Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 43 reacties

Ontwikkelaar CD Projekt Red werkt aan een nieuwe patch voor rpg The Witcher 2: Assassins of Kings. Deze patch 1.3 bevat ook nieuwe content, zoals de gratis dlc A Sackful of Fluff. Wanneer de patch wordt vrijgegeven, is niet bekend.

Patch 1.3 bevat A Sackful of Fluff, een gratis uitbreiding die een extra quest toevoegt aan het tweede hoofdstuk van het spel. De quest vergt het nodige geduld van de speler, stelt het Poolse CD Projekt Red in een faq over de patch. Naast de extra quest voegt de patch nog wat nieuwe opties aan het spel toe. Zo kunnen spelers verzamelde spullen opslaan in de Inns van het spel. De Innkeeper bewaart de opgeslagen loot. Ook is de inventaris uitgebreid met een Junk-tab, zodat sneller duidelijk wordt welke spullen nuttig zijn en welke verkocht kunnen worden. Verder repareert de patch vooral technische problemen. Zo kan het spel na de patch overweg met de aspect ratio's 4:3, 5:4 en 16:10, krijgt het een Quick Load-optie en komt er een optie om de hud te verbergen, zodat er mooiere screenshots gemaakt kunnen worden.

Rpg The Witcher 2: Assassins of Kings verscheen in mei op de markt. Uitgever Namco Bandai bracht het spel uit voor de pc. De Poolse studio werkt nog aan een versie voor de Xbox 360, die eind dit jaar op de markt moet komen. Nog geen twee weken na de release van het spel gaf CD Projekt Red al een patch vrij die de drm van de pc-versie verwijderde. Dat was tegen het zere been van uitgever Namco Bandai. Daarop besloot de ontwikkelaar in zee te gaan met uitgever THQ, die de versie voor de Xbox 360 zal uitgeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (43)

Zo kan het spel na de patch overweg met de aspect ratio's 4:3, 5:4 en 16:10
Toch bizar dat je moet wachten op een vrij late patch zoals 1.3 om op non-16:9 resoluties te kunnen spelen.

Zelfs pc-games met pc als hoofdplatform krijgt console-port tikjes :/ .
Wel vreemd ja, er was een tijd dat r_mode, cg_draw2d en een SDK al deze problemen konden oplossen. Maja sinds games tegenwoordig meer kosten dan een hollywood film, moeten ze nog toegankelijker en simpeler zijn dan de gemiddelde film.
Ik zou The Witcher II niet van 'toegankelijk willen zijn' willen beschuldigen. Als je op 'normal difficulty' speelt is het verre van normaal. Sterker nog, dit wordt in sommige reviews als een minpunt beschouwd, ik vond het juist fantastisch.. heb een tweetal gevechten een aantal maal moeten herhalen zodat ik nog levend uit het gevecht kwam.

Heb eerst deel 2 gespeeld en daarna deel 1, en ben een beetje teleurgesteld in hoe makkelijk deel 1 was.. vooral op het eind was ik vrijwel onsterfelijk. Zal deel 2 nog eens uitspelen zodat ik ook van deze extra kan genieten.
Ik heb het spel echter gewoon kunnen spelen in 2560x1600, wat toch echt 16:10 is. Ik vraag me af of er geen randvoorwaarden aan het niet ondersteunen va andere aspect ratios zitten.
Ik heb hem ook op 16:10 gespeeld (1680x1050) en heb op de 'cutscenes' na geen zwarte randen of iets dergelijks gezien. Ook op 1920x1200 geen problemen gehad, maar dat trok m'n laptop niet toen ik de overige grafische settings wat omhoog had gedraaid en deze game ziet er mooier uit op iets lagere resolutie en hoge settings dan hoge resolutie en lagere settings.
Hij ondersteund wel verschillende 16:10 formaten alleen niet op elke resolutie (maar wel op de hogere)....
Altijd zeuren om iets. Je krijgt iets gratis en dan nog blijven mensen zeuren. Ik word hier echt niet goed van.
Natuurlijk mogen er ook vraagtekens gezet worden bij verbeteringen! Wanneer een stuk software onbruikbaar is vanwege bugs, die vervolgens in een gratis update worden opgelost, is dat dan goed of fout? Daar valt per geval over te discussiëren, hetzelfde geldt voor minder extreme voorbeelden zoals de bovenstaand gediscussieerde wijziging.

Deze hele discussie vooraf afsluiten door afwijkende meningen als 'gezeur' af te doen is onwenselijk. Het commentaar van SirNobax was ook gratis, waarom daar dan zo nodig over zeuren 8)7
Waar staat dat de software onbruikbaar is? Nergens. Loopt als een zonnetje. Geen support voor andere resoluties dan 16:9 betekent namelijk niet dat je het dan niet kan spelen, maar dat je dan van die bioscoopbalken onder en boven je scherm krijgt. Oh oh oh.... Wat onspeelbaar. |:( Misschien niet mooi, maar allesbehalve onspeelbaar.

En dat lossen ze nu dus op, heel netjes van ze. En je krijgt er gratis dlc bij. En dan nog durven te zeiken, want dat is het. Duidelijk nog nooit ietws van Trojka gespeeld, waar de community het spel speelbaar moet maken. Of iets van Rockstar, wat sowieso niet goed wil lopen op pc, omdat ze gewoon weigeren te optimaliseren.

Hele nette service van CD:PR. Gratis DLC, wie doet dat nu nog? Egosoft is de enige ontwikkelaar waarvan ik weet dat ze nog gratis content hebben toegevoegd aan hun spellen.
Man man man, waar vind je nog een ontwikkelaar die zoveel moeite en liefde in zijn product steekt en dit dan gratis aan zijn klanten weggeeft?

Ik krijg zelfs het gevoel dat ik TE weinig voor mijn CE van The Witcher 2 heb betaald (75 euro)... 8)7
Nou ja.. een matige console UI (inventory in lijst ipv grid bijvoorbeeld) voor een spel dat "voor PC is ontwikkeld" volgens de maker. En een paar weken later is het ook aangekondigd voor xbox, wat een verrassing.

Niet dat ik wat tegen cross-platform heb, maar ik heb wel wat tegen het geen gebruik maken van sterktes en zwakheden van het platform waarop je iets releast. Helaas worden UIs bijna nooit meer geoptimaliseerd voor tobo/muis wanneer het een multi-platform spel betreft.

Een beetje meer moeite daarin zou zeer welkom zijn.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 18 juli 2011 10:51]

Tijdens de ontwikkeling van de engine hadden ze al duidelijk gemaakt dat ze rekening hielden met een console versie. En dat merk je inderdaad in de UI, maar om nu te zeggen dat het een console UI is lijkt me ook een tikkeltje overdreven.

Een grid zou bij de Witcher gewoon niet werken omdat de inventory te groot is, dan heb je meer nood aan een goed filtering systeem. Daarnaast heb ik nooit echt overwogen om mijn controller boven te halen, de game speelt heel natuurlijk met toetsenbord en muis. Nuja, mijn persoonlijke mening dan.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat het spel nu pas ondersteuning krijgt voor 4:3, 5:4 en 16:10 aspect ratio's. Bij zelfs de slechtste console port is dat al van in het begin in orde.
precies Neverwinterx, de een ziet het als liefde en moeite doen, de ander ziet het als slordig en slecht dat het allemaal achteraf moet nog moet worden goedgemaakt. Ik behoor tot die laatste categorie.
Hier kan Activision nog wat van leren :P.

Ik ben echt blij dat ik dit spel gekocht heb, het spel zelf is héél mooi qua details, gameplay en de combat spreekt me ook erg aan.

En door de extra gratis content die ze uit blijven brengen blijft het ook weer iets langer leuk :).
Valve heeft ook gratis nieuwe maps en spelmodi voor Left 4 Dead 1 en 2 uitgebracht. CD Projekt Red is dus niet uniek hoor ;).
Nou dat is toch een stelling waar ik mij maar al te graag tegen verzet.
L4D 2 had de uitbreiding van L4D 1 moeten zijn, dan zou jouw stelling kloppen.

Het verschil in ontwikkeling van Witcher 1 en 2 is ABSOLUUT niet vergelijkbaar in deze.
Denk aan de Quests, verhaallijnen, Graphics, Voice overs, enz enz.
Nee, L4D 2 is een uitbreiding en had nooit als sequel mogen komen en staat mij bij als DE misser van Valve.
L4D 2 is een uitbreiding en had nooit als sequel mogen komen en staat mij bij als DE misser van Valve.
Ik geef je half gelijk, maar om het meteen de misser van Valve te noemen is zwaar overdreven.

L4d2 vind ik een stuk leuker als deel 1, en ik ben niet de enigste want deeltje 2 word een stuk meer gespeeld als deel 1

En ook Valve brengt nieuwe verhaallijnen uit (ook wel campaigns genoemd...)
Vergeet niet het effect van de 'new shiny'...al is het origineel beter, veel mensen spelen toch liever de nieuwste versie ook al betekent dat dat ze constant zeuren dat de oude beter is...

Niet dat ik persoonlijk een mening heb over de twee L4D delen, ik heb er maar ééntje kortstondig gespeeld en sindsdien niet meer aangeraakt.

Wat the Witcher 2 betreft, komt goed uit voor mij, ik heb eindelijk de tijd om het spel te gaan spelen dus ga ik het binnenkort aanschaffen, als ik dan gelijk die DLC meekrijg, bonus voor mij :)

Respect voor onze poolse vrienden, toch nog één developer die gewoon nog content uitbrengt in plaats van voor ieder nieuw hoedje geld te vragen.
L4D2 is veel te groot en 'anders' om een uitbreiding te zijn.

Deel 2 is simpelweg populairder omdat de versus mode met toevoeging van drie nieuwe special infected veel beter en interessanter is. En multiplayer is wat blijft hangen. Ik vind beide delen geweldig, echter vind ik de hit detection van deel 2 wel erg matig, en daar kan ik me best aan storen. Het spel speelt een stuk vloeiender in het eerste deel, waar je, als je op een hoofd mikt ook daadwerkelijk een headshot krijgt, in L4D2 komt het regelmatig voor dat hits niet geregistreerd worden (nee, het ligt niet aan de verbinding).

Ook zie je aan heel veel aspecten dat deel twee de consoles als basis heeft, daar waar het eerste deel de PC als basis heeft.
[...]

Ik geef je half gelijk, maar om het meteen de misser van Valve te noemen is zwaar overdreven.

L4d2 vind ik een stuk leuker als deel 1, en ik ben niet de enigste want deeltje 2 word een stuk meer gespeeld als deel 1

En ook Valve brengt nieuwe verhaallijnen uit (ook wel campaigns genoemd...)
Witcher 1 en 2 zijn 2 totaal verschillende games.
L4D2 is een grote expansion op deel 1.

Ik heb beide delen en ze hadden niet alles van deel 2 hoeven toevoegen als DLC, maar ik zie nog steeds geen aanleiding om het een deel 2 te noemen. Deel 1 is heel snel 'Left to Die' verklaard. Het schreeuwde om toevoeging van een Special Infected. Dat zodoende deel 2 meer gespeeld wordt is hiermee ook meteen verklaard.
De community was het er destijds ook niet mee eens.

En ik kan geen grotere misser van Valve bedenken dus blijft het in mijn beleving DE misser van Valve ;)

Nee in dat grapje trap ik niet nog een keer maar een Witcher deel 3 gaat hier ongezien in de pre-order.
Ik vind dit echt goeie zaakjes. The Witcher 2 was een erg goed, sfeervol spel. Het mooiste vond ik dan nog eigenlijk dat er zoveel verschillende paden mogelijk waren om te kiezen.

Echter heb ik gemerkt (dat zie je vooral bij Sasha) dat er een grote lijn tussen de nek en torso van het karakter zit, alsof het hoofd er dus niet goed op zit. Ik ben benieuwd of ze dit op gaan lossen.
Net als de 1-5GB grote saves folder...
(Of ik moet iets over het hoofd hebben gezien bij de vorige patch )

Verder wel vet dat ze deze gratis weg geven. Voor zover ik weet is Valve de enige die dat op die manier doet, terwijl je, bijvoorbeeld bij EA/Bioware al gauw 5-10 euro betaald voor een DLC.

Echter wel jammer dat de DLC niet los speelbaar is, ik kan me namelijk indenken dat niet iedereen zin heeft om de prologue (ook al is die nu gepatched) en act 1 opnieuw te doen.


Oh, ik vind hier net een linkje met de patch notes: http://thewitcher.com/community/entry/67/index.html
Echter wel jammer dat de DLC niet los speelbaar is, ik kan me namelijk indenken dat niet iedereen zin heeft om de prologue (ook al is die nu gepatched) en act 1 opnieuw te doen.
Daar kan ik me wel in vinden... Alleen de prologue duurt op normal al enkele uren :P
Ik moet eerlijk toegeven dat ik deze game heb gedownload maar ik ga hem zeker kopen, puur om hem nog een keer te spelen (nu op normal ipv easy) en dan is het mooi dat ik de voordelen van de patch kan zien :P (ooh ja ik ga hem sowieso kopen of ik hem nu nog ene keer ga spelen of niet... puur omdat het een imo echt goede game is en CD Project de credits zeker verdient)

Toch 1 van de beste games die ik de afgelopen jaren heb gespeeld...

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 juli 2011 10:20]

Ik weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij kan je de proloog helemaal overslaan als je dat wilt.
Lijkt in deel II (geupdate) te zijn opgelost, mijn volledige playtrough heeft geresulteerd in een save games folder van slechts 378M, elke save is tussen de 300KB/2.3MB.. maar de ellende is dat elke save game is vergezeld door een afbeelding in BMP formaat. Hadden ze daar nou niet even een jpg van kunnen maken, resulteert in een ~9 keer kleiner bestand. Als ze m.b.t. de kwaliteit willen maken kan desnoods png worden gebruikt, alsnog zo een 10% kleiner (type afbeelding leent zich slecht voor png compressie).


Ter vergelijking bij deel 1 is elke save game 18-22MB groot en als je er honderden hebt dan zit je al snel aan een paar GB. Ik merkte het op doordat ik een SSD heb waar ik nog maar ~20GB vrij op heb en met het oog op de prestaties dit ook graag zo hou, na een paar dagen gamen ineens 4GB aan ruimte kwijt.. blijkbaar de save games. Bij deel 1 kan je die trouwens gewoon op datum sorteren en de oudere zonder probleem weggooien.
Je merkt echt dat die Polen veel passie steken in de game. Enkel jammer dat ik het spel al heb uitgespeeld, de features die ze aankondigen miste ik wel, maar ik ga de game er niet voor opnieuw spelen.
"Uitgespeeld", ik neem aan dat je er al achter was maar elke beslissing die je maakt heeft iets invloed op de verdere verloop van je game. Eentje zorgt er zelfs voor dat je helemaal ergens anders terecht komt.

Verder, erg tof dat ze de DLC gratis weg geven. Anders had ik er zeker wel wat geld voor willen neerleggen. O+
Ja, ja, dat verhaaltje horen we nu al jaren bij allerlei verschillende games. Zo verschillend is het allemaal niet. Wel is het zo dat in 1 van de hoofdstukken van de Witcher 2 je inderdaad kan kiezen waar je het volgende hoofdstuk wil spelen maar eigenlijk vind ik dat niet positief. Je dwingt mensen dat hoofdstuk twee keer te spelen maar uiteindelijk kom je alsnog op hetzelfde punt uit. En waarom men niet in staat is om gewoon beide gebieden in 1 verhaal te verwerken is mij ook onduidelijk. Deze gimmick voegt vrijwel niets aan de gameplay toe en maakt uiteindelijk weinig uit voor het verloop van de game. (Niet dat het uniek is voor The Witcher, maar er zijn nu eenmaal weinig games waar je als onbeschreven blad begint en als slechterik, good guy en er ergens tussenin kan eindigen.) Ook hier is het niet veel meer dan persoon A die je in plaats van persoon B toespreekt.

Ik heb de witcher 2 dus uitgespeeld. Dat is een vooruitgang tov versie 1 die niet beviel, maar 1 van de dingen die mij irriteerde was inderdaad het inventory systeem, waarbij je op een gegeven moment nauwelijks nog ruimte had om spullen te verzamelen. Hoewel beter dan 1, is ook the witcher 2 nog een vrij matige game met een verhaal wat niet veel verder komt dan "volg een persoon" Deze DLC laat ik dus lekker aan mij voorbij gaan. Bugfixes en een lange verzamel quest. Been there done that....
Je komt wel weer in dezelfde stad terecht, maar enkele belangrijke keuzes die je gemaakt heb zorgen voor het einde dat je ziet.
Vrij matige game?

Een verhaal dat niet verder komt dan :Volg deze persoon..

Uhm? Welke game heb jij gespeeld? Bij bepaalde quests is het toch echt vital dat je even wat boekjes leest, die ene notitie nog even ziet en je goed oplet tijdens de gesprekken. De quest met die man en het hutje op de cliff vond ik erg vermakelijk.

Ik zie eigenlijk maar weinig quests die alleen om volgen draaien, behalve een paar story quests.
Ow echt? Dat wist ik niet. Je merkt wel dat je keuzes invloed hebben, maar het voelde natuurlijk aan (in tegenstelling tot andere games). Maar de ene keer dat ik echt voor een dilemma stond had ik mijn keuze opgezocht en bleek deze geen enkele invloed te hebben.
gratis dlc. Zo hoort het. Wordt denk ik tijd om naar pc gaming over te stappen...
Nu is het nog even wachten op de PS3 versie.. :)
maakt me nog verdrietiger dat ik deze game wss niet om mn laptop kan draaien :( :P

@NoUseWhatsoever amen bro...
Is deze game redelijk te draaien op een E8400 3 Ghz en Radeon 6870?? Ziet er heel vet uit namelijk.
Redelijk goed, denk ik. Maar een E8400 is een dualcore, als ik me niet vergis, dus je zult misschien iets moeten downscalen, maar zelfs op low ziet het er nog prachtig uit. Vergeet Crysis 2, dit is verreweg het mooiste spel op PC. Verder is 't ook gewoon heel tof :)
The Witcher 2 kent redelijk extreme video opties, geen idee of je die kan maxen. Het mooie is wel dat dit spel er ook nog erg goed op medium en high, met behoorlijke performance verbeteringen op minder zware instellingen.

In elk geval kon ik het spel prima spelen met een mix tussen medium en high op mijn E8500 en Radeon 3870x2, wat enigszins vergelijkbaar moet zijn met jouw systeem.
Die junktab was natuurlijk vanaf het begin nodig. Voor de rest moeten ze natuurlijk ook het scrolling issue oplossen. (Diagrams waarbij je tot 10 sec moeten wachten tot de volledige beschrijving in beeld is). Verder zouden ze het drinken van potions moeten versimpelen, zonder ellenlange animaties.

Verder niets anders dan lof. Grafisch en inhoudelijk prima op orde. Ze gaan creatief om met de tegenwoordige trend om prijzen per regio te hanteren. (De gebruiker kan op gog.com zelf het land instellen, waardoor iedereen uiteindeljk dezelfde lage VS-prijs kan betalen). Ze gaan ook netjes om met drm.
@Martin56

Op een laptop met Core i5 M430 (2.27GHz) en Radeon Mobility 5850 was het voor mij speelbaar op medium settings @ 1680x1050. Verschil tussen medium en low is trouwens vrij groot, ik moest de keuze maken tussen 1920x1200 op low of 1680x1050 op medium.. ondanks dat mijn monitor native 1680x1050 doet is het stukken mooier op een lagere resolutie maar medium settings.

Ook op low is het nog een erg leuk spel en dan moet het toch in ieder geval te draaien zijn lijkt me, dus laat je niet tegenhouden. Misschien wel handig om de aanbiedingen af te wachten tot deze patch is gereleased, scheelt weer geld en je hebt meteen extra content voor nop ;)

edit:
Was als reply op Martin 56 bedoeld

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 18 juli 2011 13:38]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True