Door , , 137 reacties

Grootspraak is de game-industrie niet vreemd. Ontwikkelaars en uitgevers roepen soms om het hardst hoe geweldig hun spel is, en het journaille grinnikt zachtjes als er weer een producer is die claimt een game te hebben die uiteraard alles net even beter doet dan welke andere game dan ook. Niet verwonderlijk dus, dat we CD Projekt niet helemaal serieus namen, toen de heren van de studio afgelopen jaar op de Gamescom stelden in grafisch opzicht elke andere rpg, en misschien zelfs wel elke andere game aan te kunnen. Wat blijkt? The Witcher 2: Assassins of Kings maakt hun dappere woorden meer dan waar.

Getest op: pc (exclusieve titel)

The Witcher 2 is een game die het moet stellen zonder de hype die wordt gebouwd rond andere grote rpg- annex avonturengames, zoals Fallout, The Elder Scrolls of, meer in de action-adventure hoek, Assassin's Creed. Stuk voor stuk prima games, maar wel games waar je al maanden van tevoren mee wordt doodgegooid door de verantwoordelijke uitgevers, die er zo voor zorgen dat duizenden gamers in de week van de release staan te trappelen voor de winkeldeuren. The Witcher 2 moet het stellen zonder deze hype, en het is voor veel minder mensen een langverwachte game, al heeft dat ook te maken met het feit dat The Witcher 2 vooralsnog alleen voor de pc verkrijgbaar is.

Het verhaal van The Witcher 2 speelt zich vrijwel direct na de gebeurtenissen uit het eerste deel af. Opnieuw speelt witcher Geralt van Rivia de hoofdrol. Zijn lichaam en geest zijn getekend door de vele, vaak pijnlijke avonturen die hij al heeft meegemaakt, maar daar weet hij weinig meer van, want de beste man lijdt aan geheugenverlies. Als adviseur van Koning Foltest, voor wij hij in het eerste spel ook al werkte, is Geralt aanwezig als deze vorst aan zijn einde komt door toedoen van een geheimzinnige moordenaar. Er is echter één probleem: deze is gevlogen als de wachters van de koning arriveren, terwijl alleen Geralt er nog staat, met een zwaard in zijn handen.

*Galerij der groten

Deze proloog krijg je als speler mee terwijl Geralt ondervraagd wordt in het kasteel, en vertelt wat er is gebeurd. Speel je deze proloog in zijn volledigheid, dan ben je er al snel een paar uur mee zoet. Zodoende vormt de proloog een eerste indicatie dat The Witcher 2 niet zomaar een spelletje is dat er goed uit ziet. The Witcher 2 blijkt, in de vele uren en dagen gamen die dan nog volgen, een pittige, meeslepende en jawel: epische game, die je over een paar jaar nog terug gaat vinden in de galerij der groten op rpg-gebied.