Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 41 reacties

De ontwikkelaars van het Engelse Ninja Theory houden van roodharige vrouwen. Dat bleek al bij hun vorige game, Heavenly Sword, waarin de wulpse Nariko de hoofdrol speelde. De hoofdrol is in Enslaved weggelegd voor ene Monkey, een onbehouwen kleerkast die voor zijn postuur bijzonder lenig blijkt. Hij krijgt gezelschap van Trip, een ranke dame met rode dreadlocks. Dat is overigens niet geheel vrijwillig: Trip heeft Monkey nodig.

Trip en Monkey hebben de crash van een ruimteschip overleefd en zijn gestrand in een verwoest en vrijwel uitgestorven New York, zo'n 150 jaar na nu. Trip wil weg, naar huis, naar haar familie in het westen en daar heeft ze Monkey voor nodig. Want New York is dan wel leeg: veilig is het er allerminst. De weinige mensen die er nog over zijn, worden opgejaagd door robots, om als slaven afgevoerd te worden naar onbekende bestemming - en Trip vreest dat ze zonder hulp van de sterke Monkey de stad niet uit zal komen.

* Dat schept een band

Dus plaatst ze ongemerkt een band om zijn hoofd, die ze van afstand kan besturen. De hoofdband werkt niet alleen als een soort walkietalkie, het metalen geval luistert ook naar de hartslag van Trip. Als Monkey probeert te ontsnappen, en de band de hartslag van Trip niet meer kan waarnemen, krijgt hij een stroomstoot die hij niet zal overleven. Dat gebeurt ook als ze overlijdt, dus als Trip sterft, sterft Monkey ook. Hij moet haar dus in leven zien te houden en dat is precies wat Trip wil.

* Libelle

Gelukkig kan Trip zelf ook wel wat. Ze is behoorlijk technisch, wat wil zeggen dat ze elektrische deuren open kan krijgen en een een soort mechanische libelle kan bouwen, die dienst doet als verkenningsvliegtuigje. De beelden van de libelle worden direct doorgeseind naar Monkey. Handig, want zo kan Trip de diverse robots in beeld brengen die een vrije doorgang blokkeren, en ook nog het blikveld van die robots bepalen. Na een scan door de libelle zie je een cirkel om de robots die aangeeft wat ze kunnen waarnemen, zodat je buiten hun bereik kunt blijven.

Zo pakt het spel vaak uit; bij dreigend gevaar moet Monkey de weg vrijmaken voor de fragiele Trip. Ter afwisseling zijn er ook situaties waarin Trip een veilige doorgang kan gebruiken, terwijl Monkey een riskante omweg moet vinden, wat doorgaans gepaard gaat met veel geklauter.


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True