Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Ontwikkelstudio CD Projekt Red heeft bekendgemaakt dat role-playinggame The Witcher 2: Assassins of Kings naar de Xbox 360 komt. Het spel zou geen 'port', maar een aangepaste en voor de console geoptimaliseerde versie zijn.

Tijdens een presentatie op CD Projekts eigen Summer Days-evenement, voorafgaand aan de E3-gamesbeurs in Los Angeles, maakte het bedrijf bekend dat The Witcher 2 voor het eind van 2011 beschikbaar moet zijn voor de Xbox 360. Daarmee maakt de ontwikkelaar een einde aan een periode van onzekerheid, waarbij er aanwijzingen waren dat de rpg naar de consoles zou komen, maar de game werd nooit officieel aangekondigd.

Volgens CD Projekt zal The Witcher 2 op de Xbox 360 geen rechtstreekse overzetting van de pc-versie zijn. Het spel wordt in elk geval al voorzien van alle updates die na de release van de pc-versie zijn toegevoegd. Over hoe de gameplay en de indrukwekkende grafische engine van de pc-versie op Microsofts console voor de dag zullen komen, is nog niets bekend. Ook is nog niet duidelijk of The Witcher 2 naast de Xbox 360 ook naar de PlayStation 3 zal komen; vooralsnog is alleen de Xbox 360-versie aangekondigd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Geen port? Dus je wil zeggen dat ze het hele spel opnieuw programmeren?
Nee, dat zeggen ze gewoon zodat de massa het ook begrijpt, want 'port' heeft tegenwoordig een slechte betekenis.

Maar goed, mooi dat meer mensen van deze game kunnen genieten, want ik vind het sowieso altijd zonde als ze het maar voor één platform uitbrengen.
Geen port wil niet zeggen dat je niet delen van de codebase kunt hergebruiken. Een port is aanpassen dat het spel draait, maar verder niet optimaliseren voor het nieuwe platform. Op beide platformen draait in dit geval DirectX, dus dat is al voor een groot deel te hergebruiken. Echter zullen ze code moeten optimaliseren en aanpassen zodat het efficient van gebruik maakt van de architectuur. Optimalisaties kunnen zijn op het gebied van code, shaders, textures, etc.
Maar dat gebeurt altijd al, de game word altijd opnieuw geoptimaliseerd. De mate waarin dit gebeurt bepaald of het een goede of slechte port is.
Kijk hier maar eens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Porting

Het heeft helemaal niets te maken met of het wel of niet geoptimaliseerd is. Het betekend gewoon dat je het op een nieuw platform laat draaien.
Ik geloof niet dat een port betekent dat je niet optimaliseert voor een nieuw platform. Een port betekent gewoon dat je de platform specifieke code uit bestaande software aanpast zodat het op een nieuw platform draait, dat zegt niets over hoe goed je dat doet of dat je vervolgens nog meer aanpassingen maakt zodat het beter draait op het nieuwe platform.

Ze zullen zeker 90-95% van de bestaande code hergebruiken en daarmee is het wel degelijk een port zoals Wolfos stelt. Dat ze het niet zo noemen is gewoon marketing-speak om duidelijk te maken dat het geen slap aftreksel wordt van de PC versie.
Gelukkig is het dit keer een port van de pc naar de Xbox 360 en niet andersom. Dit zouden ze vaker moeten doen, want de ontwikkeling van pc-games wordt steeds meer tegengehouden door de consoles.
Het spel was in beginsel al op de console was georienteerd. Er hoeft dus vrij weinig aangepast te worden. Paar grafische optimalisaties toepassen en klaar is kees.
Wow.. serieus? Die graphics gaan zwaar gedowngradet worden, want een console van 6 jaar oud kan echt niet al die textures inladen. Het zal evengoed een schitterend spel worden hoor, maar de ontwikkelaars hebben JUIST alleen voor PC ontwikkeld om niet gelimiteerd te worden in de hardwarematige beperkingen.

Aan de andere kant zorgt het er weer voor dat meer mensen van deze schitterende game kunnen genieten ;) Deel 1 ging de meeste mensen jammer genoeg stilletjes voorbij, juweeltjes als deze moeten door iedereen gespeeld worden! Ik hoop dat ze niet al teveel concessies hoeven door te voeren...

[Reactie gewijzigd door gizmostudios op 3 juni 2011 11:15]

Wow.. serieus? Die graphics gaan zwaar gedowngradet worden, want een console van 6 jaar oud kan echt niet al die textures inladen.
Ach het zal er nog steeds beter uitzien op de Xbox dan op mijn PC. Ik heb een PC met oude passief gekoelde GPU. Ik denk dat er nog genoeg mensen zijn die dat ook hebben. Plus graphics zijn altijd nog minder belangrijk als gameplay. Ik ben wel benieuwd naar deze game.
Bij games als deze zijn de graphics wel een enorm verkoopsargument hoor. Het is een RPG, waar het de bedoeling is dat je helemaal opgenomen wordt in de virtuele wereld. Realistisch ogende graphics hebben een enorm aandeel in die beleving, dus zou het erg jammer vinden als ze veel concessies moeten doen voor de verouderde hardware.

Maar je hebt helemaal gelijk dat de meeste mensen geen high-end PC hebben, dus ik juich het ook wel toe dat consolebezitters nu ook deze supergame kunnen gaan spelen. Om je enthousiasme nog meer te voeden: ik kan niet wachten om weer thuis te komen en verder te spelen ;) Het is tot nu de beste RPG die ik ooit heb gespeeld.
Super graphics met belabberd verhaal en nog belabberde besturing zal het nooit winnen van acceptabele graphics met geniaal verhaal en goede besturing.
Voor Oblivion en Titan Quest zagen RPG's er nooit zo heel goed uit. Kijk maar naar Diablo 2 met zijn toen al lage resolutie. De gameplay is daar vele malen belangrijker. Maar je hebt gelijk dat goede graphics net dat beetje extra kan brengen.
Ik kan Diablo 2 nou niet bepaald een RPG noemen hoor.
Ach ik heb The Witcher op mijn mac staan, eerst in Parallels maar daar krijg je dus uiteindelijk alles op low. Dat ziet er en niet uit en speelt voor geen meter. Dus het ook maar op via bootcamp gedaan. Op high is het spel een stuk beter te pruimen. Graphics zijn dus in mijn ogen wel belangrijk. Niet het enige criterium maar een goede game met slechte graphics kan tegenwoordig niet meer. En op low heeft The witcher gewoon hele matige graphics. Daar is het overduidelijk niet voor geoptimaliseerd.
In de discussies over de opvolger van de xbox en PS is het al vaker gezegd dat je een console en Windows-pc niet 1 op 1 kunt vergelijken
Een console heeft geen zwaar besturingssysteem wat een (groot) deel van de resources inneemt.
Dus dat de xbox 6 jaar oud is zal weinig uit maken.

Mogelijk zijn de graphics wel iets minder dan de PC versie maar niet zwaar gedowngradet zijn.
Een console heeft geen zwaar besturingssysteem wat een (groot) deel van de resources inneemt.
Dus dat de xbox 6 jaar oud is zal weinig uit maken.
Het Xbox platform is om diverse redenen efficienter voor games dan een PC, maar dat verschil is niet zo groot dat het de vooruitgang van computer hardware over de afgeopen 6 jaar compenseert, ook al gaat die onwikkeling sinds ca 2004 trager dan voorheen.
ook al gaat die onwikkeling sinds ca 2004 trager dan voorheen.
Dit komt puur en alleen door de populariteit van de Consoles op dit moment. Mensen hoeven hun computer niet te vervangen/upgraden om een nieuw spel te kunnen spelen. Nee, de spellen zijn gebouwd op de hardware van de console die altijd hetzelfde is. Na 5 (+/-) jaar komt er een nieuwe console uit, en dan zouden mensen ook weer een nieuwe computer kopen na ongeveer deze tijd. Daarbij zijn consoles goedkoper dan PCs.
Ik denk dat je jezelf verkijkt over het aandeel dat een OS op de performance vermindering heeft. Het grote verschil zit ook gewoon tussen de grote verschillen in hardware. Voor een console met 1 type hardware kun je veel meer lowlevel optimaliseren dan wat je kunt doen voor een generiek platform als de PC.
Inderdaad, op 256MB RAM kan je niet zulke mooie textures inladen. Het mooie is wel dat downgraden echt heel makkelijk is en zelfs geautomatiseerd kan worden (gewoon een programmatje schrijven dat alle textures naar 512x512 verandert), dus als je op het high-end platform begint, dan hebben beiden de betere versie.
Volgens mij is het filmpje voornamelijk CGI.
Ben ik de enige die de term "gci" wat vreemd vind. Ik zie hem steeds vaker, en volgens mij komt hij uit de film wereld. Ik bedoel bij de meeste games is toch alles wat je ziet computer generated graphics?
Dat dachten ze ook van Doom 3 op de eerste Xbox, en die trok het ook beter dan eerst wet verwacht.
je zou zeggen dat het van een console afkomt zo slecht is de bediening ! ik ben niet eens de eerste straat uitgekomen met het spel omdat ik de numpad niet ingesteld krijg de muis waareloos beweegd en je geforceerd met de muis op okof andere knop moet klikken er is geen andere knop in te stellen.
Met toetsenbord en muis is The Witcher 2 redelijk te spelen; maar dat zal van persoonlijke voorkeur afhangen. Ik heb 't zelf met de 360 controller gedaan, vond ik een stuk vloeiender verlopen.

En voor de mensen die klagen over het ontbreken van de mogelijkheid om keybinds te wijzigen: dit is sinds patch 1.1 gefixed, dus als je je toetsen anders wil instellen, even de patch binnentrekken en voila.
Over hoe de gameplay en de indrukwekkende grafische engine van de pc-versie op Microsofts console voor de dag zullen komen, is nog niets bekend.
De gameplay zal redelijk 1 op 1 gekopiëerd moeten kunnen worden, het spel speelt perfect met een 360-controller.
Dat de graphics niet hetzelfde niveau als (potentieel) de pc-versie gaan hebben mag ook duidelijk zijn, dat is gewoon onmogelijk op de 360. Hoe groot het verschil tussen beide versies gaat zijn is wel een interessante vraag.

Verder is dit alleen maar goed 'nieuws', vooral voor mensen met een oudere pc (zoals ikzelf). Een 360-versie zal ten opzichte van hoe ik nu gedwongen ben het spel te spelen grafisch juist een verbetering zijn.
Het spel zou geen 'port', maar een aangepaste en voor de console geoptimaliseerde versie zijn.
Dat lijkt me inderdaad niet nee, als ik de kwaliteit van de pc versie zie en de bijbehorende systeemeisen dan kan ik je garanderen dat alle huidige consoles een hartaanval krijgen nog voordat er iets zinnigs op het scherm staat.

Zoals alle reviews al zeggen, dit spel ziet er schitterend uit als je het vloeiend kunt draaien op een fatsoenlijke pc :)
Mooi dat ze niet simpelweg een makkelijke poort gebruiken maar nu ook de game optimaliseren, maar ik denk dat ze niet de graphics halen zoal op de pc want hij ziet er daar verschrikkelijk mooi uit.
Als ze het mooi op low en medium houden ben ik blij.
Voor de jaggies zouden ze FXAA3 van een Nvidia engineer gebruiken.
Dat is net zoiets als MLAA van sony alleen sneller en kan op beide consoles gebruik worden. FXAA3 is 1.5 ms op de 360 dus lijkt me wel redelijk om te integreren in je grafisch pipeline.
moet nog steeds keer een pc van een van jullie lenen zodat ik dit spel ook gewoon fatsoenlijk kan draaien :(
Koop een beetje een fatsoenlijke videokaart voor €60 (5670HD ofzo) en je bent klaar. Dan kan je het spel spelen en ziet het er meteen 10 keer beter uit als op de 360.
dit spel heefd gewoon slechte coding ofzo bepaalde effecten zoals bloom wat normaal geen hol uitmaakt in fps helpt bij deze game je hele fps om zeep
zet hem eens op 720P ;) er zit een bug in de video driver.
en je moet echt 1GB vram hebben.

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 juni 2011 15:18]

dit is echt niet leuk op een console, het is net zoals Mass Effect of dragon age 1 op een console 8)7

ik vind RPG's op consoles gewoon echt geen flikker aan, ik denk ook niet dat dit spel gigantisch goed gaat verkopen op de console (aangezien iedereen hem al bijna uit heeft)
Dat is dan persoonlijk. Wees gewoon blij dat meerdere mensen ervan kunnen genieten; je hoeft t niet te kopen.

Overigens, rpg's op consoles vind ik zelf juist best werkbaar. True, de controls zijn anders en de graphics minder, maar dat maakt t niet minder tof. En veel mensen die juist voornamelijk console spelen vinden dat juist fijner dan muizen+toetstenborden op de monsterpc (die ze soms niet hebben)
Sorry hoor maar RPG's spelen naar mijn mening gewoon het allerbeste met een controller op bank voor een groot tv scherm. Ik ga toch geen Final Fantasy, Zelda, Secret of Mana, Mass Effect of Fallout spelen op een oncomfortabele bureaustoel voor een kleine monitor met muis en toetsenbord!!
kleine monitor :+ (ik woon niet alleen in mijn huis)
ik kan geen trol in de woonkamer spelen, wantja veel mensen wonen niet alleen :Y)

ik speel zelfs alle PS3/xbox360 games op mijn computer scherm op een bureaustoel, maar veel rpg's gewoon op de PC.

[Reactie gewijzigd door stewie op 3 juni 2011 18:15]

Dus jij zondert je liever af op een donker zolderkamertje dan lekker sociaal met de rest van de family een game te spelen?
lekker sociaal hoor een RPG in je eentje spelen in de woonkamer :+
je moet wel heel erg weinig games spelen omdat leuk te vinden.
tv hoggen noemen wij dat, is uitermate asociaal in mijn boekje.
oooh dus jij bent er zo eentje die de TV inpikt om zijn spelletje te doen zodat de rest maar moet kijken of zich op moet sluiten op een zolderkamertje?
Jaaa, da's weer mooi _/-\o_ . Natuurlijk lig ik eind dit jaar sowieso al kwijlend onder de bank met oa Uncharted 3, Dark Souls en Skyrim, maar dit kan dr nog wel bij.

Mss ga ik wel even wachten: dan kan ik tenminste alles daarvoor uitspelen, en je zal altijd zien dat ie daarna toch nog naar de PS3 komt met allerlei DLC.
Port of niet, van deze grafische engine kunnen nog vele bedrijven leren!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True