Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Fujifilm heeft twee compactcamera's geïntroduceerd die naast de gebruikelijke scherpstelling op basis van contrastdetectie ook gebruik kunnen maken van snellere fasedetectie-af. De fabrikant claimt een af-snelheid van 0,158s.

Fujifilm Hybrid Auto FocusOp zijn nieuwe generatie Super CCD EXR-beeldsensors heeft de Japanse fabrikant pixelparen gereserveerd die de scherpstelling via fasedetectie kunnen regelen. Bij contrastrijke lichtsituaties wordt de fasedetectie-af gebruikt, terwijl bij donkere scènes automatisch op contrastdetectie-af wordt overgeschakeld.

Fujifilm heeft de 1/2"-Super CCD EXR-beeldsensor met Hybrid Auto Focus en 12 megapixels verwerkt in de nieuwe FinePix F300EXR en Z800EXR. De eerste is een compacte superzoom met een 15x-zoomlens, die een groothoek heeft van 24mm in kleinbeeldequivalent. Beeldstabilisatie wordt gerealiseerd door het verschuiven van de beeldsensor. De camera is uitgerust met een 3"-lcd met 460.000 subpixels.

Fujifilm FinePix F300EXR

De camera kan 720p-video opnemen, waarbij de mjpeg-codec wordt gebruikt. De F300EXR heeft verder een ingebouwde flitser die omhoog uitschuift, een af-hulplicht, een gekantelde modusknop en een draairing rond de d-pad. De FinePix F300EXR beschikt over een 360 graden-panoramamodus.

De FinePix Z800EXR is de opvolger van de Z700EXR en heeft behalve het hybride autofocussysteem nagenoeg dezelfde specificaties als zijn voorganger, met onder meer een interne 5x-zoomlens met een bereik van 35-175mm, een 3,5"-touchscreen met 460.000 subpixels en de mogelijkheid om 720//24p-video op te nemen.

Fujifilm FinePix Z800EXR

Fasedetectie-af wordt in dslr's gebruikt om snel te kunnen scherpstellen, maar in tegenstelling tot het nieuwe systeem van Fujifilm wordt daarvoor een losse af-module gebruikt. Deze krijgt zijn licht via de subspiegel die het licht naar beneden kaatst.

Naast de FinePix F300EXR en de Z800EXR introduceerde Fujifilm ook twee compactcamera's met een meer conventionele ccd-beeldsensor. De FinePix S2800HD heeft dezelfde 18x-zoomlens, met een zoombereik van 28-420mm, als zijn voorganger S2500HD, maar heeft 14 megapixels op zijn 1/2,3"-ccd-beeldsensor in plaats van 12,2 megapixels. De 3"-lcd heeft 230.000 subpixels.

Fujifilm FinePix S2800HD

De laatste nieuwe camera is de FinePix JZ280. Deze heeft een ccd-beeldsensor met 14,1 megapixels, een 5x-zoomlens met een bereik van 28-140mm en een 2,7"-lcd met een nog onbekend aantal pixels. Bovengenoemde modellen zullen allemaal eind augustus beschikbaar zijn, maar de Europese adviesprijzen zijn nog niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Een dergelijke oplossing zou ook een aardige doorbraak kunnen betekenen voor de mogelijkheden van filmen met een dSLR. Als ze dit ook in dSLR's gaan stoppen zijn we eindelijk verlost van het trage contrast detectie AF systeem dat nu de enige optie is voor AF tijdens filmen :)

* Orion84 is eigenlijk wel benieuwd naar meer technische details over hoe ze die fasedetectie onderdelen in de sensor hebben verwerkt. Dat zijn namelijk niet zomaar pixels, maar daar is ook iets van een lensconstructie nodig ala split prism.

En te zien aan de discussie op dpreview ben ik niet de enige die zich afvraagt hoe ze dat precies hebben geknutseld: http://forums.dpreview.co...orum=1000&thread=35847967

@2.4GHz: in het dpreview nieuwsbericht zelf staat niet echt bijzonder veel meer informatie dan in het artikel hier op tweakers.net volgens mij?

Edit:
@below : het DPreview artikel covert min-of-meer dezelfde informatie, maar wel diepgaander - vooral met meer specifieke technische specificaties van de uitgelichte camera, dacht ik...

En er zitten voorbeeld foto's met EXIF-informatie bij, evenals de officiŽle Press-Release van Fujifilm zelf.
Ik doelde vooral op informatie over het AF systeem, verder is het artikel van dpreview inderdaad een stuk gedetailleerder, maar over het nieuwe AF systeem bevat het weinig extra info :)

[Reactie gewijzigd door Orion84 op 22 juli 2010 11:39]

En zelfs al zou je met alleen pixels dat voor mekaar kunnen knutselen, hoeveel pixels ben je dan kwijt?

Op een dSLR nemen de AF sensor heel wat ruimte in. Als je dat allemaal kwijt zou raken in je beeldsensor dan zou je niet vrolijk worden.

Of zouden die dSLR sensors vooral zoveel ruimte innemen omdat ze ook in slechte lichtomstandigheden moeten kunnen functioneren?

Er zit al een groot verschil in bv een 50D en 500D wat betreft de phase AF. Waar de 500D begint te hunten heeft de 50D meteen de focus te pakken.

Ik kan me zo voorstellen dat dit systeem alleen maar werkt in fel zonlicht met contrastrijke onderwerpen...
Eerst maar eens wat tests afwachten.

En waar ze de split prism hebben gelaten is ook een goede vraag.

Wat in de toekomst wellicht wel leuk zou kunnen zijn is een systeem waarbij je de sensor pixels gebruiken voor zowel AF metingen als beeld. Geen idee of dat mogelijk is. Fuji zal wel niet voor niets dedicated AF pixels gemaakt hebben. Maar wellicht iets voor de toekomst.
Nikon heeft aangegeven in hun nieuwe EVIL camera's extra aandacht aan focussen te hebben geven. Laten we hopen dat ze iets slims hebben bedacht, misschien wel iets compleet anders dan contrast of fasedetectie.. Ik vraag me af hoe het menselijk oog focust.
Het menselijk oog focused in weze via het contrast principe... Er zit geen fasedetectie in.

Het is alleen wel een heel slimme AF, in de zin dat uit de composititie van het plaatje een goede schatting kan worden gemaakt van welke richting, en welke mate, de focus bijgesteld moet worden.
Bij contrast AF moet je heen en weer focussen om het optimum te bepalen. Ik merk met mijn ogen nooit dat ze heen en weer focussen om tot het optimum te komen. Ik kan ook zo snel op het internet niets vinden, behalve een opmerking dat we het niet weten..
In weze is de fase AF sensor in een DSLR gewoon een array van pixels...

Ik vermoed daarom dat ze dezelfde pixels gebruiken voor AF en beeldsensor... Maar dat ze er voor gezorgd hebben dat ze die betreffende pixels apart kunnen uitlezen van de rest van het beeld. Bij een CMOS sensor is dat niet zo moeilijk, aangezien in principe alle pixels individueel uit te lezen zijn. (Dit in tegenstelling tot een CCD, waar je altijd een complete lijn, of zelfs beeld, moet uitlezen.)

Het enige wat je dan nog moet doen, is je optische elementen toevoegen, om de fase detectie mogelijk te maken.
Ik kan me zo voorstellen dat dit systeem alleen maar werkt in fel zonlicht met contrastrijke onderwerpen...
Eerst maar eens wat tests afwachten.
Ja, dat staat er ook gewoon ;)
Het artikel van dpreview.com is niet gedetailleerder, dat is een copy/paste van het persbericht.

Dan kun je beter gewoon op de website van fujifilm kijken (gelinkt in dit artikel) naar de betreffende camera's, waar je dezelfde details (met meer plaatjes en voorbeeldfoto's) kunt vinden.

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 22 juli 2010 12:16]

mjpeg voor 720p ;) dat worden lekkere bestanden. Nu maar hopen dat fuji geen beperkingen heeft opgelegd op maximale grootte van bestanden. Ik ben overigens wel benieuwd wat voor container er voor wordt gebruikt. (Liever mov dan het brakke AVI)
[quote] Nu maar hopen dat Fuji geen beperkingen heeft opgelegd op maximale grootte van bestanden.[\quote]

Dat ligt niet aan Fuji, maar de camerafabrikanten houden zich aan Europese regelgeving.
Wanneer de bestanden groter zijn dan een bepaalde hoeveelheid wordt de camera aangemerkt als videocamera en moeten er extra invoerheffingen worden betaald, hetgeen de camera uiteraard duurder maakt.
Dit is een overblijfsel uit de tijd dat Philips, Grundig, Blaupunkt & Co. nog videocamera's maakten in Europa en hun producten wilden beschermen tegen de enorme vloed apparatuur uit het Verre Oosten.
In Europa worden nog nauwelijks of geen videocamera's meer gemaakt, maar die regel is er nog steeds....
Min ervaring (met een Panasonic TZ1) is dat MOV maar door heel weinig software players ondersteund wordt. Wat dat betreft mag AVI dan misschien(?) brak zijn, als gebruiker merk je daar over het algemeen toch niets van. De waardeloos grote bestanden van mjpeg des te sneller.

Maar in deze tijd vind ik het een behoorlijke afknapper als er geen AVC HD Lite gebruikt wordt voor de filmpjes. Zouden die licentiekosten werkelijk zo hoog zijn?
Het grote voordeel van MOV boven de meeste AVI bestanden die worden geproduceerd (door bij voorbeeld Canon camera's) is dat mov bestanden wel (goed) geindexeerd worden. Terwijl in een camera nooit een behoorlijk AVI implementatie te vinden is. Dit levert problemen op bij het zoeken door de AVI, zelfs al is de codec mjpeg.

Sowieso moet je vandaag de dag afvragen of een camera met Dirac, Theora of WebM niet een betere keuze is om licentie gelden te drukken. Van allen zijn FPGA implementaties. Maar misschien is het nogsteeds best aardig dat dit een camera met mjpeg is, geen interframe coderen gebruikt, kan nominaal best een beter plaatje opleveren voor video bewerking en voor recoding naar een ander formaat. Een verbetering zou dus wavelet zijn, jpeg2k of dirac.
Meer informatie over dit (hybride) Auto-Focus Systeem [en dan specifiek bij de F300EXR] kan men vinden op DPreview.com.

...voor de ťcht geÔnteresseerden :)

@below : het DPreview artikel covert min-of-meer dezelfde informatie, maar wel diepgaander - vooral met meer specifieke technische specificaties van de uitgelichte camera, dacht ik...

En er zitten voorbeeld foto's met EXIF-informatie bij, evenals de officiŽle Press-Release van Fujifilm zelf.... maar verder klopt het wel- wat je zegt!

[Reactie gewijzigd door deathgrunt op 22 juli 2010 12:16]

Het is overigens wel wat vreemd dat Fuji deze camera de F300EXR genoemd heeft.
Kijkend naar Fuji's huidige line-up is deze camera in de superzoom categorie en met een relatief kleine 1/2" censor feitelijk een opvolger van de F70EXR en F80EXR. F90EXR zou qua naam dus logischer zijn geweest.

De Fuji F100fd en F200EXR voorlopers hebben aanmerkelijk grotere 1/1.6" censor, met een 'bescheidener' 5x zoomlens die qua kwalitatief wel beter is dan de 10x superzoomlens in de F70/F80 (scherper, met minder chromatic abberation en distortion). De 12MP F200 leverde (met 'slechts' 25MP/cm2) zodoende betere kwaliteit plaatjes en presteerde beter onder low light omstandigheden dan de 10MP F70 (33MP/cm2), en zeker de 12MP F80 (39MP/cm2). Normaalgesproken geldt: hoe minder megapixels per cm2, hoe beter de beeldkwaliteit. De F300EXR heeft met zijn 39MP/cm2 een maarliefst 56% hogere pixeldichtheid op zijn sensor als de F100fd/F200EXR.

De huidige naamgeving suggereert dat er dus jammergenoeg niet echt een opvolger van de F200EXR gaat komen, met dezelfde of betere fotokwaliteit. Het lijkt er op dat Fuji helaas steeds verder het pad van de kleiner wordende censors met toenemend aantal megapixels (en groter wordende zoomlensen) op gaat. Dit gaat jammergenoeg ten koste van de echte beeldkwaliteit, iets wat ze juist onderscheidde van hun concurrentie, en vervreemd langzamerhand hun vroegere fanbase (van de F30/F31fd, die als 'DSLR sidekick' fantastische low light plaatjes schieten).

Zeker met het oog op de relatief compacte 'grote censor' MicroFourThirds en andere EVIL camera's die steeds populairder worden is het m.i. een gemiste kans dat Fuji toch weer voor een kleinere censor met een hogere pixeldichtheid gaat.

[Reactie gewijzigd door Cheetah op 22 juli 2010 12:59]

Ik stond er ook versteld van dat de nieuwe EXR sensor nog kleiner is geworden. Heel jammer, maar het zal wel nodig zijn om de concurrentie het hoofd te bieden. Hoe kleiner de sensor, des te goedkoper. Hij is echter nog wel groter dan de meeste concurrenten (Panasonic, Sony, Canon) met hun 'standaard' 1/2,3". Maar ik blijf hopen op een grotere EXR sensor. En Fujifilm blijft innoveren, nu met de fasedetectie. Geweldige vindingen.

En alle fabrikanten moeten die bridge camera's echt eens wat serieuzer nemen: ze gebruiken allemaal wederom die erg kleine standaard sensormaat: 1/2,3". De gehele concurrentie is een pot nat. Weer een gemiste kans.

Oja, wat me opviel bij de specs: Dog / Cat detection :D

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 22 juli 2010 16:55]

Ik zie op die link alleen maar de press-release en wat fotos, maar nergens extra informatie over dat AF systeem...
Mijn eerst digitale camera Fuji FinePix 2600 Zoom was mega-snel met scherpstellen. Met recht "point and shoot" Hierna heb ik nooit meer een camera meegemaakt die zo onzettend snel kon meten en schieten. Je kan zogezegt meteen doordrukken.
Hedendage gebruik ik de Fuji Finepix S5600 deze is net als alle andere digitale camera's iets trager met scherpstellen.

[Reactie gewijzigd door BUR op 22 juli 2010 12:58]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True