Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Sharp heeft op de IFA het prototype getoond van een mobieltje dat met een 3d-lensmodule en een 3d-lcd is uitgerust. Het parallax barrier-scherm van het 3d-mobieltje wordt volgens Sharp in het vierde kwartaal al in een product gebruikt.

Het prototype van het Sharp-3d-mobieltje werd werkend getoond op de IFA. Er konden alleen nog 3d-foto's mee worden gemaakt, maar 3d-video-opnames zouden in de toekomst ook mogelijk zijn, aldus de aanwezige Sharp-medewerker. Hoogstwaarschijnlijk maakt Sharp voor het prototype gebruik van de 3d-lensmodule die het bedrijf zelf heeft ontwikkeld. Met deze module moet het mogelijk zijn om 720p-3d-video op te nemen.

Ook voor de 3d-lcd put Sharp uit eigen bron. Het scherm, met een beelddiagonaal van 3,4", heeft in de 2d-modus een resolutie van 800 bij 480 pixels. In de 3d-modus wordt dit gehalveerd tot 400 bij 480 pixels. De optimale kijkafstand bedraagt volgens Sharp ongeveer 30 centimeter, terwijl de optimale kijkhoek voor 3d recht van boven is. Vanwege de gebruikte parallax-barriertechnologie is geen 3d-brilletje nodig om 3d-content op het kleine scherm te bekijken.

Hoewel Sharp het officieel niet mag bevestigen, is het een publiek geheim dat het 3d-scherm ook in de Nintendo 3DS-handheld zal worden gebruikt. Eind deze maand maakt Nintendo bekend wanneer de 3d-handheld-console te verkrijgen is. Volgens een Japanse medewerker van Sharp op de IFA-beurs in Berlijn verschijnt nog dit jaar het eerste product met de getoonde 3d-lcd.

Naast het prototype van het 3d-mobieltje en de 3,4"-lcd, toonde Sharp op zijn stand ook een 10,6"-3d-lcd. Deze heeft een resolutie van 1280 bij 768 pixels in de 2d-modus en 640 bij 768 pixels in de 3d-modus. In tegenstelling tot het 3,4"-scherm is het grotere scherm met een touchmogelijkheid uitgerust. De grote 3d-lcd is beduidend minder contrastrijk dan de 3,4"-versie, mogelijk als gevolg van de digitizerlaag. Wel had het 10,6"-scherm meer viewpoints dan het kleine schermpje. Sharp heeft het 10,6"-3d-touchscreen waarschijnlijk ontwikkeld voor gebruik in tablets.

Sharp prototype 3d-mobieltje IFA Sharp prototype 3d-mobieltje IFA Sharp prototype 3d-mobieltje IFA Sharp prototype 3d-mobieltje IFA Sharp prototype 3d-mobieltje IFA Sharp prototype 3d-mobieltje IFA
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Hmm was kwestie van tijd natuurlijk, maar ze zullen de dubbele lenzen toch wel wat mooier moeten verwerken want dit ziet er verschrikkelijk uit.
Ik vind het er niet verschrikkelijk uitzien. Ziet er juist wel stoer uit, met dat 'infinite' logo-achtige randje.

Maar ze zijn er wel snel bij. Ik had de ontwikkeling van een 3d camera wel verwacht (zie ook de nieuwe firmware van de NEX series van Sony) maar niet zo snel een 3d scherm erbij dat aanraakgevoelig is. Ach, zo zie je maar weer hoe snel de techniek kan gaan...

Zal wel duur zijn :) (Als het eenmaal op de markt is)
Dat infinite logootje zorgt er denk ik wel voor dat de lenzen iets te dicht bij elkaar staan ... :/ dan kan je 3D effect toch nooit overtuigend zijn? moeten de lenzen dan niet evenver uiteen staan als de eigen ogen?
Natuurlijk niet. Het gaat erom dat je 2 beelden hebt vanaf verschillende posities maar op hetzelfde moment. Hoe verschillend die positie is, maakt niet uit.

Bovendien staan niet bij iedereen de ogen even ver uit elkaar ;) En iemand waarbij de ogen dichter bij elkaar staan, ziet toch echt hetzelfde als iemand waarbij ze verder uit elkaar staan.

Software regelt het "overtuigende" (realistische) wel.

[Reactie gewijzigd door rb338 op 3 september 2010 10:13]

Hoe verschillend die positie is, maakt niet uit.
Dat maakt natuurlijk alles uit.
Je hersenen halen diepte uit de afwijking van de twee beelden. Als de twee beelden bijvoorbeeld slechts 1 mm uit elkaar genomen zijn, zul je nauwelijks tot geen diepte zien.
Daarbij geldt ook: hoe groter de afstand van het object, hoe verder de twee lenzen uit elkaar moeten staan om nog diepte te kunnen aangeven. Je ziet bij 3D camera's die een voetbalwedstrijd filmen daarom ook vaak dat de 2 lenzen wel 30 cm uit elkaar staan.
Edit: foto

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 september 2010 11:10]

Precies en omdat je met zo´n mobieltje over het algemeen dingen van dichtbij fotografeert en dus niet een voetbalwedstrijd, is dit prima.

Verder of iets uitsteekt en zo kun je met software regelen door de parallax by te stellen.
Prototypes zien er vaak verschrikkelijk uit, omdat de focus was op functie en niet op design.

Om dat te verhullen, is er dan vaak het goedkoopste ontwerpje bij gemaakt dat er toch nog een beetje apart uit ziet.
Is een prototype. Gaat erom dat het werkt. En hoe wil jij de dubbele lenzen anders verwerken dan? Op een ander manier plaatsen werkt 3D natuurlijk niet.
Voorlopig is er nog niks tot vrijwel niks in 3D al willen marketing rakkers ons anders doen geloven. De revolutie die ze hopen gaat zeker voorlopig nog wel uitblijven. De techniek is nog te jong en kent nog vele obstakels. Daarnaast is de toegevoegde waarde alleen gedurende films en sport van toepassing, ik hoef geen nieuws in 3D te zien.

Ik ben van mening dat men hiermee toch iets te hard van stapel loopt.
Het 3D wil nog niet echt aanslaan mede omwille van het gebruik van brillen.
Het gebruik van een techniek als deze heeft een minimale kijkhoek en om dit dan in mobiele tels te gaan gebruiken............ Mischien begin ik dan echt te oud te worden maar dit gaat mij voorlopig toch echt te ver. Ja, het is een proto maar wie kijkt er nu echt films op zijn mobiel?
Gaan we 3D youtube krijgen dan zal er toch eerst goedkoop 3D opname spul moeten komen.
Resultaat is baggerkwaliteit in de beginperiode, zoals met alles, en is het pas bruikbaar over een jaar of 5 minimaal. De waarde van een prototype is voor mij dan momenteel helemaal 0.

Edit: games in 3d is inderdaad ook wel een noemenswaardige toevoeging.

[Reactie gewijzigd door Double-X-L op 3 september 2010 09:59]

Zonder "baby-kinder" periode echter, kan het embryo nooit volwassen worden. Gelukkig kunnen mensen die baby's klungelig, dom en lomp vinden een poosje de andere kant op kijken en wachten tot 'ie volwassen is. Maar ben blij dat andere mensen zich wel om die baby's bekommeren!

[Reactie gewijzigd door kidde op 3 september 2010 14:38]

Aanvullende info:
A STEREOSCOPIC 3D SMARTPHONE will be launched this year, and by stereoscopic its manufacturer Sharp means it will not need passive or active shutter glasses for depth perception.

At IFA 2010 Sharp has been demonstating its stereoscopic 3D screen technology for smartphones and tablets, which was unveiled in April but it is now talking products. A 3.8-inch and a 10.6-inch stereoscopic 3D screen was on display. Sharp LCD marketing development senior director Q Nishishiba told The INQUIRER, "There will be a smartphone product later this year. It will have a 4.3-inch screen but I can't say who the customer is. The 10.6-inch screen will come in tablet products later."

The displays use what Sharp calls its parallax barrier technolog. A parallax barrier is placed in front of the normal LCD and consists of a layer of material with a series of precision slits, allowing each eye to see a different set of pixels creating the sense of depth. To get this effect however the screen has to be at a specific distance and for the 10.6-inch and 3.8-inch displays its 50cm and 30cm respectively.

Misschien HTC?
http://www.theinquirer.ne...unch+this+year+says+Sharp
Hoewel Sharp het officieel niet mag bevestigen, is het een publiek geheim dat het 3d-scherm ook in de Nintendo 3DS-handheld zal worden gebruikt.
Dat zou dus willen zeggen dat de 3DS een hogere resolutie krijgt dan tot nu to gedacht werd (800*240).


Het is wel jammer dat een techniek die Philips 8-9 jaar geleden al productieklaar had nu pas door begint te breken.
De marketing bij Philips is niet echt geweldig, dat is vermoedelijk het probleem.

iRex (Philips-spin-off) liep ooit voor op het gebied van e-ink, en is nu bijna failliet.
Een andere spin-off verkoopt oprolbare e-ink schermen (die je zou kunnen oprollen in je mobiel), en die zijn ook nog niet doorgebroken.
Ondanks dat ze een heel gamma aan mobiele telefoons bouwen, heb ik er nog nooit eentje in het echt gezien.

Gelukkig voor ze verkopen hun MRI-scanners beter ;)
Toch jammer voor de mensen die geen 3D kunnen zien...alles lijkt 3D te worden tegenwoordig ;( .
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit iets in 3D heb gezien. Ik ben wel benieuwd naar wat ik te zien krijg. Maar volgens mij heb je toch wel vaak ook de optie om de 3D mogelijkheid uit te schakelen?
Akkoord, dat is niet waarvoor we betalen, maar toch.

Ik vraag me soms af wie dit soort apparaatjes nu al koopt en waarom. Zo ver ik weet zijn er nog maar weinig tot geen 3D toepassingen beschikbaar :/. Puur en alleen iets voor ontwikkelaars ( als je al weet hoe 3D programma's te maken ).
Als beide ogen correct werken neem je de wereld '3D' waar. Je zult nog nooit 3D film-materiaal oid gezien hebben.

Daarnaast is de 3D bios ervaring enorm aan het groeien, er komen al veel titels uit die je in 3D kunt kijken, spellen worden al 3D ontwikkeld etc.
Als beide ogen correct werken neem je de wereld '3D' waar. Je zult nog nooit 3D film-materiaal oid gezien hebben.
Nou, ik heb een lichte afwijking aan mijn ogen (beide ogen -2.5 en cilindrische afwijking) en in real-life kan ik met bril alles prima zien (wat betreft diepte, afstanden, etc.). Bij 3D-films in de bios zie ik echter alles behalve 3D...ik zie met zo'n 3D-brilletje alles dubbel en dus ontzettend wazig (zowel met als zonder eigen bril geprobeerd).

Kvind het altijd jammer als ik mensen zo positief hoor over 3D, ik word dan altijd een beetje jaloers want ik weet dat ik het nooit zal ervaren ;( :P .
Vaag verhaal: ik heb -5.75 in beide ogen en ik kan met bril + 3D bril prima 3D film in de bios kijken.

Je weet zeker dat je je 3D bril bij de juiste film op had? :P
Vaag verhaal: ik heb -5.75 in beide ogen en ik kan met bril + 3D bril prima 3D film in de bios kijken.

Je weet zeker dat je je 3D bril bij de juiste film op had? :P
Zo vaag is het ook weer niet, ik heb -2.5 EN een cilindrische afwijking, hierbij ligt het brandpunt van een beeldje op een andere plek in het oog. Doordat het brandpunt op een andere plek zit dan hij hoort te zitten, krijg ik een vervormd beeld. Normaal gesproken wordt dit gecorrigeerd door de bril/lenzen en de hersenen, maar bij kunstmatige 3D-beelden gebeurd dit op een of andere wijze niet.

Mijn zusje heeft -3.25 aan beide ogen en geen cilindrische afwijking, die ziet wel gewoon 3D.
Ik heb in beide ogen een cilindrische afwijking, die ook weer van elkaar verschillen. Maar met bril kan ik prima 3D zien hoor.

Zie je in real life wel volledig 3D? Of doet 1 oog gewoon minder mee?
Dit bevestigt wat ik al dacht, namelijk dat de dubbele letters die ik zag (o.a. Avatar3D) door de cilinder in m'n bril kwamen. Zo wordt het kijken van een 3D-film alles behalve een pretje, meer een "opgave en zwaar vermoeiend".

Kan men verhelpen door de bril in te wisselen voor lenzen, die hebben nooit een cilinder. Maarja, dat kan natuurlijk alleen als lenzen geschikt zijn voor je ogen. Of laseren, maar voor dat geld koop je 10 3DS'en.

Gelukkig dus, dat dit Sharp-schermpje 3D is waar je geen 3D-bril voor nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 3 september 2010 14:34]

Mijn vrouw heeft 2 goede ogen, die echter 'schakelen' en nooit tegelijkertijd 'werken'. In de praktijk geen probleem, maar 3D beelden in pretparken/bios en tv komen gewoon niet over. Net of ze naar een 2D beeld kijkt...
Ik vind 3D echt super, maar ik moet toegeven dat het vaak aan de content ligt en de technologie die erachter zit. Ik hoor ook een hoop mensen om mij heen klagen over eye-strain en hoofdpijn. Ik heb daar zelf nog geen last mee gehad, ik game vaak ook thuis in 3D (i.c.m. 3D Vision). Misschien dat je op een andere manier moet leren kijken.

Ik vraag me wel af wat vinger afdrukken op zo'n scherm doet met het 3D beeld. Of als de zon dik in je scherm staat. Ik denk dat die het 3D plezier flink verzieken.
Puur en alleen iets voor ontwikkelaars ( als je al weet hoe 3D programma's te maken ).
Ik denk dat het programmeren van 3d spellen niet anders is dan het programmeren van spellen 5 jaar geleden. Op de achtergrond (op de processor, grafische kaart, ...) is alles toch al 3d.
Wauw nog nooit 3D gezien knap aangezien het menselijk oog[2x] altijd al 3d ziet 8)7
De wereld lijkt wel helemaal 3d te worden, toch voor veel mensen zowieso ikzelf nog redelijk onbetaalbaar...
Moest pas al kijken naar andere tv een platyte natuurlijk, daar schrok ik al van, de prijzen dan..

gr. John
Ben zeer benieuwd naar de daadwerkelijk bruikbare toepassing van een 3D-scherm in een Smartphone.
Goh, leuke telefoon enzo, maar moet alles tegenwoordig 3D zijn ?
3D staat in mijn ogen nog in zijn kinderschoenen (op dit vlak toch).
Dat ze nu al GSM'S maken met 3D...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True