Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

In het najaar van 2007 verscheen een rpg die door zijn pc-only-status een beetje onopgemerkt voorbij ging. The Witcher, van de Poolse ontwikkelstudio CD Projekt, vertelde het verhaal van een strijder met wit haar die zowel met wapens als met magie overweg kon. Geralt, oftewel: The Witcher, raakte verzeild in allerlei gevaarlijke situaties. De game kenmerkte zich vooral door de diverse vertakkingen die in de verhaallijn mogelijk waren. Afhankelijk van hoe de game werd gespeeld, bewandelde Geralt andere paden en ook het einde lag niet van tevoren vast. Op de Gamescom toonde CD Projekt dit jaar The Witcher 2, en ook daarin is voor deze opzet gekozen.

The Witcher 2

Wie de presentatie van The Witcher 2 bijwoonde, zou denken dat CD Projekt over geen enkel element van de originele The Witcher tevreden was. De ontwikkelaars lieten geen kans onbenut om op de tekortkomingen van het eerste spel te wijzen, om vervolgens te laten zien hoe The Witcher 2 met deze minpunten afrekent. De statistieken en cijfers vlogen ons om de oren. The Witcher 2 beschikt om te beginnen over drie verschilende openingen en daarnaast nog de mogelijkheid om je savegame van The Witcher te importeren. Daarna kan de speler veertig grote, non-lineaire quests voor zijn kiezen krijgen, met daarbij nog een sloot optionele side-quests. Al die quests leiden samen naar een van de vijftien mogelijke eindes, waar de eerste Witcher nog maar op drie verschillende manieren kon aflopen. Ook pakt The Witcher 2 audiovisueel groter uit: het spel bevat tweeënhalf uur aan cutscenes en 130.000 regels dialoog, waar The Witcher het moest stellen met 53 minuten aan cutscenes en 110.000 regels dialoog.

*Mooiste rpg?

Ook de graphics zijn onder handen genomen. The Witcher zag er niet slecht uit, maar werd ook niet geroemd om zijn fantastische beelden. We durven niet te beweren dat dat voor The Witcher 2 wel zal gebeuren, maar het spel ziet er in elk geval prachtig uit. Om hun vertrouwen in de graphics te illustreren, toonden de ontwikkelaars twee screenshots van The Witcher 2, met daarnaast twee witte vlakken met een vraagteken. "Kies welke rpg je maar wilt, zet een screenshot van de game naast die van ons en oordeel zelf," aldus CD Projekt, dat er stellig van overtuigd is dat The Witcher 2 de mooiste rpg van 2011 zal worden.


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Volg Jurian op Twitter


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True