Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

Een door Sharp ontwikkelde cameramodule kan volgens de fabrikant 720p-video in 3d opnemen. Het bedrijft claimt de eerste te zijn met een 3d-videocamera voor mobiele apparaten die in hd opneemt. De massaproductie moet dit jaar beginnen.

De module kan worden gebruikt in draagbare apparatuur, zoals digitale camera's of mobiele telefoons. Het bestaat uit twee uit elkaar geplaatste camera's en elektronica die de gemaakte beelden verwerkt. Deze elektronica laat onder andere de twee lichtsensors synchroon met elkaar werken, zodat de frames op hetzelfde moment worden opgenomen. Bovendien wordt er kleurcorrectie toegepast, waardoor er geen kleurverschil tussen het linker en het rechter beeld optreedt. Ook wordt gebruikgemaakt van optical axis control, dat de stand van de opgenomen beelden corrigeert.

Om 720p-opname mogelijk te maken, moeten de camerasignalen snel worden uitgelezen en verwerkt. Het maximale aantal frames per seconde is niet bekendgemaakt. Sharp heeft met zijn ervaring met het bouwen van cameramodules getracht de module zo klein mogelijk te maken.

Sharp 3d-cameramodule

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (41)

Damn zo een klein dingetjes... doen ze zeker netjes vooral dat het ook 720p is, zal wel een pittig apperaat bij moeten om het te coderen....
Coderen? Er worden gewoon 2 losse beelden opgeslagen voor stereoscopisch 3D. In het beste (voor de gebruiker) geval hoef je dus alleen maar een 2x zo veel data op te slaan, maar met een beetje pech doen ze side-by-side op 720p opslaan en heb je dus maar de halve horizontale resolutie per image (2 x 640*720), waarbij er dus geen extra data opgeslagen hoeft te worden tov normale 720p.

Jammer dat je de dikte niet kan zien op de foto, er is altijd een gebrek aan ruimte in mobiele telefoons, en als deze module over de volledige breedte de dikte heeft van een normale module dan kan ik me niet voorstellen dat hij erg populair zal worden bij de telefoonfabrikanten.

@Edek (hieronder) - De eerste mobiele telefoons met 3D scherm zijn al lang aangekondigt, onderandere motorola komt er deze zomer al mee. Toevallig maakt deze gebruik van een scherm dat ook van SHARP komt.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 12 mei 2010 12:38]

maar 2 720P beelden encoderen is nog altijd pittiger dan 1 maal 720P encoderen en voor de mobieltjes vereist dat toch al enigzins wat kracht.
Het is leuk maar verwacht geen superkwaliteit. Van dit soort hele kleine camera's moet je het vooral van opnames met veel licht hebben. zodra het een beetje donker gaat worden zoals binnen dan valt de kwaliteit zwaar tegen.

Maar goed het is op zich een leuk begin van 3d. Nu misschien nog wachten op een 3d webcam daar zal dit ding perfect voor zijn.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 12 mei 2010 13:34]

Heel leuk maar bijna niemand heeft een 3d scherm!
Ik denk dat het nog maar een kwestie van tijd is voordat de eerste mobiele telefoons met 3d scherm uitkomen waar geen brilletje voor nodig is... vooral nu dalijk de nitendo 3ds uitkomt
De Nintendo 3ds heeft geen "3d zonder brilletje" als in "2 verschillende beelden per oog".

De 3ds doet nog steeds gewoon 3d-naar-2d-projectie op een normaal beeldscherm,
alleen passen ze de viewmatrix aan aan de hand van de motion-sensors.

de 3DS is dus nog gewoon 2D.
Zulke schermen bestaan al lang!
in zo'n scherm zit het brilletje verwerkt zodat de kijker er zelf geen hoeft te dragen.

Sommige schermen zijn nog geavanceerder en kunnen ook voor verschillende kijkhoeken een uniek 3D beeld genereren door een speciaal algoritme. Het algoritme voor de Philips TV is trouwens meerendeels ontwikkeld door de TU eindhoven afdeling informatica. :)
Heb je het over het algoritme dat er voor zorgt dat het 2e beeld kleiner dan volledig kan zijn doordat alleen de Z waarden van pixels worden opgeslagen en alleen de 'gaten' die ontstaan t.o.v. het eerste beeld opgevuld hoeven te worden? Die vond ik persoonlijk nogal shabby overkomen. Ik wil namelijk graag 'echte' 3D (waarbij je dus een beetje de zijkant van objecten ziet) en niet zo'n soort kijkdoos 3d effect wat je krijgt als je platte afbeeldingen een extra diepte geeft. Oftewel alleen de Z waarde van 2D pixels opslaan lijkt me eigenlijk niet echt mooi. Maar ik geef meteen toe dat ik het nog niet in de praktijk heb gezien, misschien werkt het wel beter dan ik vermoed.

Het grote voordeel van de lenticles schermen (geen brilletje en meerdere kijkhoeken) is eigenlijk ook meteen het grote nadeel.

Ze moeten bijna wel veel kijkhoeken ondersteunen. Alleen op die manier kun je een realistisch beeld weergeven. Anders krijg je namelijk dat als je een cm teveel naar links of rechts zit dat je dan ineens het beeld voor je rechteroog juist op je linkeroog krijgt en andersom. Dus moeten ze een heel breed bereik maken waarbij je steeds een kijkhoek opschuift en eigenlijk om het object heen kunt kijken. Dit is natuurlijk super vet, maar er zit ook een super groot nadeel aan.

Alle (en zoveel zijn er nog niet) films die nu in 3D uitkomen ondersteunen 'maar' één kijkhoek. Hoe gaat dat dan werken op een TV zonder bril? Als je dan je hoofd naar rechts beweegt, zie je het beeld dan steeds 'terug' springen waar je in de ideale wereld een kijkhoek wisseling zou krijgen?

Ik wil het echt graag eens zien. Ondertussen zou ik allang blij zijn met een filmpje waarbij ze een 3D scherm filmen en dan de camera een beetje heen en weer bewegen zodat je het effect ook kan zien.
En waar precies haal je die onformatie vandaan? Het filmpje waar je waarschijnlijk op doelt was een spel op een "normale" Nintendo DS.
Dat gerucht is al lang de wereld uit geholpen. Het was ook een technische demo voor de DSi, niet de 3DS. En de techniek bestaat, Sharp heeft namelijk ook 3" 3d schermen, waarbij je geen brilletje nodig hebt. Dat scherm moet echter wel weten waar je gezicht ziet, en dat kan de camera van de 3DS doen.

Deze camera zie ik ook wel in de 3DS zitten... laten we het hopen!
Waarschijnlijk komt die nintendo 3ds aan het eind van het jaar uit. Als deze techniek ook in mobieltjes komt dan kunnen we wellicht Q2 2011 al over 3d schermen beschikken zonder een apart brilletje :)
Als het hier om een 3d scherm ging dat gaf je waarschijnlijk aan dat niemand een 3d camera heeft.

Bij nieuwe technologien moet er 1 de eerste zijn. Er zijn al 3d tv's, maar de grote partij met 3d blu ray spelers moet ook nog komen. 3d tv maatschappijen moeten ook nog investeren in de techniek.
Het komt er eigenlijk op neer dat er 1 fabrikant ergens een markt in ziet en de overige fabrikanten dan vanzelf wel komen.
Wat de3d Bluray spelers betreft, die 'grote partij' zullen voor mijn gevoel de PS3's zijn. Die staan al in grote aantallen in de huiskamers en zijn bovendien betaalbaar en multifunctioneel...

Ik moet zeggen dat de ontwikkelingen en toepasbaarheid op dit gebied harder lijken te gaan dan ik in eerste instantie verwacht had :)

--edit---
@hieronder:

Ah, thx voor de info! Dan hoop ik dat het verschil niet heel erg merkbaar wordt want ik ben zelf van plan om het via een PS3 te gaan doen (heb ik nog niet), gewoon om zoveel mogelijk waar voor m'n geld te krijgen ;). Ik vind het mooi dat de PS3 het een stuk toegankelijker maakt voor de gemiddelde consument, die andere spelers zijn toch al snel 2x zo duur en vooral aantrekkelijk voor mensen die bereid zijn flink wat geld neer te leggen voor een niche product.

[Reactie gewijzigd door Qualian op 12 mei 2010 13:52]

3D blu ray spelers zijn er ook al:

Panasonic DMP-BDT300
Samsung BDC6900
Sony BDP-S570
Sony playstation (na update deze zomer)

@Qualian: PS3 blijft obv hdmi 1.3(a) terwijl de genoemde spelers op hdmi 1.4(a) zijn
en derhalve wel de maximaal beschikbare doorvoer aankunnen.
En niemand heeft een telefoon met 3d camera, vooralsnog.

En dat geldt ook bij die schermen, vooralsnog.

Een telefoon zal wss zeker een dedicated chip moeten hebben voor het coderen van 720p video.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 12 mei 2010 11:53]

Dat kunnen de huidige telefoons prima (720p encoderen/decoderen) 2x tegelijk (want je hebt 2 beelden) wordt wel wat lastiger denk ik...

lijkt me ook wel dat als ze een telefoon met 3D-camera uitrusten dat ook het scherm dan 3D kan (zonder bril)...
Sharp heeft ook 3D-schermen. 3.1" zonder brilletje. Ideaal voor een telefoon dus.
Of de 3DS (werktitel) ;)
Als je iets NIET maakt of uitbrengt omdat het nog nergens bij zou passen, is technologische vooruitgang ten einde. Bij nieuwe dingen/technieken/technologieen zal je altijd een periode hebben, waarin het moet groeien. Binnen die groeiperiode wordt een dergelijke technologie op steeds meer vlakken en voor steeds meer toepassingen gebruikt, waardoor het uiteindelijk WEL ergens bij past. Wellicht wordt het na deze periode zelfs een standaard.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Wouter-KNET op 12 mei 2010 12:07]

Met zo een houding kom je nergens natuurlijk. Eerst moet de technologie er zijn voor ze verkocht kan worden en dan moet je alles zen tijd geven om te evolueren zodat de prijzen kunnen dalen.
hoeft ook niet, kijk bijvoorbeeld is naar de minoru 3d webcam. gewoon groen/rood brilletje erbij en knal het op youtube of weet ik veel wat. best gaaf spul, jammer alleen dat ik niet zo snel kon uitvinden of dat op linux ook direct werkt. Anders had ik er wel een besteld.

http://www.minoru3d.com/
Staan die cameraatjes niet wat dicht op elkaar vergeleken met menselijke ogen? Resulteert dat in minder diepteervaring?
Je zou met deze oplossing prima 3d beelden kunnen maken in close-up. Landschappen zullen minder snel in 3d gezien worden, maar het gros van de beelden zal toch dichtbij opgenomen worden waardoor de 3d weergave toch wel werkt.

Echte, ouderwetse stereo camera's hadden idd een stereo basis van zo'n 6,5 cm. Zover staan onze ogen ook ongeveer van elkaar af. Ik heb een erg oude stereo foto van de maan waar tussen beide opnamen een paar maanden verschil zaten om een stereo effect te bereiken.

Het zal dus zoals Stewie ook al schrijft, zeker voor video conferencing prima werken. Maar ik weet niet of ik iedereen wel in 3D WIL zien. Of het moet een leuke, ach laat ook maar.
Mensen zien ook geen 3D in een landschap (wel kan je diepte inschatten enzo, maar dat maakt het niet 3D)! Je ogen staan maar 6CM uit elkaar, dus bij grote afstanden is dat naar verhouding veel te klein ;)

Iets wat je voor je hebt zie je gewoon schuin van 2 kanten links en rechts, en staat het verder kijk je er recht tegen aan met beide ogen en zien ze exact hetzelfde :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 12 mei 2010 13:15]

Ik wou net zeggen. Volgens mij moeten de camera's toch wel zo'n 6,5e cm uit elkaar staan wil het in de buurt komen van de menselijke ogen. Misschien zelfs nog iets meer om extra diepte effect te krijgen...
ik denk dat het bedoelt is voor gezichten, teleconferentie op een telefoon.
je houdt een telefoon niet 10 meter van je gezicht.
Aan de andere kant, als je op een mobiele telefoon 3D zou kijken, moet dat ook geen realistische diepte-ervaring zijn. Dan is een huis op het beeld 1cm breed maar wel 5m diep. Die beelden zullen gewoon per apparaat op verschillende afstand getoond worden lijkt mij.
klopt helemaal, echter wanneer je naar de huidige 3d bioscoopfilms kijkt, ziet het oplettende oog dat de diepte in sommige scenes ook erg beperkt wordt.

met dit cameraatje zullen ook alleen de mensen die bij jouw vraag stil staan, zien dat er net iets minder diepte in zit.

denk ik..... :P
welke 3d techniek? Vermoedelijk polarisatie als de frames gelijk getimed worden. De combinatie van twee frames is dan 720p maar het zijn dan feitelijk twee beelden van 720i
Polarisatie wordt alleen gebruikt bij het afspelen van 3d materiaal. Dit omdat 2 beelden fysiek op 1 plek moeten staan (de tv/beeldscherm). Scheiding van deze beelden moet dan gebeuren middels polarisatie of shutter.

Indien je 2 tv's zou hebben en die heel dicht bij je ogen kunt krijgen (zoals de VR helmen van vroeger :)) heb je ook geen polarisatie of shutter meer nodig.

Bij opname met dit apparaat maak je gebruik van 2 verschillende camera's waardoor het gebruik van polarisatie totaal onnodig is. Je hebt al twee onafhankelijke video streams. Het enige wat dan nog moet gebeuren is dat deze samengevoegd moeten worden in één bestand. Als ze dit dan direct volgens een van de huidige 3d specificaties zouden doen dan ben je ervan verzekerd dat het op zo goed als alle apparaten die vanaf geproduceerd worden afspeelbaar is.

[Reactie gewijzigd door MaxxMark op 12 mei 2010 12:36]

Ik snap dan ook echt niet waarom er nog geen fatsoenlijke brillen zijn met daarin 2 schermpjes, dan kan je echt supervette 3D creeeren zonder lenzen of wat, gewoon omdat je elk oog een eigen beeld kan voeren...
Er zijn inderdaad geen fatsoenlijke brilletjes.

Je hebt op het moment alleen brillen met een resolutie van 640x480 maximaal (bij hoge uitzondering 800x600) welke geschikt zijn voor 3d maar waarvan niet eens zeker is of ze werken op de vanaf nu ontwikkelde 3d-BR spelers.

Het verkleinen van LCD tot het formaat dat nodig is in een bril is gewoon uitermate moeilijk. Anders had je iPhone wel een resolutie van 1920x1080 gehad :)

Je kan natuurlijk beargumenteren dat je een beamer pakt, uit elkaar sloopt en daar de chip van gebruikt in een bril. Maar als ik het goed zeg gaat het in beamers dan veelal om een enkel kleurige chip (vandaar dat kleurenwielen of 3 chips gebruikt worden).

Je zou natuurlijk 3 transparent-LCD chips achter elkaar kunnen zetten, maar mijn gok is dat je dan alsnog een zeer flinke lamp in het brilletje moet hebben om goede kleuren te krijgen. Tel daar bij op dat je mogelijk ook nog een bijzonder niet-uniforme lichtopbrengst per kleur krijgt en slechte zwartniveau's en je hebt een vrij nutteloze bril :)
Je hebt op het moment alleen brillen met een resolutie van 640x480 maximaal (bij hoge uitzondering 800x600)
geen idee hoe je daar zo bij komt.. deze lijst is al een paar jaar verouderd en daar zitten 800x600's tussen:
http://www.stereo3d.com/hmd.htm

Als je dan bij de mensen van cybermind gaat kijken...
http://www.cybermindnl.co...n=com_virtuemart&Itemid=1
...dan vind je daar 1280x1024 bijvoorbeeld al terug.
Prijskaartje? $10,000 en hoger ;)

Nee, dan zijn de lagere resoluties van Vuzix betaalbaarder.. en lichter :)
http://www.vuzix.com/iwear/index.html
er nog geen fatsoenlijke brillen zijn met daarin 2 schermpjes
die zijn er wel... maar of je ze 'fatsoenlijk' kan noemen; ze zijn vrij duur en ook vrij groot.. zoek op 'head mounted display'
Ik denk dat ze dat aan de telefoonmakers overlaten. De module levert puur beeld aan. De telefoon bepaalt wat er mee wordt gedaan (denk ik).
ook voor de nintendo 3DS? of misschien voor de PSP2? de aansturing kun je volledig in hardware doen daar heb je geen high-end cpu voor nodig.
Vraag me af Sharp zo'n cameramodule gecombineerd kan worden met een optische zoom. Ik vermoed dat het (voorlopig) niet mogelijk is gezien de geringe afstand tussen de CCD's.

De Fujifilm FinePix Real 3D W1 beschikt wel over 3x optische zoom. Dus technisch zou het wel kunnen.
nieuws: Fujifilm maakt specificaties 3d-camera bekend

Betekent dit dat we zeer binnenkort 3D Super AMOLED met Light Direction Control displays kunnen verwachten bij Mobiele telefoons? :9
Nou, doet u mij dan maar een browser met 3d hand gesture herkenning, lekker minority report style browsen.
3D is een hype en verdwijnt straks weer in het diepe....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True