Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties

De Japanse uitgever Namco Bandai is niet tevreden over de resultaten van de games die het door Westerse studio's heeft laten ontwikkelen en wil daarom de productie van titels weer aan Japanse studio's overlaten.

Namco Bandai"We vonden de kwaliteit en ontwikkelsnelheid niet hoog genoeg bij de games die we in het buitenland hebben laten ontwikkelen", stelde Shukuo Ishikawa in een interview met Bloomberg. De directeur van de Japanse uitgever Namco Bandai stelde verder dat 'buitenlandse studio's nog steeds voorstellen kunnen indienen en games kunnen ontwikkelen, maar onze Japanse mensen zullen het proces beter in de gaten houden'. De uitgever maakte eerder bekend dat het minder afhankelijk wil zijn van de Japanse thuismarkt. Namco Bandai haalt nu 70 procent van zijn omzet uit Japan, maar hoopt in 2016 de helft van de omzet uit het buitenland te halen.

Met de games die Namco Bandai tot nu toe buiten Japan heeft laten ontwikkelen, wil dat echter nog niet lukken. Zo werden er maar 350.000 stuks verkocht van Dead to Rights: Retribution, dat in april werd gelanceerd en door het Engelse Volatile Games is gemaakt. Namco Bandai had verwacht dat er 700.000 van zouden worden verkocht. Op basis van de tegenvallende verkopen tot nu toe temperde Namco Bandai eerder al de verwachtingen over zijn najaarstitels Splatterhouse en Majin and the Forsaken Kingdom. Waar de uitgever in eerste instantie verwachtte dat beide games een miljoen keer over de toonbank zouden gaan, hoopt het nu dat er 300.000 exemplaren van Majin and the Forsaken Kingdom en 350.000 van Splatterhouse worden verkocht. Ook bij Enslaved: Odyssey to the West, dat in oktober verscheen, zijn de verwachtingen bijgesteld. In plaats van een miljoen exemplaren denkt de uitgever er nu 800.000 te verkopen.

De eveneens Japanse uitgever Capcom kondigde in januari al aan dat het niet genoeg vertrouwen meer heeft in Westerse ontwikkelaars, na tegenvallende verkopen van het op de Westerse markt gerichte Bionic Commando.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

waneer snappen uitgevers nu is dat er momenteel gewoon een overkill aan games is ,. mensen kunnen niet alles spelen laat staan betalen.

iedereen pikt dus alleen de games ertussen uit die men echt wil spelen de toppers.

vroeger was er gewoon minder aanbod aan games en zaten er grotere gaten tussen grote releases dus kocht men af en toe ook een "mindere"titel om het wachten op te vullen .
Je hebt gelijk dat het aanbod tegenwoordig veel professioneler is dan vroeger en dat er ook veel meer titels uitkomen. Je moet echter wel bedenken dat de markt voor computergames de afgelopen jaren ook enorm gegroeid is. Waar een "gamer" in de jaren '90 eigenlijk alleen een puistige mannelijke puber was zijn nu mensen van alle leeftijden en sekses "gamer".

Een veel grotere markt geeft nu eenmaal een groter aanbod waarbij veel games zitten die niet voor jou of mij bedoeld zijn.

Ook is Namco Bandai erg groot in de Oost-Aziatische markt. Verkoop-aantallen van 1 miljoen zijn alleen al in DIE markt niet ongebruikelijk. Op veel gebieden loopt de Westerse gaming-markt enorm achter en, gezien de economische ontwikkelingen, zal die achterstand de komende jaren alleen maar groter worden.
Azie is wat betreft games een andere regio waar de gamers compleet andere verwachtingen hebben van de games in vergelijking met europeanen en amerikanen.

Om even te generalizeren
In azie is PVP actie erg belangrijk en zie je veel multiplayer games die op pvp gericht zijn.
In europa is verhaallijn en diepgang belangrijk.
In de states zijn hero's, special effects en graphics leading.

Verder is er een duidelijk verschil in grafische stijl tussen aziatische en westerse games en cartoons.

De westerse markt loopt in mijn optiek niet achter, maar beweegt zich een andere richting in.

Ik zie dit bericht eerder als een "schoenmaker blijf bij je leest" redenatie. Namco is goed in aziatische combat/actie games en beseft zich nu dat het zich beter op die specialiteit kan richten. Ik geef ze daarin niet ongelijk. Het is leuk om te experimenteren, maar als je signalen hebt dat het niet werkt moet je ook zo volwassen zijn om er een punt achter te zetten. Gelukkig is Namco Bandai zo volwassen.
Capcom heeft geen vertrouwen in westerse developers door Bionic Commando?
Maar dan wel een belangrijkere franchise als Devil may cry door ninja theory laten doen.

Devil may cry was een combat game, en ninja theory kan veel, maar in elke game van hun suckte combat.... dan ook nog een faal remake van Dante ook....
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht. Nu weten we nog niet zeker wat DMC 5 (eigenlijk een reboot volgens mij) gaat worden, maar eerste indruk was niet echt geweldig. Op hun forum was het ook ene flamewar dat NT geen goede combat game kon maken.

Maar goed, ik vind dat Japanse games vaak een bepaalde stijl hebben, en dat is meteen weg als je het door een westerse studio laat maken. Bepaalde games van die Japanners zijn nou juist zo goed vanwege hun aparte stijl (moeilijk te verwoorden, maar je 'voeld' gewoon een duidelijk verschil tussen een Japanse game en een Amerikaanse/Europese game).

Die Japanners kunnen beter hun games zelf maken en laten zoals ze zijn en niet uitbesteden aan een westerse studio in de hoop dat het een westers publiek sneller zal aantrekken (wat vaak niet gebeurt omdat de games hun charme verliezen).
nvm

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 16 december 2010 12:54]

And nothing of value was lost. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst onder de indruk was van een Namco spel. Maar goed, het zal afwachten zijn hoe dit de kwaliteit van de spellen benvloed. Persoonlijk heb ik er een hard hoofd in.
Ze hebben anders toch wel wat toppers gemaakt, misschien jou smaak niet.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Namco_games
Tekken / Soulkalibur / Time-Crisis(DE arcade shooter met gun)
En niet te vergeten Pac-man!!!
Allemaal games van een goed aantal jaren geleden (de indrukwekkende delen alvast, de laatste Tekkens zijn allemaal eenheidsworst). Zodoende kan ik me nog steeds niet herinneren wanneer ik voor het laatst onder de indruk was van een Namco spel.
Mwah, Pac-Man Championship Edition DX en Galaga Legions zijn toch wel recente toppers van NBG.
Zeker, de nieuwe Pacman is echt geweldig leuk.

Daarnaast heeft Namco nog zeker een paar aankomende toppers in het verschiet zoals Tekken X Streetfighter.
Pac-Man, Tekken, Streetfighter; allemaal games die in Japan gemaakt worden...
De Dragonball Z Budokai serie (tot aan 3) waren erg goede vecht spellen, uiteraard moet je een liefhebber zijn van DBZ maar kwalitatief waren deze stuk voor stuk erg goed.

Maar verder zou ik het zo ook niet weten.
Tja, je kunt ook niet een mediocre game developer inhuren en verwachten dat er een top game komt uitrollen. Dat had ik ze ook wel kunnen vertellen.
Zoals gewoonlijk denk ik dat game developers moeten 'solliciteren', voordat ze aangenomen worden. Tenminste, als ik Namco Bandai was, zou ik dat tenminste een tender uitschrijven.
ja in azie zitten toch wel echte vakmensen natuurlijk op dat gebied .
maar goed of dat nu ook aan westerse studios te wijten is dat de verkoop minder is is nog maar de vraag natuurlijk.
tijden zijn minder als jaren terug en het kan zijn dat spellen gewoon niet zo goed aanslaan en dan maakt het niet uit of het in azie of in westerse landen gemaakt is lijkt me
ja in azie zitten toch wel echte vakmensen natuurlijk op dat gebied .
Op welk gebied? Games maken oid? Want de laatste tijd komen de topgames vooral uit de VS.
tijden zijn minder als jaren terug en het kan zijn dat spellen gewoon niet zo goed aanslaan
Tijden zijn minder? Spellen slaan niet goed aan? In het laatste jaar zijn de verkooprecords weer een paar keer verbroken met games als CoD, Cataclysm, etc en volgend jaar zullen ze weer verbroken worden met titels als Mass Effect 3 en noem zo nog maar eens een paar.

De spellen die in dezen gemaakt zijn zijn gewoon middelmatig, komen op de grote stapel van net-geen-topgames die elk jaar uitkomen.
Wat dacht je van een Uncharted dat met beide releases in de top 10 van best verkochte PS3 spellen staat?

Dus kennelijk heeft Sony er wel vertrouwen in (daar SCE Naughty Dog ingelijfd heeft).

Vind het ook wel makkelijk praten van Capcom en Namco Bandai. Als uitgever ben je een belangrijke 'stakeholder' in het hele game design process. Dus als een game faalt ben je daar als uitgever ook zeker debet aan.
Grappig. Japanse studios werken namelijk door de manier van werken (eenmalig bij een bedrijf binnen komen en vervolgens 'werken' (lees oud worden) om uiteindelijk een hogere functie te behalen). De japanse game studio mentaliteit is voornamelijk slacken ivm. Amerikaanse en Europese studios. Een van de nadelen is dan ook dat de werkgever voor werknemers inwoning regelt en daarom een werknemer minder snel ontslagen wordt, wat het slacken weer in de hand helpt.

Waarschijnlijk kostte het teveel en leverde het te weinig op, wat hun eigen studios ook hebben; maar het 'erge' eraan is natuurlijk dat het hier om 'buitenlandse' studios gaat, de jappers zijn niet bang voor een beetje nationalistische gevoelens richting hun geweldige eigen land.
Volgens mij ben jij hier degene die een beetje nationalistisch is ;) Ze wagen zich nog maar net met westerse studio's, en als dat dan tegenvalt (echte topgames zijn het ook niet), dan worden ze wat voorzichtiger. Noem het nationalisme, ik noem het logisch nadenken. Al vind ik het wel een beetje flauw dat westerse ontwikkelaars allemaal onder n noemer worden geduwd op deze manier.

[Reactie gewijzigd door Revolvist op 16 december 2010 13:33]

Namco heeft zeker wel een eigen 'japanse' stijl als ik het zo mag noemen..Als ik de naam namco hoor dan denk ik ook juist aan de games als Tekken, Streetfighter..Toch omdat het dat soort vechtspellen zijn denk ik gelijk aan Azie..
Om even te generalizeren
In azie is PVP actie erg belangrijk en zie je veel multiplayer games die op pvp gericht zijn.
In europa is verhaallijn en diepgang belangrijk.
In de states zijn hero's, special effects en graphics leading.
Dit vind ik wel een duidelijk beeld, denk dat het ook aardig op de waarheid gebaseerd is!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True