Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Mocht je uitkijken naar een vervolg op The Witcher, de rpg uit 2007, dan zul je nog wat geduld moeten hebben, want hij komt pas over een jaar uit. Het Poolse Red Studios, onderdeel van uitgever CD Projekt, werkt er hard aan, maar de game bevindt zich pas in de alfa-fase en is voorlopig nog niet klaar. Toch kregen we van uitgever Namco Bandai de kans om vast een demonstratie van de game bij te wonen. Die kans lieten we natuurlijk niet aan ons voorbijgaan.

Het is misschien maar goed dat Red Studios de tijd neemt om de game af te maken, want de release van het eerste deel van The Witcher verliep destijds niet geheel volgens plan. De game werd in 2007 uitgebracht, maar in 2008 kwam er een verbeterde versie, de Enhanced Edition. De consoleversie, The Witcher: Rise of the White Wolf, stond destijds op de planning, maar is voorlopig voor onbepaalde tijd uitgesteld. Red Studios heeft zich de afgelopen tijd volledig op The Witcher 2 gericht.

* Geralt is back

Om te benadrukken dat het tweede deel een volwaardig vervolg is, speelt Geralt, de Witcher uit de titel van de game, opnieuw de hoofdrol. Gelukkig zijn er meteen vanaf het begin genoeg verschillen te zien met het eerste deel. Zo valt op dat Geralt beter kan bewegen. Zo kan hij nu springen en kruipen, wat ervoor zorgt dat hij vaker en beter gebruik kan maken van de omgeving. Het maakt het rondlopen door de spelwereld direct een stuk interessanter, doordat je nu meer mogelijkheden hebt om die te verkennen. Dat kan dit keer ook 'verticaal'.

The Witcher 2: Assassins of Kings

* Nieuwe engine

Ook het sterk verbeterde uiterlijk valt meteen op bij het zien van de eerste bewegende beelden van het spel. Niet alleen zien de karakters er een stuk beter uit, ook is het landschap gedetailleerder en alles is veel kleurrijker dan in het origineel. Dat verbeterde uiterlijk is te danken aan een volledig nieuwe engine. Voor het eerste deel maakte Red Studios nog gebruik van de Aurora Engine van BioWare, maar nu heeft men het heft in eigen handen genomen en een eigen engine gebouwd, speciaal voor dit spel. Naast het kleurrijkere uiterlijk en de verbeterde bewegingen van Geralt, valt de dag- en nachtcyclus op. Verder is het een positieve verandering dat je nu gebouwen kunt binnentreden zonder dat daarvoor een nieuw level hoeft te worden geladen. Zeker als je in een dorp of stad meerdere huizen na elkaar moet doorzoeken is dat erg prettig.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True