Nintendo 3DS Zwart Review

Thomas 18 augustus 2011, laatste update op 19 augustus 2011, 7.147 views

Nintendo 3DS Zwart

Pluspunten

• baanbrekend scherm
  • goede graphics
  • stevig geheel
  • goede controls
  • goede games op komst
  • betaalbaar

Minpunten

• slechte kijkhoek (vergeleken bij 3D met bril)
  • Mogelijk hoofdpijn/moeie ogen na lange speelsessie

Randapparatuur Score: 4
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 4

24 Maart was het dan zo ver, ik kreeg een sms'je dat mijn 3DS Black, Pilot Wings Resort en Super Street Fighter IV voor me klaar lagen. Ik kon haast niet wachten en fietste vol enthausiasme naar de winkel, en reed bijna even snel weer naar huis om hem dan eindelijk te gebruiken. Na dagen naar de 3DS te hebben uitgekeken, alleen maar goede dingen over het ding te lezen en helemaal hyped te zijn, was de kans natuurlijk groot dat de Nintendo 3DS me zou tegenvallen. Maakt hij zijn naam waar? Hier ga ik in deze review op in.

Unboxing

Toen ik eindelijk thuis was heb ik natuurlijk gelijk de doos van de Nintendo 3DS zelf en de games uit mijn tas gehaald, en ik begon uiteraard met het uitpakken van de 3DS. Wat me als eerste opviel, was dat het verbazingwekkend makkelijk was om de doos open te krijgen. Geen irritant plakband dat blijft plakken waardoor je genoodzaakt bent je o zo mooie doos kapot te maken.

Als je de doos open doet, ligt er bovenop een in plastic verpakt stapeltje handleidingen, een kaart met Nintendo Punten en uiteraard het pakje AR kaarten. Daaronder is de daadwerkelijke console te vinden, de 3DS, stevig verpakt, de oplader en de daarbij horende dock. Tussen het deel met het 3D scherm en het deel met het touchscreen en de buttons zit ook een laagje zacht, piepschuim-achtig papier, wel zo netjes.

Hardware

Als je je 3DS van zijn bescherming hebt ontdaan ligt hij daar dan eindelijk, mooi glimmend zwart. Op het eerste gezicht is het een echte magneet voor vingerafdrukken, maar in praktijk valt dat gek genoeg wel mee. Hij lijkt me redelijk krasbestendig, maar aangezien ik hem nog niet lang heb kan ik hier niet over oordelen. Er zitten aardig wat knopjes, lichtjes en aansluitingen op de nog gesloten 3DS, ik neem ze even door;
  • Als je de 3DS van boven bekijkt zie je 2 camera's van 0.3MP, waarmee je 3D foto's kan maken. op het rechter scharnier is een klein vierkant blokje uitgespaard, ik vermoed dat dit een lichtsensor of microfoon is.
  • Als je de 3DS van voren bekijkt zie je een headphone jack in het midden, en rechts een lichtje dat aangeeft of hij aan staat, en daar naast een lichtje dat aangeeft of hij wordt opgeladen.
  • Aan de rechter zijde is er een schuifje te vinden om Wi-Fi aan of uit te zetten, hetzelfde soort schuifje als het aan/uit schuifje op de DS Lite. Hier naast is er een lampje dat aangeeft of Wi-Fi aan of uit staat. Aan het bovenste scherm zit een schuifje om de diepte van het 3D effect te kiezen, of het helemaal uit te zetten.
  • Aan de achter kant zie je links een aansluiting voor je adapter, welke midden tussen 2 andere aansluitingen zit die gebruikt worden als je je dock gebruikt. Je kan de 3DS heel makkelijk in het dock klikken, geen gedoe met draadjes die je verkeerd om houdt. In het midden is een slot voor de games, zowel games voor de 3DS als games voor de oude DS passen hier in. Rechts van dit slot zit je stylus, deze zit goed vast, wat niet het geval was bij de DS phat en de DS lite. Rechts van je stylus zit een Infra Rood ontvanger. Uiteraard zitten op de hoeken aan beide kanten een shoulder button.
  • Aan de linker zijde van de DS zit enkel een volume rocker en een slot voor je SD kaart. Bij aankoop zit hier al een 2GB SD kaart in, die hoef je zelf niet te kopen, en kan gebruikt worden voor foto's, muziek en opslag van andere dingen.
  • Als je je DS opent zie je boven het grote 3D scherm, met daarboven een 0.3MP webcam, en aan weerszijde een speaker. De speakers zorgen voor goed geluid, het is uiteraard niks vergeleken bij een goede koptelefoon, maar overtreft qua kwaliteit wel de meeste smartphones. Daar onder een iets smaller touchscreen, met links een D-Pad en analoge stick, rechts de X-, Y-, A-, en B-knop, en daar onder de aan-uit knop. Onder het scherm zie je een home-, start-, en select-knop.
De 3DS zit stevig in elkaar. De knopjes voelen zeer degelijk aan, de stick is van hoge kwaliteit. De schermen zien er ook subliem uit, ze zijn niet van een hele hoge resolutie, maar doordat ze ook niet erg groot zijn stoort dit nauwelijks. De 3DS beschikt over 2.4Ghz Wi-Fi, een 1300MAh batterij. Het lijkt erop dat de batterij het ongeveer 4 uur uithoudt met 3D mode aan (en helderheid op 5, het maximum), maar als dit uitgeschakeld is zou hij langer mee moeten gaan. Verder beschikt hij over een PICA200 GPU, het is niet (officiel) bekend op hoeveel Mhz de GPU geklokt is, over wat voor CPU de 3DS beschikt en hoeveel geheugen hij heeft.

Het (3D) beeld

De 3DS heeft twee schermen. Om te beginnen een touchscreen van 3.02" met een resolutie van 320 bij 240. Het touchscreen ondersteunt geen multitouch en is resistief, dit is een logische keuze, alleen op resistieve schermen werkt een stylus. Het scherm ziet er goed uit, een aardige kijkhoek en mooie helderheid. Het is een hele verbetering op de DS Lite, niet alleen qua resolutie en kwaliteit, hij is ook een stuk preciezer als ik mijn stylus gebruik.

Daarnaast heeft hij natuurlijk ook een stereoscopisch 3D scherm van 3.53" met een resolutie van 800 bij 240, maar omdat er 2 verschillende beelden moeten worden gerenderd bij stereoscopisch gebruik is het in feite 400 bij 240 per oog. Ook dit scherm is van hoge kwaliteit, de kijkhoek is bij 2D gebruik ook goed te noemen.

3 dimensies

Het gaat natuurlijk allemaal om het 3D. Toen ik de 3DS voor het eerst gebruikte moest ik eerst het een en ander instellen, waarna er een 3D "test" kwam. Ik moest de schuif omhoog doen, en kijken. Het logo van de Nintendo 3DS zoals je die ook op de doos, de website van Nintendo e.d. vind kwam in beeld, en er werd van 3 afgeteld. Toen de 3DS klaar was met aftellen, begon het spektakel; het logo waar ik het over had kwam omhoog, een stukje uit het scherm, en hoewel ik alleen was zei ik hard op: "Wow". Het was echt een verbazingwekkend moment dat ongeveer 1 seconde duurde, en toen zakte het 3D logo diep weg in het scherm, wat er ook werkelijk ongelofelijk uitziet. Hoewel ik mijn ervaring zo goed mogelijk probeer te verwoorden, raad ik iedereen aan eens een kijkje te nemen in een willekeurige elektronica zaak, want om het te geloven moet je het eerst zien.

De volgende dag heb ik veel mensen mijn 3DS laten zien, en die reageerde ook zeer enthausiast, wat mij deed beseffen dat de irritante reclame waarin Nintendo alleen de reactie van mensen op de 3DS liet zien, in paktijk nog waar is ook!

Het nadeel is dat je grote kans hebt dat je na een wat langere speelsessie hoofdpijn kan krijgen. Hier heb ik zelf geen last van, maar ik merk wel dat ik beduidend slechter kan focussen na een wat langere sessie, dit geldt voor zowel de 3DS zelf als de rest van mijn omgeving. Ook gaan mijn oogleden zwaar aanvoelen.

Software

os

De software van de 3DS doet enigzins aan een smartphone denken. je kan berichtjes krijgen via Wi-Fi, er is een button voor foto's, muziek, je Mii, AR games, Streetpass, waarschuwingen, de game die op dat moment in de 3DS zit, Faceraiders, en instellingen. Dit alles in een mooi clean stijltje. Voor al deze functies is er een mooi, bewegend 3D logo te zien op het stereoscopische scherm, dit geldt ook voor de 2 games die ik heb, SSFIV 3D, en Pilotwings Resort.

Er is tot mijn verbazing ook enige sprake van multitasking. Tijdens een game kan je op de home button drukken, waarbij je met een heel mooi 3D effect de game op de achtergond ziet, terwijl op de voorgrond het OS te zien is. Je kan dan je berichten lezen en wat andere basisfuncties gebruiken, maar wat nog handiger is, aantekeningen maken terwijl je speelt. Dit is een hele handige optie met puzzel games, zoals Zelda.

games

Er zijn een aantal voorgeinstalleerde games te spelen. Dit kan met AR kaarten, of zonder. Met AR kaarten krijg je de mogelijkheid grappige kleine spelletjes te spelen of foto's te maken door middel van een "AR kaart", een kaart met een vraagteken of een bekend personage uit Nintendo games. Je richt je camera op de AR kaart en hier wordt een spelletje op gerenderd. Je kan grappige schietspelletjes doen, waarbij een virtuele draak op het scherm verschijnt op de plek waar eerst het kaartje lag, of bijvoorbeeld poolen waarbij de ondergrond van het kaartje in een zeer uitdagend speelveld wordt veranderd.

Daarnaast kan je ook nog "Faceraiders" spelen. Hierbij gebruik je eveneens je camera, en tovert de 3DS vliegende hoofden op het scherm die jij moet beschieten. De vliegende hoofden worden gevormd door een foto van jezelf te maken waarna deze op een soort van helikopter wordt geplakt. Je kan in het spel rondkijken door je 3DS te bewegen, er zit namelijk een gyroscoop in.

Ook heb je nog Streetpass spellen. Deze heb ik niet gespeeld omdat je er mensen voor moet tegenkomen via Streetpass.

De 3DS is de meest bijzondere handheld op aarde. Hij is niet alleen sneller dan zijn voorganger, en heeft niet alleen een prachtig 3D scherm, maar er zijn ook nog tal van andere features toegevoegd, zoals Streetpass en de AR games. De prijs is hoog, maar het is het waard. Door de vele innovatieve ontwikkelingen van Nintendo zijn de mogelijkheden eindeloos, ik kan niet wachten om te zien wat voor baanbrekende games er zullen verschijnen.

UPDATE 10-4-2011
Hoewel ik nog steeds zeer blij ben met de 3DS, zijn er een 2 "problemen" opgetreden.

Ten eerste heb ik last van "ghosting". Als het kleurcontrast groot is, zie je het desbetreffende object dubbel. Aan weerszijde van het object zijn transparante replica's te zien. Dit probleem heb ik vrijwel alleen ervaren in Pilotwings Resort, en is enkel in een donkere omgeving (in het spel), dus als je door een grot vliegt of als het nacht is, goed zichtbaar. Het ziet er ongeveer zo uit; http://i54.tinypic.com/11bm2qd.jpg.
Het komt volgens mij vrij veel voor; zowel de demo exemplaren in de Media Markt en de Game Mania, als de 3DS van de verkoper bij de Game Mania vertonen het. Ik denk dat het per persoon verschilt of je je hier last van hebt. Wel kan je je 3DS met dit probleem laten opsturen naar Nintendo.

Ten tweede heb ik problemen met Wi-Fi. Ik heb 2 routers in huis, en een bekend probleem is dat de 3DS crashed als hij verbinding wil maken met bepaalde routers. n router hier in huis heeft dit probleem, het andere niet. Dit heeft als resultaat dat mijn 3DS crashed in slaapmodus, omdat hij dan (in tegenstelling tot wanneer hij aanstaat), wisselt tussen de 2 routers. Als hij verbindt met de router die niet werkt, crashed hij. Nintendo Support heeft me telefonisch laten weten dat ze het probleem al kennen (zowel het crashen in slaapstand als het niet kunnen connecten met bepaalde routers), en het probleem aanpakken in de volgende software update.

Voor de rest werkt hij nog goed. De knopjes voelen allemaal iets minder solide aan (met name de analoge stick), maar ik denk niet dat ze snel kapot zullen gaan. Ook het scharnier lijkt wat speling te hebben, maar ik denk ook niet dat dit ernstige gevolgen zal hebben.

UPDATE 25-6-2011
Ik ben nog steeds erg blij met de 3DS. Hij voelt nog steeds goed aan, er zijn geen beschadigingen, en er zijn inmiddels meer games uitgekomen. Daarnaast is de 3DS nu voorzien van een webbrowser, eShop en nog wat functionaliteiten.

De browser is matig, maar als je geen computer of smartphone bij de hand hebt en iets wil opzoeken over een game, dan kan je gewoon "multitasken" en de browser gebruiken. Je kan dus, terwijl je een game speelt, ook browsen. De eShop is duur, maar je kan er ook trailers bekijken en er zijn op het moment van schrijven gratis games aanwezig.

Al met al nog ben ik nog steeds tevreden, al helemaal nu OoT3D uit is.

UPDATE 18-8-2011
Ik ben wederom tevreden over de handheld. De knopjes e.d. zijn de afgelopen maanden niet achteruit gegaan, ze voelen nog steeds vrij nieuw, zoals op 10 april dit jaar (mijn eerste update). Er zijn inmiddels ook een aantal zeer goede games voor uit gekomen, OoT3D is op het moment de absolute must-have voor de 3DS, dat kan ik beamen.

Wat de handheld natuurlijk ng beter maakt is de prijsverlaging die een tijdje terug is doorgevoerd. Hij is zo'n 100 euro goedkoper en de meeste games zijn ook in prijs verlaagd, de drempel ligt nu niet meer zo hoog als de maanden na de release. Als je interesse hebt in het apparaat of hem voor je kind wil kopen is dit wat mij betreft een goed moment. Door de prijsdaling zullen er een stuk meer units worden verkocht en dus ook meer games voor worden ontwikkeld, een fijn vooruitzicht!

Of de 3DS zijn voorganger zal overtreffen kan ik niet zeggen, maar ik verwacht wel dat nu de prijs omlaag is, de handheld de potentie heeft weer een zeer groot succes te hebben.

Heb jij ook een Nintendo 3DS Zwart?

Ondersteunt deze nu wel WPA/WPA2? Mijn broertje heeft een lite die enkel WEP ondersteunt.
Sinds de DSi ondersteund nintendo WPA/WPA2
Oude DS games zijn echter niet compatible en kunnen alleen WEP aan, aangezien nintendo nooit echt aan centrale drivers of iets dergelijks heeft gedaan :)
Ja, gelukkig wel. Zal het gelijk even in de review zetten. Heb met mijn DS Lite nog mijn beveiliging naar WEP verandert, maar nu is dat gelukkig niet nodig. Heb overigens wel een ander probleem gehad met connectie (zal ik ook even in de review zetten).

Hij crasht met bepaalde routers. Wij hebben hier 2 routers en met n router werkt hij niet (een Devolo router, weet niet precies wat voor model). Er is ook ergens een topic over te vinden op Tweakers en je leest het ook op internet.
Thanks! Topreview overigens, had ik nog niet gezegd. Ik denk dat ik hem deze zomer haal voor naar frankrijk, zal mn vriendin blij zijn dat ze ook es mag rijden :+
Krijg je geen vermoeide ogen na een uur kijken??
Hoe lang doe je met de accu??
Toegevoegd :). Heb de accu nog nooit helemaal op gebruikt, maar hij gaat zeker langer mee dan Nintendo zegt. Ik krijg wel vermoeide ogen na ongeveer een uur, maar dan stop ik ermee of zet hem simpelweg op 3D. Ik ben blij dat ik geen hoofdpijn krijg zoals anderen melden.
Waarom rate je Multiplayer 5 sterren? Nintendo is nog steeds niet afgestapt van het vreselijke friend code systeem.. 8)7
Oeps! Wist niet eens dat het op 5 sterren stond. Ze zijn wel vooruit gegaan, je hebt er nu maar n per 3DS, niet n per game. Daarnaast vind ik Streetpass wel een leuke "multiplayer" feature, maar je hebt gelijk, 5 sterren is te veel, ik wilde 4 geven.
Mooie review, ik mis nog een beetje, hoe voelt het kunstof aan en hoe krasgevoelig is het geheel?

Overigens heb je 2x dezelfde zin staan onder hardware :P
Ik kan alvast zeggen dat ie veel minder gevoelig is voor vingerafdrukken dan de DS/DS Lite/DSI. Er is ander, hoogwaardiger materiaal gebruikt voor de buitenkant en het zou me niet verbazen als ie ook minder krasgevoelig is.
Dit kost me vast een slechte moderatie, maareh, er zit wel roos (?) op je zwarte ds die goed te zien is. Waar blijft de coating dat alle viezigheid er vanzelf afglijdt!

(ik vermeld daarbij dat die op mijn eigen ds lite ook altijd te zien is!)
Dat is gewoon stof hoor :). Ik ga de 3DS niet helemaal schoonmaken zodat hij er goed uitziet op de foto, heb hem gewoon neergelegd en foto's gemaakt. Stof gaat er wel makkelijk van af.
mierenneuken is ook een vak harm...
Dat piepschuim-achtig papiertje zit er niet voor niets tussen. Het beschermt het stof en vlek gevoelige 3D scherm. Wat mij is opgevallen is dat de randen van het onderste scherm tegen het 3D scherm komt als je de 3DS dicht doet. vettigheid wordt zo op het 3D scherm overgebracht en veroorzaakt twee dunne streepjes die het 3D beeld verstoren. slordig ontwerpfoutje van big N.
De tekst die je bij de update van 18-8 hebt getypt, had van mij kunnen zijn. Helemaal mee eens! ;)
Je spreekt jezelf wat tegen:
Het scherm ziet er goed uit, een aardige kijkhoek en mooie helderheid.
en
Terwijl je bij de negatieve eigenschappen het volgende zegt:
slechte kijkhoek
Dus tja.. tegenstrijdig. Verder goede review. Mijn twijfel is nog steeds te groot, maar mijn enige ervaring met 3D is bij Killzone 3 en WipeOut op de PS3. Daar ben ik nog niet onverdeeld enthousiast over (met bril), maar wie weet kan 't effect mij zonder bril wat beter bekoren. Binnenkort maar eens even de Intertoys binnenwandelen.
De kijkhoek is voor een stereoscopisch 3D scherm goed te noemen (bijvoorbeeld vergeleken bij de LG Optimus 3D), maar vergeleken bij een 3D waarbij je brillen nodig hebt is het natuurlijk heel slecht.
Maar dat is alleen bij 3D gok ik al had hij dat er wel beter bij kunnen zeggen... Maar dat is zowiezo toch een zwakte nog van brilloos 3D kijken dus echt slecht kan ik die eigenschap niet noemen....
Klein puntje: 'alleen op resistieve schermen werkt een stylus.'

Dat klopt niet, capacitief touchscreen werkt ook prima met een stylus, een resistief scherm werkt alleen niet goed met bediening van de vingers en gaat beter met een stylus.

[Reactie gewijzigd door timwijn op 10 april 2011 14:33]

Dat wil ik toch even corrigeren... Het is namelijk niet zo dat een stylus op alle capacitieve schermen werkt. Vaak werkt het juist niet omdat een capacitief scherm reageert op warmte. Er zijn speciale stylussen die ermee werken ja maar tis zeker niet zo dat elk capacitief scherm met een stylus werkt.
Als ik het goed heb staat er een heel zwakke stroom op een capacifiet scherm, en dat kan niet door een (normale) stylus worden afgevoerd, waardoor het niet werkt met een normale stylus.
Inderdaad een capacitief scherm werkt met een kleine elektrische stroom die ervoor zorgt dat ladingsverschillen die je vingers veroorzaken wordt gemeten.
Dat weet ik niet maar wat ik wel weet is dat t op warmte reageert... DUs zowiezo los van dat zwakstroom verhaal, wat er eigenloijk los van staat....
je hebt dus speciale stylussen die wel op capacitieve schermen werken. Naar mijn idee hadden ze er goed aan gedaan om er een cap. scherm in de te zetten, en af te dwingen dat de interface vingervriendelijk wordt. Als dat laatste niet mogelijk is, dan maar een capa pennetje erbij..