Capcom wil pc-versie Street Fighter IV deze zomer uitbrengen

Capcom-vicepresident Christian Svensson heeft een indicatie gegeven voor de releasedatum van de pc-versie van Street Fighter IV. Volgens de Amerikaan ligt er nog geen datum vast, maar mikt Capcom op de zomer.

Street Fighter IV stickHoewel de PlayStation 3- en de Xbox 360-versie al lang en breed in de winkels liggen, hadden pc-gamers tot nu toe geen zicht op wanneer zij aan de slag kunnen met Street Fighter IV. Navraag van website Joystiq bij Christion Svensson, de vice president of business development van Capcom, leert dat de uitgever zelf ook nog geen definitieve releasedatum voor het vechtspel heeft geprikt. "Laten we zeggen dat het spel ongeveer in de zomer uitkomt", hield Svensson zich in het gesprek met Joystiq op de vlakte.

Svensson is voor zijn werkgever ook bezig met het sluiten van een overeenkomst met Mad Catz, om de pc-versie in combinatie met speciale Street Fighter IV-joysticks te kunnen leveren. Voor de consoleversies van het spel zijn dergelijke sticks al verkrijgbaar, al is het gebruik daarvan voor enkele gamers niet probleemloos verlopen.

Door Jurian Ubachs

Redacteur

03-03-2009 • 11:16

43

Reacties (43)

43
40
4
4
0
5
Wijzig sortering
Hmm.. Ik reken mezelf vooral tot de PC-gamers. Toch speel ik dit soort arcade fighters het liefst op de console. Imho zijn dit typische console games.

Dat de PC versie later komt heeft inderdaad enkel met markttechnische redenen te maken. De arcade kasten draaien in feite al een PC-versie, en die kasten waren er al ruim voordat de game op de consoles gereleased werd.

Ik vraag me af hoe ze de online functie gaan opzetten. Gaan ze gebruik maken van games for Windows Live of gaan ze een eigen dienst opzetten?
Yellow is een console gamer tegenwoordig, en was voor fighting games altijd al op de console te vinden. Dat betekent niet dat een fighting game op de PC wel een goed en leuk idee is. Volgens mij was de laatste leuke One Must Fall jaren geleden. PC gamers verdienen het ook wel om geweldadig te zijn op een andere manier dan 3D shooters .

Qua afslachting of niet hangt het bij SF4 volledig af van je input device. De standaard Xbox controller trekt het niet tegenover een zes button-achtig ding in SF. Zelfde geldt ook voor de PS3 controller, maarja ik gok dat PC tegen Live gaat en niet PSN. Beide standaard gamepads zijn echt niet geschikt voor SF4, wat ik na een paar weken het spel spelen toch wel als een minpuntje ervaar (RSI duim wanneer ik het met m'n ps3 pad speel). Daarom denk ik dat als ze SF4 releasen ze tegelijkertijd ook vast wel een speciale PC versie van een "streetfighter optimized gamepad" (oid) releasen.

De vraag is natuurlijk, wat zal meer winst maken? De gamepad of het spel gezien de PC verkopen van tegenwoordig ;)

[Reactie gewijzigd door Yellow|A op 23 juli 2024 01:41]

Vermoedelijk zal het via Windows live gaan, zodat ze direct meekunnen met de matchings op de 360. Al vrees ik wel dat de PC gamers op gruwelijke wijze afgeslacht gaan worden online :p
Hoeft niet. Op een PC kun je net zo goed een controller of een arcade stick aansluiten. ;)
PC gamers zijn te beroerd om 50 euro aan een spel te geven, laat staan 100 euro aan een arcadestick :p
Helemaal mee eens. Naar mijn mening komen bepaalde games beter tot hun recht op game consoles, zoals in dit geval SFIV, maar ook de meeste sportgames (PES, FIFA). Op een groot scherm op de bank neerploffen en gamen vind ik voor deze games een stuk prettiger dan achter de PC, ook al worden PC monitoren ook steeds groter en kun je een PC ook aansluiten op een LCD scherm. Voor m'n pc heb ik nog altijd games als Empire: Total War :9 :*)
Vind het wel jammer dat een echt Nintendo spel niet voor de Wii uitkomt!
Dat heeft imo meer met de magere specs van de wii te maken :P
Voor jou (en mij) is er Tatsunoko vs Capcom, zal je wel even moeten importeren.. Hoewel ik 't bovendien geen "Nintendo game" wil noemen.

http://www.youtube.com/watch?v=8XmvnCzzS-c

Zit ik net iets meer op te wachten dan Streetfighter IV, maar geen idee of ie hier uitkomt.

Jammer dat beide games 3D zijn trouwens, maar moet toegeven dat ze er allebei erg goed uitzien.. Verder zou ik dit zelf niet op een PC spelen, en vele mensen lijken 't hiermee eens te zijn.
! ziet dr heel gaaf uit :)
En waarvan ze 20% verkopen, de rest gaat via *ugh ugh* kanalen.
Alsof dat niet bij Xbox spellen gebeurd?
In die 20/80 verhouding? Vergeet het maar :). Op de Xbox 360 wordt idd ook gepirateerd, maar dit is echt marginaal vergeleken met het aantal mensen dat gewoon netjes z'n games koopt.

De Xbox 360 heeft momenteel een installed base van ongeveer 27 miljoen consoles. Het blijft natuurlijk natte vinger werk, maar ik denk dat bij lange na nog geen miljoen van die consoles gemod zijn. Vergeet niet dat het modden van een Xbox 360 niet zonder consequenties is - als je online gaat heb je het risico om gebanned te worden, en zonder kun je natuurlijk niet online gamen, en geen XBLA games en patches downloaden. Daarnaast kost het simpelweg moeite om je console gemod te krijgen. Voor de PC hoef je vrijwel niets te doen - je download gewoon een game en het werkt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 01:41]

Dus je denkt dat op de pc markt relatief meer gekocht wordt dan op de xbox 360 markt? Ik denk van niet.
Dat is een erg rare conclusie die je trekt uit mijn eerste alinea. Nee, dat denk ik dus niet, en dat heb ik ook niet gezegd.

(En even voor de goede orde, de tweede alinea heb ik erbij geëdit en bovendien heb ik een stuk uit mijn laatste alinea gehaald die las: "laat staan met het aantal games dat op de PC wordt gedownload". Die zin heb ik eraf gehaald omdat dat impliceert dat er meer games worden gedownload op de PC dan er Xbox 360 games worden verkocht, maar die indruk wil ik helemaal niet wekken aangezien ik daar natuurlijk geen harde cijfers van heb. Maar zelfs voor mijn edits snap ik nog niet hoe je die conclusie kan trekken)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 01:41]

Je hebt je post aangepast, want je had het eerst ECHT verkeerd geformuleerd op het einde....
RPG's op de PC ?
Denk dat je tegenwoordig voor RPG's de PC beter kan laten zitten tenzij je de MMORPG's bedoelt.
RTS en shooters dat is waar de PC het nog voor het grootste deel van moet hebben.
Maar vergeet niet dat er geen concurentie is momenteel op de beat em up markt dus geef ze is ongelijk slaat het niet aan dan niet volgende versie weer console only

edit typfout

[Reactie gewijzigd door HADES2001 op 23 juli 2024 01:41]

Waarom zou 'button bashen' niet op de pc kunnen? Voor 10€ heb je al een controller als je die nog niet hebt, tegenover de prijs van de spellen is dat helemaal niks.

Ik ben in ieder geval blij! Heb geen console en ben groot fan van Street Fighter, dus zo kan ik ook genieten :) Hopen dat er ook een online optie in komt.
Je kan beter afvragen bij welke console het nog niet gebeurd. Volgens zijn er daar geen van.
PS3... tot nu toe best beveiligde console...

Aan andere kant, hoeveel mensen hebben een blu-ray brander? Denk dat als de prijs daarvan gaat dalen en van lege blu-ray disks ook gaat dalen, dat het ook wel sneller gedaan zal zijn met PS3 beveiliging..
Bij PS3 spellen gebeurt het AFAIK niet, de beveiliging is nog niet gekraakt als ik het wel heb.
Dat zou ook een reden kunnen zijn voor developers in het algemeen om de PS3 te prefereren boven de X360.
Helaas gaat het in de praktijk anders - de 360 is goedkoper en wordt beter verkocht dan de PS3, waardoor er een grotere afzetmarkt is.
Als ze met die door jou genoemde 20% genoeg geld verdienen om het porten van de console versie naar pc te bekostigen is dit nog altijd een winstpost voor Capcom. Dit lijkt me ook prima haalbaar.
Dat cijfer zouden ze omhoog kunnen krikken als ze geen belachelijke prijzen van €60 of meer gaan rekenen, en door het via online kanalen als Steam te verspreiden.

Ook zouden ze een goeie demo via dezelfde *ugh ugh* kanalen kunnen gaan verspreiden, met daarbij de melding dat die .torrent of wat dan ook 100% legaal is, in tegenstelling tot het volledige spel*. Voor zover ik weet wordt daar nog niet zoveel nadruk op gelegd, terwijl het wel een ideaal verspreidingsplatform zou kunnen zijn voor demo's, addons, en wat dan ook.

* wat overigens niet illegaal hoeft te zijn, afhankelijk van landelijke wetgeving e.d.
Dat cijfer zouden ze omhoog kunnen krikken als ze geen belachelijke prijzen van €60 of meer gaan rekenen
Wie is "ze"? Winkels als de FreeExpensive Record Shop? Kom op zeg, een gemiddelde PC game in een fatsoenlijk geprijsde winkel is ongeveer 40 tot 50 euro. Haal 'm bij een (Nederlandse) webshop en je betaalt 30 tot 40 euro.

Kijk zelf. Je moet echt moeite doen om games te vinden >45 euro die geen collector's edition zijn.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 01:41]

Dat cijfer zouden ze flink omhoog kunnen schroeven als ze een pirated versie online gooien die masaal gedownload wordt, maar fouten inzitten die in de originele versie niet zitten.

Weet nog dat ik een RPG spel had gedownload die ik zo leuk vond, dat ik hem uiteindelijk maar om die reden gekocht had. Want ik wilde verder met het spel :P.
Dat is juist slecht voor hun imago. Iedereen gaat alleen maar zeuren dat het spel crasht of wat dan ook zonder te kijken naar waar het vandaan komt.
pak het dan gelijk goed aan, en verkoop het spel icm zo'n analoge stick plus richt je marketing ook duidelijk op het online tegen elkaar kunnen vechten.. dan moet het haast wel goed verkopen op de pc

vast wel mensen bereid om 60euro te tikken hiervoor
Verwijderd @SYQ4 maart 2009 01:02
Als er zo'n Street Fighter stick zoals in de afbeelding erbij zit zal ik zeker niet twijfelen voor die prijs. Maar er moet ook altijd eentje zonder verkocht worden en de stick moet ook nog eens los verkocht worden voor mensen die een tweede bij willen. Dat maakt de marketing en prijzen wat moeilijker.
Gezellig dat het op de pc uitkomt, mag het gelijk worden toegevoegd bij me Emulator en Roms collectie.
Lomp dat de PC versie zo laat uit komt. Hoeven ze immers niks voor te porten omdat de arcade versie ook onder windows (embedded) draait op een PC. Nu zijn de ports juist eerder op de markt dan de versie die NIET geport hoeft te worden. Welkom in de wondere wereld van de marketing :?
Het kan zijn dat de PC betere graphics krijgt.
Yeah weer eindeloos ongenuanceerd op de spatiebalk rammen, liefs met twee personen op 1 pc :+
Je kan toch gewoon de Madcats X-Box360 joysticks gebruiken op de pc ?!
Wat een marketing bullshit allemaal weer zeg.
Waarschijnlijk was de pc versie al weken / maanden eerder klaar dan de consoleversies, maar ja it's all about the money.
Ik heb dit spel gepreorderd bij NedGame. Ik hoop dat ik het binnen krijg.
YEAH!

alleen ben bang dat me toetsenbord kapot gaat tijdens het spelen :+

was vorige keer nog aan het kijken naar een streetfighter style spel voor de pc , maar ik vond niks , kwam ik hier :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.