Specificaties Avontuur, RPG-game voor de Xbox 360 - Bekijk alle specificaties

The Witcher 2: Assassins of Kings, Xbox 360 Review

Kubrick 2 juni 2011, laatste update op 6 juni 2011, 1.830 views

The Witcher 2: Assassins of Kings, Xbox 360

Pluspunten

• ziet er met de juiste videokaart erg goed uit
  • geluidskwaliteit is goed, muziek is goed

Minpunten

• op de consoles geŽnte FOV (Field of View)
  • de gehele gameplay, waaronder:
  • camerasysteem
  • combat
  • toetseninvoer/aanpassingen niet mogelijk in-game
  • geen echt pauzemenu meer
  • stukken meer beperkt dan zijn voorganger.

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 2
Geluid Score: 4
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 2
Als tegenhanger van de enorm positieve review van deze site vond ik dat het nodig was om een review te schrijven vanuit mijn perspectief.

Graphics: De graphics zijn erg goed, zo goed blijkbaar dat er in de review van Tweakers haast werd toegegeven dat het hun oordeel van het spel heeft beinvloed. Ik ben in staat om de game op ultra te spelen met mijn huidige graka, en zodoende zitten er veel fraaie plaatjes en vergezichten in het spel waarbij je de game gewoon even stop wilt zetten om het eens rustig te bekijken. De bossen zijn ook erg indrukwekkend en de dag/nacht cyclus heeft een mooie invloed op de omgeving. Desalniettemin vond ik ondanks dat de game er een veelvoud op vooruit is gegaan qua graphics de sfeer die de graphics in deel 1 overbrachten beter dan in het tweede deel. Er zit naar mijn mening standaard ook iets te veel kleur in. De textures zijn van zeer hoog niveau en de character models zijn ook zeer gedetailleerd. Geralt heeft een andere look gekregen waar je van moet houden, persoonlijk vond ik hem er beter uit zien in het eerste deel, maar Triss Merigold is er in ieder geval wel goed op vooruit gegaan. De NPC's zijn ook verbeterd. Had je in deel 1 vaak dat je per klasse tegen identieke karakters aanliep, lijkt het nu meer gevarieerd.

Geluid: Ook de sound is dik in orde. Het betreft een tweede deel dus zoals het een tweede deel gewoon is, is alles net even iets meer epic. De muziek is nu dus ook wat meer bombastisch. Hoewel de compositie van de muziek zeer goed is, en de kwaliteit van de muziek en geluidseffecten verbeterd is, vond ik de sfeer die de muziek uit het eerste deel overbracht toch beter. De voice-acting van Geralt vind ik echt zwaar beneden peil. Dat vond ik bij het eerste deel ook al, maar voor degenen die de voice-overs van deel 1 al slecht vonden, zullen die nu helemaal teleurgesteld zijn, want Geralt is zo mogelijk nog bloedelozer ingesproken dan in deel 1. Er zit totaal geen gevoel voor de situatie in, zo heb je in het begin een scene waarbij Geralt in de gevangenis zit en in elkaar wordt geslagen, maar babbelt hij vervolgens alsof hij ergens in een cafť een krantje zit te lezen met een bak koffie erbij. ;(
De NPC's daarentegen zijn van iets beter niveau, en er lijkt iets meer variatie qua stemmen in te zitten in vergelijking tot het eerste deel.

Gameplay: Nu dan de core van de game, waar het om draait. De gameplay laat simpelweg enorm te wensen over. Allereerst lijkt deze game op de graphics na, hoewel eerst voor de PC uitgebracht, volledig te zijn gemaakt het oog op de consoles. De FOV is te cramped, ik krijg gewoon een waas over m'n ogen na 5 minuten spelen. Een manco van iedere developer overigens, want zelfs voor PC veteranen als bijvoorbeeld Valve is het kennelijk tegenwoordig al teveel moeite om PC games standaard van een fatsoenlijke FOV te voorzien, en ook zij hebben hem bijvoorbeeld bij L4D2 standaard op de ik-game-op-3-meter-afstand-van-mijn-TV-mode staan (FOV van 51), i.p.v. de ik-zit-op-50-cm--afstand-van-mn-monitor-mode (FOV van tenminste 75, liefst nog hoger). Geralt zit een beetje zoals in Dead Space echt heel dicht bij de camera, en doordat de FOV zo belachelijk laag is moet je voortdurend ronddraaien om een beetje zicht te krijgen op wat er allemaal mogelijk is, of welk gevaar er eventueel waar loert.

In de Witcher 1 kon je Geralt bewegen met de keys, en de camerarichting met RMB apart bewegen van je eigen movement en kon je vervolgens gewoon met de muis ergens over het scherm gaan en ergens op klikken en dan ging Geralt daar naar toe. Zo kreeg je echt een gevoel van controle en overzicht. Zo niet in de Witcher 2, nu werk je weliswaar nog steeds met lopen via de keys en muis voor de camera, maar werk je namelijk zonder een muis pointer in het main screen en moet je dus je cameraview telkens centreren op datgene wat je wilt zien/openen/uitvoeren, zoals bijvoorbeeld het looten van een box, of het openen van een deur. Dit werkt bijzonder vermoeiend voor de ogen, omdat zo de gehele cameraview zich constant schikt naar die miniscule bewegingen. Waar je het scherm ook maar heendraait terwijl je loopt of rent, daar gaat Geralt naartoe. Het looten zelf gaat dan ook nog eens lastig doordat de hit boxen bijzonder klein zijn. Eveneens gaat het disarmen van traps erg lastig, omdat de actie distance van die traps te kort is, en als je Geralt een stapje vooruit wilt laten zetten draaft hij vaak nog een stukje door, waardoor je dus in de trap stapt. Door deze besturingsmethode zul je gemakkelijker voorbij gaan aan lootables en vegetatie die je kan plukken, tenzij je de medallion button gebruikt, waardoor lootables etc. zullen oplichten. Maar ja, het werkt nu eenmaal veel overzichtelijker en minder vermoeiend als gewoon met de keys loopt, met de rechtermuisknop ingehouden de camera kan draaien naar believen, en dat je vervolgens gewoon met de muis over het scherm kan gaan om lootables of te openen deuren/items etc. te detecteren.

Vervolgens was ik in negatieve zin verrast en verbaasd dat er out-of-the-box geen invert mouse y-axis keuze knop was 8)7 , en dat nadat dit gefixed was in de patch, er nog steeds geen in-game optie is om knoppen naar believen aan te passen. Je moet dus letterlijk de game uit, de launcher openen en daar bij opties de keys configureren :X . Erg erg slordig voor een PC game, en dit geeft mij dus, samen met de andere gameplay design veranderingen het gevoel dat ze dit spel hebben ontworpen met de consoles in mind, ook al is er tot nu toe alleen een PC versie. Gewoon volkomen onbegrijpelijk dan wel belachelijk dat ze dit zo hebben gedaan.

Dan de combat: soms begint de combat en wil je een inkomende aanval blokken of wil je gelijk slaan, maar reageert Geralt gewoon niet en wordt je dus gelijk gekliefd door deze negatieve verrassing waarbij je gelijk je een flinke hap uit je health ziet verdwijnen. Dit is vooral "prettig" (/sarcasme) als je tegen meerdere tegenstanders moet vechten. Enorm irritant dus. Ook is het targetting systeem om te huilen. Aangezien je met een fixed camera view werkt, wordt er gewoon vrolijk van target geswitched als jij net toevallig op de aanval button drukt terwijl je een beweging maakt waarbij je over een andere vijand heen gaat met de view of er een andere vijand voor jouw centrale camera view langs gaat. Zo ben je dus ineens niet meer je directe aanvaller aan het verdedigen of aanvallen, maar zie je Geralt ineens door het groepje heen proberen te springen (wat dan ook weer niet lukt omdat hij geblokt wordt (en vervolgens dus weer gekliefd wordt door dat groepje)) en hoppa, weer een paar flinke happen uit je health. Blijft er dus niks anders over dan dat je je telkens als een haas uit de voeten probeert te maken en voortdurend blijft rennen en zo de enemies 1 voor 1 probeert af te maken. Dit wordt door de muispointerloze camerainterface en beperkte FOV ook nog eens zeer lastig gemaakt, omdat je, als je je focust op een vijand die voor je staat, zonder dat je het in de gaten hebt ineens omringd bent, maar dat kun je niet op tijd waarnemen omdat door het camerasysteem niet eventjes kunt pauzeren en om je heen kunt kijken wat er achter je gebeurt. In deel 1 werd je ook vaak omsingeld, maar kon je dat oplossen door de groupstyle uit te kiezen. De combat is zeer chaotisch en geeft mij nooit het gevoel alsof ik in control of the action ben. Door de unresponsive controls mondt de combat vaak uit op button mashing in de hoop dat er een keer wel op het indrukken van de knoppen wordt gereageerd.

Ook is er geen mogelijkheid meer om de combat te pauzeren zodat je jezelf kan voorbereiden. Je kunt wel op CTRL drukken en dan vind er een slow motion effect plaats, en komt er in een overlay een radial menu tevoorschijn (alvast ingebouwd voor de controller) waarin je dan je keuze moet maken, bijvoorbeeld om een bepaalde sign in te schakelen. Echter, als je een mouse-over doet op de signs, krijg je geen informatie over de betreffende signs. Een ander klein vergrijp hierbij is dat, ook al heb ik de Witcher 1 gespeeld, ik het wel prettig had gevonden als ik weer even een refresher kreeg van wat welke sign ook weer precies deed. Zeker aangezien je de game niet meer kunt volledig kunt pauzeren maar slechts een slow-motion teweeg kunt brengen. Dit is misschien een klein punt, maar zulke dingen zijn voor mij logisch. Terwijl je dus je aanvaller door het signs menu heen ziet en in slow-motion zijn klievende zwaardactie ziet vervolgen, moet je dus snel je beslissing maken, en ik kan me voorstellen dat een beginneling daardoor dan dus uit paniek een sign kiest die helemaal niet bij de situatie past.

Een andere achteruitgang t.o.v. het eerste deel is het gebruik van potions. Kon je in deel1 nog logischerwijs je potions in een quick slot droppen en te allen tijden innemen, moet je bij Witcher 2 in meditatie gaan om een drankje in te nemen. Dit houdt dus in dat je niet tijdens combat een drankje kunt nemen. Tenzij je de game al eens hebt uitgespeeld weet je uiteraard niet wat je te wachten staat en zul je potions zoals bijvoorbeeld Swallow dus maar op de gok van te voren in moeten nemen, met de hoop dat er een gevecht komt dat het gebruik van die potion rechtvaardigt. Een volslagen onlogische beslissing dus, die de gameplay wederom niet ten goede komt. Een gevalletje "if it ain't broken don't try to fix it."

overige punten: De verhaallijn en het tekst systeem: Omdat de ontwikkelaars voor het tweede deel een eigen engine hebben ontwikkeld, hebben ze ook het van Bioware befaamde tekstkeuze systeem zelf moeten schrijven. Dat dit lastiger is dan het lijkt, blijkt uit de game. Het kan namelijk zomaar voorkomen dat je 1 bepaalde keuze maakt en je ineens in een situatie terecht komt waarbij de omgeving en de enemies een stuk verder zijn in het verhaal, maar jij niet in je ontwikkeling. Prima voor de herspeelbaarheid van de game maar je hebt dan gewoon een stuk van het verhaal overgeslagen en krijgt het een stuk lastiger. Naar mijn gevoel gaat de character development echt veel te traag in verhouding tot de voortgang van het spel en krijg je maar mondjesmaat mogelijkheden om aan je skilltree te werken. De quickslot items uit de inventory blijven in beeld staan ook al zijn ze op. Dit kan irritatie opwekken als je combat ingaat en je ziet een icon van een dagger, en je op de knop drukt om een dagger te werpen en er gebeurt niks. Vaak druk je dan nog maar een keer omdat je weet dat de knoppen soms gewoon niet reageren, en dan ben je inmiddels alweer omringd door vijanden. Ten slotte heb je wel de optie tot het maken van save games, maar het is niet mogelijk om saves te overschrijven, je kunt ook enkel buiten de combat om op de save knop klikken. Dit alles zonder dat je een apart menu ingaat. Weer een stukje minder controle dat ik mis.

Ik vond deel 1 echt geweldig, maar deze punten van kritiek vergallen mijn plezier in deel 2 dus behoorlijk. Een waarschuwing dus voor degenen die er aan willen beginnen.

Heb jij ook een The Witcher 2: Assassins of Kings, Xbox 360?

tja, het is wel een spel dat je tot even doorzetten dwingt. Eerste paar gevechten zijn echt pittig en dan lijkt het inderdaad alsof de besturing zuigt. Maar geloof me, dat valt reuze mee. Goed gebruik van traps en potions is cruciaal, dus ook dat is even wennen.
Anyway, ik vind het vechten inmiddels wel cool. Dat, samen met het totnutoe interessante verhaal, de sterke dialogen en de fabuleuze graphics (echt nog nooit zoiets gezien) maakt het spel een toppertje imho. Beter dan Dragon Age 2 sowieso, maar ook beter dan Dragon Age 1. VInd ik dan he ;-)
Ik heb ook doorgezet, ik heb het spel immers gekocht dus wil ik me er op z'n minst 1 keer doorheen knokken. Maar ik ben al tegen het einde van de game, en ik vind de besturing nog steeds even slecht, en ik hekel de gevechten nog steeds. Maar als ik er klaar mee ben gaat ie denk ik te koop voor een lagere prijs, want deze frustrerende gameplay wil ik niet nog een keer meemaken.
Nogal vreemde onvolledige review met een gebrek aan relativering waarin je je nogal vastpint op technische details. Ik ben het met een hoop van je negatieve punten eens (zie mijn reactie op The Witcher 2 review van tweakers.net zelf), maar je zegt niets over het allerbelangrijkste aspect van een RPG: story/characters/sfeer. En dat is in The Witcher 2 zo goed, dat het al die negatieve punten met gemak wegveegt. Ook zeg je erg weinig over de eigenlijke gameplay. Ik heb zowat het gevoel dat je je veel te zwaar ergert en zit te obsessen over enkele van je stokpaardjes, waardoor je niet in staat bent om het geheel te zien.

Beste RPG ooit is het natuurlijk ook niet, maar wel een prima game. Dat had ik al lang op voorhand door, maar ja sommigen laten zich nu eenmaal leiden door een opgeblazen hype voor The Witcher 2 nadat erin een andere groot naam voor pc, Dragon Age 2, grote veranderingen waren die niet naar hun (kortzichtige) zin waren waardoor ze alles wat goed was in hun hoofd projecteerden op The Witcher 2.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 1 juni 2011 23:45]

ik heb hem bijgewerkt, en ik blijf bij mijn punten. Ik vind de sfeer minder aansprekelijk dan de voorganger, en de brakke gameplay vergald voor mij ook de immersie in de gamewereld.
Het verhaal van Dragon Age: Origins, en zelfs dat van de Witcher 1, verslaat met gemak het verhaal van de Witcher 2.

Door de manier waarop het verhaal verteld wordt, en vanwege de kans dat je door een andere conversatie-keuze te maken belangrijke details volledig misloopt, is het veel moeilijker om precies te begrijpen wat er gebeurt. Daardoor denk je telkens "het zal later wel duidelijker worden", maar dat is slechts zelden het geval.

Zodoende kon de Witcher 2 mij veel minder boeien dan Dragon Age: Origins. In dat spel heb je veel meer mogelijkheden de volgorde te bepalen waarin je de quests doet, is er meer variatie in omgevingen, zijn er veel meer sidequests en bouw je een veel sterkere band op met je reisgenoten. Vernon Roche, Ves, Dandelion, Zoltan en zelfs Triss... ik weet nog steeds amper wie ze zijn terwijl ik met een paar van hen 100 uur (Witcher 1 + 2) heb opgetrokken.

Wat een verschil met Morrigan, Alistair en mijn persoonlijke favoriet Lilliane! Aan het eind van DA:O, als je moet kiezen wie samen met jou de eindbaas moeten verslaan en de rest afscheid van je komt nemen, had ik een dikke brok in de keel. Dergelijke emoties heb ik bij de Witcher 2 niet gehad.

Story en characters zijn wat mij betreft dus ondermaats. De sfeer redt dit maar ten dele.
Helemaal mee eens, wat een pruts gameplay, lijkt meer een benchmark dan een game. Als ik een demo had kunnen spelen had ik hem zeker niet gekocht. Jammer dat alles zo gehyped wordt tegenwoordig. Hoe kun je deze game een 9 geven :s
Gelukkig had ik me bedacht om de game eerst te downloaden en te proberen. Je kan je een uurtje of twee vergapen aan de visuals, maar als je vervolgens op normal elke 5 minuten wordt afgemaakt omdat je weer door een groepje tegenstanders heen probeert te springen om net die achterste aan te vallen, dan is voor mij de lol er ook af. Ik zal het morgen nog eens proberen, maar als ik het dan nog niet in mijn vingers krijg, dan wordt het deinstalleren, en ga ik hem niet kopen.
Ik ben het totaal niet met jou review eens. (toevallig dat ik dit lees heb de game 5min geleden afgesloten) Van het field of view probleem heb ik totaal geen last. (speel op een 23'' dell ultrasharp 1080p) De camera issues die jij aangeeft kan ik mij ook niet in vinden, maarja ik heb wij the witcher deeltje 1 nooit met het point and click systeem gewerkt. Persoonlijk vind ik dat het lopen met WASD en rondkijken met de muis ongelofelijk fijn werken. Het probleem met de signs moet ik toegeven daar had ik in het begin ook ff problemen mee maar dan pak je even de manual erbij en daar staat een mooi lijstje met signs. Niet een hele elegante oplossing maar dat is iets daar kijk je 1 keer naar en dan heb je t nooit meer nodig. Dat met die potions is een designkeuze geweest van de designers ik vind het wel een toevoeging hebben en het past wel een beetje in het witcher stijltje (lekker relaxed voorbereiden op een gevecht) in plaats van vitality potions stacken en drinken tot iedereen dood is. Iedereen die deze review leest en nu begint te twijfelen. Doe dat niet, The witcher is een geweldige franchise en een van de weinige games die de Pc nog niet vergeten is. En naar mijn menign is The Witcher 2 een opvolger die het origineel waardig is.

edit: Typo
Het is toch niet meer dan logisch dat je tijdens een gevecht een potion moet kunnen innnemen mijns inziens... 'Lekker relaxed voorbereiden' noem je het, bedoel je niet op de gok, at random, potions innemen. Grote kans dat je iets inneemt wat daarna volledig nutteloos/onnodig blijkt.

Verder ben ik het helemaal eens met Kubrick aangaande de 'blocking-issue'. Ik heb Geralt al meer dan eens vervloekt voor het te laat of gewoonweg niet kunnen pareren van een aanval of het zelf niet uitvoeren van aanvallen. En nee, het is niet een gebrek aan 'vigor', maar echt een gebrek aan reactie op aangeslagen toetsen...

Voor de rest is het wel een game die de moeite van het spelen waard is denk ik.
Eindelijk iemand die niet in superlatieven over "de beste RPG ooit" spreekt!

Ik ben het helemaal met deze recensie eens. Heb het spel gisteren uitgespeeld, het lekker op mijn gemak gedaan, alle sidequests (die ik kon vinden) afgerond en eerlijk is eerlijk: het was een mooi spel.

Maar zoals in deze recensie beschreven: de controls en ook de user interface zijn ver beneden peil. Veel te weinig overzicht, veel te weinig informatie, een absurd inventory-systeem waarin je meer tijd kwijt bent om items te sorteren en ruimte te maken dan om zinnige selecties te doen.

Bovendien, en ik zal proberen geen spoilers te geven, is het verhaal erg lastig te volgen. Als je niet precies weet welke landen er bij de situatie betrokken bent en wat hun onderlinge relatie is, dan kom je al snel in de knop met alle namen en bijnamen (zoals de "Black Ones"). De overzichtskaart geeft je daarover ook geen informatie, die is onleesbaar en toont je positie niet.

Indien je wat creatiever met de conversaties omgaat en niet altijd alle vragen stelt (zo koos ik voor 'breng me naar de koning' in plaats van 'laat me dan het kamp maar zien'), is de kans heel groot dat je cruciale informatie mist en zelfs quests niet kan afronden (zoals de Lost Lambs quest). Daar kom je dan pas achter als je tevergeefs urenlang hebt lopen zoeken naar de juiste plaats of persoon... die er gewoon niet meer blijken te zijn.

Ik begrijp niet hoe dit spel zulke hoge cijfers kan krijgen in alle reviews. Het ziet er prachtig uit (mooiste spel dat ik ooit heb gespeeld), heeft een erg volwassen verhaallijn, voelt lekker Europees aan, de sfeer is duister en intigrerend... maar bevat grote tekortkomingen in de gameplay en interface.
het is goed dat je deze punten aanhaalt. Het is kritiek waar de gamemakers zeker wat aan zouden kunnen hebben.

Het is echter jammer dat je bijna alleen minpunten noemt, terwijl je voorbij gaat aan de geweldige verhaallijn met alle zijsporen etc.

Ik heb the witcher 1 niet gespeeld, dus een vergelijk heb ik niet, maar ik vind the witcher 2 een prachtige game.
Poeh, zware kritiek.

Met de potions ben ik het wel eens. Er stond bij de mongoose potion :Take directly before fighting Kayran.

Maar ja, in het gevecht kon ik het dus niet meer innnemen....

Met de rest ben ik het minder eens. Dit voelt juist als een echte PC game, alleen de options buiten de game zijn een beetje raar, maar ach, die stel je een keer goed in, en je hebt er geen omkijken meer naar.

En de signs, ja, dat is even een half uurtje uitproberen en dan ken je ze wel.

Dan het laatste, over het feit dat Geralt soms een beetje doorschiet, en dat loot niet altijd makelijk op te rapen is.Tja, een aandachtspuntje, maar zeker geen gamebreaker.

Ik zou mensen dat ook juist zeker aanraden dit spel te spelen, want de minpunten wegen zeker niet op tegen de pluspunten!
Wat heeft de patch nog gedaan voor het spel?
In de review kan ik niet echt vinden of daar nog aanpassingen gedaan zijn aan de tekst.

Ben benieuwd of de patch enige verbetering heeft gebracht in jou visie.

Voor andere: speelt het spel prettig met bv de X360 usb controller?

[Reactie gewijzigd door Vandread op 6 juni 2011 11:38]

Patch 1.2 die onlangs is uitgekomen heeft weer een aantal punten van kritiek aangepakt.

Al met al denk ik dat, net als bij deel 1 het geval was, over 1 jaar het spel eigenlijk pas is zoals het van het begin had moeten zijn en in mijn ogen wel de lofzang die het gelijk kreeg ook echt verdient. Misschien is het beter als ik Witcher games pas aanschaf nadat er een GOTY editie van is uitgekomen. ;)

Ik heb echter tijd noch zin op dit moment om de hele review aan te passen, dus ik zal enkel de score wat milder maken, en hoop dat de lezers alle reacties doornemen.