Door Jan Meijroos

Freelancer

Vooruitblik Resident Evil 5

Van Spanje naar Afrika

De Alone in the Dark-serie stond ooit aan de wieg van het survival-horrorgenre, maar is in populariteit al lang en breed ingehaald door Resident Evil. Waar Alone in the Dark zich op bovennatuurlijke vijanden richtte en vooral Westerse sprookjes en thema's hanteerde, schoof het Japanse Capcom de snode Umbrella Corporation naar voren en trakteerde het ons op honderden zombies.

ResEvil5

Juist toen de serie als een nachtkaars dreigde uit te gaan door een overdaad aan herhalingen, gaven de makers hem een infuus genaamd Resident Evil 4. Het donkere landhuis en de Umbrella Corporation werden ingeruild voor een beangstigend Spaans dorpje en een geheimzinnige sekte. Ook ging de gameplay volledig op de schop. Het spel was veel meer actiegeörienteerd dan zijn voorgangers, het had een snellere besturing, er was meer interactie met de omgeving en de focus lag meer op schietgevechten met grote groepen vijanden. Resident Evil 4 werd bejubeld als zijnde een mijlpaal voor het genre. Het is nu aan Resident Evil 5 om de lat opnieuw wat hoger te leggen.

ResEvil5

Het verhaal in het vijfde deel speelt zich af in een Afrikaans land, waar dezelfde parasiet als in RE 4 de bevolking terroriseert. Wederom lijkt een geheimzinnige organisatie de burgers voor zijn karretje te spannen en krijgt geheim agent Chris Redfield het flink voor de kiezen als hij op onderzoek gaat. Binnen de kortste tijd staat hij oog in oog met een woedende menigte en moet hij voor zijn leven vechten.