The Witcher 2 - Assassins of Kings

Volwaardig vervolg

Mocht je uitkijken naar een vervolg op The Witcher, de rpg uit 2007, dan zul je nog wat geduld moeten hebben, want hij komt pas over een jaar uit. Het Poolse Red Studios, onderdeel van uitgever CD Projekt, werkt er hard aan, maar de game bevindt zich pas in de alfa-fase en is voorlopig nog niet klaar. Toch kregen we van uitgever Namco Bandai de kans om vast een demonstratie van de game bij te wonen. Die kans lieten we natuurlijk niet aan ons voorbijgaan.

Het is misschien maar goed dat Red Studios de tijd neemt om de game af te maken, want de release van het eerste deel van The Witcher verliep destijds niet geheel volgens plan. De game werd in 2007 uitgebracht, maar in 2008 kwam er een verbeterde versie, de Enhanced Edition. De consoleversie, The Witcher: Rise of the White Wolf, stond destijds op de planning, maar is voorlopig voor onbepaalde tijd uitgesteld. Red Studios heeft zich de afgelopen tijd volledig op The Witcher 2 gericht.

* Geralt is back

Om te benadrukken dat het tweede deel een volwaardig vervolg is, speelt Geralt, de Witcher uit de titel van de game, opnieuw de hoofdrol. Gelukkig zijn er meteen vanaf het begin genoeg verschillen te zien met het eerste deel. Zo valt op dat Geralt beter kan bewegen. Zo kan hij nu springen en kruipen, wat ervoor zorgt dat hij vaker en beter gebruik kan maken van de omgeving. Het maakt het rondlopen door de spelwereld direct een stuk interessanter, doordat je nu meer mogelijkheden hebt om die te verkennen. Dat kan dit keer ook 'verticaal'.

* Nieuwe engine

Ook het sterk verbeterde uiterlijk valt meteen op bij het zien van de eerste bewegende beelden van het spel. Niet alleen zien de karakters er een stuk beter uit, ook is het landschap gedetailleerder en alles is veel kleurrijker dan in het origineel. Dat verbeterde uiterlijk is te danken aan een volledig nieuwe engine. Voor het eerste deel maakte Red Studios nog gebruik van de Aurora Engine van BioWare, maar nu heeft men het heft in eigen handen genomen en een eigen engine gebouwd, speciaal voor dit spel. Naast het kleurrijkere uiterlijk en de verbeterde bewegingen van Geralt, valt de dag- en nachtcyclus op. Verder is het een positieve verandering dat je nu gebouwen kunt binnentreden zonder dat daarvoor een nieuw level hoeft te worden geladen. Zeker als je in een dorp of stad meerdere huizen na elkaar moet doorzoeken is dat erg prettig.

The Witcher 2 krijgt grote gratis update Nieuws van 30 september 2011
The Witcher 2: Assassins of Kings Review van 15 maart 2011
The Witcher 2: Assassins of Kings Video van 27 september 2010