×

Majin and the Forsaken Kingdom

Door , 17 reacties

Fantasiebeest

De Japanse uitgever Namco Bandai is blijkbaar dol op duo's. In oktober bracht de uitgever het heel behoorlijke Enslaved: Odyssey to the West op de markt en nu komt het bedrijf met Majin and the Forsaken Kingdom, een game van de Japanse ontwikkelaar Game Republic. De game rond de kolossale Majin heeft verder echter niet zoveel gemeen met Enslaved, hij zit meer in de lijn van het aanstaande The Last Guardian of de klassieker Ico, beide niet geheel toevallig ook uit Japan afkomstig.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verschenen voor: PlayStation 3

De Majin uit de titel is een metershoog fantasiebeest dat van zijn krachten is ontdaan. Het beest moest ooit het koninkrijk uit de titel beschermen tegen The Darkness. Toen dat mislukte, werd Teotl, zoals de kolos heet, opgesloten in het koninklijk kasteel en aan zijn lot overgelaten. Als het spel begint, is het een eeuw later en de Majin staat, sterk verzwakt, nog steeds vastgeketend in het inmiddels vervallen kasteel. Dan verschijnt ene Tepeu ten tonele, een jonge dief die in hetzelfde koninkrijk verzeild is geraakt. Tepeu weet Teotl te bevrijden, waarna de twee samen op pad gaan om te proberen The Darkness te verdrijven.

* Toverkunst

In de game kruip je in de huid van Tepeu, die zelf weinig heeft in te brengen tegen de volgelingen van The Darkness. Je zult de hulp van de logge, maar sterke Majin dus hard nodig hebben. Het beest hobbelt computergestuurd achter je aan en je kunt hem wat simpele opdrachten geven. Gedurende het spel zullen vooral de mogelijkheden van de Majin groeien. Het beest was ooit niet alleen sterk, het bezat ook indrukwekkende magische krachten. Die zijn door de jaren in het kasteel sterk afgenomen, maar oefening baart toverkunst, dus als je de Majin maar genoeg klusjes geeft, krijgt hij er vanzelf mogelijkheden bij. Dat opwaarderen verloopt via de verschillende kleuren 'scherven' die verslagen tegenstanders laten vallen.

* Claustrofobisch

Majin and the Forsaken Kingdom heeft een open spelwereld die toch behoorlijk claustrofobisch aan kan voelen. Dat komt doordat grote delen van de wereld nog zijn afgesloten als je er de eerste keer doorheen loopt. Ze worden afgesloten door bijvoorbeeld een vlammenzee. Laat Fire nu net één van de vier magische scholen zijn waar de Majin in thuis is, naast Wind, Lightning en Purification. Als de Majin dus voldoende heeft bijgeleerd, kun je terug naar de vlammende afscheiding waarna de Majin het vuur op kan zuigen en een nieuwe aftakking beschikbaar komt. Op zich een leuk gegeven, maar helaas maakt het dat je in het spel wel wat erg vaak op je schreden terug moet keren. Er is een systeem waarmee je kunt teleporteren, maar daarbij dien je nog steeds flinke afstanden af te leggen.

*