Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties

CD Projekt heeft aangegeven dat het pas na de release van de pc-versie begint met de ontwikkeling van de consoleversie van The Witcher 2. Hierbij zal de ontwikkelaar echter niet wachten op de eerste verkoopcijfers van die versie.

Dit maakte CD Projekt bekend in een interview met Eurogamer.net. Zodra de pc-versie van The Witcher 2 in de winkel ligt, gaat de ontwikkelaar de planning voor de consoleversies van de game in de steigers zetten, waarbij mogelijk extra content wordt toegevoegd. "Het gaat natuurlijk om een nieuw project, maar het wordt geen compleet andere game", meldt senior producer Thomasz Gop van CD Projekt Red voor de duidelijkheid. Welke platforms CD Projekt op het oog heeft, is nog onbekend.

Gop geeft daarnaast aan dat CD Projekt niet groot genoeg is om verschillende projecten tegelijk aan te kunnen. Om de kwaliteit van de pc-versie te garanderen, wordt daarom eerst de focus op die versie gelegd. De ontwikkelstudio is al wel bezig geweest met een proof-of-concept voor de consoleversies, die dus positief uitviel.

De consoleversie van de eerste Witcher-game, The Witcher: Rise of the White Wolf, is nooit verschenen. Uitgever Atari en CD Projekt konden het project uiteindelijk niet bekostigen. De pc-versie van The Witcher 2 ligt op 17 mei in de winkels. De Poolse ontwikkelaar heeft voor deze game zijn eigen engine ontwikkeld. De eerste Witcher-gamer maakte nog gebruik van Biowares Aurora Engine.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

Het artikel bevat een aantal fouten. Ten eerste: het is CDProjekt Red. Red is de developer. CDProjekt zelf is een grote uitgever. Vermeld dat a.u.b. ook in de titel en in de inleiding. Verderop zie ik het 1 keer staan.
Ten tweede: de eerste The Witcher maakte gebruik van een aangepaste Aurora engine; Aurora 2007 heette het.

CDProjekt Red is tenminste nog een studio die nog plezier heeft in het maken van games en gamers niet in de kou laat staan. Ze leveren een uitstekende service waar de grote jongens nog een puntje aan kunnen zuigen. The Witcher is een geweldige RPG, een ondergewaardeerde topper die thuishoort tussen de all-time klassiekers zoals Planescape: Torment, Baldur's Gate, VtM: Bloodlines, Morrowind, etc.
The Witcher II is overigens te pre-orderen bij Good Old Games, welke net als Red een onderdeel is van CdProjekt. En de versie bij GoG bevat geen DRM.
Of je koopt hem gewoon op Steam, natuurlijk.
Of gewoon niet. Als je net als ik de developers een warm hart en maximale inkomsten gunt, koop je 'm op GOG, want dan krijgen ze alles, in plaats van dat steam een deel van de inkomsten voor zichzelf houdt. Dat is natuurlijk steam's goed recht, maar ik wil in dit geval dat CDPR eraan verdient.

Als je anti-drm bent, koop je ook geen steam, want steam is DRM. Hoewel ik zelf niks tegen steam heb, gebruik het zelf ook, bevalt me uitstekend, ga ik in dit geval toch voor de non-drm versie. Waarom? Omdat CDPR als uitgever anti-DRM is en ze proberen aan te tonen dat ook spellen zonder DRM kunnen verkopen en dat het contraproductief is om de klant met problemen op te zadelen waar de piraten vervolgens geen last van hebben. Vind ik een nobel streven.

Als je het zat bent dat alle uitgevers Europa vooral als melkkoe gebruiken door de 1$ is 1€ regel te hanteren, kies je ook voor GoG. Want daar moet je dan wel wegens contractuele verplichtingen 44.95€ betalen, maar daar krijg je vervolgens aan de hand van de huidige wisselkoers credit voor terug. Aangezien dat nu 66.50 is en de richtprijs in dollars ook 44.95 is, krijg je ruim 21 dollar tegoed om op GoG te besteden. Als je pre-ordered kun je ook nog eens uit 5 "gouwe ouwe" RPG's kiezen waaronder bijvoorbeeld Gothic 2, gratis en voor niets. Verder begint de preload op 10 maart al (7 dagen voor release) en hoef je pas te betalen als je gaat downloaden. Ik heb het spel in pre-order vanaf de dag dat ie op GoG kwam en heb nog geen cent hoeven betalen. Deze waslijst aan dingen maakt gewoon dat GoG in dit geval de superieure service heeft en ook vanuit financiŽel oogpunt de beste aanbieding.
Ziet er echt uit als een geweldige game, maar wat mij nog niet duidelijk is, is dit nou een open spelwereld of volg je een bepaald pad.
Daar zal het een beetje tussenin zitten. Het wordt niet zo open als bijvoorbeeld Morrowind, waar je letterlijk alle kanten op kan op een gigantische kaart; maar ook niet lineair zoals bijvoorbeeld veel shooters zijn. Je moet meer denken aan gebieden die op zich redelijk open zijn, maar waarvan je er maar enkele tegelijk kan betreden.

(Disclaimer: ik baseer dit op hoe The Witcher was, en op wat ik aan previews gezien heb. Uiteraard heb ik het spel nog niet gespeeld!)
Dank voor de link, maar misschien is het handig om erbij te zetten wat het is?

Het is een site waar je The Witcher 2 voor PC kan pre-orderen.

Ik ben zelf nog druk met The Witcher 1 bezig, dus ik ga tegen de tijd dat ik klaar ben wel kijken of hij al ergens goedkoper te krijgen is. Bij GOG krijg je er wel een leuk pakket aan goodies bij (Artwork pdf, nog een RPG enz)
De graphics gaan er echt supergoed uitzien op de PC, ik hoop dat ze dat ook een beetje kunnen bewaren bij de Console versie. De combat in 3d person heeft wel wat weg van Assassin's Creed, dat werkte wel goed met de controller (speelde op PC ook met controller). Kan iemand mij bevestigen/ontkrachten dat dit een beetje hetzelfde werkt in The Witcher 2?
Ik vond the witcher 1 persoonlijk een geweldige game en het ziet ernaar uit dat ze dmv een groter scala aan keuze mogelijkheden de diepgang hebben uitgebreid. Toch ben ik bang dat mijn laptop problemen gaat hebben met deze game en hoop dus op een goed werkende ps3 versie, maar als nog niet eens duidelijk is op welke platform hij gaat komen buiten pc verwacht ik nog maar even niet te veel... Heb er wel weer zin in om verder te spelen, hoewel ik mijn twijfels heb bij het feit dat je de koning nu zo aan het helpen bent(wat ik ten minste op maak uit het filmpje). Dacht dat witchers zich niet zo bezig hielden met politiek
The Witcher 1 was GE-WEL-DIG. Als je op zoek bent naar een echt goede RPG, dan moet je sowieso The Witcher proberen!
Ik ben ook wel erg benieuwd naar TW2. Ik vraag me alleen af of die finishers niet na verloop van tijd gaan vervelen en in hoeverre alle aanvallen en signs via hotkeys te bedienen zijn. Ik hoef niet zo nodig met iedere aanval eerst een menu in.
Afgezien van dat... d:)b
Gop geeft daarnaast aan dat CD Projekt niet groot genoeg is om verschillende projecten tegelijk aan te kunnen. Om de kwaliteit van de pc-versie te garanderen, wordt daarom eerst de focus op die versie gelegd.
Eindelijk eens een studio die nadenkt :) Aangezien het programmeren, ook bij console games, voornamelijk op de pc gebeurt is het logisch om het een voor een te doen. Normaal zie je vaak dat de console releases eerst komen en dan de pc, dus het is goed te zien dat dit ook omgedraaid kan.

Krijgen we tenminste ook geen problemen met overduidelijke console-besturing in pc ports zoals zo vaak. Of AI die met opzet langzamer is gemaakt omdat het met een stick anders niet bij te houden is.
En zie daar, een game die er iig geweldig uitziet, sfeer, art design en alle toeters en bellen die je maar wenst.

Werden er maar meer games met dit uitgangspunt gemaakt. Buiten deze zijn Stalker, Metro2033 en Two Worlds II zo'n beetje de laatste games die echt voor de PC zijn geoptimaliseerd.

Kuddo's voor de devs voor dit kunstwerk, ik hoop opeen record-verkoop/opbrengst voor ze.

[Reactie gewijzigd door edward2 op 27 april 2011 19:34]

Positief. Eerst focussen op een kwalitatief goed product, dan je product aanpassen aan je andere markten. CD-Project Red is op dit moment echt een van de weinige developers waarvan ik geloof dat ze kwaliteit hoog in 't vaandel hebben. Hoewel 't er vast niet zo goed uit zal zien op de consoles, geloof ik dat ze er het beste uit zullen halen en een prachtspel zullen opleveren. En ze verdienen de sales.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True