The Witcher 2: Assassins of Kings - Enhanced Edition

Zelfde spel, ander platform

We maken er bij Tweakers.net een gewoonte van om heruitgaven van games op andere platformen te negeren. De games brengen meestal weinig nieuws met zich mee en dat leent zich niet voor erg aantrekkelijke content. Je kunt immers de eerder geschreven review er nog eens bijpakken en dan heb je een aardig beeld van het spel, ongeacht het platform. Op elke 'regel' zijn echter uitzonderingen te maken, en The Witcher 2: Assassins of Kings - Enhanced Edition, zoals het spel op de Xbox 360 voluit heet, is er zo een.

Getest op: Xbox 360 (exclusieve titel)
Deze content verschijnt ook voor de eerder verschenen pc-versie.

Speciaal voor de Xbox 360-versie gemaakt introductiefilmpje van The Witcher 2.

Het is dat vorig jaar The Elder Scrolls V: Skyrim verscheen, anders zou Namco Bandai met de consoleversie van The Witcher 2 zomaar de beste role-playing game van deze generatie consoles in huis hebben gehad. In het pc-segment zijn immers genoeg gamers te vinden die The Witcher 2 nog steeds hoger aanschrijven dan Skyrim.

Of The Witcher 2 dat op de Xbox 360 ook voor elkaar krijgt, valt te bezien. Om het spel goed en wel draaiend te krijgen op Microsofts inmiddels toch stevig verouderde console, heeft CD Projekt Red de nodige concessies moeten doen, waardoor de excellente prestatie die op de pc werd geleverd bij voorbaat onhaalbaar is. Wij roemden The Witcher 2 om de fantastische graphics. Ondanks wat schoonheidsfoutjes, zoals het feit dat Geralt alleen maar over vaste paden kan lopen en niet een klein stukje over een heuveltje kan lopen als dat niet de bedoeling is, vonden we dat spel de perfectie aardig benaderen.

De basis van de consoleversie is uiteraard hetzelfde. Ook in dit spel neemt de speler de controle over de Witcher Geralt van Rivia, die wordt beschuldigd van moord op Koning Foltest. Die moord is in werkelijkheid gepleegd door een andere Witcher, die bekend staat als de 'Kingslayer'. Samen met tovenares Triss Merigold en soldaat Vernon Roche begint Geralt aan zijn opdracht om de Kingslayer te vinden en zijn naam te zuiveren. Ondertussen krijgt de aan amnesia lijdende Geralt stukje bij beetje zijn geheugen terug. Het plot blijft onveranderd de moeite waard op de Xbox 360.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite