Street Fighter IV

Herkenbaarheid

Hoewel vrijwel iedereen voorstander is van het principe 'problemen moet je uitpraten', blijkt geweld maar al te vaak de ideale manier om te bepalen wie gelijk heeft. Het recht van de sterkste, zo u wilt. In het Wilde Westen betekende dit dat ruzie werd uitgevochten in een duel met pistolen, in het oude Japan namen Samurai-strijders het tegen elkaar op en bij ruzie in de kroeg wil een lekkere 'bar brawl' nog wel eens uitkomst bieden. Voor wie wat minder fysiek is ingesteld, is er nog een andere oplossing: vechtspelletjes.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

2008 was geen slecht jaar voor het vechtspel-genre, met - onder meer - nieuwe titels in de series Soulcalibur en Mortal Kombat. Toch keken, toen die games verschenen, veel fans van het genre al uit naar een release die begin 2009 plaats zou vinden. Inmiddels weten we dat dat terecht was. Met Street Fighter IV keert de moeder aller vechtspellen terug, met de flair en het vermaak die we kennen van oude toppers als Super Street Fighter II Turbo voor de Super Nintendo en de Sega Megadrive.

*Legendarische potjes

Daarmee halen we direct een belangrijk element aan. Zoals meer langlopende franchises, profiteert Street Fighter IV optimaal van de herkenbaarheid die de aanwezigheid van diverse bekende personages biedt. Menig inmiddels volwassen gamer zal zich de potjes van vroeger kunnen herinneren. Je vocht tegen vrienden, maar niet als jezelf; je was Ryu, Blanka of M. Bison. Iedereen die zich de legendarische knokpartijen kan herinneren tussen Ken en Ryu, Guile en Bison of Sagat en Chun Li, kan nu eigenlijk stoppen met lezen, en het spel direct in huis halen.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3