan het is iets extra's wat kan dat Kinect maar je hoeft het ook niet te gebruiken dan is het goed.
Sorry Sony, maar na jullie Eyetoy 2.0 (Move) hebben jullie gewoon de race verloren. Ik ben echt een PS3 fan, en zelfs ik moet toegeven dat de Move inferieur is vergeleken met de Wii en de Kinect. Dit is echt een gevalletje to little, to late.
Om even hierop uit te breiden:

Wat biedt de Move meer dan bijvoorbeeld een Wii? Niks, behalve wat mooiere graphics. Ik merk zelf dat de Wii toch net wat gevoeliger/preciezer KAN zijn dan de move.
Daarentegen, biedt de kinect weer het feit dat je totaal geen controllers hoeft vast te houden, alleen hoe gevoelig dit is, dat weet ik niet. Zelf niet getest, maar van wat ik begrijp is het gevoelig genoeg.

Ook het feit dat de aanschaf nog best wat kost (Kinect ook trouwens), en dat je toch weer met 2 controllers tegelijk bezig bent, dit terwijl dat met de huidige technologie niet nodig zou moeten zijn.
Als ze echt willen innoveren moeten ze iets compleet nieuws doen, niet gewoon of een Wii Kopie (Move) of een Kinect kopie (Dit) gaan uitbrengen. Anders krijg je dus weer Eyetoy PS2 all over again.


Toevoeging: Na verschillende reviews te hebben gelezen en benchmarks te hebben opgezocht, lijkt het er inderdaad op dat de Move gewoon preciezer is dan de Wii.

edit:
Correctie over de Move toegevoegd

[Reactie gewijzigd door corset op 24 juli 2024 14:27]

Waarom te laat? We staan juist aan de vooravond van de volgende generatie consoles. Die eye toy was grappig middels AR, maar vond het niet echt veel toevoegen. Dat Kinect systeem is opzich heel aardig en nauwkeurig, echter ongelofelijk lastig spelen als je met meerdere in dezelfde ruimte bent. Hoeft maar een been of arm in beeld te komen en die Kinect is de kluts weer kwijt. Actief gamen kan leuk zijn.... voor eventjes dan ;-)
Dat is zeker waar. Maar ze moeten dan ook zorgen dat het echt werkt. Ik had bij alle 3 (Kinect, Move, Wii) het idee dat het beta concepten waren. Ze hadden dit echt beter moeten uitwerken.
En inderdaad, ik hoop toch echt dat ze dit met de volgende generatie gaan uitwerken.
to little, to late; daar ben ik het mee eens.
Maar om te zeggen dat move inferieur is vergeleken de Wii en kinect, echt niet.

Van de drie, biedt de Move absoluut de meest precieze besturing. Ik heb alle drie de consoles en het verschil is echt enorm. Echter, kinect is leuk omdat je geen controller hoeft vast te houden, en de Wii heeft veel meer leuke games. Waren er meer goede games uitgekomen voor de Move, dan had het echt wel iets kunnen worden.

Kortom, zeker niet inferieur, maar inderdaad 'to little, to late'. En dan met name op het gebied van de games.
idem hier maar dan enkel een PS3 met Move en een Wii...

Meer zelfs, sommige spellen heb ik zowel voor de MOve als de Wii en de move bied dus echt wel een preciesere besturing dan de wii hoor.
ik ben het er ook mee eens "too little, too late" (little en late zijn geen werkzoorden :) )

[Reactie gewijzigd door Jeroen73 op 24 juli 2024 14:27]

Allemaal met je eens behalve dat de Wii preciezer kan zijn dan move, vooral dat je kan met hoofdletters schrijft om je alvast in te dekken, want iedereen weet dat move het meest accurate systeem is in alle gevallen. Ik ben zo stom geweest om het aan te schaffen, raak het nooit meer aan, maar de techniek werkt uitstekend.
Anoniem: 398412 @corset21 februari 2012 13:22
Moest de offline modus van Grand Slam Tennis 2 niet zo crappy zijn zou ik je aanraden dat spel eens te kopen. De Move is helemaal niet inferieur aan de Wii. Het probleem met de Move is dat er weinig spelen beschikbaar zijn die nuttig gebruik maken van de Move.

Ook bij de Wii is dat een groot probleem. Weinig spelletjes waar die Wiimote echt zijn nut bewust. Hetzelfde geldt echter ook voor Kinect behalve die dansgames heeft Kinect ook weinig nut voor de 360 games.
Jij vergeet alleen wel ff dat Sony al langer bezig was met iets dergelijks als de Move (al tentijde van de PS2). Ook de Wiimote is niets origineels, het enige dat origineel aan de wiimote is, is dat die standaard meegeleverd werd met de Wii.. MS had bv in 2000 al een prototype van een wand getoond, en ik heb zelfs nog enkele devices thuis liggen die ook al gelijksoortig waren aan de wiimote (alleen helaas amper tot geen ondersteuning)..

Kinect is op zich wel leuk MITS je genoeg ruimte in je huiskamer hebt, ik heb zelf behoorlijk wat ruimte maar toch is het net niet genoeg om FATSOENLIJK gebruik te kunnen maken van kinect.

Maar toch zie ik liever een combinatie van de move en kinect, want een controller in je hand is toch fijner dan een beetje met je vingers bezig zijn..
Nintendo was natuurlijk ook al ver voor dat de Wii uitkwam bezig met motion controls, dat hoeft echt niks te zeggen dat Sony het naar buiten heeft gebracht.

Bovendien had Sony de ballen niet om het alleen naar buiten te brengen bij de release. En zonder het grote succes van de Wii geloof ik niet dat Sony ooit de Move had uitgebracht.
Move, Kinect, Wii motion controls zijn gimmicks. Ze voegen 0,0 toe voor echte gamers. Voor huismoeders en kids is het leuk maar de mensen die het echte geld opleveren, die meer dan één spel per 6 maanden kopen, zijn niet echt geïnteresseerd in dat soort spellen.
Hoeft ook niet. Zolang die huismoeders nou maar een xbox360, kinect en een paar games kopen. Is toch een paar honderd euro omzet ;)
Het is dus geen Kinect-kloon, het is een nieuwe, verbeterde versie van de Eyetoy. Kinect kan beter omschreven worden als een Eyetoy kloon. (Wel een die absoluut superieur is).

De volgorde is duidelijk:
Eyetoy -> Move -> Eyetoy 3D
|-> Kinect

Overigens ben ik blij dat Microsoft de Kinect uitgedacht heeft, ik zie daar een grote toekomst voor, maar dan als interface voor de PC, en niet als controller-vervanger.
Dat is dus een beetje het probleem, waar leg je het orgineel neer. Ik vind de titel wel heel erg in het voordeel van microsoft spreken, terwijl mijn eerste aanvaring met bewegingsgames toch echt van Sony kwam. Maar dit patent heeft dan wel veel overeenomsten met de kinect, aan de andere kant is het een logisch vervolg op de eyetoy. Moeilijk om te zeggen of hier nu echt iemand de fout in gaat ;)
Het origineel ligt zelfs niet eens bij MS, die hebben het gewoon 'ingekocht'..
Nee jij hebt het over de werking maar dan kan je ook zeggen dat ze allemaal dieven zijn want geen 1 heeft de camera bedacht. Het gaat er hier om wie het eerste de systemen hebben gekoppeld en gebruikt hebben voor een console.
Lijkt me geweldig, mijn dagelijkse beheer werk doen met handen gezwaai ipv gewoon een toetsenbord en muis 8)7
Ik vind het niet zo interessant wie wie kloont. Ik ben vooral benieuwd hoe ze dit willen gaan gebruiken. Om te gamen is het voor sommigen misschien leuk, maar mij interesseert dat niet zo.

ik wacht juist op een soort minority report besturing van mijn gewone PC. Dat ik op zo'n manier met Gimp of Illustrator kan omgaan en op die manier kan mindmappen als ik een businesscase moet uitwerken.

Dat zou een mooie patent ontwikkeling zijn. Hetzelfde als dit, alleen dan voor normale computer besturing
Goede ontwikkeling.
Hoe meer bedrijven deze concepten overnemen, hoe sneller het de maatschappij zal worden ingeduwt. Alleen maar winst voor ons en hun.

Als de telecom fanboys dat ook nog eens in gaan zien, dan zijn 2 hele belangrijke spelers in social wereld erg goed bezig!

Gezeik over wie er eerder mee kwam boeit toch uiteindelijk niemand, wat je er straks mee kan doen... dat boeit!
offtopic: Die TV op dat plaatje kan echt niet meer. Volgens mij is het dat die camere erop staat anders had de hark antenne er nog uitgestoken. Console lijkt erg op PS2, hoe lang heeft de aanvraag op de plank gelegen?
ik denk dat ze door zo een oude tv uit te beelden duidelijk wilden maken dat het een TV betreft en geen PC-scherm
Echter is de console ook duidelijk een PS2. Ik vraag me inderdaad af hoe lang geleden dit tot stand is gekomen. Of dat ze misschien afbeeldingen van de Eye toy hebben gebruikt in combinatie met een nieuwe tekst...
Niet alleen dat, maar als je de originele aanvraag leest (ofwel de link clickt naar de USPTO, dan lees je het volgende: The processing system 174 can be implemented by an entertainment system, such as a Sony.RTM. Playstation.TM. II or Sony.RTM. Playstation.TM. I type of processing and computer entertainment system.

Er komt niets voor over nummertje 3, dus dit is al veel langer in ontwikkeling.
Of ze hebben dit er expres in gezet, zodat men gaat geloven dat ze al eerder op het idee zijn gekomen.
En wat zou dat uitmaken? Mijn XBOX 360 hangt via VGA ook aan een pc-scherm.
Anoniem: 434945 @jip_8621 februari 2012 12:44
Omdat jij niet representatief bent voor alle Xbox 360 gebruikers.
Hoe wil je zo'n camera op een 5mm dun scherm zetten? ;)

Patent-tekeningen hebben altijd een heel eigen stijltje, alsof iemand dat nog met een potlood en lineaal zit te tekenen. Het is nu iig duidelijk dat het niet om de tv gaat die gepatenteerd wordt.
Da's toc h logisch, iedereen kan zo zien dat het een TV betreft. Net zoals op onze huidige verkeersborden auto's staan afgebeeld die lijken op een DAF uit 1960.

En tsja, gejat? enzerzijds misschien wel, anderzijds een doorontwikkeling van de Eye Toy. En we willen toch ook niet dat maar 1 enkele fabrikant een dergelijk produkt ontwikkelt en aanbied? Een beetje concurrentie is goed. Laat de consumenten maar kiezen.
Ik denk dat Microsoft dit niet zomaar zal toelaten (patenten) maar ik ben dan ook helemaal geen Kinect/Move/Wiii fan. Beter gaan ze (zowel Nintendo, Microsoft als Sony) zich meer richten op de markt waar de controller gewoon blijft. Ik hoor van veel mensen dat ze helemaal niet zulke dingen in huis willen hebben, en helaas gaan we blijkbaar naar een controller loze game ervaring. Zou ik erg jammer vinden, en misschien zelfs als dit de 'toekomst' van gaming word geen console meer kopen. Zie mezelf niet in de toekomst een BF4 spelen zonder controller, niet omdat ik tegen verandering zou zijn maar omdat het idee van besturing mij niet bevalt. Heb zowel de Wii als Kinect uitgeprobeerd maar vind het allebei niks, Move zal niet anders zijn.
Waarom kan Sony niet gewoon een licentie op het patent van Microsoft nemen en zich dan geen zorgen maken of ze inbreuk maken op het Kinect patent van Microsoft? Vervolgens maken ze op basis daarvan iets dat veel beter is dan de Kinect en betalen ze gewoon een vooraf afgesproken bedrag voor ieder verkocht product. Iets wat ik überhaupt nooit begrijp van fabrikanten.
Als je een patent bezit, ben je verplicht voor een redelijk bedrag licenties uit te geven, dat scheelt een hoop gezeik als je iets op de markt wilt brengen dat lijkt op wat iemand anders heeft bedacht.
Misschien dat ze dan wel een nieuwe regel moeten maken in de patent wet, dat patent eigenaren een maxiamaal bedrag mogen rekenen voor het gebruik van de licentie (een percentage van de verkoop prijs per verkocht product oid). Anders kun je natuurlijk een belachelijke prijs vragen voor het gebruik van de licentie waardoor het niet rendabel is.
Een patent houder is helemaal niet verplicht om licenties uit te geven. Patenten moeten wel voor een redelijk bedrag beschikbaar worden gemaakt als ze worden opgenomen in een bepaalde standaard. Dit worden dan FRAND patenten genoemd.

Echter de basis van een patent is het alleenrecht om op die manier &D terug te verdienen. Echter veel bedrijven proberen een deel van de kosten teug te verdienen door licenties op het patent uit te geven.

Aangezien de Kinect voor Microsoft en de XBox een goed verkoop argument is, zal Microsoft niet snel licenties aan concurrenten geven.

Heb je enig idee hoeveel bijvoorbeeld de farmaceutische industrie verdient aan hun patenten? Sommige patenten zijn nou eenmaal goud waard, ongeacht of het patent iets eenvoudig beschrijft zoals een inkeping in de beschuit of een medicijn om alzheimer tegen te gaan..
Misschien omdat het toch handiger is om je eigen patenten te hebben, en misschien is dit dus een andere manier dan dat MS gebruikt (lijkt mij wel, anders is het zinloos om een patentaanvraag te doen)..
Ik vind het wel leuk dat Sony toch actief bezig is met het verzinnen van leuke addons voor de ps3 en toekomstige consoles.

Als ik eerlijk moet zijn vind ik de move erg goed werken, zelfs beter dan kinect omdat je wat in je hand hebt.

Ik mis bij de kinect juist dat je dingen erbij moet fantaseren in je handen, dit zorgt voor een rare ervaring als je bijvoorbeeld gaat honkballen en klopt gewoon niet.

Samen met de grafische power van de ps3 zorgt het er wel voor dat het verder gaat dan waar de wii is gestopt.

En een vervolg op een apparaat dat goed werkt vind ik altijd goed, als ze ervoor zorgen dat het 3d stuk goed werkt dan krijg je een hele aparte ervaring welke in mijn ogen verdergaat dan wat de wii of xbox360 doet.
Ik vind het dan alleen weer jammer dat Sony een patent aanvraagt op iets dat al jaren bestaat. Gevalletje prior art lijkt mij.

Wat je opmerking over het moeten inbeelden van dingen bij de kinect - niets belet je om gewoon een plastic zwaardje te pakken, hoor.
Ik neem aan dat ze een compleet andere techniek gebruiken als Nintendo of Microsoft, anders wordt het patent betalen ipv halen voor Sony.
Niet heel gek, ze waren toch echt de eerste (eyetoy, ook al was het veel simpeler opgezet)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.