×

Gamescom Preview: Inversion

Door , 24 reacties

Bedoeld als co-op-game

Voordat we naar een beurs gaan, maken we een schema van welke games we op welk moment gaan spelen of bekijken. Ook deze keer sprongen daar natuurlijk enkele titels uit en Inversion van Namco Bandai was daar niet bij. Het spel moet het doen zonder de automatische aantrekkingskracht van titels als Call of Duty, Medal of Honor of BioShock. Gelukkig hoeft dat niet te betekenen dat de presentatie ook minder interessant is dan die van de grote games. Inversion is namelijk een zeer interessante game, met een aantal leuke, vernieuwende elementen.

De first-person shooter Inversion wordt ontwikkeld door Saber Interactive, in het verleden verantwoordelijk voor de weinig schokkende shooter TimeShift. Of Inversion meer impact zal hebben valt nog te bezien, maar de potentie is er. De game zet de speler neer in de rol van Davis Russel, een licht ontvlambare politieagent. Zijn stad wordt aangevallen door het geheimzinnige leger van de Lutadore, waarover we momenteel nog niets weten. Wel duidelijk is dat Davis en zijn beste vriend Leo Delgado de strijd met deze vijand aangaan om zo de verdwenen familieleden van Davis terug te vinden. Wat de ontwikkelaar daarmee vooral wil zeggen is dat het algehele verloop van de oorlog geen rol speelt, het gaat om de avonturen van Davis en Leo op zoek naar familieleden. Lekker kleinschalig dus.

Davis en Leo zijn een duo, zowel in het verhaal als in de gameplay. Inversion is duidelijk gemaakt om coöperatief te worden gespeeld. Davies en Leo beschikken, hoewel ze in een team van vier opereren, als enigen over Gravity Manipulation Devices, waarmee ze op bepaalde momenten controle houden als de zwaartekracht raar doet. Natuurlijk is het schietspel ook solo speelbaar; in dat geval neemt kunstmatige intelligentie de rol van Leo over.

*Havoc Destruction

Inversion zet in op destructability en spelen met de zwaartekracht. Met de destructability doet Inversion in de verte aan Red Faction van THQ denken, waarin het vernietigen van je omgeving ook een belangrijke rol speelde. Het is vooralsnog lastig vast te stellen of Inversion dat aspect beter of minder goed doet dan Red Faction; we zagen prachtig in elkaar stortende gebouwen, maar ook onderdelen die niet kapot konden. Wat we er wel over kunnen zeggen is dat al het destructiegeweld wordt aangedreven door de Havoc Destruction engine, die Saber samen met Havoc speciaal voor Inversion heeft ontwikkeld. Dat klinkt in elk geval veelbelovend.

*