Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties
Submitter: Devian

Huawei heeft in Hongkong een dsl-verbinding over koperlijnen gedemonstreerd waarbij een downstreamsnelheid van 700Mbps zou zijn behaald. De Chinese firma claimt daarmee de snelste dsl-verbinding ter wereld te kunnen leveren.

Bij de demonstratie van zijn dsl-technologie bundelde Huawei vier koperlijnen. De geclaimde 700Mbps downstreamsnelheid werd behaald over een afstand van 400 meter. Daarbij gebruikte Huawei zijn zogenaamde SuperMIMO-technologie, een methode om overspraak tussen koperkabels te reduceren. Hierdoor gaan de te behalen doorvoersnelheden omhoog van het huidige maximum van 100Mbps naar 175Mbps per koperlijn, aldus Huawei.

De fabrikant stelt dat zijn dsl-product een goedkope last-mile-oplossing is, omdat telecombedrijven glasvezel slechts tot in de verdeelkasten van de wijk kunnen aanleggen. Het is echter nog onduidelijk wanneer Huawei zijn SuperMIMO-technologie op de markt wil brengen. Welke uploadsnelheden met SuperMIMO kunnen worden behaald, meldt het bedrijf evenmin.

Huawei ondervindt met zijn dsl-technologie onder andere concurrentie van Bell Labs. De onderzoekspoot van Alcatel-Lucent wist in april van dit jaar via een dsl-verbinding een doorvoersnelheid van 300Mbps te halen bij eveneens een afstand van 400 meter. Hierbij waren slechts twee koperlijnen nodig.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

Huawei: 700 / 4 = 175
Bell Labs: 300 / 2 = 150

Dus Huawei kan iets meer per koperlijn.
Is er nog iets waardoor de verbinding met 2 koperlijnen een voordeel zou hebben?
Een deel van de eindgebruikers in Nederland heeft maar 1 aderpaar (= 2 koperdraadjes). In principe heeft iedere woning wel 2 aders maar in de praktijk blijkt dat toch anders. Daarnaast moet je voor het aansluiten van 4 koperdraden iig nog de bedrading vanaf het isra (punt waar de telefoonlijn je huis binnenkomt) aanpassen aangezien er daar iig maar 2 draadjes aangesloten zitten.

Ik zou dus voor Bell Labs kiezen, net iets minder werk ;).
Met name in relatief oude panden met meerdere appartementen kan je doorvoersnelheid behoorlijk lijden onder de twee draadjes die er nu liggen.

Ik heb laatst een behoorlijke snelheidswinst gemaakt na wat aanpassingen in mijn aansluiting.

Uit testen van de KPN-monteur/controleur die bij mij langs kwam* bleek dat er prachtig de beloofde 20 Mbit/s bij de ' isra' van het pand binnenkwam, maar dat het brakke 2 aderige telefoonlijntje van dat punt naar de dsl-modem het signaal dusdanig verstoorde dat er nog iets van 2mbit/s overbleef.

Na het vervangen van dat telefoonlijntje door een twisted pair UTP kabel, waar je dus maar 1 pair gebruikt voor dsl, is de snelheid nu 16mbit/s.

Boodschap: Iedereen met DSL moet goed kijken naar de zwakste schakel en als je 2 aderig telefoon kabeltje ergens in de keten hebt zitten, dan is het misschien een idee om die te vervangen voor een UTP kabel.


*geen internet-> de DSL modem bleek kapot te zijn.
Ik had net hetzelfde probleem, in mijn woning lag er nog zeer oude telefoonkabel en toen er een probleem was waardoor er een installateur moest komen heeft die mij ook aangeraden om de binnenbekabeling te vervangen. Dat heb ik dan maar snel gedaan en naast een snelgeidwinst waaren de waarden van de lijn die de modem aangaf ook stukken beter.

Dus ik kan je boodschap zeker beamen. Zeker als ze het zelf kan doen of iemand kent is het zo gebeurd en niet duur.
Als ik het artikel zo lees gaat het om 4 twisted pairs, dat zijn dus 4 aderparen. Bell zou er dan dus 2 gebruiken.
Bij woningen ouder dan de jaren 80 gaan er 2 paren het huis in, na 80 vaak maar 1.
Dat deze 2 paren -in Nederland- in veel huizen al is aangelegd.
2 paren != 2 draden
in de standaard telefoonlijn zitten 2 paren:
Rood + Blauw & Wit + Geel

Telefonie werkt op 1 paar (standaard Rood+Blauw). Over dezelfde lijn wordt ook DSL geleverd met een specifieke frequentie om het telefoonsignaal niet te storen.

In theorie is het in nederland ook gewoon mogelijk om 2 DSL verbindingen op 1 telefoonlijn te hebben. Mits de providers specifiek op een aderpaar kunnen leveren. Voor monteurs is dit simpel te doen, kruisdraden prikken is simpel te doen. Helaas is de administratieve kant nogal problematisch en daarom niet aan te raden.

Maar de genoemde snelheid van Huawei is niet spectaculair. Op een enkel paar 350 Mbps op 400 meter waarbij je de beschikking hebt over de gehele frequentie zonder de invloed van magnetische velden bij de eindgebruiker.

Dont get me wrong: het is een mooie snelheid maar het is een "papieren snelheid" en geen goede vergelijking voor customerusage.
Je kunt natuurlijk analoge telefonie schrappen en die bandbreedte erbij gebruiken. Of KPN er erg happis op is om dat te doen is natuurlijk punt 2...
DSL op het tweede aderpaar kan prima door eerst bij KPN een tweede nummer aan te vragen en vervolgens op dat nummer bij een willekeurige provider een DSL-abonnement aan te vragen. Later kun je het tweede KPN-nummer weer opzeggen.

Er bestaat dus een administratieve truc maar die kost wel geld.
2 paren = 4 draden
rood + blauw = 1ste aderpaar
Wit + oranje = 2e aderpaar

En inderdaad wat retrox vermeld is dit een papieren snelheid.
En natuurlijk ook nog afhankelijk van de kwaliteit koper dat er in de grond zit.
belgie buitenkabel
meestal:
1:blauw oranje
2:wit grijs

Soms buitenkabel meestal binnenkabel
wit blauw
paars groen
Je hebt dan nog 2 lijnen over die je voor iets anders kan gebruiken ;) (analoge telefonie oid)

Of je dat wilt is een 2e natuurlijk

Edit: Zie opmerking van Engessa, ik dacht dat iedereen 2 ader paar had maar blijkbaar zijn er veel huizen met maar 1 ader paar

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 september 2010 10:16]

2 paren liggen er vaak al, bijleggen van nog eens 2 paren alleen voor deze toepassing is net zo duur als meteen glas doortrekken. Voor Nederland, mocht er zo'n ADSL-3 (of hoe het ook gaat heten) verbinding komen is het waarschijnlijk een 2 paren variant
DE VOLLEDIGE UITLEG (belgie)

Meestal komen er per huis 2 paar binnen, 4draadjes dus.
1 paar is niet gebruikt.
Het ander paar daar zit al het signaal op, internet+tv, en telefoon
Omdat het adsl-signaal ruis veroorzaakt, maakt men gebruik van een filter bij ieder telefoon/fax toestel.
Een splitter is exact het zelfde als een filter, echter plaats je deze zodanig dat er geen frequenties zijn op de aftakkingen naar de telefoon, dit veroorzaakt storingen voor vdsl2, en bovendien kun je al je oude filters weg gooien. Er moet dus een lijn rechtstreek van de splitter naar de modem gaan.

Het tweede koperpaar wat binnenkomt is onbruikbaar voor deze hoge snelheden.
Stel je hebt kabelbundel, je knipt 1 draadje over, dan heb je 2 eindstukjes.

1 stukje van de draad gaat dan naar de centrale, het ander stukje gaat naar een dood einde.

Op het dood einde van de kabel zit echter een soort stop, om alle overgeknipte draadjes te verbinden met draadjes die wel nog tot aan de centrale lopen.

Deze draadjes maken niet alleen een veel langere weg, langer dan de gehele lengte van de kabel, maar vdsl signalen lopen op en neer langs elkaar door, waardoor ze met elkaar gaan interfereren, en je gewoon niet kunt synchroniseren met de centrale.

Dit tweede paar is wel functioneel voor een tweede nummer (denk aan fax) of voor adsl, of om de klant terug in dienst te zetten als de kabel lichtjes beschadigd is geweest.

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 24 september 2010 00:19]

Klopt niet helemaal; aan de straat is vaak het tweede aderpaar niet doorgezet tot in de woning. Vaak worden er maar twee aders uitgelast richting een woning, geen twee aderparen.

Mocht dit wel zijn gebeurd eindigt het vaak in de wijkverdeler; even een uitleg:

KPN gebruikt in Nederland een aantal verschillende kabelverdelers;
o.a. een K1000 (in mijn voorbeeld heeft deze een aansluiting voor 1000 aderparen).

Stel dat er nu 750 mensen op zitten met twee aderparen, dat wil zeggen dat er maximaal 250 mensen hun laatste aderparen kunnen inzetten. In Nederland gaat dit dus niet op; tenzij alle wijkkasten vervangen worden. Dit word erg lastig.
Dit staat dus gelijk aan zo'n 85MB/s? Als deze techniek kan worden toegepast in gebieden waar nog geen Glasvezel is/komt zou dit echt een vooruitgang zijn, en nog goedkoop ook nog omdat er geen lijnen hoeven worden vervangen :X .

Hoe duur is het om dit toe te passen op grote schaal dan? Moeten er nog veel dingen worden vervangen, of is het gewoon een kwestie van hardware in de centrale aanpassen en go?
400m van de centrale, weinig mensen die er zo dicht op zitten hoor. Bovendien is verglazen tot de wijkkast ook nog behoorlijk wat werk.
Ik zit 150 meter van de centrale en ik krijg bij KPN ik het begin maar 3,5 mbps van de 8 mbps die ik hoor te krijgen. Gebeld naar klantenservice en die zeiden idd dat het niet klopte en dat er 14 mbps mogelijk is naar mijn huis. Na een week klom mijn snelheid geleidelijk naar 6,9mbps. Wat dus nogsteeds niet 8mbps is die ik hoor te krijgen.

Hierdoor krijg ik heimwee naar UPC(hoe raar het ook klinkt) maar daar heb ik altijd 95% van mijn snelheid gehad(9 jaar lang).

In de praktijk zal je toch altijd afgeknepen worden. Dat zie ik bij alle mensen die ADSL gebruiken.
Het dynamisch lijn management begint eerst op het meest robuuste profiel en kruipt dan langzaam omhoog tot het profiel net nog stabiel is of de maximale snelheid van de lijn wordt bereikt.
Dat is logischer dan van hoog naar laag te stabiliseren, omdat je dan misschien wel twee weken met een verbrekende DSL-verbinding te maken hebt...

Definieer overigens "afgeknepen"? Er zijn genoeg mensen met een 8 mbit-lijn die dit gemakkelijk halen, maar voor mensen met een te grote afstand tot de wijkcentrale / slechte lijnkwaliteit, wordt door het dynamisch lijnmanagement de lijn inderdaad naar beneden getraind. Persoonlijk heb ik liever 6 mbit zonder verbrekingen dan 8 mbit met verbrekingen...
Je moet is aan een monteur vragen of deze lijn direct naar de centrale loopt of dat er misschien een Kabel verdeel kast tussen zit met veel overspraak en ook je ISRA punt controleren of hij nog een beetje nieuw is en geen oude loodlijn dat in papier gewikkeld zit.

150m van de centrale met een directe kabel de centrale in moet je makkelijk 20mbit krijgen en met VDSL2 tussen de 30 en 40mbit (ik spreek uit ervaring)
Zonbeetje heel het drop waar ik woon zit binnen 400m :P Dat soort plaatsjes bedoel ik dus.

Ik neem toch ook aan dat op grotere afstand er nogsteeds wel een prestatiewinst is, alleen niet meer die volle 700Mb/s
Dat soort dorpen heeft doorgaans ook geen centrale staan en gaat het stukje naar de centrale toe ook over koper.
Dat is niet snel rendabel te krijgen...
Dat verglazen tot de wijkkast is wel waar KPN inmiddels druk mee bezig is volgens mij. Maar wat ik me nu wel afvraag is in hoeverre dit nu nog schaalt naar langere afstanden. Want ze zeggen dan wel dat het een "last-mile" oplossing is, maar heel veel gebruikers hebben een langere kabel naar de wijkkast dan 400meter volgens mij. Voornamelijk omdat die kabels nooit in een rechte lijn liggen.
Ja 700mbit met 4 lijnen. Er liggen er maar max 2 naar jouw huis, en dat is waarschijnlijk nog minder dan 350 mbit in ideale situatie.

Je zult er waarschijnlijk uiteindelijk 100 aan overhouden, die je dan weer moet delen met 50 anderen ivm overboeking. Dan is het niet zo bijzonder meer.

Al helemaal als het aan KPN ligt, want die beginnen natuurlijk niet met 100 als max maar 60 ofzo. Dan 80 na een jaar. En betaal je er natuurlijk de hoofdprijs voor (a 80 euro per maand)

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 23 september 2010 12:19]

waarom 80 euro betalen voor 80mbit als er nu al 120mbit voor die prijs leverbaar is.
Ik zal op mijn huidige adres nooit overstappen op VDSL2+, aangezien ik op 50 meter van de centrale woon en de kabel in een lus van 1 km naar mijn huis ligt.
In de 1 km zit er geen wijkkast tussen en laat er nu eens een overspraak van meer dan 6 mbit op dat stuk zitten. Ik haal dus geen 20, maar 14 mbit.
Met VDSL2+ zou ik dus ook met dergelijke overspraak blijven zitten.

Wat ik me afvraag bij deze techniek, wat nu als niet 4 koperlijnen netjes bij elkaar liggen maar bijv. 16 stuks door elkaar voor 4 aansluitingen. Is de techniek dan nog zo goed om overspraak te voorkomen?
Hier in de omgeving is het ook alleemaal vanaf 1800mtr of meer. Dus ik vraag me af in hoeverre het hier zin heeft in Nederland. Het verglazen duurt naar mijn idee al te lang en kabel heeft inmiddels al zo'n voorsprong!
Als straks de lijn goed is en je in theorie 100mbit kwijt zou kunnen per huis, dan moet de achterliggende infrastructuur en switches ook nog mee. Dus al met al zijn we zo weer 3 jaar verder.

Uiteraard kan ik me helemaal vergissen, maar ze moeten flink aanpoten om kabel bij te houden. Wij kregen gister een mailtje dat de snelheid naar 120mbit gegaan is van Ziggo. Dat verklaarde waarom ze bezig waren in de wijkkastjes die ochtend denk ik XD
Ik heb al VDSL2, en het doet netjes wat 't moet doen. KPN heeft hier een jaar geleden ongeveer de hele wijk opengegooid en glastrunks gelegd.

Mijn abo is voor 16/2, ik haal 20/2.

Oh, en ik blief gewoon geen kabel :)
Kabel kan je natuurlijk niet vergelijken met glas. De downloadsnelheden zijn misschien prima, maar de upload is nog steeds dramatisch.
Daarnaast gaat glas best hard, misschien niet in jouw omgeving, maar in mijn omgeving is alles verglaasd, zelfs kleine dorpjes! (regio zuid-oost Brabant)
Ze zijn al vol op bezig in de randstad, dus dat gaat ook niet lang meer duren.
Bij ons toch nog niet net onder Valkenswaard (OBN gebied)
In de 1 km zit er geen wijkkast tussen en laat er nu eens een overspraak van meer dan 6 mbit op dat stuk zitten. Ik haal dus geen 20, maar 14 mbit.
Enig idee waar je het over hebt? Overspraak wordt niet gemeten in mbit.. En VDSL2 kan op een afstand van 1km hele nette snelheden neerzetten. Wat belangrijker is, is hoe oud zijn de kabels? Controleer ook je connectors en kabels in huis eens, dat levert wellicht ook winst op.. Controleer in je modem de signaal niveau's, het klinkt meer alsof je signaal verlies hebt. Of misschien is het signaal juist veel te hoog en ligt je kabeltje helemaal niet in een lus.. Op korte kabels heb je snel een slechte (V)SWR waardoor reflecties optreden. Ook kabels met beschadigingen hebben dit probleem, een deel van het signaal zal terugkaatsen vanaf de beschadiging.
Wat ik me afvraag bij deze techniek, wat nu als niet 4 koperlijnen netjes bij elkaar liggen maar bijv. 16 stuks door elkaar voor 4 aansluitingen. Is de techniek dan nog zo goed om overspraak te voorkomen?
Word lastig aansluiten voor de monteur hè.. Gelukkig zijn ze in paren gekleurd en lopen ze langs elkaar..
VDSL2 is nog maar net begonnen met de uitrol (ik heb 't al), en de opvolger staat al te dringen. Ik ben benieuwd welke van de 2 tot standaard verkozen wordt.
VDSL2 is veel te laat begonnen. Ze hadden het 2 jaar geleden (zoals het gepland was) moeten uitrollen.

Het is nu nog alleen interessant voor gebieden waar geen kabel of glasvezel is.
2 jaar geleden?
Ik heb 5 jaar geleden op een beurs voor ISP's al een demonstratie gezien van VDSL2.
Tussen de ontwikkeling en implementatie van nieuwe techniek zit echt veel te veel tijd.
Ik heb het niet over demonstraties, maar over werkelijke uitrol.

Volgens de eerst planningen van KPN zou de gehele randstad voorzien zijn van VDSL2 voor 2009 en zou er in 2010 landelijke dekking zijn.

Maar uiteindelijk is alles 2-3 jaar uitgesteld ivm met hun cashcow ADSL2 en ivm uitrol glasvezel.
En zelfs ADSL2 kun je op meer adressen niet dan wel krijgen... Koperdraad heeft voor mij afgedaan. Kabel is veel beter uitgerold dan ADSL2, laat staan vdsl.
Tussen de ontwikkeling en implementatie van nieuwe techniek zit echt veel te veel tijd
Dat is een mening, geen feit. Het kost de netwerk aanbieder veel geld, dus als er geen concurrentie is die veel sneller is (glasvezel is nog steeds een zelfzame luxe) en de consument gooit niet de ramen van je kantoorpand in omdat ze met 8mbit echt niet leven kunnen dan ga je nog niet upgraden. Het gaat een bedrijf als KPN er niet om de snelste verbinding tegen de laagste prijs bij de consument te leggen, het gaat ze erom een passend aanbod te doen waar de consument tevreden mee is, ze op de markt mee kunnen concureren en er ook nog wat geld aan overhouden.
Mee eens. Ik heb een glasvezelaansluiting maar ik vind de abonnementen nog te duur. Ik wacht wel tot KPN een brief stuurt dat ze de ADSL lijn gaan opheffen en ze tegen dezelfde kosten via glasvezel internet gaan aanbieden.

Ik ben ooit met 256kbit ADSL begonnen en ben inmiddels tegen dezelfde prijs opgewaardeerd naar 8Mbit.

[Reactie gewijzigd door ncoesel op 23 september 2010 16:48]

Nee, ik kon geen bakstenen vinden, want soms...
Hangt er vanaf: als je, zoals ik, geen interesse hebt in TV via de kabel dan is ADSL financieel veel aantrekkelijker omdat de kabelboeren hun internetabonnementen alleen verkopen als je er ook een TV abonnement bij neemt.

Ik heb trouwens geen last van het zogenaamd trage ADSL, ik trek mijn verbinding zelden langdurig helemaal vol. Alleen eventjes als er een nieuwe aflevering van een populaire serie uit is.
net zoals je bij ADSL lijnhuur betaalt dus
Ja maar die is veel lager dan het goedkoopste kabelTV pakket.
dat was niet het punt dat je maakte....

omdat de een goedkoper is dan de ander maakt het nog geen verschil dat je dus alsnog lijnhuur van 10 euro betaalt tegenover de gemiddelde prijs van 16 euro aan kabelsignaal.
Er zijn nog maar weinig ADSL-boeren die lijnhuur berekenen, zelfs met lijnhuur blijven veel DSL-pakketten goedkoper dan kabel equivalent...
Waarom VDSL2 als FTTH ook mogelijk is? :)
Voor mij is dat nog niet mogelijk helaas. Dat FTTH geneuzel duurt mij veel te lang. Ik heb nu ziggo ai1 extra 120/10mbit en haal op dit moment 85/8mbit. Maar als ik ga kijken naar wat Alice aanbiedt over glasvezel, 20/20mbit, dan vallen me de schoenen uit. Dat noem ik niet optimaal gebruik maken van glasvezel en zeker geen concurrentie. Alhoewel die upload natuurlijk wel interesant is om iets te hosten :P

Correctie: nu zelfs 122/8 :D

http://www.speedtest.net/result/965409041.png

[Reactie gewijzigd door TwiLighT_DM op 24 september 2010 09:12]

Dus eigenlijk is het niet zo super speciaal en maar 25Mbps per kabel hoger dan de gebruikte techniek door Alcatel-Lucent?
Alsnog een hele prestatie om die 25Mbps omhoog te gaan en de crosstalk te minimaliseren hoor, begrijp me niet verkeerd.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 23 september 2010 09:58]

Marketingtechnisch is het wel een stuk beter hoewel ze technisch gezien vooral gewoon meer draden hebben gebruikt.
wat nu eigenlijk interessanter is, is in hoeverre "lange" afstanden ook nog voldoende snelheid hebben. Als het na die 400m heel hard begint terug te lopen, en je bij 500m nauwelijks nog signaal over hebt, schiet het voor het merendeel van de gebruikers in Nederland natuurlijk niet op.
Juist wel, veel verdeelkasten in de wijken zijn al aangesloten op glasvezel. Het belangrijkste stukje is momenteel dus het stukje tussen je huis en de verdeelkast
Het wordt echt tijd dat vDSL2 en snellere varianten snel op de markt komen, de achterstand op snelheid met kabel is erg groot en daarbij komt dat ADSL niet vaker dezelfde snelheid goedkoper kan aanbieden....Ik heb alweer bijna 2 jaar ADSL hier en ik ben tevreden met 15Mbit/s voor die €20 per maand, maarja bij mij ouders 120Mbit voor €65 incl. TV, telefoon en nieuwsgroepen...tja
Ik heb al VDSL2 hoor. Alleen zijn ze nog bezig met de uitrol. Bij xs4all was ik een van de eersten die het aanvroeg, en op wat initieele aansluitingsproblemen na (foutje van een KPN monteur) werkt het uitstekend.
Huawei heeft in Hongkong een dsl-verbinding over koperlijnen gedemonstreerd waarbij een downstreamsnelheid van 700Mbps zou zijn behaald.
Over koper lijnen kun je 10Gb halen, CAT 6 etc kabel is ook "koperlijn".

Het zou IMO beter zijn om het telefoonlijn of vast telefoonnet te noemen.
Kijk wel even naar de afstanden die je met een single CAT6 kabel kunt afleggen, dat is maximaal slechts 100 meter voor 1Gbps voor 10Gbps is het zelfs maar 55 meter onder ideale omstandigheden... Dit is ook bedoeld voor 'inpandig' gebruik.
Er is op het ogenblik maar 1 medium dat zonder moeite snelheden meer dan 1Gbps kan halen over langere afstanden en dat is glasvezel...
We moeten alleen nog zo verstandig worden om overal af te stappen van koper in de grond en niet iedere keer weer opnieuw via allerlei dure investeringen de oude pruttel nog langer gebruiken.
In de VS zijn er al kabelboeren die hun coaxnetwerk volledig vervangen omdat ze eindelijk inzien dat het een doodlopende weg is.

[Reactie gewijzigd door servies op 23 september 2010 14:14]

Cat 5 ethernetkabel mag je ongeveer over 100 meter gebruiken. Ze komen dus wel wat hoger. De grote vraag blijft of het ook werkt over oude infrastructuur. En wanneer veel gelijksoortige verbindingen in kabels vlak bij elkaar liggen. Het antwoord is dan waarschijnlijk dat de snelheid weer niet gehaald wordt. Bij nieuwe infrastructuur zie ik geen reden om niet meteen glasvezel te trekken.

Schone beloftes, maar misschien ook wel de stuiptrekkingen van een technologie die het onvermijdelijk gaat afleggen tegen glas. Ik denk dat dit niet tot producten gaat leiden, maar vooral een sfeer moet scheppen dat we nog best wel een tijd verder kunnen op het oude koper. Terwijl dat in de praktijk tegenvalt.
Leuk om tot 350Mbit te komen, nog weg van de 1Gbit die er op sommige plekken al zijn.
Heb zelf kabel en kan nu tot 32Mbit en ze bieden op sommige plekken 100, maar ben nog tevreden met 20/1Mbit voor een lager maandbedrag. Pas als de TV/video diensten echt beschikbaar zijn heb je de boost naar 100mbit+ nodig

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True