Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Fujifilm heeft de specificaties van zijn FinePix Real 3D W1-camera gepubliceerd. De 3d-camera is uitgerust met twee 1/2,3"-ccd-beeldsensoren van 10 megapixel per stuk en is voorzien van twee lenzen met drievoudige zoom.

Fujifilm logoBij de introductie van het FinePix Real 3D-camerasysteem, in september 2008, concentreerde Fujifilm zich op de achterliggende technologie van de 3d-camera en ging het nog niet in op de specificaties. Deze zijn nu bekendgemaakt.

De 'RP Processor 3D'-beeldchip in de Real 3D W1-camera combineert de 2d-beelden van de twee beeldsensoren tot een driedimensionaal beeld. Dit beeld kan in 3d op de 2,8"-lcd worden bekeken; dankzij het zogeheten Light Direction Control-systeem kan dat zonder tussenkomst van een 3d-brilletje. De lcd heeft een resolutie van 230.000 subpixels, die echter in de 3d-stand effectief gehalveerd wordt omdat elk oog maar de helft van de aanwezige beeldpunten waarneemt.

Fujifilm gebruikt voor de 3d-foto's het 'multi-picture'-formaat, terwijl de twee videokanalen voor 3d-video in avi-containers worden verpakt. Het voordeel van deze formaten is dat de foto's en video's via de meegeleverde FinePix Viewer-software relatief eenvoudig naar 2d-materiaal zijn over te zetten. Foto's en video's kunnen ook direct in 2d worden opgenomen. Voor 2d-video wordt motion jpeg als codec gebruikt. De maximale videoresolutie in 2d-modus is 640 bij 480 pixels.

Omdat het 3d-effect bij macro-fotografie niet goed uit de verf komt, is het ook mogelijk om twee afzonderlijk genomen foto's te combineren tot een 3d-beeld. Ook is interval shooting in 3d mogelijk en kan bij het bekijken van foto's het 3d-effect ingesteld worden. Verder beschikt de 3D W1 over een halfautomatische P-stand, maar de belichting kan ook handmatig worden ingesteld.

De twee lenzen hebben een grootste diafragma van f/3,7 in de groothoekstand van 35mm, terwijl de grootste lensopening in de 105mm-telestand f/4,2 bedraagt. De minimale scherpstelafstand in de macrostand bedraagt ongeveer 8 centimeter.

De FinePix Real 3D W1 is vanaf september te koop voor 549 euro. Ook verschijnt er dan een digitaal 3d-fotolijstje met de naam FinePix Real 3D V1. Deze heeft een 2d-resolutie van 800 bij 600 pixels en wordt leverbaar voor een prijs van 399 euro.

Fujifilm FinePix Real 3D

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Plaatje van die camera is leuk, maar plaatje van wat hij kan nog veel mooier! http://www.fujifilm.com/p...dw1/features/page_02.html
* Sample photos are simulated images. (staat onderaan de pagina met sample foto's)
Het voorbeeld bestaat uit 6 beelden! terwijl deze camera er gewoon 2 maakt,
foto's met meer dan 2 beelden van bewegende onderwerpen zal niet mogelijk zijn
omdat het beeld reeds bewogen is eer je de volgende beelden maakt om deze te combineren. In feite kun je gemakkelijk zelf stereobeelden maken van alle stilstaande beelden met een gewone (al dan niet) digitale fotocamera.
Ik vind het goed dat Fuji het gewoon aandurft dit soort nieuwe dingen op de markt te brengen. Niet de meute volgen en onderdelen inkopen, maar gewoon eigen dingen uitbrengen, en zodoende desnoods ook nieuwe bestandsformaten.
Behoorlijk innovatief bedrijf. Dat hebben ze ook al laten zien met hun EXR sensor.
nou ja, nieuw, nieuw... niet overdrijven, hè?

1983: http://www.mhs.ox.ac.uk/cameras/item51.jpg

Enige wat 'nieuw' zou zijn is het digitale. Maar ook dat dus niet..

1999: http://www.stereo3d.com/digital-3d-camera.jpg

En voor de mensen die een dSLR hebben en met stereo fotografie willen spelen:
http://www.loreo.com/pages/products/loreo_3dcap.html

Verder kan je ook stereo fotografie met een enkele camera/opname uitvoeren. Stap naar links, klik, stap naar rechts, klik. Voila. Alleen mag er dan niets bewegen, want dat zie je onmiddelijk terug.

Edit: Stereografisch 3D krijgt gewoon een enorme zet in de rug van de gehele industrie nu - oud nieuw is ook nieuw, zullen we maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door ZeBoxxToo op 24 juli 2009 18:16]

Dat hoef je me niet te vertellen, hoor ;) Ik doe zelf al jaren aan 3D fotografie (en 3D animaties).
Fujifilm is simpelweg het eerste mainstream consumentenmerk die deze stap doet. En gloednieuwe techniek of niet, deze marktinnovatie is gedurfd. Ze hebben er fors in geinvesteerd en brengen spullen over de hele linie uit: van camera's tot 3D-schermen en geprinte 3D-materiaal :)
Kunnen de lenzen dan ook draaien? Want hoe dichterbij, hoe "scheler" ze moeten kijken. Ok, macro is niet handig, maar 1 meter is geen macro, maar wel dichterbij dan 100 meter.
1 meter wordt al vrij verwaarloosbaar. De camera lenzen hebben een vaste afstand gelijk aan - neem ik aan - de gemiddelde afstand tussen 2 ogen in een volwassen mens.

dusss... steek je arm uit (da's wel een metertje, toch?), steek twee vingers omhoog, en kijk nu -langs- je vingers naar de achtergrond (eh.. achtergrond moet dus een stukkie verder weg zijn, hè?).
Als je nu om en om je linker oog / rechter oog dicht doet, kan je de parallax op die afstand waarnemen. Verwaarloosbaar.

Op heel korte afstanden wordt het wat minder - bijvoorbeeld dus bij macro fotografie - omdat het onderwerp dan -wel- in de ene foto helemaal rechts zit, en in de andere helemaal links. Of bij 1 in beeld, bij de ander buiten beeld.

Als je de lenzen (plus sensoren, natuurlijk) kon verdraaien dan zou dat wel weer opgelost worden, maar voor het gros van de toepassingen is een vaste hoek best te doen.
Het is veel beter om de stereobasis (afstand tussen twee objectieven) te verkleinen
dan de objectieven naar binnen te draaien voor macro fotografie.
Om een extreem voorbeeld te geven een foto van een wesp.
Draai je de lenzen naar elkaar toe dan heb je een foto van de wesp van links en een van rechts, ga je dit combineren tot een stereofoto, van zal dit totaal mislukken, de beelden zijn te verschillend. fotografeer van de voorkant in 2 beelden met een verschil van 5mm
van links naar rechts en je zult een goede 3D foto kunnen maken.

In feite zou je de lenzen (met sensoren) dichterbij en verder van elkaar kunnen zetten dan ze te kunnen draaien naar elkaar toe.
je hebt gedeeltelijk gelijk. Als je er op 1cm afstand van gaat zitten, dan heb je zeker een probleem. 10cm is echter nog best te doen.

Een keer zijde van het veranderen van de afstand tussen de 2 objectieven is dat je ook het dieptebeeld aan past.

d.w.z. dat als je de afstand kleiner is, dat het dan lijkt alsof het gefotografeerde object groter is dan het daadwerkelijk is (voor ons mensen die aan een bepaald dieptebeeld gewend zijn).
idem dito als je ze verder uit elkaar zet - dan krijg je veel peer dieptebeeld dan dat er eigenlijk is.

Nu kan je dat ook expres doen juist vanwege de bovenstaande effecten, maar veel mensen verwachten toch het dieptebeeld wat je krijgt als gewoon mens.. en niet als kabouter/reus :)
Kun je dan niet net zo goed 2 goedkope camera's kopen en aan elkaar vastmaken, zorgen dat ze beide tegelijkertijd focussen en opnemen? (los van of het wenselijk is om met zo'n gevaarte rond te lopen als je op vakantie bent -- het resolutieprobleem heb je niet meer)
leuks systeem, maar als je het op een pc zet dan zie je er niets meer van tenzij je een brilletje op zet of fuji programmatuur installeerd, en wat ook wel jammer is is dat er tot nu toe nog niet echt een standaard is aangewezen voor weergave van 3d beelden.
Dus dit is leuk voor de heb, maar het draagt naar mijn idee nog niet zo veel bij in de huidige markt.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 24 juli 2009 16:25]

De huidige Nvidia kaarten en drivers bieden ondersteuning voor rood/groen brillen, maar ook voor diverse shutterglass-brillen.
Uiteraard zijn er wel 3D monitoren, maar die gebruiken cilinder-vormige lensjes die verticaal over een aantal pixels vallen.

Nadeel is wel dat je niet heel erg veel bewegingsruimte hebt met je hoofd en je verliest horizontaal de helft aan resolutie.
Nog een klein nadeeltje is de prijs.
Juist bij fotos wil je toch wel een beetje flinke resolutie hebben.
Helaas heeft ook die 3D viewer van ze maar 400x600 in 3D mode. Aan de ene kant zijn 3D fotos natuurlijk erg leuk, maar is het nog de moeite waard als je resolutie zo klein is?

Wat wel erg interessant is, is dat Fuji ook een 3D printer heeft. Maar of dat dan betaalbaar is?


Of anders terug naar het systeem van 50 jaar geleden. Twee prints maken en ze bekijken met een speciale bril.. Dan kun je je huis-tuin-en-keuken printertje gebruiken voor de prints... :)
Je hebt nog simpelere (en minstens even oude) technieken.
Je kunt een plastic frontje maken die je vroeger ook had op speelgoed linialen en kaartjes. Die kun je dan over een gewone afdruk plaatsen en dan kun je zonder bril 3D zien en nog leuker, in kleur. Enige nadeel is dat je bij kijken onder een andere hoek, gelijk een vervormd beeld ziet.

Je zou natuurlijk ook polaroid-filters kunnen gebruiken, maar dan zit je met een polaroid bril met 2 iets gedraaide filters voor elk oog. Zo werkt het in elk geval prima met 2 beamers op 1 scherm.
Ik denk dat je polarisatie-filters bedoeld.
Hee, zo heb ik er nog niet eens over nagedacht, twee beamers tegelijk met polarisatie-filters gebruiken. 3D home cinema on the cheap? Uitlijnen zal waarschijnlijk wel een b*tch worden... :)

Hetzelfde systeem wordt trouwens al jaren in bioscopen toegepast, het nieuwe RealD systeem heeft echter een DLP projector met LCD shutter die afwisselend horizontaal of verticaal polariseert. Scheelt een projector, maar voor sommige mensen die gevoelig zijn voor frequenties >50Hz in het beeld is het wat hinderllijk.
Aan de ene kant zijn 3D fotos natuurlijk erg leuk, maar is het nog de moeite waard als je resolutie zo klein is?
  • Je plaatst twee identieke monitors naast elkaar op hoge resolutie.
  • Je toont op elk scherm de bij-elkaar-horende 2D-foto's in hun native resolutie = 10 megapixel (gedownscaled naar je HW resolutie uiteraard).
  • En dan scheel kijken maar! :P
Ouwe stijl, werkt altijd.
Ik ben er overigens wel van overtuigd dat er later wel 3D schermpjes met hogere resoluties uitkomen. Tegen schappelijker prijzen. Dit is maar het begin, eventjes het water testen, zeg maar.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 24 juli 2009 17:03]

Goeie kans dat het systeem dat Fuji gebruikt dan meteen de defacto standaard wordt. Dus dat hoeft niet zo'n probleem te zijn.

Maar ik vraag me wel af wat de prijzen voor 3D schermen worden.
Dit heeft natuurlijk wel een hoog gadget gehalte, maar zijn de prijzen daarvoor niet wat te hoog?
Er bestaat in feite al een onofficiël formaat voor stereo foto's nl "jps",
jpg-stereo, jammer dat ze die niet gebruiken want er bestaan reeds veel programma's die dit ondersteunen en de bestanden zijn gemakkelijk te openen met gewone programma's als photoshop, gimp,...

voor 3D-film is het een ander paar mouwen...

Inderdaad jammer dat die producten momenteel nog veel te duur zijn anders zou ik er me wel een aanschaffen :9~ , een beetje behendig knutselaar koppeld twee kleine goedkope digitale cameraatjes electronisch zo aan elkaar, maar dan mis je wel de handigheid en het coole 3D-schermpje op de achterkant van het toestel...
3d bril is niet altijd nodig om 3d te zien, zijn verschillende typen systemen die zonder bril werken. Weet alleen niet of die al op de markt zijn gebracht voor consumenten.

Edit

@TD-er

Lees net stukje over Eye-tracking dat geeft je al weer heel wat meer bewegingsruimte.

Nadeel is dat het systeem (nog) niet goed werkt in het donker.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 24 juli 2009 16:42]

Die zijn al jaren op de markt.
Ik ben in 2007 bij een fabrikant van 3D monitoren geweest in Z.Korea.
Die gebruikten gewone Samsung monitoren, met aangepaste firmware en plaatsen er zelf een lens-front voor. Andere behuizing erom, uitlijnen en klaar.

De aansturing gaat dan door de beelden naast elkaar te projecteren in het VGA/DVI signaal en de aangepaste firmware weeft dat dan op de juiste manier in elkaar (even pixels voor rechts bijvoorbeeld)
Waarom zou het 3D effect slecht werken bij Macro fotografie?
Ik zou het eerder andersom verwachten om de sensor relatief gezien verder uit elkaar staan.
Bij macro-shots staat het dicht bij, dus dan moet je een behoorlijk grote kijkhoek hebben voor beide lensjes, wil je overlappende beelden hebben.
Om het puntje van je neus te zien, moet je zelf ook je beide ogen behoorlijk bijsturen, dat kan niet in deze camera.
Dat zou goed kunnen. Die lensjes zullen wel niet naar binnen draaien :-)

Dan is het niet zozeer dat het 3D effect minder werkt, maar dat die camera gewoon geen 3D Macro shots kan maken, en dat je dus verplicht bent naar die mode over te gaan waarin je twee aparte shots maakt.
lijkt mij omdat ze dan relatief gezien te ver uit elkaar staan?
ik zou het anders ook niet weten.

er is geloof ik iets van een ideale afstand voor deze camera voor het optimale 3d effect en die lag geloof ik tussen iets van 1-4 meter ofzo.
Over der resolutie. Bij een 3D zicht zoals hier speelt de resolutie minder rol dan bij een 2D picture. Zo moet je bvb eens een low pixel 3dplaatje zoeken (je weet wel zo'n doorkijk of scheel zien plaatje) en je moet een letten hoe de resolutie verdwijnt wanneer je het plaatje in 3D bekijkt. Zeer vreemd...
Heb je een voorbeeld (url) van zo'n plaatje in lage resolutie?

Ik heb die dingen ooit wel bekeken, maar dat was altijd geprint op papier, en dan was de resolutie volgens mij veel hoger dan de 400x600 van de 3D viewer die Fuji op de markt gaat brengen.
Mijn idee hierover:

Leuke Camera.
Maar je fotos converteren naar Anaglyph formaat geeft Verkleuring. Dit is iets dat je NIET wil met fotos

Dit probleem kun je oplossen door niet voor het anaglyph systeem te kiezen (rood-blauw brilletje is een voorbeeld) maar voor een gepolarizeerd systeem (honey, we shrunked the audience ken je misschien wel) waarbij de kleuren niet veranderen.

Het nadeel?

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Benieuwd wat die monitor van fuji kost, wel leuk btw weer es wat van Fuji te horen.
PS: Ik kijk zelf thuis verschillende 3d films op mijn beamer, en heb de 4 soorten anaglyph brilletjes thuis liggen, het is leuk voor de "sensatie" in films, maar bij een foto wil je gewoon details zien met de juiste kleuren, tenzij je een gadget fan bent.

[Reactie gewijzigd door sbronsge op 24 juli 2009 17:01]

Een polarisatie-shutter is niet erg duur om in moderne beamers 'erbij' in te bouwen, van veel beamers ligt de refresh-rate al meer dan hoog genoeg om dat aan te kunnen. En die dingen zijn ondersteund in de bestaande 3D stuurprogramma's.

Standaard shutterglasses werken ook, maar polarisatie-shutters hebben het voordeel dat je geen lompe brilletjes met draad nodig hebt, een "zonnebril" is al genoeg.
Lijkt me een leuk speeltje, maar voor dat geld een beetje te duur voor even erbij.
Wanneer er meer merken komen met dit soort camera's, zal de prijs ervan ook wel interessanter worden.
Had het zelf niet beter kunnen bedenken, wat een geweldig concept. Hopelijk wordt dit een succes en gaan andere fabrikanten het ook adopteren. Vond het al heel jammer om te lezen dat de 3D tv afdeling van Philips gestopt was.(nieuws: Philips sluit 3d-divisie en stopt productie wowvx-schermen)

Eigelijk zou alles met een LCD scherm 3D moeten worden als je het mij vraagt :P
Dat is mooi. Fujifilm had deze camera al jaren geleden aangekondigd en het duurde zo lang dat ik niet meer verwachtte dat ie ooit nog zou komen.

Toch wel vreemd dat er zo weinig aanbod is want als je even googled vindt je honderden sites met 3d foto's en trucs en tips hoe die moet maken met een gewone camera.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True