Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Nintendo gaat de 3DS-game Super Street Fighter IV 3D in Europa verspreiden. Normaliter worden Capcom-games in de Benelux door Brizamila uitgebracht. Vorig jaar weigerde die distributeur een game uit te brengen; er zou te veel piraterij zijn.

Street Fighter 3DSSuper Street Fighter IV 3D is een van de games die direct bij de lancering van de 3DS beschikbaar zijn. Hoewel de games van Capcom normaliter door distributeur Brizamila worden verspreid, is het nu Nintendo dat de distributie van SSF op zich neemt. Dat maakten Nintendo en Capcom woensdag bekend, zonder aan te geven waarom de verspreiding niet door Brizamila wordt gedaan.

Vorig jaar weigerde Brizamila een Nintendo DS-game op de Nederlandse markt uit te brengen, omdat er te veel R4-kaartjes in omloop zouden zijn. Het ging om de game Ace Attorney Investigations: Miles Edgeworth, eveneens van Capcom. Met R4-kaartjes kunnen gamers gedownloade spellen op hun DS draaien. Brizamila gaf destijds aan dat de markt voor DS-games 'niet langer levensvatbaar' zou zijn. Mogelijk is daarom besloten om de distributie door Nintendo zelf te laten doen.

Update: 28-01, 15:24 uur: Brizamila heeft inmiddels tegenover Tweakers.net aangegeven dat de beslissing om Super Street Fighter IV 3D via Nintendo op de markt te brengen buiten hen om is genomen. Waar Capcom normaal gesproken in elk Europees land met een eigen distributeur werkt, heeft het bedrijf voor Super Street Fighter IV 3D gekozen voor één Europese partner: Nintendo, zodat deze de game mee kan nemen in de promotiecampagne rond de introductie van de 3DS.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

Over piratenrij gebeuren, ik heb een DS, maar heb hem al 2-3 jaar niet meer aangeraakt, zelfde geld ook voor mijn PSP (de 2000 versie).

De aanschaf van deze handhelds, staat niet in verhouding, ten opzichte van gewone consoles. Voor 300 euro heb je een mooi start pakket voor een PS3 of XboX360 of Wii. Nu is de aanschaf prijs niet eens het grootste struikelblok, maar de games moetn nieuw, meestal bij de eigenaar komen voor een euro of 45. Dat vind ik vrij prijzig, voor games die je in etappes speelt, immers de DS is bedoeld voor onderweg, vakanties, etc. Niet dat ik hem thuis nooit gebruikte, maar de insteek is net even anders.

Ik keur daarmee, piraterij absoluut niet goed (dat is een andere discussie), maar hiermee word wel heel sterk een signaal afgegeven, dat het verkoop model, eens onder de loep genomen moest worden.

Even los van deze discussie gezien, ik zou graag eens willen zien: hoevaak game x gepirate is, en hoevaak diezelfde game x over de toonbank is gegaan. Dan het liefst wel een onafhankelijk ongekleurd onderzoek (dus niet een Nintendo, die het even dramatisch aandikt ofzo).
Games worden relatief anders wel goedkoper, als in: ze worden niet duurder terwijl onze koopkracht wel stijgt. Kocht ik vroeger nog een spel als Mortal Kombat toen ie net uitkwam in 1993 voor 119 gulden (voor de Sega Master System), tegenwoordig betaal je voor een XBox360-spel zo'n 55 euro, omgerekend 121 gulden, oftewel hetzelfde als 17 jaar geleden.

Terwijl het minimumloon bijvoorbeeld al met 33% is gestegen, en het gemiddelde inkomen met ongeveer 42%.

De verminderde inkomsten en verhoogde kosten (meer personeel, hogere lonen, langere ontwikkelingstijd) kunnen ze echter compenseren door de grotere afzetmarkt. Mits er genoeg spellen verkocht worden en niet teveel gekopieerd.

Verder zijn er genoeg spellen die je tweedehands kunt krijgen, of de wat eenvoudigere (maar niet minder leuke) spellen die al meteen goedkoper in de winkel liggen. Er is al veel meer keuze dan vroeger wat dat betreft.

Kortom, het wordt beter, al moet je soms wat verder kijken dan alleen naar de verkoopprijs van topgames. :)
Je vergeet er wel even bij te vermelden dat je tegenwoordig maar de helft van de game krijgt voor dat geld, want je moet nog altijd die DLC downloaden, meestal zelfs als het spel NET uitkomt. De games zijn in kwaliteit ook lang niet zo goed in vergelijking met vroeger. Iedereen heeft het altijd over: retro.. het heeft een reden: vroeger was de kwaliteit gewoon beter, en ook al deed het pijn in je portomonnee, je kocht het spel, omdat je wist dat het een goed spel zou zijn, voordat je het eigenlijk pas wist. Tegenwoordig moet je maar uitvogelen of die 80 euro die je er in totaal aan uitgeeft het maar waard is geweest.

Daarbij komt dat er ook veeeeel meer games uitkomen dan de tijd van de gulden.

Als je vergelijkingen gaat maken met vroeger, neem dan wel alles mee, okay?
De speelbaarheid was vaak groter, er werd (en kon ook gezien de stand der techniek) minder aan de GFX en geluid gedaan. Tegenwoordig is het vaak veel eyecandy maar weinig fun of teveel van het zelfde.

Idd er komen meer spellen uit dus de concurentie is ook harder en meer. Dat drukt ook de prijzen. En vergeet niet dat er op het net heel veel games gratis te spellen zijn, dat kost niks tenzij je je abbo kosten van internet gaat rekenen.
De console games zijn niet echt duurder dan vroeger.
Ik heb toevallig hier de sony prijslijst 1985-1986 voor de MSX :)
Lode Runner, Antartic Adventure, Bungeling Bay : 69 gulden (31 euro!). Bedenk daarbij dat die spellen door slechts een handjevol mensen werden gemaakt en dan moet je bekennen dat de 45-55 euro van nu (25 jaar later!) niet duur is.
Waarom denken velen dan toch dat het duur is? Oorzaak = PERCEPTIE!
Piraterij is helaas gemeengoed(Iedereen kent R4 wel, maar wie zegt de namen ProFighter X en/of Super Wildcard iets? Daarmee neemt bereidheid tot betalen af. Maar belangrijkste reden zijn volgens mij de games voor smartphones (iPhone in het bijzonder). Daar koop je voor slechts 80 eurocent hele toffe games. Ok die zijn niet te vergelijken met console games, maar zorgen er wederom voor dat de bereidheid om 50 euro voor een game neer te leggen afneemt. De mens kan een game niet meer op waarde schatten. Maar als jij met een bepaalde game een unieke ervaring beleefd van 10+ uur, dan is 50 euro toch niets!?
Om die reden koop ik een game ook origineel zodra ik een copy heb uitgespeeld, want blijkbaar was het dan de moeite waard.
Haha, Pro Fighter en Wildcard ken ik maar al te goed!

Toen ik de Pro Fighter zag, nota bene in een console-shop,
kon ik het niet geloven dat een vast medium zo te kopieren
viel!

Ik moet zeggen dat ik er nog jaren een hoop plezier van heb gehad
en heb nog steeds een Super Wildcard DX2 64Mbit van FFE op de
snes.. In mijn kelder..

Ik weet dat piraterij verkeerd is maar laat hij die zonder zonden is de eerste
steen gooien.. Ik ben geen heilige en ik weet met aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid dat niemand hier dat is.
Daar heb je nog niets aan, want dan weet je nog steeds niet hoeveel mensen het spel ook daadwerkelijk hadden gekocht als piraterij niet mogelijk was geweest.

Piraten downloaden namelijk meestal veel meer games dan dat ze ooit zouden kopen.
Voor 300 euro heb je helemaal geen mooi startpakket voor een console - mensen vergeten voor het gemak altijd even dat er dan ook nog een TV bij moet. Bovendien is het altijd al zo geweest dat draagbare apparaten duurder en minder krachtig zijn dan hun niet-draagbare varianten - kijk maar naar de PC versus de laptop.
De meeste mensen hebben toch al een tv staan (soms wel 2). Die kopen ze er toch echt niet apart bij en als het voor de kids is krijgen die meestal de oude...
Ik weet niet waar jij de PC versus Laptop topic vandaan plukt maare, sommige laptops zijn net zo krachtig als Desktops dusja beetje onvergelijkbare vergelijking imo..
Bijna alle games zijn rond de €20.- in de PSP PlaystationStore en vaak nog goedkoper. De duurste games zijn er max. €40.- en dat zijn er maar een paar.
Echt niet iedereen heeft een R4 (tevens zijn er nog heel veel varianten).
En mensen kopen gepiratereerde games meestal alsnog als ze het echt goed vinden.
Hurr, dat onderschat je nogal denk ik. Ik heb nog al wat moedercollegas vragen horen stellen hoe ze nou goedkoop hun kinderen van de laatste games kunnen voorzien. Omdat paps en mams ook niet van plan zijn 1 of meer keer per maand ruim 50eu uit te geven aan een game. Voor datzelfde geld heb je namelijk een R4, en hoef je nooit meer iets te kopen.

Die mensen gaan vast de game kopen als ze hem goed vinden ... ahum ..

HET grote probleem met de DS is juist die R4 kaartjes (of varianten erop)
Voor 50 euro heb je 4 a 5 R4's.
Dan betaal je nog te veel zelfs. Noem het trouwens eens flashkaarten, R4 is slechts een merk of noem jij je Aldi mp4-speler ook een iPod?
achja, gevalletje Baco of Stanleymes ;)
(en flashkaarten is ook niet helemaal terecht, in het geval van de r4 steek je namelijk een flashkaart in de r4, dus de unit zelf is geen flashkaart ;))

[Reactie gewijzigd door Zoop op 26 januari 2011 19:59]

Kinderen zijn tegenwoordig gewoon verwend, moest het vroeger ook doen met 3-4 games per jaar.
Zo echt wel! Ik weet nog dat ik vroeger alle spelletjes uitspeelde die ik had! keer op keer! Nu spelen die kinders meteen een nieuw spel als ze het hebben en blijven de andere games meteen verstoffen.

En ik met mn 30 jaar doe nu precies hetzelfde :X argh nouja, daarom koop ik ook regelmatig games als een soort verplichting voor mezelf om ze uit te spelen haha
ik denk niet dat je iets gaat kopen wat je al 'hebt
R4 is oud nieuws. Maak je juist zorgen om de DSTwo-card waarvan het team nu al verwacht dat de 3DS geen of weinig problemen zal geven.
Vergeet niet dat nintendo ook nog wat andere truckjes heeft, zo heeft Nintendo ook een systeem dat zij geloof ik SpotPass noemen, waardoor 3ds game systemen zichzelf automatisch up to date gehouden worden. Dit zorgt ervoor dat voor elke update er weer een crack moet zijn, wat voor de eindgebruiker onpractisch is.

Op een vraag een aantal posts geleden:

De GTA game voor de DS, heeft 89,000 keer verkocht, gelukkig kunnen de makers wel zeggen dat hij een paar miljoen keer gedownload is.
Die 89.000 keer zal vast aan het begin zijn, toen ie zo`n beveiliging had die toen bij 4 weken na de launch van de game pas gekraakt was :+
Noem me pessimistisch, maar met een beetje software blokkeer je die automatische updates?
Je bedoelt zeker Supercard 3DS?
Komt toch niet uit, voordat de 3DS (volledig) is gekraakt.
Op zich vind ik de verhalen van al het downloaden een beetje overdreven.
Tuurlijk is het niet goed als iedereen het doet, maar als ik naar mezelf kijk is het meestal een manier van het spel uit proberen.
Als het een echt goed spel is koop ik het als nog, alleen wat later als de prijzen zijn gedaald.

Ik denk dat ik echt niet de enige ben die het op een dergelijke manier aanpakt. Zo zijn de kosten voor het gamen te betalen en heb je toch een redelijke lijst met legale spellen.
ZIe ook reacties erboven. NDS+R4achtig apparaat is een veel voorkomende combinatie die ouders aan hun kids geven. Want dan is dat kind voorlopig wel zoet, en het kost geen drol. Die kopen nooit een game ...
Inderdaad, de mensen met kleine kinderen waar ik weleens op verjaardagen kom, hebben allemaal de DS-R4 combinatie...

Ik vind dat ze gewoon net als voor de iPod Touch een soort Appstore moeten hebben met games van ongeveer €7,50 ofzo (big brain academy €0,20). Dat zorgt ervoor dat er veel meer wordt verkocht en minder illegaal wordt gedownload (denk ik).
Wat ben ik blij als aandeelhouder in enkele gamebedrijven op het moment dat het NIET meer zo makkelijk is om illegaal spellen te spelen. Al die kinderen willen namelijk in de toekomst ook nog wel games spelen, dus als het dan wťl wat kost - ja, dat zou mooi zijn voor de gameindustrie, de bedrijven en uiteindelijk de kwaliteit van games.

Nu maar hopen dat het niet onmogelijk is een om een onkraakbaar model uit te brengen.
Dat is dus gewoon onmogelijk. De maatregelen die bedrijven nemen tegen de piraterij schaadt alleen de eerlijke klanten, en niet de piraten. DAT zouden ze eens door moeten hebben, minder geld steken in anti-piraterij praktijken en gewoon de prijzen verlagen.
Dat zeg je goed, NOG niet :P

Ik zeg je, binnen een half jaar is er zon kaartje en is t hele systeem van de DS weer dood :P
Ik mag hopen dat ze ervan geleerd hebben... Ze zullen toch wel een ander systeem gebruiken voor de 3DS?
Nintendo staat nu niet echt bekend om zeer goed beveiligde producten afteleveren.
Ik denk ook niet dat het een half jaar gaat duren tegen er een hack uit komt dat het laden van roms mogelijk maakt.
Aan de ene kant wel jammer voor de console makers maar aan de andere kant moeten ze maar eens leren dat de prijzen van handheld consoles omlaag moeten.
Euhm.. het DSi systeem is nog niet gekraakt en die is al een tijdje uit!

Dat je daar kaartjes voor DS spellen in kan doen maakt niets uit, DSi spellen zijn tot nu toe nog niet te kopiŽren.

De 3DS krijgt daarbij een betere beveiliging dan de DSi.

En zelfs dan zullen ze eerst het DS systeem van de 3DS unlocken, waardoor je alleen gekopieerde DS spellen op kan spelen ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 26 januari 2011 19:00]

De cyclodsi evolution komt binnenkort uit, die kan in dsi-mode werken.
Maar de dsi channel systeem is nog niet eens gekraakt(waarschijnlijk zal het hetzelfde systeem zijn als de wii maar zijn er geen goeie dev`s die dit willen waarmaken.).
Dat komt omdat de extra opties van de DSi niet interessant genoeg zijn voor de meeste hackers.
Door de extra opties van de DSi te gebruiken, is je spel niet meer compatible met de oudere generaties, de DSlite en de DS. Zo loop je een groot deel van de doelgroep mis.

Alternatief is dan dat je het gebruik van die opties optioneel maakt.

Edit: Maar op een gegeven moment zijn er zoveel meer exemplaren van de nieuwe versies (DSi, 3DS, ...) verschenen dat gemiste deel van de doelgroep verwaarloosbaar is vergeleken met de extra verkopen die je hebt door met behulp van de extra opties je spel interessanter te maken.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 28 januari 2011 11:39]

De Gamecube heeft het anders het allerlangst uitgehouden van alle consoles, zelfs langer als de PS3. En ook de originele DS hield het langer uit als de PSP.

Uiteindelijk is alles te kraken als iemand er echt zin in heeft er denkt er iets mee te kunnen verdienen.
Had volgens mij ook deels te maken met het formaat van de cd's. (Later kon je de complete behuizing vervangen voor het normale formaat). De Xbox had toentertijd interessantere specs, dus dat zal ook wel meegespeeld hebben.
Ik denk dat het te maken had met de (im)populariteit van de GameCube.
Andere behuizing is niet nodig .

Zoals je het zelf zegt "Uiteindelijk is alles te kraken als iemand er echt zin in heeft er denkt er iets mee te kunnen verdienen."
en dan ? Time destroys ...
Als deze titel draait op de 3DS, waarom kan het originele spel dan niet op de Wii worden uitgebracht?
Omdat op 480p de game niet mooi is op een grote tv, de resolutie van de 3ds is lager. De lagere resolutie wordt echter gecompenseerd door feit dat je erg dicht op het scherm zit waar door de dpi hoger is.
@davince.. precies..

Ik moet wel toegeven naar mate ik ouder wordt geen zin meer in gezeur te hebben.
Tevens heb ik nu een loonstrookje die mij toestaat te kopen wat ik wil, in tegenstelling tot vroeger.. ik moet zeggen dat ik ook meer lol beleef door af en toe een game te kopen ipv kasten vol gebrande dvd's te hebben waar je niet meer naar om kijkt.
Ja, maar bij mij was het in de Nintendo 8-bit gewoon 2 games per jaar 1 op de verjaardag en 1 van sinterklaas. Na PS1 niet meer aan kopie gewaagd doordat ik niet meer aan echt gamen toe kwam.
Een Nintendo 64 game was in mijn tijd ook 130 gulden per stuk. Deze spellen waren voor een tijd te huur. Kan me niet voorstellen dat je een Wii game (of welke console dan ook) tegenwoordig zou huren.
Vergeten te melden, wat in het officiŽle pers bericht wel staat:
Nintendo zal in Europa en AustraliŽ dit spel distribueren, en Capcom doet dit in het Midden-Oosten.
Ik kan het weten, want ik heb dat bericht van Nintendo zelf in de ochtend al ontvangen.
Verkapte kijk-mij-eens-stoer-zijn post.

We leven hier in Europa dus dat is een onnodige toevoeging.
hoezo 'verkapt'? :D vind het nogal obvious...

[Reactie gewijzigd door BaRF op 27 januari 2011 12:29]

Megaman zero collection op DS lijkt ook wel niet verdeeld te worden in belenux. kheb die ook nog nergens gezien...


anyway; ben ik blij om. er zijn al een paar games op ds geweesst die ik zeker wou kopen in de winkel maar niet kon dus.
nu ga ik de 3DS EN SSF4 hebben :-D
Er is nog geen R4 kaartje voor de 3ds. Dus een beetje vreemd van Brizmila
Lezen is ook zo moeilijk hŤ... het ging vorige jaar om spellen voor de DS.
En dit jaar is er besloten om het niet via Brizmilla te doen, wat dus raar is OMDAT er dus geen R4 kaart voor de 3DS is, dat bedoelt onze Dj Neo.. wel goed lezen he >.>
Als ik spelproducent was en een distributeur weigert een spel uit te brengen omdat hij vindt dat het platform niet meer rendeert, zou ik niet blij zijn. Ik zou die distributeur dan ook een duidelijke boodschap sturen en hem een spel waarvan ik denk dat het goed gaat lopen niet laten distribueren.
Als ze het niet willen distribueren en een ander wilt dat wel (en mag dat ook), laat ze dan toch. Ze verdienen er dan niets aan en zo verdwijnt een onwillige partij vanzelf van de markt.

Wat mij betreft krijgt Brizamilla dus haar verdiende loon. Je distribueert niet in in het grootste (NL) land van de regio (BeNeLux) waarvoor je het voorkeursrecht hebt, dan wordt je voor de volgende release gewoon gepasseert voor heel de regio.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True