Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

CD Projekt heeft bekendgemaakt dat de release van de Xbox 360-versie van The Witcher 2: Assassins of Kings is uitgesteld tot het eerste kwartaal van 2012. De rpg zou oorspronkelijk eind dit jaar verschijnen voor Microsofts spelcomputer.

De Xbox 360-versie van The Witcher 2 is uitgesteld, meldt VG247. De rpg werd in het laatste kwartaal van dit jaar verwacht, maar is doorgeschoven naar een onbekende datum in het eerste kwartaal van 2012. Volgens ontwikkelaar CD Projekt wordt de extra tijd gebruikt om de Xbox 360-port te perfectioneren.

The Witcher 2 voor de Xbox 360 wordt uitgegeven door THQ in plaats van Namco Bandai, dat de uitgever was van de pc-versie van de rpg. Namco Bandai en CD Projekt zijn verwikkeld in een rechtszaak over het verwijderen van drm en de wisseling van uitgevers. Tweakers.net beoordeelde The Witcher 2: Assassins of Kings met een 9.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Niet geheel ontopic, maar wat ik me al een tijdje afvraag is hoe het nu zit met de grafische kwaliteit van games op de Xbox 360. De console is in 2005 op de markt gekomen meen ik en dus zo'n 6 jaar oud. Hoe kan een game er ooit nog mooi uit zien op zo'n verouderd systeem. Volgens mij is het spelen van The Witcher 2 op een pc van 6 jaar oud niet aan te raden namelijk. Of nemen Xbox 360 bezitters gewoon genoegen met een stuk minder grafische pracht en gaat het dus eigenlijk een stuk meer om alleen maar gameplay en misschien de community?
Games maken voor de xbox 360 zorgt ervoor dat je het maximale uit de hardware kan halen in vergelijking met de pc. Hierdoor zien er games 6 jaar later nog steeds erg goed uit. Het kan natuurlijk niet tippen aan de kracht van een pc, maar voor de beperkte grafische kracht zien de games er zeker niet slecht uit.
de games zien er redelijk uit maar veel effecten zijn toch echt niet aanwezig omdat de support er simpelweg niet is en ook worden er lagere textures gebruikt omdat er natuurlijk minder geheugen inzit doordat het verouderd is.
hoop dat ze bij de volgende consoles een beedje over the top gaan ze kunnen beter ipv 2 gig werkgeheugen 4 of 8 gig erin plaatsen en een extra gig videogeheugen en eventueel een snellere gpu/cpu dan nodig is en 200 euro meer vragen dan een console 7 a 8 jaar mee te laten gaan waarvan 3 met verouderde hardware en de rest van de game industrie limiteren.

ben trouwens benieuwd of er een OS gescheven zou kunnen worden die geoptimaliseerd is voor gamen zodat je op een pc met veel zwaardere hardware er nog meer uit kan halen.
al heb je dan helaas weer anders gescheven games nodig aangezien een windows game er niet op werken zal en console spellen gelimiteerde grafische packs hebben.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 1 augustus 2011 14:04]

ben trouwens benieuwd of er een OS gescheven zou kunnen worden die geoptimaliseerd is voor gamen zodat je op een pc met veel zwaardere hardware er nog meer uit kan halen.
Wat jij beschrijft is in principe gewoon de console. Alleen is er op de pcmarkt zoveel mogelijk qua configuratie dat een custom OS gewoon niet werkt.
Directx / OpenGL zijn gewoon tussenlagen die al die verschillende hardware aan elkaar knopen.
Dat is uiteraard niet zo efficient als direct je hardware aanspreken maar heeft wel enkele voordelen. Je zit niet vast aan vastgezette hardware en voor de gamedevelopers is het ook makkelijker programmeren.
Het is gewoon een gulden middenweg.
een soort van console OS maar de besturing van windows games (niet die ported console crap) lijkt mij geweldig.
dualbootje en gaan met die banaan
Een console is en zal altijd slechter zijn dan een top end PC. Zit dan ook wel een aardig verschil in prijs in.

Neem nou alleen de harde schijf. SATA 150 met een laptop harde schijf. Een langzame laptop harde schijf.

Geheugen? Mijn telefoon heeft een groter geheugen.

Maar de prijs van een console is dan ook lager dan van mijn telefoon.

Een maand of twee geleden voor het eerst een console gekocht een PS3 omdat ik toch eindelijk wel eens RDR wou spelen. Mijn god... leuk spel maar sinds wanneer maakt Lego zulke geweldadige spellen? Gelijk geprobeerd de settings te verhogen, beetje anti-alias misschien, high-rez textures... oh... niet mogelijk.

Niet dat een PC spel er op alle computers beter uit zal zien maar ik heb toevallig wel een high-end computer en dan is het toch even schrikken. Blijft een leuk spel maar god, dit heeft a PC port nodig.

Zelfde met FF spellen. Filmpjes zijn mooi. characters zagen er ook goed uit. De levels? Ik heb beter en groter gezien in Jedi Knight.

Uiteindelijk heb ik geleerd console spellen NIET achter mijn PC scherm op een bureau stoel te spelen. Gewoon lekker in luie stoel even zorgeloos knallen. Andere markt. Niet de mijne, kocht de PS3 simpel omdat ik hem spot goedkoop kon overnemen. Zojuist de nieuwste video kaart bestel voor 600 euro. Jij en ik vinden console gamers gek met hun oude hardware, zij vinden ons gek met onze dure hobby.
De resolutie van games op consoles gaat niet boven de 720p en in sommige gevallen niet eens boven de 480p(AFAIK). Dergelijke resoluties op een PC zorgt ervoor dat je met een low-end PC'tje ook nog alles kan draaien maar dan ziet het er niet uit want je zit te dicht op het scherm.

Het verschil in kracht en grapichs tussen consoles en PCs ligt mijlen ver uit elkaar.
Het verschil tussen de hoogste resolutie van een PC game en console liggen een factor 13 uit elkaar.
Ja daarom zien games op de PC er ook niet 10x beter uit :+

Lees je eens in op consoles, dan kom je er achter dat de primitieve API's op de PC heel beperkend werken:

Edit: sorry hoor maar er zullen HEEL weinig games zijn die max 480P zijn! Van een mug een Olifant maken!

[Reactie gewijzigd door Hubman op 1 augustus 2011 15:11]

Games zien er op de PC maybe niet 10x beter uit, maar dat het er een stuk beter uitziet is een feit (en als ontwikkelaars het zouden willen, maken ze zo een game die er 10x beter uitziet op de pc)

Verder zijn laad tijden op een pc ook veel korter (ik spreek uit ervaring van Mass Effect 2 op de xbox en pc)
ja devs zouden zo een hogere texture pack erop kunnen kwakken al word dan de game wel enorm groot en vreet het geheugen maar ik zou maar wat graag zien dat ze de originele texture packs online zetten voor mensen met een tri sli setup en een groot scherm.
ik baal soms enorm van de graphics van miren lucht en ga zo maar door je kan gewoon zien dat het uitgeveegde pixels zijn wat erg jammer is en waardoor de game niet tot zijn recht komt.
kijk maar naar die packs die ze maken voor stalker en dat soort games het merendeel is betere textures en het ziet er meteen stukken beter uit meer diepte en realisme.
Het is ook te zien aan consolegames. De xbox en ps3 hebben natuurlijk al wat oudere hardware, maar waarop ze echt door het ijs zakken is textures. De ps3 heeft 256MB dedicated. De xbox is wat flexibeler doordat hij 512MB heeft die vrij toe te wijzen is, maar je kunt natuurlijk geen 512MB aan textures toewijzen. De rest van het spel heeft natuurlijk ook MBtjes nodig.
Als je een spel hebt met redelijk simpele textures (egale kleuren/tekenfilmstijl) zoals ratchet en clank op de ps3 ziet het er allemaal nog wel gelikt uit.
Aan de andere kant heb je spellen als Sacred 2 en Dragons age. Die zien er gewoon spuuglelijk uit als je het vergelijkt met een pc. Dragons Age 2 was dan vooral qua personen alweer een stuk beter. Maar dat had weer een weerslag op de omgeving omdat ze nu eenmaal maar een beperkt geheugen hebben. En helaas zie je steeds vaker dat pc games kreupel zijn qua textures omdat ze crossplatform zijn.
Crysis 2 is daar ook ook een voorbeeld van. Crysis zag er echt goed uit en kreeg elke machine ten tijde van de launch op de knieen. (of dat weer goed is laat ik maar in het midden.) Crysis 2 is crossplatform en helaas is dat te zien aan de textures. Ook de laatste DX11 en texturepack verhelpen die issues niet compleet.

Gelukkig is voor de witcher 2 niet de fout gemaakt om de te kleine texturen van de consoles te gebruiken voor de pc versie.
Het grote probleem is dat mensen altijd de graphics op de 1e plaats zetten terwijl die nou eenmaal ondergeschikt zijn aan de gameplay. Waarmee ik wil zeggebn dat gp veel belangrijker is dan hoe het beeld eruit ziet. Tuurlijk je wilt levensechte graphics en wat je 5 jaar geleden supermooi vond is nu achterhaald maar alsnog, wat heb je aan een game met supermooie grapics als de gp gewoon suckt. Echter een game als DNF waar de graphics er misschien wat minder uit zijn (zelfs op de pc) is gewoon veel vetter omdat de gameplay gewoon dik in orde is.

The Witcher 2 is gewoon van bekend dat t superieure graphics heeft, zeker op een state of the art pc. Maar heb je dat niet en schroef je wat instellingen terug kan je de game nog steeds angstaanjagend mooi vinden. Want dat schijnt ie wel te zijn. Zonder veel aan kwali in te boeten kan je bepaalde schuifjes naar beneden zetten wat vervolgens wel een veel betere performance oplevert. Ik bedoel maar. Ik zit er niet zo mee aangezien ik niet zo'n rpg gamer ben maar ik neem aan dat de pc versie wel gewoon zijn release datum gaat halen?
The Witcher 2 is inmiddels al weer een tijdje uit (half jaar geloof ik?).

Maar inderdaad, graphics is niet alles. Maar graphics zijn niet alleen het aantal polygonen op een hoopje, graphics zijn ook de physics die wel weer het gevoel en de gameplay kunnen aanpassen. Bovendien kunnen de cpu en het ramgeheugen ook nog wel meer uitmaken voor een game dan simpelweg graphics.

Het punt is, de hardware is vijf tot zes jaar oud, en dat begint zich volgens mij zo langzamerhand wel te tonen. Op graphics zeker, maar ook op meer vlakken dan alleen dat.
Volgens mij is laagdrempelig vermaak de primaire drijfveer op consoles, en gameplay is voor veel mensen niet direct van belang (sterker nog, vaak gaat interesse in graphics en gameplay hand in hand omdat graphics in hoge mate kunnen bedragen aan de gameplay)
Op zich wel een leuke game, of het er beter uit gaat zien op de XBOX betwijfel ik. Speelbaarheid was goed en dat zal op de XBOX normaal gesproken niet anders zijn.

Het porten was toch schijnbaar niet zo eenvoudig als ze dachten.
Dat is nooit eenvoudig. Kijk maar wat je nodig hebt om de game maxed out te draaien op je PC... De hardware van de xbox komt nog niet eens aan de minimum eisen van de game.
vond de speelbaarheid juist wat minder in vergelijking met andere spellen.
tegen de tijd dat ik voor het eerst moest vechten had ik het echt al helemaal gehad met het spel.

ps weet iemand waarom mijn text locator balkje sinds kort niet meer werkt hij knippert niet meer en kan ook niet zien waar hij is als ik hem verplaats (alleen tweakers.net+IE9 ).

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 1 augustus 2011 13:59]

Tja, je moet het wel ff volhouden. Daarna is het stukken leuker.
aan de ene kant geef ik je gelijk, maar aan de andere kant vond ik het helemaal niet erg omdat ik het verhaal gewoon interessant vond

Dit is ook echt geen spel als je alleen maar actie wil
Wat je ziet is dat meerdere games nu naar 2012 getild worden om niet tegelijk met de grote shooters te releasen. Niet dat ze dit toegeven, maar het valt natuurlijk wel op. Ik vraag me af of het wel zo handig is als ze allemaal in Q1 2012 uitkomen.
Exact hetzelfde gebeurde vorig jaar. Eigenlijk wel prettig, hoef je niet al je geld in een keer uit te geven!
Iedereen focust op de kerst-periode, want dan worden de meeste spellen verkocht. Inmiddels is dat al best achterhaald, en zijn de verkopen vrijwel het hele jaar door goed, en komen er ook grote games uit buiten de laatste drie maanden van het jaar.
Dit jaar is de zomer-periode overigens weer WEL heel rustig, met maar een enkele AAA titel.
Dat zal met deze de reden niet zijn hoor, vaak genoeg is het omdat er nog teveel getweakt moet worden en de game niet op tijd af komt. Want je wil je game zeker niet half af uitbrengen...

Wantdan zou niet alleen de X360 mversie uitgesteld zijn zoals nu het geval is.

[Reactie gewijzigd door Nokian95dude op 1 augustus 2011 15:01]

welke grote shooters moeten er komen dan er zijn al tijden geen grote shooters geweest
crysis 2 was de enigte grote shooter en was een complete flop door ontbreken van features en waardeloze textures.
Neee! Ik zat hier juist zo op te wachten... :'( Sterker nog, ik hoop dat ie uiteindelijk ook op de PS3 komt, maar is dus nu nog langer op wachten.....

Nja, dan je maar vermaken met Skyrim he :Y)
Vind het een keer verfrissend dat het een keer met de console release gebeurd. Vorig jaar was ik echt geirriteerd met het feit dat ubisoft de PC versie van Assassins Creed brotherhood van november naar maart verplaatste na exact hetzelfde gedaan te hebben voor AC II. Het is natuurlijk beter dan een afgelapte pc versie maar Bioware slaagde er bvb wel in om Mass Effect II ongeveer op dezelfde datum uit te brengen.
als het hier door better uit ziet. kan ik wl wachten
Als je hoopt dat het er beter uit gaat zien dan op de pc kan ik je nu meteen uit je droom helpen, daar heeft de XBOX360 namelijk niet de hardware op. Die draait namelijk nog met een videochip die zwakker is dan de minimumeis voor de pc. Ik zou eerder vermoeden dat ze de tijd nemen om het spel te tweaken en misschien de framerates iets omhoog te krikken. Niet dat ze het er nog beter uit gaan laten zien.
Als je dat wilt moet je de PC versie halen.
redelijk offtopic, maar boksen kun je wel overslaan, je hoeft namelijk met niemand te boxen. Dat is namelijk geen deel van de verhaallijn, maar een sidequest. En je kunt ook difficult QTE's uitzetten, dan word het een stuk simpeler. En voor het snel op een knop drukken, ik heb het met de ballista getimed, (op hard) maar zelfs iemand zonder handen kan het tempo waarop je op de muis moet klikken nog bijbenen, het is niet zo dat je supersnel op knoppen moet gaan drukken. Ik vind het wel komisch dat je het spel eigenlijk van consolitis beschuldigd, maar zelf bij de eerste de beste uitdaging meteen opgeeft en deinstalleert. Dat is wel DE definitie van een console kid.

Hoewel ik het met je eens ben dat de besturing wel dermate is aangepast dat het voor consoles geschikt is, zou ik zeker niet willen zeggen dat het daarom alleen maar voor consoles is. Als ze de moeilijkheidsgraag niet gaan tweaken voor de console (easy- te makkelijk en normal ineens een heeeeeeel stuk moeilijker) gaan ze moeite krijgen om het spel te slijten, vanwege te moeilijk.
1e keer boksen kan je niet ontwijken, deel van de mainquest als je het eerste dorp in komt. Als ik zoiets wil spelen dan liever mortal combat of iets dergelijks. Het erge is dat je ook niet gewoon kan boksen maar exact de toets moet indrukken die in beeld verschijnt, dus word het druk op Q, druk op E druk op W, als je dat niet doe dan verlies je.

Ik vind het gewoon irritant wanneer ze dat soort dingen in een RPG gaan inbouwen.
Ook het richten is automatisch en voor consoles geschreven, je hoeft alleen maar op de knop van je muis te klikken en automatisch hak je 5 man in elkaar zonder iets anders te hoeven te doen dan op je muis knop te drukken en misschien even naar links of naar rechts te bewegen.
Sorry, maar je bent wel erg extreem. Er is inderdaad rekening gehouden voor een port naar de console maar het stond niet centraal. Heel veel dingen die je aanhaalt zaten ook in deel 1 van The Witcher en die was toch echt pc exclusive.
Overigens zijn niet alle punten meteen te wijten aan "consolized". QTE's in minigames bestonden ook al voor de consoles er waren en zitten ook vaak genoeg in pc exclusive games.
De controls kun je gewoon veranderen als je de standard niet prettig vind.

Ook is de reden "als pc gamer wil je echt niet...." geen reden om het een game voor de console te noemen! Daarnaast moet je niet generaliseren want ik ben een pc gamer en ik vind het namelijk helemaal niet erg. Daarnaast hoef je echt niet zo hard te rammen dat je muis kapot gaat ofzo. Dit gaf Vengeful ook al aan.

Kom eens met goede argumenten in plaats van argumenten die gebaseerd zijn op 1% van de game en ook nog niet eens door "consoles" hoeft te komen. Misschien als de consoles er niet waren hadden ze wel hetzelfde gedaan.

Beetje lange offtopic reactie geworden maar ik kon het niet laten om te reageren :).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True