Nintendo 3DS Zwart Review

Michaelr1 16 maart 2011, laatste update op 16 maart 2011, 7.187 views

Nintendo 3DS Zwart

Pluspunten

• 3D, bouwkwaliteit, voorgeinstalleerde apps, algemene afwerking van het geheel (zowel software als hardware-matig)

Minpunten

• Teveel glans op het scherm, kwaliteit camera, ergonomie (met name de plaats van de D-Pad), niet kunnen afspelen van mediabestanden

Multimedia Score: 2
Spelaanbod Score: 3
Na de 3DS eindelijk thuis te hebben gehaald, meteen maar begonnen aan het belangrijkste:

Het uitpakken

De 3DS (zwarte versie, heb geen doos van een aqua versie gezien) komt in een mooie zwarte doos met een uitstraling die je mag verwachten van een apparaat van 250 euro. Ik voelde me bij bijvoorbeeld een Ipod, wat "doos" betreft toch wat lullig toen ik hem ontving, ook bij bijvoorbeeld de PSP had ik dit wel.

Het eerste dat opvalt na opening, is dat er een redelijke hoeveelheid boekwerk bijzit. Naast de bekende club Nintendo code zit er echter niets interessants in. Wat je wel vind is een snelstart gids in diverse talen en een riante bedieningshandleiding, ook met diverse talen.. Maar, dat is (helemaal voor een tweaker, die dat toch niet leest) natuurlijk van ondergeschikt belang.

Na de boekjes, en het stukje karton waar dit opligt,eruit gehaald te hebben kom je bij de betere goederen. Je vind nu een 3DS, cradle met lader en een pakje AR kaarten.
De 3DS zit netjes verpakt in een zacht materiaal om hem te behoeden voor krassen. Ook tussen het scherm en bedieningsgedeelte van de 3DS zit een velletje van dit materiaal om deze te beschermen. Er zit ruime karton omheen om eventuele leveringen via TNT en dergelijken goed te laten verlopen. Bij nadere inspectie bleek in de 3DS nog een 2GB SD kaart te zitten.

Geen echt spannende dingen dus, maar gewoon een netjes verpakt product met alles wat je mag verwachten.

Het apparaat zelf:

Ik was persoonlijk wat bang voor de afwerking, na eerdere berichten op IGN dat deze niet zo goed zou zijn. Ik kan echter zeggen dat de afwerking gewoon goed is. Beter dan de DS ook. Het voelt solide aan en de kleur (zwart in mijn geval) die wat metallic-achtig is geeft de 3DS een betere uitstraling. 1 persoon die ik mijn nieuwe aanwinst liet zien noemde het een "prototype-achtig" uiterlijk. De meest punten die hij opnoemde waren echter bewuste keuzes van Nintendo. Denk hierbij aan het uitsteken van het bovenste deel, wat gedaan is om hem makkelijker te openen.

Wat ik persoonlijk wel minder vond, is dat de bovenkant van het apparaat van zwart naar een lichtere tint overgaat. Dat ziet er eerder uit alsof je een versleten deel hebt, dan dat het een mooi effect is.
Verder kan het glimmen van het bovenste scherm je in de weg zitten. Het glimt echt enorm en je kunt jezelf er duidelijk inzien, inclusief de haren in je neus!
Maar het voelt verder wel solide aan, en beter dan ik verwacht had met de DS in gedachten.

Ik zal even in het kort opsommen wat er op het apparaat te vinden is wat betreft aansluitingen etc.

Voorkant (naar je toe dus):

- Headphone-jack
- Power-on lampje
- Charging lampje
- Een tweetal gaatjes waar een wrist-strap (of stylus, deze heeft ook een spleet waar een touwtje door getrokken kan worden) geplaatst kan worden. Zowel aan de linker als rechter voorkant.

Vanaf de voorkant gezien vind je aan de rechterkant:

- Aan/Uit schakelaar voor draadloos internet
- Indiciatie lampje voor draadloos internet activiteit

Aan de achterkant:

- Aansluiting voor de lader
- Cartridge-slot voor zowel 3DS als DS spellen.
- Stylus (zit wat verstopt, ik dacht eerst dat deze er niet meer bij zat, totdat de 3DS wel erg vaak over een stylus begon)
- Bluetooth (of infrarood, maar lijkt me sterk) zender/ontvanger.
- L/R Schouderknoppen.

Aan de linkerkant:

- Volume slider
- SD-kaart slot

Onderkant:

- Batterij-cover, kan geopend worden met een schroevendraaier.

Verder zit er natuurlijk op het bovenste scherm nog een slider om het 3D effect mee in te stellen.

OS:

Het OS werkt lekker soepel, en er is in het begin genoeg te ontdekken. Zoals leuke "easter-eggs" waarbij het blazen in de microfoon het draaien van de icoontjes versnelt. Daarnaast is face-raiders leuk en is de AR-game ook een technisch wonder gecombineerd met 3d .

Alles in het OS wordt in 3D weergegeven. Dit geeft echt een meerwaarde aan de look van het geheel.
Je kunt van links naar rechts sliden in het menu door te vegen (ala smartphones). Maar omdat het touch-screen geen multitouch ondersteund blijft het daarbij.

Er kan voldoende ingesteld worden, en alles van touch-screen tot 3D effect en 3D camera kun je kalibreren, mocht er iets niet kloppen. Dat was bij mij het geval met de 3D camera, waarbij de spreiding van de beelden te groot was. Na calibratie was dit weer perfect.

Ik ben zo even vergeten hoe het eerste keer opstarten verliep, maar hier waren weinig spannende dingen te vinden. Er werd je gevraagd een internet verbinding op te stellen. Je kon je MIi creeŽren doormiddel van de binnenste camera. Deze creeŽrde automatisch een Mii aan de hand van wat de 3DS zag. Het stelt echter weinig voor en je zult naderhand zeker weten nog wat aanpassen. De Mii's zijn weinig tot niets veranderd ten opzichte van de Wii, wat ik persoonlijk een groot nadeel vind omdat het gewoon heel erg kinderachtig is.

In het OS zie je eerst een aantal iconen op een rij. Zo is er duidelijk een "Health & Safety Information" icoontje aanwezig die je standaard als eerst begroet. Verder vind je het volgende:

- Game start icoon
- Camera
- Geluidsopname/bewerking
- Mii creatie en bewerking
- StreetPass Mii Plaza
- AR Games (Augmented Reality)
- Face Raiders
- Activity Log
- Download & Play
- System settings

In de camera applicatie kun je 3D foto's maken en bekijken, en kun je wat kleine aanpassingen doen aan het 3D effect. Ook kun je wat kliederen over je afbeeldingen (ala paint). Maar het stelt weinig voor.

Geluidsopnames zijn een keer leuk, maar ik vroeg me eigenlijk af wat het daar deed. Je kunt je stem bewerken en hoger en sneller laten klinken (ala de chipmunks enz), of er effecten overheen plaatsen die je laten klinken als een parkiet, robot, toeter en meer van dat soort ongein. Best geinig, maar je kan het missen als kiespijn.

StreetPass is een functie die pas duidelijk zal worden wanneer er meer mensen met een 3DS zijn. Je kunt hier quests uitvoeren met andere Mii's die je hebt ontmoet terwijl je 3DS in je zak zat. Het is allemaal wat vaag en ik kan het moeilijk uitleggen, bij veel interesse wil ik best een poging wagen maar de Nintendo site geeft betere uitleg.

Acitivity Log laat je zien wat je allemaal uitgevoerd hebt de afgelopen tijd. DIt komt overeen met wat je op de Wii hebt gezien, alleen heeft het hier heel iets meer om het lijf. Je ziet het aantal stappen dat je hebt gelopen, je ziet de welke applicaties je hebt gestart en hoelang je hebt gespeeld. Ook staat er een first played datum en last played datum. Weinig echt bijzonders, maar leuke stats om zo eens te kijken hoe game-verslaafd je inmiddels bent. :)

Download & Play is de gameshare functie. Ik heb dit niet kunnen testen, ik ken namelijk niemand die er ook 1 heeft, maar alles wijst erop dat dit gelijkwaardig werkt aan gamesharing op de PSP.

System settings. Hier is alles wat je maar kunt bedenken in te stellen. De hoofdfuncties zijn:

- Internet settings
- Data management
- Parental Controls
- Other Settings

Internet settings herbergt de gebruikelijke instellingsmogelijkheden. Ik weet niet wat voor Wifi types de 3DS ondersteunt, maar thuis draait het op een G netwerk.

Data management laat je applicaties verwijderen zoals DS Ware en de voorgeinstalleerde 3DS applicaties. Hier kun je in de toekomst ongetwijfeld je gedownloade games managen.

Parental Controls laat je een pincode instellen en bepaalde content blokkeren. Ik ga hier nu ff niet op in, tenzij er vraag naar komt omdat ik het toch niet ga gebruiken.

Other Settings laat je je profiel aanpassen met gebruikersnaam, geboortedatum, regio settings etc. Daarnaast kan je de datum en tijd instellen, het touch-screen, 3D scherm, 3d Camera en slidepad kalibreren en kun je de microfoon testen. Er is verder nog System transfer te vinden, wat beschikbaar komt via een update dus wat het inhoud weet ik niet precies. Taalinstellingen (Eng, Frans, Duits, Spaans, Italiaans, NL, Portugees, een Pools of iets dergelijks), System Update en Format System Memory.

In het Home menu van het OS kun je nog instellen hoe je de iconen weer wilt laten geven. Zo kan het een lange rij met iconen achter elkaar zijn, of kan het gerasterd worden zodat je een stuk of 60 tot 70 stuks tegelijkertijd ziet. Er is nog een friends list te vinden, game notes functie, notifications (met tips over gebruik van de 3DS) en brightness functie.

Als laatst staat er nog een browser icoontje. Deze komt echter beschikbaar door een update (na verluid in mei) dus die heb ik niet kunnen testen.

Besturing:

De besturing wat betreft het gedeelte dat met de DS overeenkomt is onveranderd, op de slide pad na. Wel is de D-Pad veranderd van plaats. Deze is naar onderen verzet, waardoor deze moeilijk te bereiken is. Als je de 3DS vast hebt zit je duim ten hoogte van de slidepad, die overigens een uitstekende vervanging is voor de D-pad.

De slidepad werkt namelijk zeer goed en lekker soepel. Het vertaalde zich goed naar een DS spel als COD:MW Mobilized. Maar verassend genoeg vond ik het zelfs in New Super Mario goed werken, terwijl dat toch een D-Pad spel bij uitstek is.
Het is verder ook makkelijk om de slidepad half in te houden, wat ik een groot voordeel vind. Dat vond ik op de oudere analoge sticks (en bij de Dual Shock 3 nog) altijd moeilijk te doen en pas sinds de X360 controler vind ik het lekker werken. Nintendo heeft natuurlijk nogal wat ervaring met analoge sticks en dergelijken (denk de N64, Gamecube en Nunchuck controlers) en dat merk je duidelijk aan de slidepad.

Scherm:

Ik was enigzins bang dat de resolutie zou tegenvallen, maar het valt me eigenlijk mee. Beide schermen zijn in 2D mooi scherp. Wanneer je het 3D effect inschakeld, zie je meteen dat het bovenste scherm donkerder wordt. Je hebt 5 brightness standen, en je gaat als het ware van 5 naar 3,5. Dit is overigens NIET storend, maar je overduidelijk te zien. Ook de halvering in resolutie valt eigenlijk niet zo op. Je krijgt een gehalveerde resolutie per oog natuurlijk, maar het lijkt alsof je hersens dit compenseren wanneer het beeld weer wordt samengevoegd.

Ik persoonlijk vond de halvering in resolutie dus totaal niet relevant.

3D:

Het 3D (ik was redelijk sceptisch, en vond de 3D effecten in Avatar en RE:Afterlife maar niets) werkt zeer goed en tijdens het spelen van de voorgeinstalleerde AR-games heb ik meerdere keren het "pop-out" effect op een overtuigende manier ervaren. In het donker vond ik het effect overtuigender, maar in het licht is het veel minder intensief voor de ogen. Als je de slider voluit zet voel je dat je ogen werken (althans, mijn ogen), maar zet je hem wat lager dan wordt het comfortabel en denk ik dat je gerust lange speelsessies kunt houden. Ik vond het op de lagere standen in ieder geval goed te doen, en doordat het niet (ala Shutter-glasses en dergelijken) als een idioot (oftewel 50hz) knippert komt het even rustig over als een normaal LCD.

Wat ik nog even wil benadrukken is dat de kijkhoek eigenlijk relatief goed is. Het is wel zo dat als je het apparaat iets te ver linksom of rechtsom draait, dat je dan een verminderd 3d effect hebt. Soms overlappen dan links en rechts elkaar waardoor je heel vaag ziet. Maar na 15 minuten was ik daar aan gewend en hield ik automatisch de 3DS al recht. Het is dus eigenlijk een non-issue. Naar voren en achteren kantelen levert geen vermindering van het 3D effect op.

De AR-games laten je om een object heen lopen, maar hierbij heb je dus gewoon een constant 3D effect. Bij Face Raiders echter is dit wat moeilijk, door hoe de game werkt. Je kunt hierbij wel een constant 3D effect houden, maar dan zul je toch echt moeten staan of op een bureaustoel moeten zitten.

Camera:

De camera is op z'n zachts gezegd belabberd. In 2D modus is het onscherp (0,3 megapixel gok ik) en in 3D wordt het er niet beter op. Bij goed daglicht is het acceptabel, maar zonder daglicht is het onacceptabel slecht. Ik merk wel (en dat bevestigd mijn vermoeden dat je hersens iets doen met het verminderen van de resolutie in 3D) dat je in 3D, bij beweging minder merkt van de vermindering in resolutie.

Waar het echter wel z'n werk uitstekend zijn werk voor doet, is AR games. Daar leg je geen focus op de achtergrond en ben je bezig met datgeen dat "geprojecteerd" wordt. Hierdoor is de achtergrond meer een decor dan anders wat, en soms wordt er leuk gespeeld met dat waar je de kaart op hebt liggen (je tafel die opbolt bijvoorbeeld).

Batterijduur

Kortgezegd:

- 3 tot 4 uur bij gemiddeld gebruik van 3DS games
- 7 tot 8 uur (geschat) bij DS games.
- Volledig opladen duurt ergens tussen de 3 en 3 1/2 uur

Ik heb de batterijduur getest door de 3DS aan te laten staan met Face Raiders. Ik heb hem tussendoor 1 keer gepakt om een half uurtje New Super Mario te spelen. Wi-fi stond uitgeschakeld. Face Raiders gebruikt echter wel de camera, 3d stand, gyroscoop enz.
Ik verwacht dat het inschakelen van Wi-Fi hetzelfde effect heeft als het gebruiken van de camera. Dat wil dus waarschijnlijk zeggen (maar daar kom ik later nog op terug) dat je bij normale 3DS games die geen wi-fi of camera gebruiken dichterbij de 4 uur komt dan wanneer dat wel het geval is.

Bij DS Games schat ik zelf dat het verbruik 7 tot 8 uur is. Het kan ook iets langer zijn, maar ik heb dat nog niet zo nauwlettend in de gaten gehouden.

Heb jij ook een Nintendo 3DS Zwart?

Goede 1e review :P Nu ben ik echt aan het twijfelen of ik een NGP of 3DS ga halen.
Even over het touchscreen gedeelte, is het wel te doen met een resistief touchscreen of zie je echt een groot verschil tegenover capacitieve schermen?

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 14 maart 2011 17:20]

Ik kan maar ťťn ding zeggen. De games tussen de NGP en 3DS zijn totaal verschillend, daar moet je je afweging in maken.
NGP: extreem krachtig apparaat, mooie specs, homeconsole games, waarschijnlijk duurder
3DS: Nintendo games, handheld games, 3D scherm + camera, waarschijnlijk goedkoper.

Het resistive scherm is gevoeliger als die van de DS. Maar ik ben blij dat hij resistief is. Anders mag je je vingers op dat scherm houden, waardoor je toch een deel van het scherm niet ziet. Een stylus is ook veel nauwkeuriger. Shooters zijn niet te spelen zonder stylus op een touchscreen.
Ben het er helemaal mee eens :) Een iphone is leuk met capactitief, en een tablet ook ideaal, maar een 3DS moet toch zo accuraat mogeiljk zijn en dan kom je toch uit op resistief.

En die van de 3DS reageert echt perfect dus daar zal het hem niet aan liggen. Na een tijdje met het ding gespeeld te hebben vind ijk het nog steeds een ideaal apparaat, alleen de ergonomie had beter gekunt.
3DS > NGP. Hoewel de NGP snel is denk ik dat 3D me toch meer waard is.
Ik denk zowieso dat de NGP moeite gaat krijgen zich te onderscheiden van de consoles. De 3DS levert ons toch iets dat je nergens anders kunt krijgen, terwijl de NGP meer klonen gaat bieden. Ik denk dat er gewoon minder mensen zijn die daar in geinteresseerd zijn waardoor het scenario van de PSP al bij voorbaat akelig dichtbij komt.

Ik zie het graag een succes worden hoor, en ik zou hem ook kopen (ik ben namelijk absoluut geen fanboy, ik koop gewoon alles:p) maar ik zie het gewoon nog niet zo snel gebeuren.

Let's hope i'm wrong!
de 3DS biedt niks nieuws, op het 3D verhaal na dan... Verder denk ik toch echt dat je t toch te kort door de bocht ziet vwb de ngp...

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 15 maart 2011 19:08]

De 3DS brengt zat nieuws. Een thumbstick, motion sensors, een camera en 3D. En natuurlijk verbeterde graphics. De interne opties van het apparaat (online, spotpass, streetpass, AR games, webbrowser) zijn ook flink verbeterd.

De NGP? Een tweede pookje (wat naar mijn mening op een handheld voor handheld games niet nodig is) en een powerhouse.

Waarom zou Nintendo haar systeem echt drastisch moeten veranderen? De DS is al een topper.
Het belangrijkste blijft toch de games. Als je Nintendo games wilt spelen moet je de nieuwe handheld hebben.
Ook hier ben ik het volledig mee eens :) Spot/streetpass is leuker dan het klinkt. Het zorgt er gewoon voor dat als je je 3DS een dagje mee neemt naar werk/school/vakantie of wat ook, dat je er wat mee bereikt hebt. Je krijgt coins die je in spellen kunt gebruiken, of je ontvangt trailers of wat ook (nog niet kunnen testen) via spotpass etc.

AR is erg vet, maar erg onpraktisch op de lange termijn. De webbrowser zit ik wel op te wachten, maar ik heb eigenlijk al zoveel apparaten waarmee ik op internet kan die het waarschijnlijk veel beter doen dan Nintendo ooit voor elkaar zal krijgen. Dat is toch iets wat voor de smartphone tijd kwam interessant was.

Maar ik ben super tevreden met mijn 3DS zo, ik had er niet veel meer van kunnen wensen (misschien een tweede slidepad, maar de touchscreen doet het ook goed).
Naar mijn mening is de 3ds toch beter. Er zijn games voor die op geen andere (okť, op de wii na) console te verkrijgen zijn. Als ik van die tegenwoordig populaire games (denk aan cod, skyrim, etc.) koop ik daar speciaal wel een ps3 voor of speel ze op mijn pc.

Ga over een paar dagen de 3ds bestellen :D
Ik heb ze nu ook inmiddels beiden gespeeld (3DS uiteraard langer aangezien ik die al bijna een jaar heb) en vind in veel opzichten de 3DS een beter aparaat. Alleen dat scherm van de Vita is wel verdomd verleidelijk, en dat er standaard een 2e stick op zit is ook een groot voordeel.

Hardwarematig beiden mooie aparaten, daar niet van. Maar qua games ben ik op het moment van allebei niet echt onder de indruk. Zelda/Mario/Resident Evil zijn leuk, maar daarbuiten heb ik nog niets gevonden van AAA kwaliteit.. De Vita is net uit en heeft voor mij evenveel titels Uncharted/Fifa/Unit 13.

Beide apparaten missen het type game dat het andere apparaat mist in mijn ogen..
De 3DS bied niet iets nieuws ten opzichte van de NDS, maar is een compleet ander apparaat dan de rest. De manier waarop je games ervaart op een DS is niet te vergelijken met een X360/PS3, PSP of Wii. Daardoor heeft de 3DS gewoon een voorsprong.

Daarnaast wil ik wel benadrukken dat 3D zeer zeker wel een gamechanger is. De toevoeging van diepte (en het klinkt corney, omdat iedereen het steeds zegt, maar als je het effect eenmaal hebt gezien dan ben ik er 100% van overtuigd dat jij hetzelfde gaat vinden) is iets waardoor gameplay mogelijkheden ontstaan die hiervoor niet mogelijk waren.

Wat betreft de NGP zeg ik het inderdaad wat kort door de bocht, maar ik heb het apparaat nog lange niet afgeschreven hoor. Het hangt vooral van de software af eigenlijk.. En de PSP heeft toch wel bewezen dat je van goede huize moet komen om mee te kunnen dingen.
Mooie review!

Een van de eerste gebruikersreviews, zoniet de eerste review, die ik lees van een consument die hem zelf heeft!

Mooi!

En ook een erg mooi apparaat.
Misschien kun je nog wat foto's bij je review plaatsen?

[Reactie gewijzigd door yannickie111 op 15 maart 2011 19:17]

Ik wil inderdaad graag nog wat foto's plaatsen, en ik beloof dat deze er voor vrijdag 5 uur op staan! Ik wou namelijk fatsoenlijke foto's bij daglicht maken (omdat mn Ipod geen flash heeft en in het donker brakke foto's maakt) zodat er niet zomaar wat nutteloze foto's bij staan.

De review is inmiddels erg lang geworden trouwens, maar ik hoop dat jullie het nog steeds leesbaar vinden. Als jullie zeggen van je kan zus of zo beter weglaten ivm de leesbaarheid, dan sta ik daar ook voor open!

Ik zal waarschijnlijk nog wel wat extra informatie bijvoegen (over AR Games en Face Raider bijvoorbeeld) maar voor het grootste gedeelte staat de informatie erin.

Bedankt in ieder geval voor de goede reacties :)

Edit: toch ff wat foto's toegevoegd op vele verzoek :) Betere foto's volgen later!

(Van links naar rechts)

Foto 1: Overview van de 3DS, met de D-pad duidelijk in beeld. Ik houd hem op de natuurlijk manier (voor mij) vast, waardoor je kan zien dat de beweging richting D-Pad een rare hoek van de duim vereist.

Foto 2: De glans (in het donker notabene) op het bovenste scherm, dat duidelijk te zien is.

Foto 3: De wat raar ogende overgang van donker naar licht.

Foto 4: De maximale kijkhoek zonder verlies van 3D effect, of optreden van ghosting. Wanneer je buiten de kijkhoek fotografeert uit dat zich op foto's in een donkere streep op het scherm (van boven naar onder). Hierdoor kan je op andere foto's een indruk krijgen van de kijkhoek.

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 15 maart 2011 19:28]

hmm die kijkhoek ziet er nou niet bepaalt erg groot uit. Hoe bevalt het "meekijken" met iemand anders? zijn de kleuren nog goed te zien?
Meekijken is een no-go. Je ziet teveel donkere vlekken in het beeld en soms zie je ook dubbel. Maar het 3D ff uitzetten lost dat natuurlijk wel op.

De kijkhoek is ook absoluut niet groot, maar het is meer dan voldoende en doorgaans beweeg ik niet zoveel dat ik buiten de kijkhoek kom.
Mooie review! :Y)

Ik zag het apparaatje voor het eerst op Cebit 2011 in Hannover en hoewel ik er niet lang ermee heb mogen spelen was ik toch best onder de indruk van het 3D effect zonder bril :)
Dankje! Wat heb je er toen trouwens op gespeeld dan als ik vragen mag? Ik ben nog nieuwschierig naar de besturing van Pilotwings Resort namelijk hoe dat aanvoelt.

Ja ik heb hem vandaag meegenomen naar mn werk, en aan een stuk of 10 mensen laten zien die stuk voor stuk erg enthousiast waren. Het overtuigd gewoon echt. Je kan het alleen een non-believer maar moeilijk uitleggen.

Zo was er iemand op het werk die totdat ie het zag heeft geroepen dat het nooit ging werken (ook na uitleg van mij nadat ik hem al binnen had) en dat ik dat gauw genoeg zou zien als ik hem binnenkreeg. Nadat ie het vandaag zag krabbelde hij al heel snel terug en vond het ook overtuigend en was ook ineens geinteresseerd.

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 15 maart 2011 19:53]

Goeie review! Na het lezen begin ik er een beetje aan te denken om ook een te kopen... Maar de prijs valt me nogal tegen nu, dus misschien als ie wat goedkoper is geworden :Y)

Nog een vraagje: als je een gewoon DS spel speelt, krijg je dus 2 zwarte balken aan de zijkant op het bovenste scherm?

En misschien nog handig om toe te voegen: de batterijduur.
Batterijduur zal ik eens bij gaan houden, ik kan daar nog niets concreets over zeggen. Vooral omdat je tijdens originele DS spellen spelen minder energie verbruikt. Maar ik kan wel eens een 3D applicatie aanzetten incl. timer erbij. Zal daar morgen wel wat meer over kunnen vertellen gok ik.

Bij het spelen van DS spellen krijg je inderdaad 2 zwarte balken aan de zijkant ja. Dat lijkt vervelend, maar doordat het gehele bovenste deel zwart is (ook bij de aqua uitvoering) valt dat nauwelijks op. Het zwartniveau is namelijk veel donkerder dan bijvoorbeeld LCD televisies.

Je kunt trouwens (alhoewel ik dat nog niet geprobeerd heb) naar wat ik hoorde ook voor een 1:1 weergave of iets dergelijks kiezen waarbij je aan de bovenkant ook nog eens een flinke zwarte balk hebt. Misschien dat het daardoor iets scherper wordt (ik zou niet weten waarvoor je dat wilt trouwens, want het ziet er gewoon goed uit.) maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Waarom heb je de prijs, multimedia en spelaanbod zulke lage punten gegeven?

Prijs vind ik goed, ik lig er echt niet wakker van om 250 euro te spenderen aan zo'n geweldig ding. Dit is eigenlijk de eerste betaalbare totale 3D ervaring voor thuis; een 3D TV kost makkelijk meer dan 1000 euro en het aanbod (zowel programma's als TV's) is klein, een 3D scherm voor je PC kost ook enorm veel (zo'n 500 euro), daarbij moet je een verschrikkelijk snel en duur systeem hebben om er van te genieten (een zeer snelle GPU (of SLi/Crossfire setje) kost al gauw 600 euro) , en er zijn vrij weinig spellen met 3D ondersteuning, daarbij moet je met beiden een bril op.

250 euro is dan niet veel, je moet wel spellen kopen maar naderhand worden die toch een stuk goedkoper. Daarbij heeft Nintendo deals met filmproducenten voor 3D content op de 3DS. Je kan foto's maken, geen DSLR kwaliteit, maar je bekijkt ze toch alleen maar op je 3DS dus dat maakt niet uit. Multimedia te over, zou ik zeggen.

Spelaanbod is nu klein, maar daar komt uiteraard verandering in.
De prijs vind ik niet superscherp. Ik betaal het met heel veel plezier en zou er ook wel 300 voor betalen, maar dat neemt niet weg dat Nintendo er verstandig aan had gedaan de prijs IETS lager te maken. Een bedrag als 225 klinkt al heel anders bv.
Door de prijs is de drempel misschien wat hoog voor veel mensen, en dat heeft weer direct impact op de hoeveelheid mensen die ik tegen ga komen in het begin die een 3DS hebben en waar ik mijn ervaring mee kan delen.

Maar eerlijk is eerlijk, er had een sterretje bij gekunt. Het is niet zo dat ie onverklaarbaar duur is zoals jij al mooi uit weet te leggen.

Multimedia heb ik als slecht aangeschreven omdat er gewoon niets op te doen is. Er is geen mogelijkheid tot het afspelen van filmpjes. MP3's heb ik nog niet geprobeerd overigens.. daar zou ik hem zelf ook nooit voor gebruiken ivm de batterijduur en dergelijken. Maar ik zal zo eens wat mp3's erop zetten en kijken of het uberhaubt werkt.

Daarnaast is de camera gewoon echt slecht. Ik garandeer je dat je daar nooit wat mee gaat doen behalve checken hoe het er in 3D uitziet. De camera's die jaren geleden in telefoons zaten zijn beter.

Spelaanbod is gebasseerd op de launchperiode. Er komt relatief weinig uit, er zijn veel "ports" met net iets extra's en er is weinig op komst binnen de launchperiode (die tot juli loopt geloof ik) waarvoor je perse een 3DS zou moeten kopen. Daar komt ongetwijfeld verandering in, maar ik ga ze niet beoordelen op games die nog niet bekend zijn.
Dankje Ipodkiller.

Het touchscreen zal je niet in de weg zitten. Een capacitief touch-screen (zoals op ipod/iphone) is vaak veel minder accuraat. Daarbij kan daar ook geen (op enkele nieuwere touch-screens na) stylus op gebruikt worden.

Je bent met een resistief scherm zeker weten beter af. Alhoewel het misschien wel jammer is dat er geen multitouch games komen.. maar er komt natuurlijk genoeg moois uit om dat te doen vergeten :)

Het is trouwens niet dat het scherm niet goed reageerde, of dat je hard moet drukken. Het werkt fijn en met een veeg over het scherm zonder druk te zetten werkt het ook gewoon.

Nog meer vragen, stel ze gerust ik zal proberen zoveel mogelijk antwoord te geven.
na ik heb veel ervaring met verschillende DSen en ik moet je helaas vertellen dat het scherm van de ds lang niet so goed reageerd als dat van mijn iPod. zo is multi touch ondersteuning op een capacitief scherm heerlijk en kan een resistief scherm slecht omgaan met lichte aanrakingen. het gebruik van een stylus kan prima, zomaar een pen dichtklikken zoals bij de DS is er alleen niet bij.

Multitouch games gaan er dus ook niet komen, omdat het simpelweg slecht mogelijk is. daarom is capacitief veel beter en ook nog eens duurzamer.
Het scherm op de 3DS werkt gewoon zonder druk te zetten, geloof me. Dat was op de oude DS niet zo nee, daar moest je relatief hard drukken. De 3DS is wat dat betreft een hele verbetering.

Ik heb ook veel ervaringen met touchscreens van zowel smartphones, DS, iPod en de mobiele oplossingen waar we op mijn werk mee werken (PDA's voor politie en dergelijken) en ik kan je zeggen dat een resistief scherm niet per definitie veel druk nodig heeft.

Het is me ook gewoon gelukt om MW:Moblized zonder stylus te spelen overigens. Met mijn duim kon ik ook gewoon richten. Wat je dan wel krijgt (net als bij capacitief) is dat het zo inaccuraat als de pest is. Maar het werkt wel.

Capacitief is trouwens absoluut niet duurzamer. Een resistief scherm kan veel meer hebben eer deze kapot gaat.

En tja, multitouch.. ik ga het niet missen want de 3DS heeft genoeg andere mogelijkheden.
Geweldige review kerel, bedankt! Ik mis echter wat er online allemaal te doen is.

Ik ben namelijk van plan om het apparaatje te kopen echter als je er niet mee online kunt om te browsen en er niets interessant te download is dan ga ik hem niet kopen omdat je dan alleen afhankelijk bent van de spelletjes.

Zou je je review willen aanvullen met deze informatie? natuurlijk alleen als dat niet teveel gevraagd is.
Graag gedaan, ik zit zelf ook altijd op early-reviews te wachten van mensen die hem al in huis hebben, ipv de gamesites die toch over het algemeen wat minder kritisch zijn. Daarom ben ik blij dat ik zelf een keer degene ben die iets eerder heeft en jullie ermee kan helpen :)

Over online:

Op dit moment is er online eigenlijk nog niets te doen. De E-store, webbrowser en dergelijken zijn nog niet beschikbaar en worden in mei verwacht. Ik kan er daarom ook niets over vertellen..

Wat ik wel weet uit info die al her en der beschikbaar is, is dat je in de E-store games, dsi-ware en dergelijken kunt downloaden en ook 3d films kunt streamen of downloaden (er komt Netflix op), dat het zeer waarschijnlijk is dat er ook youtube op komt, dat de webbrowser geen opera (zoals DS en Wii, en dus kans op iets beters!) zal zijn en dat het hoogstwaarschijnlijk geen flash zal ondersteunen.

Wel kun je natuurlijk multiplayeren :) Als ik hier wat van heb kunnen testen voeg ik het meteen toe.
Thanks, ik ga hem waarschijnlijk toch wel kopen omdat ik mezelf ken en vaak dingen gelijk koop.

Voor mezelf vind ik het wel belangrijk dat ja aan online momenteel niets hebt omdat ik er dan zeker wat spelletjes bij moet nemen wil ik er uberhaupt wat aan hebben.
Ja, met AR en Face Raider vermaak je je een dag of 3. Dan kun je je nog vermaken met DS spellen als je die hebt, maar na een dag of 5/6 is het leuke er wat dat betreft wel af :)

Ik hoop dat de spellen nog eerder uitkomen want ik kan ook haast niet wachten om eindelijk een fatsoenlijk spel in 3D te spelen :D
Een hele mooie review, het vertelt precies wat ik eigenlijk wil weten, maar het 3D gedeelte moet ik zelf eerst zien voordat ik het kan ervaren. Maar het klinkt in ieder geval veelbelovend :)
Inmiddels gezien hoor :) met kerst voor mijn vrouw gehaald als kado. Maar ik was wel de eerste die hem speelde en een leuke mii heeft gemaakt :P
Die AR games waren echt verrassend leuk! Verder kan ik nog geen keuze maken wel game ik erbij ga kopen om te spelen, er zijn wel wat leuke games uitgekomen :D
Tip: vermeid de Ubisoft games, Ridge Racer, Fifa 12, Driver, Mercenaries en meer van dat soort melkgames. Een aantal zijn kwalitatief erg slecht (alle Ubi games incl Splinter Cell/Fifa/Driver) en Mercenaries heeft veeeel te weinig content voor de prijs..

Zelda/Mario Land/Mariokart zijn gaaf, en precies wat je verwacht. Starfox heeft de tand des tijds niet zo goed doorstaan, dus hou daar rekening mee. Shadow Wars is wel gaaf, maar je moet er van houden.. Pilotwings vond ik persoonlijk 1 van de leuksten, maar qua content wel wat magertjes (toch nog een uur of 25 ingestoken geloof ik..) en verder heb ik nog een heleboel gespeeld maar kan er ff niet opkomen :P

Streetfighter/DOA schijnen ook goed te zijn, maar ik houd persoonlijk niet zo van fightgames.

Leuk trouwens dat je dit nog even bent komen melden :)

En, is het 3D wat je ervan verwacht had?

[Reactie gewijzigd door Michaelr1 op 5 januari 2012 22:34]

Voor de mensen die 2 sterren geven, leg ff uit waarom, dan pas ik het aan ;)
Ik denk dat plaatjes ontbreken en al die andere dingen, unboxing en dergelijke.
Daar heb je gelijk aan, zal hier in de loop van de dag nog wat ervaringen over delen en bijvoegen in de review.
Ik vind dat mensen hier sowieso altijd de reviews laag beoordelen. Iemand neemt de moeite om een stuk te schrijven van bijna 2000 woorden en vervolgens wordt het door tig mensen als onvoldoende beoordeeld. Niet echt motiverend om zelf eens wat te reviewen.

Vind persoonlijk ook niet dat je een gebruikersreview moet vergelijken met een pagina's lange review van een commerciŽle site als IGN.

Vier sterren voor een uitgebreid en informatief stukje. Met foto's waren dit er vijf geweest.