Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Sapphire heeft een demonstratie gehouden van een Eyefinity-configuratie van drie 3d-monitoren van Zalman, waarop 3d-weergaven van diverse games werden gedraaid. Een enkele Eyefinity-kaart zou voldoende zijn voor de weergave.

AMD introduceerde zijn Open Stereo 3D-initiatief half maart, maar veel werd er sindsdien niet van vernomen. De bedoeling was dat tal van bedrijven gaan samenwerken om pakketten van 120Hz-schermen en speciale brillen uit te brengen. AMD beloofde destijds al dat Eyefinity zou worden ondersteund. In januari maakte Nvidia indruk met zijn demonstratie van 3D Vision Surround, waarbij Fermi-kaarten drie 120Hz-beeldschermen met 3d-beelden aanstuurden. Daarvoor waren echter wel twee kaarten in sli-modus nodig.

Sapphire heeft nu aangetoond dat een enkele Eyefinity-kaart dit ook kan. Bij een demonstratie maakte het bedrijf gebruik van drie Zalman Trimon 3d-monitors en drivers van iZ3d. Onder andere Tom Clancy's HAWX, Left for Dead 2, Battle Forge, en DiRT 2 werden met driedimensionale weergave getoond. Niet bekend is welke kaart Sapphire inzette. Volgens Bill Donnely, woordvoerder van Sapphire, zijn geen dure shutterbrillen nodig om het 3d-effect te ervaren, maar zouden de goedkopere brillen met polariserende glazen voldoende zijn.

ATI Eyefinity 3D

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Dat moet wel een serieuse impact op je performance hebben 6 beelden berekenen met een enkele kaart!
De echte diehard professionele gamer houdt het bij 2D voor meeste kills.

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 28 juni 2010 11:57]

Geen idee hoe AMD dit aanpakt, maar eigenlijk is het gewoon 1 groot beeld dat 2x zo snel berekend moet worden?

Wat je namelijk krijgt is een extended desktop effect - 1 beeld dus. Het 3D met de 120Hz technologie betekent dat je 120 FPS draait (?) waarbij 60 van de 120 beelden voor het linkeroog zijn, en de andere 60 voor het rechter. Je gooit dus geen 2 beelden over elkaar - al is dat op de foto wel te zien (is dat omdat de camera op 30hz stond?)

Tom

[Reactie gewijzigd door TvdW op 28 juni 2010 11:59]

Stereo3D berust altijd op het apart renderen van een beeld voor het linkeroog en het rechteroog. Dit gebeurt door letterlijk 2 camera's in het model te gebruiken met een afstand van enkele centimeters, net zoals je ogen in het echt enkele centimeters uit elkaar zitten. Dit kan door de software zelf zo ingesteld worden (native) of op driver niveau (zoals de nvidia stereo drivers). Native heeft de voorkeur omdat de software zelf het beste weet hoe deze gerenderd moet worden ipv de meer universele 'op driver niveau' methode.
Vervolgens is het aan de setup qua hardware hoe het juiste beeld het juiste oog bereikt. De twee meest voorkomende moderene oplossingen (dus niet anaglyph zoals vroeger) hiervoor zijn polarisatie (passief 3D, beelden tegelijk op het scherm, bril filtert beelden dmz gepolariseerde glazen) en shutter glasses (actief 3D, beelden om en om per frame, bril met dezelfde frequentie filtert de beelden).

@Soldaatje in principe moeten voor deze setup inderdaad 6 camera's uitgerekend worden per frame; een linker en een rechter oog per monitor. Dat betekent echter niet dat het hele frame 6x gerenderd moet worden, in een beetje render pipeline worden dingen natuurlijk slim hergebruikt.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 28 juni 2010 12:15]

1 groot beeld, tsja. Blijft toch nog wel ff een res van 5760 * 1080 minimaal ;). Best wel een impact op je performance :p. Bij normale eyefinity trekken 5870 kaartjes dit toch best aardig met single cards (ca 30fps), als 3D een performance hit geeft zit je toch al op kaartjes hoger dan dat.

Maar to be fair, meeste games zijn grafisch ook niet echt spectaculair te noemen welk voor dit soort dingen gebruikt worden. L4D2, DiRT2, HAWX, etc. Denk persoonlijk toch zeker niet dat als Crysis 2 uitkomt een single kaartje dat vloeiend zal trekken met leuke settings op een res van 5760 * 1080 of hoger.

Aantal beelden zal idd zoals je zecht gelijk blijven, 60 om 60 ipv 120.


Ze hebben geen mooie schermen gebruikt voor een eyefinity setup though als je het mij vraagt, bolle randen op je scherm... blegh :p. Sluit voor geen meter aan.
AMD/Sapphire doet hier dus anders niet zoals Nvidia met 120 Hz technologie. Sapphire's opstelling gebruikt hier de Zalman Trimon 3D.

Die van Nvidia is met bv shutter glazen waardoor je 60 per oog krijgt (120/2) maar, deze opstelling van Sapphire met monitor van Zalman kan met polarizerende glazen. (Lijkt me wel dat Nvidia die monitor ook gewoon zou kunnen aansluiten.)

Polariserend wil wel zeggen, dat je je volledige Hz kunt houden, dus als je op 120 Hz zit, blijft dat 120 Hz per oog. Ook krijg je geen flikkerend beeld (aan/uit van de shutterglazen).

De polarisatie zorgt ervoor dat elk oog een apart beeld ontvangt. Elk glas blokkeert een ander deel van het licht.

Sommige 3D bioscopen gebruiken deze techniek ook in plaats van de shutterglazen.

[Reactie gewijzigd door Zydaron op 28 juni 2010 16:13]

Deze monitoren zijn in principe halve resolutie in 3D mode, dus dat zal wel helpen.
99% van de mensen gamed voor de ontspanning. Een 3 monitoren setup is gewoon overkill voor het gross van de consumenten.
Toch jammer dat nu niet duidelijk word welke kaarten gebruikt kunnen worden!
Wel mooi werk! Zal zeker ook een mooi prijskaartje aan hangen, misschien goedkoper dan om één 3d tv te kopen (zou dat ook werken? 3dtv aan je computer?)
Waarschijnlijk werkt dat zolang je computer een 3D beeld verstuurd: dat zit je dus nog steeds vast aan de grafische kaart die je nodig hebt en ik verwacht dat die ook niet goedkoop zal zijn. Wel heb je met één grote tv geen randen: iets dat met deze opstelling helaas wel heel erg opvalt.
Ja dat werkt, mits softwarematig goed aangestuurd. Onze eigen DirectX 3D software is bijvoorbeeld prima in stereo te gebruiken met een Samsung UE46C8700 3D LED TV. De stereosetup wordt in de software zelf ingesteld middels side by side rendering van linker en rechter oog. Het mooie met een enkele TV is natuurlijk ook dat je elke videokaart kunt gebruiken, er is immers maar 1 scherm dat aangestuurd hoeft te worden.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 28 juni 2010 12:04]

Die randen verpesten het 3D effect, jammer.
Vergeet niet. LCD kan ook al flexibel worden gebruikt. zal dus niet al te lang meer duren voordat de eeurste halfronde schermen geintroduceert worden.

Zeker omdat je steeds meer mensen met 2 of meer schermen ziet spelen.
Die bestaan al hoor, alleen niet goedkoop.
Degenen die bestaan zijn eigenlijk gewoon 2 of 3 schermen die in 1 behuizing geplaatst worden. Ziet er grappig uit maar is nogsteeds niet hetzelfde als gewoon 1 scherm met 48*9 verhouding gebruiken.
http://www.youtube.com/seamlessdisplay#p/u/2/NVbnUYY52CI
http://seamlessdisplay.com/products_radius320.htm

Een setup van die strekking zat al in de ontwikkeling een paar jaar geleden zoals te zien in de links.

Helaas is het laatste 2 jaar geleden bekend gemaakt en sindsdien lijkt het van de aardbodem verdwenen.
Shutterbrillen duur? Wat een onzin, voor 60 euro heb je 1 paar tegenwoordig.
En dat is hartstikke duur. Ik kan de buitenwereld zonder bril van 60 prima in 3D bekijken en dan zou ik voor bij de TV een bril moeten kopen? Kom op zeg... Trouwens die brillen zijn bepaald niet prettig, ik kreeg laatst een 3D TV demo maar dat was echt van Ok naar misselijk in 10 seconden. Idee is leuk, maar uitwerking zwaar onvoldoende.
Ik zat te denken aan edgeless 3 dlp 3d monitoren in zo'n opstelling en dan een goed projectie vlak. Maar ja 3 beamers....
Ik heb ook al gepost in het rf 3d artikel nieuws: Monster Cables universele 3d-bril werkt op rf, iz3d heeft drivers voor diverse oplossingen helaas niet voor de standaard 120hz monitoren wat voor hen ook hun eigen produkt zou wegdrukken. Maar blijkbaar is een goede driver genoeg, (dan in combinatie met bijv de bit cauldron rf glasses en usb dongel).

edit: een nvidia alternatief via bit cauldron link
http://3dvision-blog.com/...d-vision-shutter-glasses/

[Reactie gewijzigd door EnderQ op 28 juni 2010 12:04]

Met polarizatie gebruik je toch de helf van de pixels voor het ene oog en de helf voor de andere, met andere woorden hoeft er veel minder gerenderd te worden in resolutie dan met de shutter methode. Wel een goeie methode om meer uit je vga te halen.
Maar wel met het nadeel dat je dus ook per oog de halve resolutie van het beeldscherm ziet.
Polarisatie/shutterglass zegt niet perse iets over de resolutie. Hangt er maar net vanaf hoe de opstelling is, en dan met name de desktopresolutie. We gebruiken hier bijvoorbeeld een side-by-side opstelling met twee 720p beamers (polarisatie), waarbij elk oog een 1280x720 resolutie heeft. De beelden worden vervolgens over elkaar geprojecteerd en middels polarisatie ontvangt elk oog de juiste camera.
Mijn Samsung 3D TV (shutterglass) gebruikt dan weer 1920x1080 voor beide ogen samen (ook vanwege Blu-Ray specs), wat neer komt op 960x1080 per oog side-by-side. De TV maakt hier vervolgens 1920x1080 shutter-mode van. Wat overigens nog veel belangrijker is dan de resolutie, is dat de aspect ratio van de camera's correspondereert met de gebruikte opstelling.
Philips kan het al zonder 3d brillen... ik snap niet waarom ze deze spat niet gewoon oversglagen hebben.

Maar ontwikkeling is ontwikkeling en het ziet er verder wel goed uit...
Simpel; omdat de picture quality van WOWVX tv's (stereo3D zonder brilletje, ontwikkeld door Philips) door de lenzen voor het scherm nog lang niet hetzelfde is als een variant met brilletje.

@Clavius @m1dnigh7 Sorry! At your service }>

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 28 juni 2010 14:12]

Ik dacht net hetzelfde! PQ WOWX?
erg vet, maarreh ik lees net op slashdot dat 3d blijkbaar helemaal niet goed is voor kinderen ( en volwassenen) http://hardware.slashdot....May-Be-Hazardous-To-Young
Hier op Tweakers is een discussie naar aanleiding van dat artikel gestart:
3D schadelijk voor kinderen?
Volgens Bill Donnely, woordvoerder van Sapphire, zijn geen dure shutterbrillen nodig om het 3d-effect te ervaren, maar zouden de goedkopere brillen met polariserende glazen voldoende zijn

Dat heeft dus helemaal NIETS te maken met de Sapphire hardware, maar puur te maken met de schermen waarop de content getoond wordt, en gaat dus ook gewoon werken op een nvidiakaartje... overigens het feit dat men niet zegt welke kaart er gebruikt is, geeft mij het gevoel dat ze de boel een beetje aan het bedriegen zijn, want tuurlijk kan een nvidia kaart dit ook wel aan mits die maar krachtig genoeg is.. Beste vergelijking is wanneer er 2 vergelijkbare kaarten gebruikt zijn.
Zou goed kunnen idd.. Dus zou een 3d monitor al voldoende moeten zijn?
De meerwaarde die hier getoond word is dus enkel 3d op meerdere schermen, eyefinity, ipv een exclusieve mogelijkheid van enkele (saphire) atikaarten.
Was net beetje aan het rondkijken voor zo een setup aan te schaffen maar dan met 3D AlienWare 23".
Vond alleen nergens info of het wel zou werken met welke kaarten en versies van drivers.

Begint interessant te worden, enige wat me nu nog tegenhoudt is de grote randen van schermen en de prijs, AlienWare valt nog mee, rond de 420 euro (promotie).
alienware is veel te duur, en hun garantie en klantenservice is ook niet meer geweldig door dell zijn toedoen.
Zalman heeft nu jammer genoeg alleen 22". Ik zit nu met 24" en vind het al te klein worden :)
Een 3D TV met shutterglasses kopen is wellicht een optie maar duurder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True