Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Sharp is er in geslaagd om een tv-tuner voor analoge en digitale signalen te ontwikkelen die zeventig procent kleiner en vijftig procent dunner is dan de vorige generatie. De tuner is geschikt voor onder meer Japan, Noord-Amerika en Europa.

Sharp heeft de afmetingen van de tv-tuner teruggebracht naar 30x29,6 mm, terwijl de dikte 5mm bedraagt. Het Japanse bedrijf claimt hiermee de kleinste digitale tv-tuner te hebben ontwikkeld. Ook is het aantal onderdelen van de tv-tuner met het typenummer VA1N2WF2121 teruggebracht van driehonderd naar tachtig componenten.

De compacte, digitale tv-tuner ondersteunt de broadcaststandaarden dvb-t/t2, atsc en isdb-t/tb, en kan daardoor worden gebruikt in Japan, Noord- en Zuid-Amerika, China en Europa. Sharp claimt verder dat de ontvangst van de module is verbeterd door het gebruik van een dsp en een low-noise-versterker voor het verwerken van het ontvangen signaal.

Voor het ontvangen van digitale signalen bedraagt het energieverbruik 0,93W, terwijl voor analoge ontvangst een opgenomen vermogen van 0,99W wordt opgegeven. Door de kleinere tv-tuner is een verdere reductie in dikte van hdtv's mogelijk en kunnen moederborden in tv's worden verkleind.

Sharp tv-tuner

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

De compacte, digitale tv-tuner ondersteunt de broadcaststandaarden dvb-t/t2, atsc en isdb-t/tb,
Hij kan dus niet gebruikt worden voor digitale kabel TV (DVB-C), dan heb je er in Nederland (op digitenne na) weinig aan.
Niet helemaal waar, zo blijkt:
DVB-T over de kabel bij Caiway? en nieuws: Caiway negeert oproep actiegroep Pro-analoog

Kennelijk kan DVB-T ook over de kabel, en gebeurt dat ook.
Je kan DVB-T of ATSC wel over de kabel sturen, maar het is ontworpen voor ether-uitzending. Voor kabeluitzending is DVB-C of J83/B een efficientere standaard.

Het uitzendmedium bepaald wat voor verstoringen er (kunnen) optreden en aan de hand daarvan zijn de verschillende standaarden ontworpen.

De reden dat Caiway DVB-T over de kabel uitzend is omdat alle tv's die het hd-ready logo voeren in ieder geval een DVB-T ontvanger aan boord hebben. DVB-C is pas later en in eerste instantie in duurdere modellen geintergreerd.

Ik ben benieuwd wat hier inzit trouwens. Als dit productierijp is is het de tweede dvb-t2 demod die verkrijgbaar is en ben ik benieuwd wat de prijs van die van Sony gaat doen.
Tot voor kort was het mogelijk om ENKELE kanalen via de Caiway kabel te ontvangen op een TV zonder DVB-C maar met ingebouwde DVB-T decoder.
Helaas werkte dit niet op alle kanalen en afgelopen paar maanden ontving ik steeds minder kanalen en nu geen enkele meer.

Voordeel van Caiway is dat de DVB-C kanalen niet versleuteld zijn dus je hebt alleen maar TVs met ingebouwde DVB-C decoder nodig om hun standaardpakket te ontvangen. Dat scheelt wel weer een decoderbox.
Dat is toch al het geval, vrees ik.
Ik zie namelijk nergens een slot voor een smart-card.
Dat zit hier ook niet in. Dit ding ontvangt slechts de (geŽncodeerde) signalen, het is vervolgens aan een decoder om dit signaal te decoderen. En die decoder gebruikt daarbij een smartcard.

[Reactie gewijzigd door YopY op 28 juni 2010 14:13]

En Gouda en omstreken natuurlijk wel ;)
Nederland moet zich aanpassen en niet andersom IMHO

Ontopic, dit is natuurlijk een onwijze vooruitgang... 300 componenten naar 80 is geen kleine stap en zal flinke koste besparing met zich mee nemen (lijkt mij, productie makkelijker en minder transport van onderdelen nodig)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 28 juni 2010 13:02]

Compactheid van tuners is vooral van belang voor mobiele apparaten. DVB-C apparaten zitten volgens mij aan een kabel (sic) vast. DVB-T en aanverwante draadloze transmissie standaarden kunnen ook in allerlei mobiele gadget gebruikt worden. Dan is een compact ontwerp natuurlijk een belangrijke overweging.
Deze kun je achterop een TV schroeven denk ik (vandaar ook die schroef op de foto...). Is nu nog een los kastje.
edit:
@hieronder: Het word tijd dat ik me ga verstoppen denk ik :)

[Reactie gewijzigd door thegve op 28 juni 2010 22:24]

_/-\o_

die 'schroef' is voor de kabel aansluiting (van antenne/muur), alleen dan net een andere connector dan je gewend bent.
Waarom zijn er zo weinig tv's met dvb-s(2)? Zit er qua techniek dan zoveel verschil tussen de andere dvb standaarden en dvb-s?
In het dichtbekabelde NL is er nauwelijks een afzetmarkt, maar in Duitsland bv zijn er op elke straathoek TV's met sat tuner erin te koop.
Iets dat Kleiner wordt, minder gaat verbruiken en beter functioneert is natuurlijk altijd een mooie ontwikkeling op het gebied van ICT! Al hoeven de TV's niet nog veel dunner van mij.
van CRT naar LCD was natuurlijk een ontzettend mooie stap qua formaat maar om van 6cm dikte naar 2 te gaan is in mijn ogen toch iets minder belangrijk. Als is het natuurlijk wel heel mooi om op te hangen aan de muur :P

EDIT: als deze geen ondersteuning bied voor digitale kabel TV, is het natuurlijk wel een beetje achterhaald..

[Reactie gewijzigd door Simontjee op 28 juni 2010 12:29]

Iets dat Kleiner wordt, minder gaat verbruiken en beter functioneert is natuurlijk altijd een mooie ontwikkeling op het gebied van ICT!
Euh. (Consumenten) electronica, dit heeft weinig te maken met ICT zelf.
EDIT: als deze geen ondersteuning bied voor digitale kabel TV, is het natuurlijk wel een beetje achterhaald..
Grootste deel van de wereld heeft niet/nauwelijks kabel TV, dat is echt in NL uitzonderlijk. Zelfs in onze buurlanden UK/FR/DE zit de meerderheid op sat/ether.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 juni 2010 17:44]

ik vond deze al kleine... (op het oog lijkt dat nog steeds)

http://www.techarena.in/files/image/news/102009/eyetv.jpg
Nu de connector nog... :Y)
Als je dit ziet dan vraag je jezelf wel af waarom al die setup boxen voor digitale televisie zo groot zijn. Gelukkig hebben de meeste tv's het ingebouwd tegenwoordig.
Ben benieuws wanneer de electronica helemaal in de connector zit. Het begint er steeds meer op te lijken dat een connector het grootste is.
Nah ik zou gewoon zeggen tegen kabel providers: Standaard pakket graag zonder smart-card! dat maakt een stuk meer tv's compatible dan werken gewoon alle dvb-c tv's op ziggo enzo.

als je extra zenders wil dan hoef je pas te gaan zoeken naar een extra kasje of een compatible tv met de juiste codering enzo.

voor dvb-t ligt het natuurlijk anders. dat is door iedereen te ontvangen zonder codering. de Kabel je als je niet betaald wordt je afgesloten, waarom die extra laag beveiliging :(
Omdat je verschillende pakketten kunt kiezen :-)
Omdat je verschillende pakketten kunt kiezen :-)
Dus? Het basispakket kan FTA (Free To Air) uitgezonden worden, net zoals nu met analoog wordt gedaan. De extra pakketten kunnen dan evengoed een smartcard vereisen. Zo werkt Caiway bijvoorbeeld ook.

Voor de rest kan iedereen met Ziggo of met extra zenders bij Caiway gebruik maken van verschillende oplossingen om alsnog het beeld te kunnen decoderen op eigen apparatuur (TV die DVB-C ondersteund en een CAM slot heeft, DVB-C met een PC, etc.). Het lastigste is UPC, waarvoor dit soort oplossingen niet zo gemakkelijk zijn (maar ook niet helemaal onmogelijk...).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 juni 2010 08:26]

Uhm.. bij DVB-T kun je ook alleen de 'free-to-air' ontvangen, voor de rest heb je ook gewoon een smart-card nodig, net als dat je op de kabel de 'free-to-air' zou kunnen ontvangen..
Ik heb zo een ziggocompatible TV, maar na 3 min was ik klaar met die ingebouwde tuner.
Mijn losse Samsung decoder werkt Tig keer beter. En het ziet er beter uit... en veel belangrijker . Het geluid is VEEEEL beter. Ik heb nu een optical tussen de samsung decoder en mijn versterker... En dat kan die Ziggo Compatible TV echt nooit evenaren.

Leuke verkoop truuk... maar ik zeg. Koop gewoon een losse decoder, en een universele afstandbediening. Dan ben je er.

Een TV stoord gewoon te veel... en de electronica die erin zit... is allemaal gemaakt om klein te zijn. Niet om super te presteren.

Alles in 1 is alteid minder dan los.

[Reactie gewijzigd door World Citizen op 28 juni 2010 13:02]

Een van je punten is dus dat het geluid een stuk beter is. Sorry hoor, maar DUH! als je 'm via je versterker laat lopen. De moderne LCD tv, en LED LCD tv's al helemaal, hebben 0,0 klankkast. Dan is het niet zo verwonderlijk dat je karig geluid hebt.

Als je de interne tuner van je TV gebruikt en het geluid van je TV optisch naar versterker brengt, dan klinkt dat ook een stuk beter. Dat heeft dus niets te maken met een externe tuner.

Een tv stoort te veel? Wat bedoel je met storing? Storing als in ruis kan niet bij digitale tv, dan krijg je namelijk blokvorming -> artifacts.

Het is klein, dus het kan niet super presteren? Onzin, ik kan genoeg kleine dingen opnoemen die super presteren. Het ligt er alleen aan in welke kwaliteitscategorie je iets koopt. Je mag inderdaad verwachten dat een tv van €1200,- beter presteert dan een tv van €400,-. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar die bevestigen enkel de regel.

[Reactie gewijzigd door RvL op 28 juni 2010 13:23]

Een van je punten is dus dat het geluid een stuk beter is. Sorry hoor, maar DUH! als je 'm via je versterker laat lopen. De moderne LCD tv, en LED LCD tv's al helemaal, hebben 0,0 klankkast. Dan is het niet zo verwonderlijk dat je karig geluid hebt.
Ik bedoel eigenlijk dat ik die kabel eerst vanuit mijn tv naar de versterker liet lopen. Hierdoor verwerkt de tv het signaal, en dat kan never zo goed zijn als een dedicated apparaat. van de TV anar de versterker klinkt wel , maar lang niet zo goed als vanaf een externe decoder... Pure ervaring.

Met storen bedoel ik gewoon de algemene beeld qualiteid. Die is via mijn externe decoder... scherper.
Het is klein, dus het kan niet super presteren? Onzin, ik kan genoeg kleine dingen opnoemen die super presteren. Het ligt er alleen aan in welke kwaliteitscategorie je iets koopt. Je mag inderdaad verwachten dat een tv van €1200,- beter presteert dan een tv van €400,-. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar die bevestigen enkel de regel.
Dit heeft wel invloed. Nee inderdaad niet bij je alles in 1 setje. Maar een beetje geluidsliefhebber zal mij gelijk gaan geven. Alles in 1 of compact of mini .... het is 9 van de keer net iets minder dan gewoon normaal. En heel logich. Als er iets vatbaar is voor storingen, is het wel geluid en beeld. En tuurlijk scheelt dat per merkt type en prijs. En er zijn uitzonderingen. Maar nog steeds durf ik elk "compact/mini" setje minder te noemen dan losse systemen, uit de zelfde prijsklasse.

Vooral met TV beelden en decoders en Geluid heeft dit veel invloed opelkaar. Wellicht moet je audiofiel zijn om dit te merken... maar het is.
Jouw audiovoorbeeld gaat voor een goed ontworpen TV absoluut niet op. Er hoeven in tegenstelling tot bij audioapparatuur geen compromissen te worden gesloten om een tuner en een decoder in een TV te bouwen. Sterker nog, die kunnen exact hetzelfde zijn als de externe decoder.
k bedoel eigenlijk dat ik die kabel eerst vanuit mijn tv naar de versterker liet lopen. Hierdoor verwerkt de tv het signaal, en dat kan never zo goed zijn als een dedicated apparaat. van de TV anar de versterker klinkt wel , maar lang niet zo goed als vanaf een externe decoder... Pure ervaring.
Ervaring is subjectief. Het ligt er aan hoe de TV het geluid doorgeeft: laat hij daar eerst zelf nog wat bewerkingen op los of geeft hij het een-op-een door naar de uitgangen? In dat laatste geval treedt er (theoretisch) geen verlies op en zal je dus ook geen verschil horen. In het eerste geval kan dat verschil er wel degelijk zijn.

Hetzelfde geldt echter ook voor de externe tuner.
Met storen bedoel ik gewoon de algemene beeld qualiteid. Die is via mijn externe decoder... scherper.
Dat kan uiteraard. Wie weet/zeer waarschijnlijk past de TV op de interne tuner andere beeldoptimalisaties toe dan op een video-ingang. Niet iedere optimalisatie betekend ook daadwerkelijk een verbetering. Bij een video-ingang ben je echter van meer factoren afhankelijk: het aanleverende apparaat, gebruikte kabels e.d.

Daarnaast verbruiken veel tuners ook exorbitant veel. De gemiddelde UPC tuner gebruikt zelfs standby nog 20W. Verbetering wordt al een tijdje beloofd...
Dit heeft wel invloed. Nee inderdaad niet bij je alles in 1 setje. Maar een beetje geluidsliefhebber zal mij gelijk gaan geven. Alles in 1 of compact of mini .... het is 9 van de keer net iets minder dan gewoon normaal. En heel logich. Als er iets vatbaar is voor storingen, is het wel geluid en beeld. En tuurlijk scheelt dat per merkt type en prijs. En er zijn uitzonderingen. Maar nog steeds durf ik elk "compact/mini" setje minder te noemen dan losse systemen, uit de zelfde prijsklasse.
Natuurlijk, een set met losse apparaten van een gerenommeerd merk klinkt altijd beter. In 99 van de 100 gevallen zit er echter ook een stevig verschil in (daar is 'tie weer) de prijs.

We hadden het hier echter niet over geluid maar over beeld. True, beeld is ook zeer vatbaar voor storingen. In veel gevallen zijn storingen/artifacts echter direct terug te leiden naar de infrastructuur (eigen bekabeling, aangeleverd signaal). Als dat al slecht is, dan kan geen enkele tv er nog iets aan veranderen.

Vaak kun je het beeld van een tv, dus ook van de interne tuner, al een heel stuk verbeteren door 't apparaat te (laten) calibreren. Dat dit voor veel mensen een beeld oplevert wat ze niet mooi vinden, ligt aan het feit dat ons jarenlang niets anders is voorgeschoteld.

Overigens denk ik dat iemand die echt voor geweldig beeld gaat niet snel een LCD tv in overweging zal nemen. Al worden deze natuurlijk wel steeds beter.

Daarnaast vind ik dit niet echt een argument waarmee je 'kleiner=slechter' (om even kort door de bocht te gaan) onderuit haalt. In een dure set met losse apparaten zitten ook genoeg onderdelen die vele malen kleiner zijn geworden in de loop der tijd: van smd IC's tot weerstand.

[Reactie gewijzigd door RvL op 28 juni 2010 14:38]

Ja, Ik hou het lekker bij mij niet breedbeeld philips matchline beeldbuis. Voor mij is dat goed genoeg om TV te kijken. Leuk hoor full-HD naar slechte programma's op TV kijken. En mijn TV haald 5 kanalen per seconden als ik aan het zappen ben.
Ik zet altijd gewoon de zender op die ik wil zien, dan hoef je dus niet te zappen, veel plezier met je wedstrijdje zappen.

<offtopic>
Misschien moet je in de tijd die je bespaart met zappen eens een cursusje werkwoordspelling doen (je weet wel, wat je in groep 6 leert).
</offtopic>
Denk dat er dan toch iets fout is met je tv, want een normale tv met een tuner heeft ook optical/HDMI uitgangen voor geluid.. Misschien volgende keer maar een goede tv kopen... Wat moet er overigens in de TV storen tegenwoordig dat ook niet in je decoder zit, want je LCD-paneel stoort echt niet.
en kunnen moederborden in tv's worden verkleind.
nog mooier zou zijn als dit ook op computermoederborden zou komen, dat je alleen nog maar een usb-smartcard-reader nodig hebt :)
Goed idee, maar dat kan nu al voor bijvoorbeeld HTPC's of dreamboxen:

http://www.google.com/images?q=smargo
Nog mooier zou zijn als je helemaal geen smartcard nodig zou hebben ;)
Maar dat is helaas een utopie...