Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Uitgever Capcom heeft bevestigd dat Resident Evil 5 op de pc gebruik zal maken van de Nvidia GeForce 3D Vision-technologie. Ook de pc-versies van Street Fighter IV en Bionic Commando krijgen extra features ten opzichte van de console-versies.

Capcom

De Nvidia GeForce 3D Vision-technologie stelt de speler in staat om het spel met een speciale bril volledig in 3D te kunnen spelen. Of een dergelijke bril bij het spel wordt geleverd en of het spelen met een 3D-bril noodzakelijk wordt is nog niet bekend. De pc-versie, die later dit jaar verschijnt, zal verder een online coöperatieve spelmodus ondersteunen, zo maakte Capcom vrijdag bekend.

De pc-versies van Bionic Commando en Street Fighter IV staan gepland voor een release in juli. Beide games zullen een hogere maximumresolutie hebben dan de versies op de consoles. Street Fighter IV zal op de pc bovendien nieuwe shaders bevatten, waardoor het spel een iets ander uiterlijk krijgt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Hoe zo'n bril werkt:

Een speciaal stukje nVidia software zorgt er voor dat het beeld dat gerenderd wordt steeds een stukje naar links en naar rechts verschuift, precies zoals je dan ziet als je omstebeurt je linker en je rechteroog opent. Die bril zorgt er dan met sluiters voor dat je steeds een beeld ziet met je linkeroog en een ander met je rechteroog.

Om het geheel knipper-vrij te houden worden de linker- en rechterbeelden ook dubbel uitgevoerd. Al met al, heb je dus, om een 30fps beeld te halen, een 120Hz monitor nodig. (30fps x 2 ogen x 2 frames). Aan alleen de bril heb je dus niks en ik verwacht ook niet dat het met de spellen meegeleverd wordt.

World of Warcraft ondersteunt de technologie overigens ook.
Hoezo moet het spel dit nou weer ondersteunen? Dit lijkt me eerder driver-afhankelijk, mijn oude TI4200 met 3d-bril kon door de drivers ook elk 3D-spel weergeven via die bril.
Omdat door de generalisatie van de rendering pipeline de driver helemaal niet meer weet waar ie mee bezig is. Vroeger, met de fixed function pipeline, gaf je mbv matrices aan wat de transformaties waren van de polygonen in object-space die je aan het tekenen was naar resp. world en view space. De driver kon vervolgens de world-naar-view-matrix aanpassen door 'm voor het linker en het rechteroog een klein beetje op te schuiven, zodat er beelden gerenderd werden vanuit twee verschillende standpunten.

Tegenwoordig gebruiken games geen fixed function pipeline meer, maar zelfgeschreven programmaatjes (de vertex shaders) die de vertices van de polygonen transformeren zodat ze op de juiste plek op het scherm terecht komen. Daarbij gebruiken ze typisch custom data die door de game zelf is ingesteld. De driver heeft totaal geen weet van waar die matrices precies staan, en kan er dus ook geen aanpassingen aan doen. Bovendien gebeurde vroeger niet veel anders dan gewoon alleen het tekenen van het huidige frame. Tegenwoordig worden er heel veel meer dingen getekend voordat het huidige frame Řberhaupt opgebouwd wordt, zoals het renderen van shadow- en reflection maps.

Het vereist een speciale API van de driver zelf zodat de game weet dat er een bril gebruikt wordt en dat hij de juiste maatregelen kan nemen in z'n rendering pipeline.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 6 mei 2009 12:59]

Het is heel normaal dat je game dit moet ondersteunen.
De nV 3D methode dmv driver werkt met de Zbuffer.
Op zich niks mis mee.
Vooral met de 3D wereld objecten die hebben er geen problemen mee.
Maar GUI die niet onderdeel van de 3D wereld zijn kunnen door hun Zbuffer positie op een rare 3D effect plaats gezet worden.
3D effecten die niet nauw nemen met de Z buffer zorgen voor rare 3D artifacts.
Decals die op top level zitten. zullen dan alsof ze voor je neus zitten met extreem 3D effect gerenderd worden. Afhankelijk van hoe GUI zijn geimplementeerd kan je dus rare dingen verwachten.

Game dev's en game engines moeten dus rekening houden met
nV 3D methode dmv Zbuffer en Decals effecten en GUI objecten ook zodanig implementeren dat het niet de game in 3Dvision verstoord of artifacten opleveren.

Dus een optimale Z buffer waarde
Het spel hoeft het niet perse te ondersteunen maar dan krijg je ook geen effecten waarbij de gameplay is geprogrammeerd om uit het scherm te springen.

Juist bij Resident Evil en andere Horror spellen is het extra "eng" omdat het dan lijkt alsof de zombies uit het scherm komen en jou aanvallen terwijl je bij spellen waarbij de programmeur geen rekening met een dergelijk bril heeft gehouden de zombies alleen maar uit het scherm steken en het lijkt alsof je eigenlijk passief meespeelt en de zombies je passief aanvallen.

Left4Dead is ook een spel waarbij de gameplay voor de bril is aangepast.
Mja en het is volgens Nvidia niet verkrijgbaar in europa.. lekker handig:)
5 Mei is het in Duitsland te krijgen.

Ik vind het echter wel vreemd dat het zo lang heeft geduurd, in Amerika was het in Februari al verkrijgbaar.

Bovendien lijkt het alsof ook niemand er geinteresseerd in is terwijl dit een best wel inderukwekkend stukje speelgoed is.

Ik weet dat er in de tijd van TNT2 ook dergelijke brillen waren maar ondertussen heeft Nvidia de techniek blijkbaar behoorlijk verbeterd.

Veel reviewers zijn er zeer loven over en beweren zelfs dat het PC gaming nieuw leven in kan blazen.

Je hebt dan wel een iets duurdere schem nodig, namelijk de Samsung 2233RZ en het formaat is tot nu toe beperkt tot 22inch.

Maar een van de voor en nadelen van deze techniek is ook dat je een 120Hz scherm nodig hebt maar dat is ook de reden dat het zo goed werkt volgens de reviews.
Of je oude topmodel CRT die 120+HZ kan doen.
Ik heb het tot nu toe nog niet zelf gekocht. Mede omdat ik al genoeg schermen heb. Maar wat ik ervan gelezen heb is dat veel spellen het wel ongeveer ondersteunen, maar toch niet helemaal.

Bij world of warcraft is de UI iets naar voren geschoven en zo nog wat kleine dingetjes. Zo schijnt dat ook te zijn met de andere spellen. De een wat beter ge´mplementeerd dan de ander... Wat wellicht het interessantere vraag is tot hoever Resident Evil het zal ondersteunen. Het nadeel van half om half is dat je ogen moeite gaan hebben om te focussen.

Het kan natuurlijk zijn dat dit wel mee valt en om eerlijk te zijn baal ik wel een beetje dat ik geen smoes heb om het te halen.
Hier heb je een linke naar wat ervoor nodig is:
http://www.nvidia.com/object/3d_stereo.html
Al die kaarten hebben 2 DVI aansluitingen, waarom niet gewoon een brilletje met 2 echte LCD displays. Dan hoef je niet te switchen, kan je gewoon 2 displays aansturen. Stuk mooier lijkt me.
Dat is technisch moeilijk te realiseren of erg duur omdat je dan een kabel of draadloze verbinding nodig hebt die dus net zoveel informatie kan doorsturen als een DVI interface.

Terwijl je deze techniek ook bij "gewone" LCD schermen kan toepassen die 120Hz ondersteunen.

De Laser projectie TV's van Mitsubishi ondersteunen ook 120Hz, deze TV's kosten in amerika 3000 dollar voor 70 inch wat ook een veel indrukwekkendere 3d effect geeft in combinatie met deze bril.

Het is jammer dat deze TV's niet in Europa te koop zijn anders had ik er zeker eentje gehaald puur en alleen voor deze bril.
Ik vind het wel vreemd dat deze bril in Europa nog niet uit is, terwijl de nieuwste videokaarten wel altijd direct wereldwijd verkrijgbaar zijn.

Bovendien heeft deze bril van Nvidia best wel veel potentieel, ik begrijp daarom ook niet waarom er niet zoveel aandacht aan is besteed.

Nadeel is wel dat je een scherm nodig hebt met 120Hz en minimaal een Geforce 8800GT en Windows Vista maar als veel gamers hebben wel een Geforce 8800GT en als je een nieuw scherm nodig hebt je gelijk de Samsung 2233RZ haalt dan hoef je alleen nog maar de bril te kopen.

De bril kost ongeveer 160 euro als die uitkomt.
Tja, en de rest gebruikt gewoon normale 3D drivers om hetzelfde te krijgen, en gebruiken hun shutterglasses/3dmonitor/HMD..
volgens mij heb ik dit wel eerder gezien bij trackmania. Daar kon je ook de 3d optie instellen. Met zo'n rood / groen brilletje had je dan een iets meer 3d ervaring waar je ontiegelijke hoofdpijn van kreeg...

en waarschijnlijk is 60 Hz ook wel voldoende. Dan heb je een nette 30 fps per oog wat voldoende moet zijn toch?
Ik had destijds bij mijn Geforce 3 ti200 ook een speciaal brilletje. Als je die op de kaart aansloot kon je alle OpenGL spellen met speciale 3D effecten laten renderen. Leuk dat Resident Evil daar speciaal voor geschreven is, maar zoals veel anderen al aangegeven hebben is het idee erachter al vrij oud.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True