Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Submitter: BloodRose

Bezitters van de onlangs uitgebrachte PlayStation Vita melden dat de draagbare spelcomputer regelmatig vastloopt of niet meer reageert op aanraking van het touchscreen. Sony heeft een patch uitgebracht die de problemen moet verhelpen.

Japanse bezitters van de PlayStation Vita hebben na het uitpakken van de kersverse handheld verschillende problemen gemeld. Sony heeft in Japan zijn verontschuldigingen aangeboden voor de overbezette klantenservice en een firmware-update voor de PlayStation Vita uitgebracht die de problemen moet oplossen, schrijft de BBC.

Sony bracht de Vita op zaterdag 17 december uit in Japan. In dat weekend zijn naar schatting 321.000 exemplaren van de handheld over de toonbank gegaan. De PlayStation Vita verschijnt op 22 februari in Europa.

Deze YouTube-gebruiker toont zijn vastgelopen PlayStation Vita
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Waar is de goede oude tijd toen consoles nog gewoon werkte, zonder dat je eerst moest wachten op een hele lading updates en patches...
ik gok dat de hedendaagse technologie iets complexer is ;0)
Het probleem zit hem volgens mij meer dat soft en hardwaremakers de fout toch wel achteraf kunnen fixen.

Waar men vroeger gewoon gelijk een 100% goed werkend apparaat/software op de markt MOEST zetten omdat er simpelweg geen mogelijkheid was om de software achteraf nog aan te passen, is het nu gebruikelijk dat een game of apparaat pas na firmware/software update XX naar behoren functioneert.

Als er een bug zou zitten in een snes of psx, dan zou er een geld verslindende recall opgezet moeten worden. Nu is het een kwestie van een update uitrollen en klaar is Sony.
Volgens mij is dat het niet zozeer. Producten moeten van het management op hele harde deadlines released worden. Als het nog niet af is of helemaal getest, jammer, toch de winkels in anders kost het te veel. Dan gebruik je vervolgens je user base als beta testers om mogelijke problemen op te lossen. Veel patches zijn ook vaak al bijna beschikbaar maar waren gewoon net niet op tijd af om in de release toegevoegd te worden. Op zich is het ook wel logisch dat je niet elke week opnieuw even een paar miljoen van die dingen kan updaten: op een gegeven moment wordt er gezegd 'dit is de final zoals hij naar de winkel gaat'.
Ik was net van plan hetzelfde te zeggen.

Apparaten van tegenwoordig zijn gewoon complexer, moeten meer kunnen en dus ook meer kans op fouten.

Niet alleen consoles, games (al is dat soms ook een rush-job vanwege druk van de uitgever), auto's (auto van m'n oom was de ECU niet goed afgesteld dus reed ie niet goed met vol gas), TV's enz enz.
Waar je in plaats van via over-the-air updates gewoon nog ouderwets moest blazen in je cartridge bedoel je? ;)

[Reactie gewijzigd door Djerro123 op 21 december 2011 11:21]

mijn snes doet het nog steeds terwijl ik al 2 xboxen versleten heb, 2x een xbox360 moeten terug sturen
4 computers en 4telefoons verder ben. haha

maar het komt idd omdat er tegenwoordig meer in zit wat ook stuk kan gaan op soft en hardware gebied
Een techniek die nooit faalde :+
In die tijd kon je ook alleen spellen spelen en boeide software niet zo zeer.
En spellen zijn geen "software" ? Hmmm ?
En spellen waren stabiel? Ben je het blazen vergeten ;)
buiten het blazen om, had je destijds weinig bugs en crashes bij games. Een update van een game of console was destijds ook niet mogelijk (wegens gebrek aan internet op consoles).

* Denkt nog aan goede oude tijd terug met de NES en Sega Megadrive. *
Spellen zijn complexer geworden dus de kans op fouten ligt natuurlijk wat hoger.

Maar het feit dat spellen over-the-air gepatched kunnen worden heeft wel zijn weerslag op de kwaliteit (major patches, de dag na de launch, dat is natuurlijk heel vreemd... ook al heeft dat soms weer te maken met het dwarszitten van leechers ;) )
Kijk bijvoorbeeld naar de wii games. Is toch echt uit dezelfde tijd als de xbox360/ps3 maar ik heb er nog nooit een pacth voor welke game dan ook voor hoeven installeren. Dit was gewoon onwenselijk en technisch moeilijker vanwege beperkte opslag, dus word er van tevoren beter getest. De mogelijkheden van online patches heeft echt tot direct gevolg gehad dat er minder rigoreus word getest en spellen sneller de deur uit gaan.
Op de wii is er nu zover ik weet voor het eerst een patch voor een spel aangekondigt bij de laatste zelda. Dat kun je op de andere consoles echt niet zeggen.
Een spel op de NES was hooguit 1 Mbit aan code. Een spel op de SNES was hooguit 32 Mbit (Killer Instinct) aan code. Hoe meer code, hoe groter de kans op fouten. En weldegelijk dat er fouten in de code van de meeste spellen aanwezig was. Soms moest je gewoon opnieuw beginnen en in een ander volgorde je acties voltooien, soms was het een andere glitch..maar ze waren er zeker.

Dus doe niet alsof het nu slechter is: het is nu juist beter omdat het gepatched kan worden itt vroeger.
Compleet offtopic, maar ja die cartridges die je dan voorzichtig "wiebelde" om te hopen dat dit keer toch echt alle contactjes aansloten op het compleet uitgesleten insteekslot.
De spellen waren stabiel je, het blazen was om de cardridge weer schoon te krijgen
omdat als er stof op zat het contact weg viel

Spellen die crashen heb ik nog nooit gehad op me NES :p
Je bedoelt zoals tijdens de NES, SNES, MD, e.d. toen er nog geen buggy OS'en waren op consoles? ;)
Probleem was toen wel dat als er een probleem was met de console je dit niet 'simpel' kon oplossen.
Fabeltje dat alle hardware vroeger beter was... of "in een keer goed werkte". In de meeste gevallen werkte het, tot op zekere hoogte, goed. Dat is ook met het meerendeel van de huidige consoles nog steeds het geval.

Feit is wel dat tegenwoordig door middel van firmware/software updates, in ieder geval problemen sneller verholpen kunnen worden. Bovendien eisen consumenten veel meer in deze tijd dan een product dat pas werkt na blazen of een klap geven op het apparaat. Zelfs over kleine bugs wordt (met recht) geklaagd.

Vroeger konden bugs pas worden verwijderd bij een volgende uitgave van de console/cartridges.Anders had je gewoon pech, of lette je daar niet op.
Hardware werd vroeger wel degelijk als meer robuust beschouwd. Maar goed, het probleem zit 'm juist in aanpasbaarheid van de software. Omdat nu meer mogelijk is, kan er dus mooi gebruik worden gemaakt van kopers die graag, gratis en voor niks, voor beta-tester willen spelen.
Maarja vroeger was de hardware dan ook niet zo complex als de hedendaagse hardware..
Eigelijk vind ik het helemaal niet erg,
ook best wel logisch, want er staat een release date gapland en
op dat moment moet het product worden verkocht met/of zonder problemen.

Ik wacht meestal gewoon totdat alle kinderziektes er uit zijn
en dan koop ik pas een product.
Gelukkig hebben ze vrij snel een update uitgebracht die het probleem verhelpt. :)
Een huifkar met houten wielen kan ook geen lekke band krijgen. Toch ben ik wel blij met mijn auto :)
Sony heeft in Japan zijn verontschuldigingen aangeboden voor de overbezette klantenservice
Huh, ik dacht dat Sony in zijn EULA had staan dat je niet mag klagen over producten; waarom hebben ze dan een klantenservice nodig? :P (ja, ja, het was een grapje... :) )

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 21 december 2011 11:49]

Gelukkig krijgen wij al die kinderziektes niet mee bij de launch, iedereen is er nog razend enthousiast erover in Nederland:
*knip, spam*
Niet alle Vita's hebben dit probleem ook. De mijne (op launchday in Kyoto gehaald) doet 't zonder problemen.

Overigens voerde dat ding me om 8:45 (in de starbucks naast de electronica zaak) al wel gelijk een firmware update. Maar dat lijkt me te vroeg om dit probleem te hebben getackeld :).

[Reactie gewijzigd door Dirk op 29 december 2011 01:24]

Bugs heb je altijd.
Toch misschien de reden dat ze eerst in Japan de uitrol doen en later pas de rest van de wereld.
In hun eigen land hebben ze meer krediet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True