Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 191 reacties

Het merendeel van betaalde iPhone-games die worden gedownload, wordt illegaal gratis gedownload. Uit cijfers die deze week door diverse ontwikkelaars zijn gepubliceerd, blijkt dat in hooguit 20 procent van de gevallen wordt betaald.

De iPhone-game Rally Master Pro spant volgens ontwikkelaar Fishlabs de kroon. Ceo Michael Shade meldt in reactie op een gameforum dat 95 procent van de downloads op de eerste dag een illegale versie betrof. Volgens Shade is het daarom 'lastig te geloven in de toekomst van de App Store', omdat er ten opzichte van het aantal illegaal gedownloade games te weinig wordt verkocht.

Fishlabs staat hierin niet alleen. Indie-developer Smells Like Donkey beschreef dat het eenvoudig is om games illegaal te downloaden voor de iPhone. "Verrassend genoeg is dit makkelijker dan de game daadwerkelijk te kopen via iTunes", meent de ontwikkelaar. Na een versie illegaal gedownload te hebben, gaat volgens de ontwikkelaars geen enkele downloader over tot het betalen voor de game.

De statistieken van Smell Like Donkey gaan over de eerste week na release. De ontwikkelaar detecteert of het een illegale versie betreft door bij high-scores naar de .ipa-file te kijken. Daarin zouden verschillen zitten met legaal gekochte games.

Downloaden van Tap Fu uit Cydia

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (191)

"Verrassend genoeg is dit makkelijker dan de game daadwerkelijk te kopen via iTunes", meent de ontwikkelaar.

Even voor de duidelijkheid; je kunt alleen illegale ipa's installeren als je Iphone voorzien is van een jailbreak. En dan nog moet je allerlei fratsen uithalen (zoals allerlei vage tooltjes installeren/ patchen) om het draaiende te krijgen en te houden. Inderdaad ongeveer 20 minuten werk als je weet hoe maar veel te ingewikkeld en riskant voor de gemiddelde Iphone bezitter (zowel de jailbreak als de patches kunnen een recovery veroorzaken en dan kun je weer opnieuw beginnen). De stelling slaat dus helemaal nergens op.

Naar schatting 10% van de eigenaren heeft een jailbreak en ongeveer 38% daarvan (las ik onlangs elders) maakt gebruik van dergelijke ipa's. De conclusie is dan ook dat sommige games kennelijk alleen in trek zijn bij bepaalde jailbreakers. Maar er zijn ook voorbeelden van het tegenovergestelde: Een game als FAST is bijvoorbeeld al honderdduizenden keren LEGAAL verkocht!

Met andere woorden: ik vind de titel/ conclusie onnodig tendentieus. Al moet ik toegeven dat deze ontwikkeling, die je ook op WII/ PC/ 360 ziet, niet kan waarderen. Daarmee geef je Apple weer munitie om de jailbreak lastiger te maken. En dan terwijl veel jailbreakers alleen maar meer vrijheid willen hebben.

[Reactie gewijzigd door avdvee op 28 oktober 2009 17:56]

Helemaal mee eens. Ik heb eigenlijk alleen een jailbreak op mijn telefoon staan vanwege 'winterboard'.

Deze tool stelt je in staat om je achtergrond te behouden achter je springboard en daarnaast heb ik een tooltje waarmee ik een 5 icon dock heb en 5 icon springboard waardoor er veel meer icoontjes op 1 pagina passen.

Dit zijn toevoegingen die apple standaard zou moeten verkopen in de vorm van thema's in de app store imho. Daarnaast heb ik 10tallen betaalde mini-games aangeschaft. De enige game die ik niet gekocht heb is Super Monkey Ball. Gewoonweg om ik het veel te duur vind en ik toch wilde weten wat het was omdat Steve Jobs in zijn keynote de game liet zien.
Ik vind het hele artikel nogal zwak op z'n voeten staan.

Raar dat deze conclusie aan de hand van de statistieken van 1 programma worden getrokken. Dit is namelijk een app uit de hogere prijsklasse (5,50) dus mensen die altijd eerlijk betalen zullen die ook niet snel kopen. Logisch dus dat een hele grote meerderheid illegaal is.

Als je kijkt naar een app voor de gemiddelde prijs (0,99) dan lijkt me dat het percentage dat illegaal is aanzienlijk lager is.

Tevens krijg ik ook het idee dat ze in het artikel ervan uit gaan dat de illegale copieen wel legaal zouden zijn gekocht als er niet zoiets als jailbreaken bestond.
Dan moet je dat imho vergelijken met het percentage gejailbreakte iPhones en denk dat dat percentage wel meevalt. De gemiddelde gebruiker jailbreakt z'n iPhone niet. Denk dat minder dan 10% van de iPhones gejailbreakt is.

Daarnaast zullen mensen die het illegaal downloaden dit natuurlijk veel sneller doen dan iemand die ervoor moet betalen.

Al met al dikken ze het erg aan mijn inziens.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 28 oktober 2009 17:47]

Het is hetzelfde argument met al het illegale downloaden, als jij een CDtje gaat kopen dan denk je goed na over wat je koop enz, als je gaat downloaden dan gooi je gewoon je HDD vol en dan kijk je later wel wat goed is.
Hetzelfde is met spellen, hoeveel mensen spelen gedownloade wel niet op dezelfde manier als iemand anders met een demo? Ze spelen het een uurtje en dan hebben ze het weer gehad.

Natuurlijk is het kwalijk, en daarbij komt ook dat iemand die zijn iPhone jailbreakt dat die over het algemeen er meer mee zal doen dan de gemiddelde gebruiker en dus mogelijk ook eerder zou betalen wanneer het illegaal niet zou te krijgen zijn, maar aan inkomsten zullen ze zeker niet heel veel mislopen. Tevens vind ik de developers en Apple absoluut niet zielig, als je kijkt naar de kwaliteit/prijs verhouding dan zijn het woeker prijzen, het zijn vaak simpele spelletjes die vrij simpel zijn gemaakt, als je de prijs dan in verhouding zet met een spel op de PC/Consoles dan stelt het niets voor.
als je gaat downloaden dan gooi je gewoon je HDD vol en dan kijk je later wel wat goed is.
In het artikel staat dat er wordt gekeken naar de highscores.
De ontwikkelaar detecteert of het een illegale versie betreft door bij high-scores naar de .ipa-file te kijken. Daarin zouden verschillen zitten met legaal gekochte games.
Om een highscore te krijgen moet je de game toch echt spelen.

edit: qoute

[Reactie gewijzigd door Polbeer91 op 28 oktober 2009 18:07]

Dat was mijn argument niet, mijn argument was dat omdat iemand iets download, betekent niet dat ze het anders zouden kopen. Zo ook die spelletjes, ook al spelen ze het een keertje, betekent niet dat wanneer ze er een x bedrag voor moeten neerleggen dat ze het hadden gekocht.
Dan moet je dat imho vergelijken met het percentage gejailbreakte iPhones en denk dat dat percentage wel meevalt. De gemiddelde gebruiker jailbreakt z'n iPhone niet. Denk dat minder dan 10% van de iPhones gejailbreakt is.
De ontwikkelaar bekeek gewoon hoeveel spelers er waren met een jailbreak en hoeveel niet. Dan doet het er dus niet toe hoeveel % van alle iPhone's effectief gejailbreakt zijn.
Jawel, want als slechts 10% van de iPhone gebruikers verantwoordelijk is voor die 90% illegale downloads, kunnen ze dus nog onmogelijk stellen dat dat een grote impact op de omzet heeft.

Die omzetdaling is dan simpel gezegd ook maar 10%, give or take.

En dat haalt hun hele punt weer onderuit.

Dit geeft maar weer aan dat het aantal gedownloade of gespeelde illegale games er helemaal niet toe doet, maar het veel interessanter is om te kijken naar hoeveel mensen er toegang en mogelijkheden toe hebben om het illegaal te downloaden. Want dat is het gedeelte van je doelgroep dat je mist.

Bij de iPhone is dat ook nog eens erg simpel. 90% van de gebruikers heeft geen andere mogelijkheid dan te betalen voor je app. Statistisch gezien is die 10% dus bijna verwaarloosbaar.

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 28 oktober 2009 18:13]

Jij gaat ervan uit dat gebruikers van een gejailbreakte iphone evenveel zouden installeren als andere gebruikers. Volgens mij zijn het vooral de zwaardere gebruikers die dat doen. Ik ken een heleboel mensen die jun iphone alleen gebruiken om te bellen en hun agenda bij te houden en die zowiezo nooit iets extra installeren.
Ik ga er inderdaad vanuit dat het betaald gebruik gemiddeld ongeveer gelijk is, vandaar de give or take.

Het ging hier wel specifiek om games, en daar is de jailbreak-doelgroep natuurlijk ook meer doelgroep voor, namelijk de jongeren. Maar al neem je daar een extreme factor 2 voor, dan nog heb je het over 20%, niet over 95% zoals de ontwikkelaar wil doen geloven.
Het gaat hier om 95% van de downloads van die rally game, niet van de complete markt.

100%= Totaal exemplaren van die game
95%= illigaal
5%=legaal.
En die 95% illegaal wordt dus gedaan door 10% van de gebruikers (die met een gejailbreakte phone) en blijkbaar is voor de overige 90% van de iPhone gebruikers, die dus maar 5% van de games opleveren, de app niet interessant, of omdat ze hun iphone alleen gebruiken voor te bellen, smssen en agenda bij te houden, of omdat ze de game de moeite niet waard vinden.

Of, als er 1000 gebruikers zijn, waarvan 100 een gejailbreakte versie hebben,
dan zijn die overige 900 gebruikers goed voor 5% van de gamers
en die 100 leveren dus 95% van de gebruikers op.

Aangezien men alleen heeft gekeken naar de eerste dag zou het zo kunnen zijn dat de groep van 10% met een gejailbreakte iPhone massaal (gratis) heeft gekeken of deze game interessant is.

Zoniet, dan is de enige logische conclusie is dat onder de totale gebruikersgroep de game "Rally Master Pro" totaal niet populair is en bij de betalende klanten (die met een niet gejailbreakte iPhone) nog minder. Dat betekent dat het of een baggergame is, of dat deze toch te hoog is geprijsd.

Nu is de iPhone niet goedkoop dus het is heel goed mogelijk dat de gemiddelde gebruiker deze zowiezo niet gebruikt voor games (games niet of heeft hij een DS/PSP voor) maar dat verandert niets aan het feit dat deze game dus blijkbaar voor de iPhone gebruikers niet interessant is.
Is hetzelfde verhaal als bij de DS. Was geweten dat je flashkaartjes kon gebruiken maar pas toen het in populaire media kwam, kreeg je plots huisvrouwtjes die niet meer braaf betaalden.
Dus voorkomen voor het te laat is.
Klopt bij de DS is het ook verschrikkelijk makkelijk. Daar is het ook weer makkelijker om games te downloaden dan te kopen. Even een flash kaartje in je computer, vol stampen met alle games die je wilt en je hoeft nooit meer van kaart te wisselen. Je krijgt gewoon een menu waar je het spel kunt kiezen en klaar. Ik heb zelf geen DS maar een collega wel en ik kon zonder enige vorm van kennis binnen 2 minuten GTA erop zetten. Dat is sneller dan een game kopen.
haha.. ik ken heel wat huisvrouwen die inderdaad vrolijk de ds spelletjes van het net trekken.. Zelfs zo erg dat ze dat dan weer bij betaalde sites doen :-)
Zolang illegaal makkelijker is dan legaal, blijft het vervelend voor ontwikkelaars. Nog los van de centen ( want da's altijd "makkelijker" :) ).
Dit is naar mijn mening ook de grootste oorzaak dat er zoveel illegaal gedownload word, voor mij stopt de mogelijkheid om iets te kopen in de app store bij het betalen, ik heb geen credit card en ook geen Click and Buy account (en wil er ook geen nadat ik per ongeluk op een hele hoop negatieve recensies tegen kwam en geen enkele positieve)... het is dus voor mij niet eens mogelijk om legaal dingen in de app store te halen en het verbaast mij niets dat er veel meer mensen zijn met dit exacte probleem.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een creditcard nemen... Dat is echt geen reden om te claimen dat je niet kunt kopen.
Dat vind ik echt een drogreden. Zat mensen (waaronder ik) die geen creditcard nodig hebben of willen. En om nou een creditcard aan te schaffen, gratis is het natuurlijk zeker niet, om die paar micro payments te doen is natuurlijk een beetje overdreven. Dat argument is me echt te makkelijk.

Daarmee wil ik in ieder geval zeker niet beweren dat het dan maar ok is om het op illegale manier te verkrijgen overigens.

Gebruik van credit card is in Europa in immers veel minder gangbaar als in de VS.

Ik gebruik zelf Android, maar daar is hetzelfde probleem. De prijzen van de apps zijn dermate laag dan ik zeker bereid ben om voor apps te betalen, geen enkel probleem. Maar zolang er geen andere manier is om te betalen is dat voor mij geen optie aangezien ik toch echt niet speciaal daarvoor een creditcard ga nemen.

Gelukkig zijn een hoop mooie apps gratis, maar van enkele apps ben ik ook op zoek gegaan naar een illegale download. Ik praat het echt niet goed, het mag niet. Maar zodra er een andere manier is om via de Market te betalen, betaal ik diezelfde dag alsnog graag voor die apps. En dat zeg ik niet zomaar, graag support ik de ontwikkelaars.

Er zijn ook wel enkele ontwikkelaars die hun apps ook via een site te koop aanbieden via paypal en dat heb ik dan ook voor een aantal apps gedaan, maarja je kan de app vervolgens niet meer updaten bij een nieuwe release.
Hoezo een CC niet nodig hebben?
Kennelijk heb je dus wel degelijk een creditcard nodig.
Namelijk om als een fatoenlijk mens te betalen voor dingen waar je gebruik van maakt.

Nogal een simpele "reden" om alles maar te stelen.

Maar goed.

Mensen zoals jij zijn toch niet te overtuigen dat het normaal is om te betalen voor zaken die anderen hebben ontwikkeld.

Totdat je zelf wordt bestolen, dan is het land te klein.....
Aangezien je duidelijk een leesbeperking hebt zal ik het zo simpel mogelijk uitleggen.
Hoezo een CC niet nodig hebben?
Kennelijk heb je dus wel degelijk een creditcard nodig.
Ik heb dus proberen uit te leggen dat ik in mijn dagelijks leven geen creditcard nodig heb of ooit gemist heb. En betalen om uberhaupt een creditcard te mogen hebben en transactiekosten om maar een paar superkleine bedragen te "mogen" betalen is naar mijn mening nogal overkill. Ik vind het niet meer dan normaal dat een aanbieder verschillende transactiemogelijkheden aanbiedt. De facilitering van een aankoop ligt bij de verkoper, niet bij de koper.
Nogal een simpele "reden" om alles maar te stelen.
Mensen zoals jij zijn toch niet te overtuigen dat het normaal is om te betalen voor zaken die anderen hebben ontwikkeld.
Voor een totaal vreemde veronderstel je een hoop over mij knul.

Ik zou zeggen, lees mijn reactie eens overnieuw. En nu langzaam. En volledig. Als je dat gedaan hebt, zou je daar de volgende zinnen kunnen opvallen:
-"Daarmee wil ik in ieder geval zeker niet beweren dat het dan maar ok is om het op illegale manier te verkrijgen overigens."
-"De prijzen van de apps zijn dermate laag dan ik zeker bereid ben om voor apps te betalen, geen enkel probleem."
-"Maar zodra er een andere manier is om via de Market te betalen, betaal ik diezelfde dag alsnog graag voor die apps. En dat zeg ik niet zomaar, graag support ik de ontwikkelaars."
-"Er zijn ook wel enkele ontwikkelaars die hun apps ook via een site te koop aanbieden via paypal en dat heb ik dan ook voor een aantal apps gedaan"
Ik vind het dus nogal erg dom (sorry) om op basis van 1 zin (je hebt waarschijnlijk ook niet verder gelezen) een bepaald oordeel te vellen over mij, terwijl de rest van mijn comment lijnrecht op dat oordeel staat.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 29 oktober 2009 08:36]

Samenvattend: je gaat dus nooit betalen voor software. Mensoc trekt dus wel degelijk de juiste conclusie over jou. Je kan wel zeggen dat je ethiek in orde is en dat je tegen stelen bent, maar wanneer je dan vervolgens wel toegeeft dat je zelf steelt dan is dat nogal tegenstrijdig. Ik heb alle argumenten hier elk jaar meerdere keren voorbij zien komen, en zo ondertussen is het wel duidelijk dat dieven zoals jij gewoon nooit voor software gaan betalen. Nooit.

De eerste SNES en SEGA games kosten 149,- gulden en worden massaal gekocht. Iedereen vond het duur, maar niet tť duur en ze waren niet te kopieeren voor de massa. Sinds dat er gekopieerd kon worden is dit in de loop der tijd algemeen geaccepteerd geraakt tot we nu op een punt zitten dat mensen het sowieso vertikken om nog te betalen voor software. Welke smoesjes kennen we ook weer?

Software is te duur!
Typisch, want de prijs van software is zo ongeveer gelijk gebleven de afgelopen 20 jaar en toen vonden we het niet te duur. We zouden het nu dus juist goedkoop moeten vinden, maar ja, vergeleken met gratis is alles duur. (vreemd trouwens dat mensen wťl het geld hebben voor een dure smartphone maar niet voor de software van 80 cent of een credit card?)

Downloaden is makkelijker en beter!
Deze hoor je altijd wanneer 1 op de miljoen exemplaren niet installeert vanwege een beveiliging. En je kunt vanuit je luie stoel downloaden en niet kopen.

En wat had Apple in gedachten? Die combineerden bovenstaande twee in een werkende app store. Dat de software erin te duur is kan niemand zeggen (afgezien van een paar reakties hierboven van iemand die 80 cent wil besparen) want er staat veel gratis op en het meeste kost tussen de 80 en 10 euro. Ook is het installeren heel gemakkelijk omdat het op slechts 1 apparaat hoeft te werken.

Je zou verwachten dat nu dus alle redenen om illegaal te downloaden zijn onderuitgehaald, maar nee! Jij hebt een nieuwe reden, namelijk dat de games nu te goedkoop zijn! Want om nou voor "micro betalingen" nog extra moeite te doen via ideal of een winkel, of om een credit card voor een paar tientjes per jaar aan te schaffen is gewoon niet te doen.

Ik wordt er een beetje simpel van om al deze onzinsmoesjes steeds terug te zien komen in ergere vorm en dat het dan ook nog goed wordt gepraat. Eerst is het te duur, dan te moeilijk en nu weer te goedkoop. Geef dan toch gewoon toe dat je never nooit meer software zal kopen tenzij die €0,00 euro kost en met 1 klik te downloaden is zonder accountgegevens in te vullen. Als software €0,01cent zou kosten download je het nog illegaal omdat het verschil dan zo klein is dat die ene cent ook geen verschil meer maakt in jouw ogen.

Ik heb al die jaren gedacht dat tweakers een club was van mensen die veel energie, tijd en geld steken in hun hobby. Een club van mensen met een bovengemiddelde interesse in computers. Computers die per onderdeel betaald zijn en met liefde in elkaar gezet. Geen computers die onderdeel bij onderdeel bij elkaar gejat worden en waar mensen zich in allerlei bochten wringen om te verdedigen dat ze het reepje geheugen echt wel gekocht hadden als het maar de helft had gekost, of het zelfinstallerend was geweest, of er niet voor uit de stoel moest worden opgestaan. :(
Samenvattend: je gaat dus nooit betalen voor software.
ARGH! LEZEN MAN! In mijn post schrijf ik notabene nog dat ik via andere betaalmethoden zoals Paypal direct bij de ontwikkelaars apps gekocht heb!! Maar nee, ik ga NOOIT betalen voor software is jouw conclusie...!

Je schrijft dat je simpel wordt van sommige argumenten maar volgens mij ben je gewoon simpel!

Waar trek je die conclusie uit? Voor je het ontgaan is, ik ben een Android gebruiker die gewoon vanwege de vergelijkbare situatie in de Appstore in de discussie stapte, en ik heb goede hoop dat de Android Market in de toekomst met andere betaalmethoden zal komen. En zoals al gezegd (tweemaal!) zal ik dan vooraan staan om alle apps die ik op illegale manier heb verkregen (het gaat overigens om een stuk of 3 apps, dit ter informatie, de rest van de apps die ik gebruik zijn gratis of op andere wijze te betalen) alsnog op legale manier te verkrijgen.

Maar nee, jij trekt ondanks dat ik (tweemaal!) heb uitgelegd de conclusie dat ik nooit software zal kopen. Je kan het bezwaarlijk vinden dat ik 3 apps illegaal heb gedownload, en dat is niet geheel onterecht, maar om daar dan een dergelijke domme kortzichtige conclusie over mijn persoon aan te verbinden dat ik NOOIT voor software ga betalen terwijl ik voorbeelden geef waaruit blijkt dat ik dit dus WEL doe (en in een tweede post nog eens extra uitleg!)...man wat ben jij een simpel figuur!
Jij hebt een nieuwe reden, namelijk dat de games nu te goedkoop zijn!
|:( |:( Cursusje LOI begrijpend lezen wat voor je? Nee, de apps zijn niet te goedkoop. Dat is het probleem niet. Maar ik kan praten als brugman, maar ik denk dat dit bij jou verspilde moeite is.

Overigens deze week LEGAAL door mij gekochte SOFTWARE: Windows 7 en Forza Motorsport 3. Maar nee, volgens jou ben ik niet bereid om een app van een euro te kopen. Daarnaast doneer ik ook regelmatig aan gratis/open source software projecten (niet voorbehouden aan telefoon apps). Producten waar ik niet voor hoef te betalen, maar waarbij ik er gewoon voor KIES om te betalen en zodoende de ontwikkelaars te supporten.

Ja, deze post zal wel een -10 krijgen. Interesseert me niks. Vooraf denk ik nog laat ik in mijn post duidelijk en upfront zijn en de nodige "disclaimers" toevoegen.
Maar nee hoor, inzoomen op 1 deel van mijn post, en daar lekker op inhakken.
Ik had het kunnen weten.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 29 oktober 2009 10:44]

90% van je post gaat over klagen met redenen waarom je iets niet wil kopen en niet gekocht hebt. De andere 10% gaat over dat wanneer je wel iets gekocht hebt, er nadelen aan zaten zoals niet kunnen upgraden. Je onderbouwt dit alles met dezelfde "drogredenen" waarvan je een ander beschuldigt. Is het dan heel raar dat je post zo geinterpreteert wordt?

Leuk dat je me daarom een cursus LOI aanraad, maar volgens mij kun je beter even onder een koude douche stappen om wat af te koelen. Als zo'n post/flame een -10 krijgt is dat volledig terecht en het zou je zeker moeten interesseren. Je kan ook op een normale manier reageren.
Je kan ook op een normale manier reageren.
Kortzichtige mensen die mij als persoon veroordelen op basis van niets anders dan aannames, veroorzaakt door het feit (kan je toch moeilijk ontkennen als je nog enig verstand in je hebt zitten) dat ze het vertikken om eerst begrijpend te lezen en mij als een soort crimineel wegzetten krijgen van mij een naar mijn mening passende reactie. Je oogst wat je zaait! Vraag je eerst eens af of je iemand wel hebt begrepen voor je diegene zonder voorbehoud veroordeeld. En dan nu een beetje de moraalridder uit gaan lopen hangen over dat ik normaal moet reageren? Kom nou! Reageer jij normaal dan krijg je van mij een normale reactie terug.

Je pakt uit mijn post alleen datgene dat mij in jouw ogen een dief maakt die nooit zal veranderen en gaat volledig voorbij aan al het andere dat ik zeg, iets dat je wederom bewijst door 90% van mijn post klagen te noemen. Je hebt mij niet horen klagen over het niet kunnen upgraden. Ik benoem een nadeel. Is dat voor jou al klagen?

Het is maar net wat je uit een stuk tekst haalt. Wat je wederom bewijst door nu weer te concluderen dat ik software niet wil kopen... Jij zoomt totaal in op 1 punt met je oogkleppen te strak om je hoofd. En daarom vind ik jou kortzichtig en simpel.

En nee, het interesseert mij niet en nee, het moet mij helemaal niets.

Maar goed, je kan me wat.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 29 oktober 2009 22:29]

Het interesseert je wel, anders zou je niet nogmaals zo asociaal reageren. Misschien heb je zelf mijn post niet (goed) gelezen? Je kunt wel blijven blaffen dat je post anders was bedoeld, maar dan had je zelf maar een LOI cursus duidelijk (om)schrijven moeten volgen. En een cursus fatsoen erachteraan.

Het is lekker makkelijk om een betoog te houden tegen iets, toe te geven dat je zelf ook download, en dan in de laatste zin een soort van bedoelen dat je er min of meer toch voor legale software bent. Dat is hetzelfde als dat racisten schrijven dat ze een hekel aan buitenlanders hebben, zeggen dat ze stelen, lelijk zijn, niet hard werken en noem allemaal maar op, en aan het eind zegt de ene: oh en ik heb zelf ooit wel eens een buitenlandse vriend gehad. Hier niet mee zeggende dat je racistisch bent, maar wel ermee zeggende dat je verweer nergens op slaat, noch de manier waarop je reageert.
Volgens mij kan jij niet lezen:
Je schijft:
Samenvattend: je gaat dus nooit betalen voor software
Terwijl hij schrijft:
-"Er zijn ook wel enkele ontwikkelaars die hun apps ook via een site te koop aanbieden via paypal en dat heb ik dan ook voor een aantal apps gedaan"
Nog een paar punten waar je de fout in gaat
De eerste SNES en SEGA games kosten 149,- gulden en worden massaal gekocht. Iedereen vond het duur, maar niet tť duur...
Dus wel te duur want 80% van de NL bevolking kon het niet betalen en 10% kon dat wel maar had het geld er niet voor over (percentages zijn geschat ik heb Łberhaupt nooit iemand gekent die een SNES of SEGA had, en Atari was ook maar een enkeling), maar van ondergeschikt belang) Kortom IEDEREEN vond het NIET TE DUUR is pertinent onjuist.

Die 10% die inderdaad wel het geld ervoor (over) had was blijkbaar genoeg om van deze games toch een commercieel succes te maken.
Typisch, want de prijs van software is zo ongeveer gelijk gebleven de afgelopen 20 jaar en toen vonden we het niet te duur.
Toen was het ook te duur, 20 jaar geleden had echt niet iedereen een computer (was ook te duur) en illegale kopiŽn van Wordstar, Wordperfect, Lotus 1-2-3, DBase werden overal gebruikt. De computers (hardware) zijn in die tijd gedaald van ƒ6000 of meer naar €500 of minder, maar de software veelal niet.

Daarom gebruik ik nu vrijwel uitsluitend open source software zoals OpenOffice, Abiword en platformen waar dat niet mogelijk is vermijd ik (iPhone). Veelal zijn deze beter als de vergelijkbare commerciŽle producten. Als een commercieel product wel iets toevoegd en de prijs staat in verhouding tot de kwaliteit dan koop ik die ook gewoon. Enige tijd geleden kocht ik Windows XP home terwijl ik een illegale Pro versie had liggen. Ik wilde echter nu eens eindelijk een legale versie. Ook games heb ik gekocht en de rest van de commerciŽle software die ik gebruik betreft OEM software meegeleverd met gekochte hardware.

En als een fabrikant inderdaad te bedonderd is om het hier te koop aan te bieden, te bedonderd is om te luisteren naar zijn klanten ("geen drm", "geen kopieerbeveiliging", "wil andere software installeren") dan kan die verwachten dat men andere wegen bewandeld om toch hun apparaat te gebruiken waarvoor zij het duurbetaald hebben gekocht.

Ja er zullen altijd freeloaders zijn en mensen die niet willen betalen. Daar kun je je aan ergeren, maar daar heb je alleen jezelf mee. Ben je onderdeel van een opsporingsapparaat doe dan je werk. Ben je belanghebbende, spreek ze dan individueel aan "jij gebruikt software die ik gemaakt heb, zonder ervoor betaald te hebben" en klaag ze eventueel aan maar ga niet iedereen lopen ergeren met gezanik en iedereen en heel de Tweakers.net community beschuldigen van hun hard en software bij elkaar te stelen.

Het is niet voor niets dat ik oudere hardware gebruik en probeer daar zoveel mogelijk uit te halen om ze zo bruikbaar mogelijk te houden voor datgene waarvoor wij ze willen gebruiken.
bij elke creditcard transactie betaal je 5 of 7 euro?

dan is je app opeens niet meer zo goedkoop ..
Says who? Dat Nederlandse bedrijven 5-7 euro vragen voor aankopen per CC, wil niet zeggen dat Apple dat ook doet. De prijs die je in de Appstore ziet, komt ook terug op je CC afrekening, of dat nu €7,99 of €0,79 is.
Sterker nog, ik heb nog nooit een CC toeslag betaald. Zou ff lekker worden.
Die winkels doen dat niet voor niets. Het kost een winkeleigenaar gewoon een x bedrag of percentage per transactie! En dat gaat niet om 10cent maar om meerdere euro's. Daarom word er vaak meer gevraagd, met als soms bij iDeal het geval is. Waar denk je dat die verzekering van al je produkten die je met je visa koopt van betaald word...
Dit is eigenlijk achterhaald voor pinnen. Afrekenen per internetverbinding is grotendeels nu vaste lasten en niet variabel.

Al geruime tijd zijn is er pinnen over IP geregeld, vandaar dat het zo snel gaat nu bij de supermarkt. De ISDN en PSTN lijnen zijn merendeels weg, behalve verstokte retailers die niet willen overstappen. De maandprijs van een terminal is vanaf 10 transacties op een dag al vele malen goedkoper dan het aanhouden van een aparte PSTN verbinding.

Diegenen die niet een upgrade wilden kopen voor het pinapparaat met een IP verbinding over internet, die hebben dus nog een telefoonlijn voor de transactie.
Echter mag men vanuit de contracten met de pinbetalingen al helemaal niet een bedrag vragen voor de transactie. Die 10ct die er bij komt is dus eigenlijk dubbel heffen.

Geldtransacties afwikkelen kost altijd geld, en meer dan je verwacht.
Ga maar eens kleingeld regelen bij de bank, en schrik hoeveel je daarvoor moet betalen!
ik ook niet, winkels die CC toeslag rekenen of vragen, daar pin ik dan maar gewoon. Zelfde geldt voor winkels die 25 cent toeslag vragen voor pinnen voor kleine bedragen. Die winkels mijd ik of ik zorg dat ik cash geld heb.
Welnee, de verkoper betaald meestal een percentage van het bedrag af aan de leverancier.

Is best duur, dus sommige vragen onkosten.

Vindt verder de appstore super handig en de kosten niet echt schrikbarend.
hoezo is dit on-topic. Nee jij betaalt niet voor elke transactie 5 of 7 euro. Sommige webshops brengen dat in rekening. Maar Itunes niet.
Creditcard kost 17,50 per jaar, waar hebben we het over?

Op zich heb ik hem juist aangeschaft om dingetjes via internet te kunnen kopen. Sorry hoor, maar "ik heb geen creditcard" is een beetje flauw argument, veel makkelijker dan dit kan Apple het nauwelijks maken.

Wie denkt dat al die piraten wanneer je via iDeal kunt betalen plotseling stoppen hun games te downloaden zijn naief.

Maar piraten zijn wat dat betreft niet interessant: de vraag is, betalen er genoeg mensen *wel* om het lonend te maken? Immers, ook in de AppStore gaat niet op dat elke illegale download een gemiste verkoop is. Sterker nog, aangezien het om zo weinig geld gaat (eurotje hier, eurotje daar) is de kans veel groter dat mensen het er domweg niet voor over hebben om te bealen, anders zouden ze dat wel gedaan hebben.

Wat dat betreft zul je ook zien dat apps die met advertenties hun geld verdienen of met hun eigen interne economie (Zynga games) talrijker zullen worden.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 29 oktober 2009 00:01]

We hebben het over 17.50 per jaar, ik vind het idee om geld te betalen om uberhaubt geld te kunnen betalen een beetje scheef en zeker als er geen andere betalingsoptie is. Dat jij geen problemen hebt met creditcard, zegt vrij weinig over de rest van de wereld. Geen creditcard is dan ook een goed argument voor heel veel mensen. Een Apple of applicatieontwikkelaar of zelfs jij, heeft daar eigenlijk weinig over te zeggen.

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat men voor een appstore een gangbare betalingsmethode aanbiedt, eentje die niet gebonden is aan andere kosten.

Maar eigenlijk is dit het punt helemaal niet, het punt is dat door de omslachtige beveiligingen en onhandige en ondoorzichtige betalingssystemen het kopen van een applicatie zodanig vervelend is dat veel gebruikers er vanaf zien en maar iets 'illegaals' gaan doen. Of die gebruikers nou goed of fout bezig zijn doet er verder weinig toe, want het probleem van een niet verkopende en illegaal gebruikte applicatie blijft bestaan.

Misschien moet men eens gaan zoeken naar een oplossing in plaats van het vingertje blijven wijzen en dan liever geen oplossing die de zooi alleen maar erger maakt (DRM oid).

Ik denk namelijk nog steeds dat men gerust bereid is om te betalen, zo niet was de markt allang gestorven, maar dat de huidige appstore ideeŽn zichzelf een beetje tegenwerken. Ik begrijp best de wens op controle van de uitgever van een applicatie, maar een gevecht aan gaan met potentiŽle gebruikers door middel van beveiligingen en omslachtige betaal methoden is denk ik niet de juiste manier.
Zoals Sleep0rz al terecht aangeeft, vind ik het niet meer dan normaal dat er verschillende betalingsopties zijn. Zeker in europa waar CC gewoon een veel minder gangbaar betaalmiddel is. En met gangbaar bedoel ik dat vrijwel iedereen het gebruikt. En, in tegenstelling tot wat anderen hier beweren, is dat verre van de realiteit.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 29 oktober 2009 11:56]

Je kan het ook omdraaien. Apple is degene die mij iets wil verkopen. Waarom moet ik moeite doen om mijn geld bij apple te kunnen krijgen? Helemaal als het alternatief, de boel downloaden, inhoud dat ik helemaal niks hoef te doen en alles vanaf mijn pc kan regelen.
Dus als je in een winkel komt waar je niet kan pinnen jat je de tent ook maar leeg omdat je toevallig niks op zak hebt? Zo werkt het natuurlijk niet.

Ik zal eerlijk zijn te zeggen dat ik niet altijd alles legaal verkregen heb vroeger maar een stuk software van €1,- tot €5,- jatten vind ik wel erg kansloos. Ik merk juist dat ik opvallend veel koop in de App store omdat het zo makkelijk en goedkoop is. Een full-price game van €60 moet ik ff over denken maar een game van €0,79 is het al snel waard natuurlijk.
Dus als je in een winkel komt waar je niet kan pinnen jat je de tent ook maar leeg omdat je toevallig niks op zak hebt? Zo werkt het natuurlijk niet.
Nee, dan betaal je contant of loop je naar de hoek van de straat naar een pin automaat. Een andere gangbare kostenloze manier van betalen. Een niet te vergelijken situatie.
Yeah right en pinnen is zeker gratis....


LOL waar denk je dat je kosten voor je "bankrekening" voor betaald dan ????
Daar heb je gelijk in, echter het alternatief, om iedere week je geld in een loonzakje te krijgen wordt niet meer geaccepteerd. Iedereen moet tegenwordig een bankrekening hebben anders wordt je niet uitbetaald. De banken hebben het geld afhalen aan het loket afgeschaft.

Kortom een bankrekening en pinpas (waarmee je bij een winkel kunt betalen of geld kunt halen bij een automaat) is zowiezo een vereiste tegenwoordig, en dus gangbaar.

Een credit-card is veel minder gangbaar. Allereerst heb je daar zowiezo weer die bankrekening voor nodig. Daarnaast kost deze meer als een pinpas, zowel als vast bedrag (maandbijdrage, kwartaalbijdrage,..) en meestal ook nog per transactie.
Daar komt nog bij dat je meestal pas een credit-card kunt krijgen als er meer dan een bepaald bedrag aan salaris op je rekening gestort krijgt. Velen waaronder mensen met een bijstandsuitkering of minimumloon komen bij veel banken niet eens in aanmerking voor een credit card. (Heb je die eenmaal, dan wordt die meestal wel zonder problemen verlengd)

Kortom, alleen kunnen betalen per credit-card betekend dat je al per definitie mensen uitsluit, die dus dan al heel gauw (en in mijn ogen, in dit geval terecht) hun toevlucht moeten nemen tot illegale download. Hoewel het in principe niet juist is, is het toch iets heel anders als stelen.

Aanvulling:
Aangezien Apple ook de mogelijkheid bied om iets te kopen via prepaid-kaarten en via Click-and-buy (waartegen SECURITEH hierboven bezwaren heeft, ik weet alleen niet welke) en daarbij voor een aantal applicaties prijzen hanteert die voor iedereen haalbaar zijn, denk ik dat er hiervoor voldoende opties beschikbaar zijn. Dat doet echter niets af aan hetgeen ik hierboven vemeldde.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 29 oktober 2009 11:45]

Yeah right en pinnen is zeker gratis....


LOL waar denk je dat je kosten voor je "bankrekening" voor betaald dan ????
Een betaalrekening is noodzakelijk en gangbaar. Een creditcard is dat niet.

Contant betalen is een andere optie die ik noem waar je nu voor het gemak aan voorbij gaat. Maarja, ook dat geld komt uiteindelijk van mijn bankrekening. Zo kunnen wel wel blijven doorredeneren...

Apple (en Google) hebben in Europa nu eenmaal te maken met andere marktomstandigheden. Het is aan hen dit te faciliteren en de verkoop dusdanig te optimaliseren.
Dat is mijn punt, niet het geld dat ik voor een CC zou moeten betalen. Ik zou de CC simpelweg nergens anders voor gebruiken. Dan vindt ik een CC van een paar tientjes per jaar om enkele transacties van een paar euro te _mogen_ betalen gewoon niet met elkaar in verhouding staan.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 29 oktober 2009 11:50]

Een betere redenering zou zijn; het is me te veel moeite om de programmeurs te betalen, dus koop ik het niet.
Jouw redenering gaat helaas anders; het is me teveel moeite dus kopieer ik het maar illegaal en de programmeurs zien geen cent voor hun werk.
Dan wordt het toch eens tijd om wat verder te kijken dan je neus lang is, want bij de dixons kan je gewoon tegoedkaarten kopen voor de applestore. De code invullen en voila je hebt geld op je account staan.

Ik ben het met je eens dat het makkelijker zou zijn om bijvoorbeeld een ideal ondersteuning te zien, maar om nou te zeggen dat het niet mogelijk is om legaal spullen binnen te halen is natuurlijk onzin.
Dan wordt het toch eens tijd om wat verder te kijken dan je neus lang is, want bij de dixons kan je gewoon tegoedkaarten kopen voor de applestore.

Come on, in deze tijd wil je toch alles vanuit je luie stoel doen? En ideal implementatie is heel makkelijk, dus ik snap het probleem bij Apple niet. Alhoewel click n' buy prima werkt in mijn geval en die ene euro is ook geen ramp.

Ontopic: Illegaal makkelijker verbaast me, hiervoor moet je toch je iPhone jailbreaken en ook nog eens een torrent zoeken? Of zit ik er naast?

[Reactie gewijzigd door poepkop op 28 oktober 2009 18:45]

Het zou een moeilijke en kostelijke zaak zijn als ze voor elk land op zoek moeten gaan naar welke betaalmethodes ze daar gebruiken en die dan ook nog eens moeten implementeren.

En het zou me niet verbazen als je de prepaid kaarten in NL gewoon kunt kopen in webshops en zo betalen met ideal.
Zo moeilijk en kostbaar is dat helemaal niet. Er zijn voor web applications ook gewoon services (i.e. andere web applications) die je bijv. als webstore kunt aanroepen en die de gehele betaling voor je afhandelen, voor elk land weer anders.

Als je zo groot bent als Apple en een store opzet, dan kun je dus a) zo'n bedrijfje opkopen zodat je de kennis van betalingsmogelijkheden in allerhande landen meteen bezit, of b) het gewoon zelf implementeren.

Daarnaast is het ook wel relaxed als je gewoon muziek kunt kopen in iTunes via bijv. ideal. Ik denk ook dat best wel wat Nederlanders eerder met ideal muziek zouden kopen, dan met een creditcard.
Het zou een moeilijke en kostelijke zaak zijn als ze voor elk land op zoek moeten gaan naar welke betaalmethodes ze daar gebruiken en die dan ook nog eens moeten implementeren.
Als je in een land wilt verkopen moet je dat gewoon doen. Zo kostelijk is dat niet, het weegt ruimschoots op tegen de opbrengsten als je inderdaad iets gaat verkopen.

Maar daarom is het ook zinvol om dat in heel de EU gelijkvormig te maken. Dat willen de banken niet want dan verliezen ze hun natuurlijke domein. Als gewone NL kun je dan ipv bij de NL Fortis ook gemakkelijk een rekening openen bij de Belgische, of ipv bij ABN-AMRO ga je naar Credit Lyonnais of Commerzbank AG en daar zijn de NL banken niet blij mee.
jailbreak proces duurt hooguit 10 minuten en minimaal 30 seconden ala blackra1n

hierna kun je in cydia sources toevoegen voor een web applicatie en applicatie die gecrackte apps toelaat. vervolgens start je dit web achtige applicatie op, download je het ipa bestand, installeren en thats it.

ik ga hier niet uitleggen wat en precies hoe, denk dat dit niet toegestaan is hier op tweakers.

google is your best friend.
Haha toevallig staat in bovenstaande afbeeldingen precies hoe ;)
jailbreaken doe je in een minuutje.

Als je het voor het eerst doet natuurlijk wat langer:
-opzoeken hoe het moet
-hoe het niet moet (a)
-en nog wat overig

Verder is een torrent zoeken zo gedaan.

Het gaat dus niet om het gemak bij de meesten, vooral om de centen!

En wat zeggen we dan als smoesje:
"De ipod/phone heeft me al genoeg gekost!" :D

Zegt een trotse ipod touch bezitter ;)
Jaa, 1 minuutje idd, als het er is.

Zodra er een nieuwe iphone versie is en de software ondertussen daar al voor geschikt (lees: verplicht) is kan het zijn dat er nog geen fatsoenlijke jailbreak voor is.
Jailbreaken is, ik geloofde het zelf niet, al binnen een minuut gebeurd! Je download een klein programmaatje van 621 KB, je sluit je iPhone of iPod Touch aan. Je drukt op de knop, je wacht eventjes en voila: je iPhone of iPod Touch is gejailbreakt en de Cydia Store staat als app op je iPhone/iPod Touch en die kun je dan benaderen voor gratis apps.

Echt een fluitje van een cent. Ik geloofde eerst me oren niet hoe makkelijk het was.
jij doet je boodschappen ook via internet :?
Niet bij iedereen ligt de Dixons om de hoek.. Daarbij is het natuurlijk raar dat je de game wel kan downloaden, maar daarvoor wťl eerst naar de winkel moet om tegoed te kopen.
Je kan ook gewoon een click and buy accountje aanmaken. Dat is meteen voor andere zaken handig.
Of je koopt je iTunes kaart online. Kan je nog betalen met ideal ook :P
Als ik het zou kunnen, Ja....

kleding, hardware en supplies alles bij voorkeur via "the net" en dan per omgaande bezorgd.

Als albert hier zou rijden met zijn boodschappenkar, zou ik een vaste klant zijn.
huishouden met kinderen die nog niet alleen kunnen blijven, is een hele onderneming om 'even' boodschappen te doen
Dan wordt het tijd om je bij de rest van de wereld aan te sluiten, en een CC (of charge card!) aan te schaffen. Het feit dat je dat nog niet gedaan hebt ligt meer aan jou dan aan de appstore ;)
Apple zal zich met zijn Applestore moeten aanpassen aan de nederlandse markt (als het hier succesvol wil zijn). In nederland is de creditcard gewoonweg niet populair. Vindt het ook vreemd dat er geen ideal ondersteuning in de store zit..
Klopt, dat het vreemd is dat de NL versie geen iDeal heeft, maar om te zeggen dat een creditcard gewoonweg niet populair is, is overdreven..
Ik snap het probleem niet zo met die click and buy accounts hoor heb er meteen 1 aangemaakt toen ik mijn iphone had die bekende datum in 2008 en heb er nog nooit problemen mee gehad, alles word netjes afgeschreven, geen rare kosten extra ..

Beetje huilie huilie om de vocal minority te geloven. Er zijn zat mensen die nergens last van hebben. Ik ben het eens met de rest, mensen moeten gewoon leren voor producten te betalen. Als we allemaal alles maar illegaal downloaden word de voortgang op den duur minder, en gaat het dus ten koste van onze eigen toekomst.

Betreft appstore vind ik het nog brakker als je loopt te jatten, simpelweg omdat de kleinere bedrijven de dupe zijn. Het word tijd om wakker te worden, als jij een bedrijf had je levert producten af en geen van je klanten dokt hoe zou jij je dan voelen? Hoe zou jij het vinden als die persoon dan zegt "eey gast ik wil geen credit card dus ik ga niet dokken ja, had je maar andere betalingsmethoden moeten nemen".?!

Ik heb mijn iphone ook gejailbreaked maar ook hier netjes betaald voor de apps, allemaal. Ja ook die buiten de cydia store te koop zijn!
click and buy werkt gewoon met een nederlandse bankrekening.

Maar inderdaad : gratis is goedkoper dan 0.79 per applicatie.

Ik ken dan ook niemand die illegale apps op zijn iPhone / iTouch heeft staan.

Touwens ik kom nooit bij dixons maar volgens mij zijn die iTunes kaarten heel eenvoudig te krijgen. Kijk eens bij je Albert Heijn. Of was het de Hema.

Is ook nog gezond, eens achter de pc vandaan komen.
Mag ik vragen hoe je dan verwacht te betalen? Met schelpen?

Je hebt in de iTunes store 3 mogelijkheden om te betalen:
  • Creditcard
  • Clickandbuy waarmee weer op de volgende manieren kan betalen
    • iDeal (je stort een bedrag, en van je saldo wordt dan de prijs van de app afgehaald)
    • Automatische incasso, zonder verdere kosten
  • Prepaid kaarten, bij elke multimedia winkel te krijgen
Dit zijn volgens mij toch de meest gangbare methoden om betalingen met geld mee te verrichten in Nederland.
reporting bias, vooral negatieve ervaringen worden breed uitgemeten. Als het gewoon goed gaat schreeuwt meestal niemand dit van de daken.
Ja inderdaad stom van Apple. Je moet de klant de keuze laten en de klant laten bepalen op welke manier zij wil betalen. Dat moet de winkel niet voor je doen. Maar goed, veel webwinkels snappen dat niet.
Denk dat jij het niet snapt, weet je Łberhaupt wel wat een iDeal transactie kost voor een webwinkel? Een transactie via iDeal ipv een gewone overboeking is ongeveer € 0,50 duurder.
Als je met produkten werkt waar je €0,50 tot €1,00 winst op maakt (nummers uit de iTunes, als er al zoveel winst op zit) kun je beter geen iDeal aanbieden want daarmee gooi je als je winst weg. Kun je beter een paar klanten missen.
Alsof Apple voor iTunes daar geen korting op kan bedingen.
Er zijn bedrijven die je iDeal inderdaad goedkoper aanbieden. Geloof dat het goedkoopst rond de € 0,40 per transactie zit. Nadeel daarvan is dat je niet direct over je geld beschikt. Het bedrijf houd al het geld voor een bepaalde tijd vast, zeg 4 a 5 dagen. Daarna krijg je als webwinkel pas je geld... weet niet of je daar zo blij mee moet zijn! Je moet alle voor financieren en hopen dat je iDeal partner niet failliet gaat!
Niet willen is iets anders dan niet kunnen.. Bijna iedereen kan een credit card krijgen, dus daar zit het probleem niet, en zeker voor heel veel internetshops is een creditcard gewoon noodzakelijk..
Dat gaat bij de iPhone niet op. Je moet je telefoon jailbreaken en cydia gebruiken. Dat is stukken lastiger dan standaard App Store gebruik. :)
Eigenlijk is het gebruik van Cydia net zo gemakkelijk als een betaalde app aanschaffen in de app store. Gewoon een clickandbuy accountje aanmaken, daarna met ideal betalen of machtiging.

Cydia is (na een handleiding volgen op internet om het erop te krijgen) net zo gemakkelijk als het downloaden van een gratis applicatie.

Daarnaast heb je nog installuous, en als je enige ervaring heb met het downloaden van bekende download sites klik je daar met iets meer moeite ook met gemak doorheen.
In het geval van de App Stores is wat jij nu zegt totale onzin.

Om gekraakte apps op je telefoon te krijgen moet je eerst door allerlei hoepels springen welke niet altijd even gemakkelijk zijn. Om legale apps op je telefoon te krijgen moet je je bank gegevens even opzoeken en dat is het punt waar meeste mensen dwars zitten.

Ik vindt het niet erg als je iets ilegaal download, ik doe het ook van tijd tot tijd, maar wees dan aub eerlijk en zeg dat je het niet waard vindt of dat je gewoon een dubbeltjes drukker bent.
Hoezo is illegaal makkelijker op de iPhone?

Zowel op de iPhone zelf als in iTunes is het (imho) toch extreem makkelijk om iets te zoeken en downloaden.

Om het voor die paar stuivers te laten...
Ooit Installous geprobeerd? Niet veel moeilijker hoor.
Neuh, maar dat moeten mensen dus weer even weten en dat is nu net waar de app-store wel duidelijk is en dit niet, op deze manier had ik net zo goed WM kunnen gebruiken,
Precies, ik begrijp het principe van jailbreaken best... "het moet kunnen", "ik wil tweaken", etc. Zelf heb ik het uit nieuwsgierigheid ook eens gedaan, maar waar kwam ik uiteindelijk in terecht? In een wereld van cheezy achtergrondjes, her en der een oerlelijk extra menuutje (wat op zich handig was dat wel) en wat shells her en der, dat was het. Alleen illegale apps zijn echt interessant als je jailbreaked. Echter snap ik ook dat niet als het gaat om de iPhone, apps kosten geen drol, alleen zaken als Navigon en TomTom zin dan interessant. Maar om daar nu voor in de "stress" te zitten bij iedere update vanuit Apple... ik koop alles gewoon veel liever, het is hoe dan ook simpeler en je hoeft totaal geen energie te steken in het zorgen maken voor die updates.
Misschien moeten ze dan niet zo'n lang password gebruiken voor de Appstore, want dat is het enige wat je in moet voeren wanneer je iets besteld...

Het is gewoon een lame excuus. Zeg dan gewoon dat je geen zin hebt om voor de producten te betalen...
Idd, ik snap het argument dat het 'makkelijker' is ook niet. Jailbreaken kost ALLEEN 1 minuut ALS het in 1 keer goed gaat. Ik ben er meestal de halve avond mee bezig laat staan het web af te speuren om te lezen welke methode ik nķ weer wel of juist niet moet hebben (de informatie op internet begint me te duizelen hierover) na elke firmware-update. Ik haat het echt zo langzamerhand. :X

Daarnaast is het Jailbreaken bij mij al 2 keer flink de mist ingegaan: 1 keer hield m'n Wifi er mee op, een andere keer kreeg ik uberhaupt geen data doorgifte meer (zowel via gprs als 3G als Wifi) Oplossing: herstellen in iTunes naar niet-jailbreak en er was weer niets aan de hand. Maar wel weer een hoop gevloek en een hele avond en nacht verder. Want die firmware krengen installeren/herstellen gaat niet zo snel... :|

Ik heb zo vaak met geknepen billen dat klote klusje moeten doen, dat ik er zo langzamerhand zat van wordt en waarschijnlijk niet lang meer blijf jailbreaken. Zodra ik zonder kan, dan doe ik dat.

Een app of muziek kopen via iTunes gaat juist zů makkelijk, dat je juist moet oppassen om niet 2 keer te klikken of je hebt het al gekocht en betaald (via CC of Click&Buy)

Ik heb zelf ook een paar illegale .ipa's op mn iPhone (om te testen welke van de navigatie software ik nu wil hebben en zal gaan kopen. Dat is een gemis aan de App store dat je geen 'trial' kan proberen. Het is of meteen euri's dokken of helemaal niets. Dat doet bijna geen enkele software maker meer) geinstalleerd, en dat ging zo makkelijk niet:
1. jailbreaken.
2. als (1) gelukt is in die zogenaamde ene minuut: repo's toevoegen in Cydia (zoeken op internet; welke moet je hebben etc?)
3. Via toegevoegde repo een app installeren (welke? O, niet die, want die is voor firmare 3.01 en hoger, die andere juist weer voor 2.02 en lager bla bla bla) Cydia is een wazig programma wat nogal eens crasht en waarbij je je door ladingen reclame en onduidelijkheden soms met uitleg in italiaanse of duitse teksten moet worstelen.
4. goed. Na de juiste app uit die dubieuze repo gevonden en installeerd te hebben: illegale .ipa op torrent zoeken.
5. twee illegale .ipa waren fake en hadden een virus, opnieuw zoeken, andere proberen. 6. Joepie. .ipa gevonden die niet fake is
7. toevoegen aan iTunes (oke, dat is echt wel simpel)
Maar even later:
8. Er is een update van betreffende app! Die wil je hebben! Helaas - die wordt dus niet automatisch ge-update in iTunes. Begin weer bij start! (stap 4!) |:(

1 stap legaal tegen 7 stappen illegaal. Nou jullie weer.

Voorwaarde is trouwens ook nog dat je uberhaupt durft en weet wat jailbreaken is, en wat torrents precies zijn en hoe je die kunt vinden en op je PC downloaden. Dat is onder tweakers geen bijzonderheid, maar voor niet-tweakers wel.

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 28 oktober 2009 23:12]

Een app of muziek kopen via iTunes gaat juist zů makkelijk, dat je juist moet oppassen om niet 2 keer te klikken of je hebt het al gekocht en betaald (via CC of Click&Buy)
Bij muziek heb je gelijk, zou Apple toch eens naar moeten kijken. Bij Apps is het: 1x kopen, voortaan is die app voor jou gratis. Stel, je delete je app en je download hem weer -> free.

En over de mensen die speciaal jailbreaken voor €0,79 apps, zou ik toch echt eens kijken of je geen echt werk moet gaan zoeken, blijkbaar is je salaris niet hoog genoeg...
Klopt! Ik bedoelde eigenlijk dat 1 of 2 keer kikken juist een 'good thing' is, en zo simpel dat je je je best moet doen om dat niet te kunnen .... Want, inderdaad ish het zo, dat als je onverhoopt 2 keer klikt op een app die ooit al had gekocht of gedownload, dan krijg je die gewoon weer gratis als je op 'kopen' klikt. :)

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 29 oktober 2009 08:16]

2.Het is veel simpeler download Inxxxxxxus uit cydia.
3.Typ in wat je zoekt
4.klik op install
klaar


Het is dus even makkelijk als de app store . Zelfs makkelijker omdat het alles mooi bijhoud en moest er iets gebeuren kan je simpel herinstaleren.
Het is inderdaad makkelijker om illegale games te installeren nŠdat je een jailbreak hebt gedaan. Als je geen jailbreak hebt gedaan kan het niet, dus daar valt al 80 Š 90% van de hele iPhone-markt af.
Daarnaast is het inderdaad irritant om legaal iets in de AppStore te kopen, ik zou het zelfs niet durven: je moet voor een iTunes-account verplicht een creditcard of ClickAndBuy-account koppelen, waarvan die ClickAndBuy-account een machtiging op je bankrekening moet hebben. Als ze vervolgens een bedrag van 79 cent niet van je rekening kunnen halen door bijv. een te laag saldo of een ander probleem, dan heb je 15 euro extra kosten, en die moet je dan ook betalen. Uit angst voor dat gezeur heb ik toen ik mijn iPhone had ook niks uit de AppStore gekocht "met betaling", jammer maar helaas.

[Reactie gewijzigd door MacorgaZ op 28 oktober 2009 17:50]

Maar dat is typisch Nederlands, daar heeft de rest van de bevolking geen last van. Die heeft gewoon een creditcard.

Ik heb al zeker voor 100 euro aan apps gekocht.
Niet iedereen heeft een credit card, zeker jongeren niet en dat is nou juist de doelgroep waar de iPhone populair is.
Daarom kan je ook je iTunes-account uitrusten zonder creditcard. Maar simpel een herlaadkaartje halen zoals bij Carrefour/Media Markt/Fnac, en inwisselen voor saldo op je iTunes account!! Hťťl veel gebruikt door de jeugd denk ik zo!
zo makkelijk is dat niet.
Mijn broertje heeft geen CC, en hij kon niet eens een account aanmaken.
Daar moet je al hele capriolen voor uithalen.
Staat zelfs op de kb van apple
Nou, iTunes opstarten, een gratis applicatie aanklikken, klikken op 'Verkrijgen', Je gegeven invullen, bij betaalgegevens 'Geen' aankruisen, en klaar is kees.

Of je koopt een iTunes Card in de winkel in plaats van een applicatie aan klikken.

Wat een moeite.

Ik moet zeggen dat ik vroeger en nu af nog steeds wel eens illegaal download, maar ik krijg er steeds meer een schuldig gevoel bij. Als het niet te duur is, wat zeker niet het geval is bij applicaties in de AppStore dan ben ik er best voor bereid te betalen. Net zoals die 29 euro voor Snow leopard. 119 euro voor Windows 7 vind ik dan net weer te duur. En dan heb ik het nog niet over Photoshop...
Die "geen" staat er vaak niet. Ik had hetzelfde probleem en heb via een workaround het gefixt gekregen. Maar het wordt slecht ondersteunt hier. Waarom niet gewoon iDeal?
Ik zie mezelf niet echt als jongere meer (ondanks dat ik pas 28 ben), toch gebruik ik een iPhone zoals vele leeftijdgenoten met mij.
Een credit card had ik al vanaf m'n 18 i.c.m. een studentenrekening gekregen, nu via de Rabobank betaal ik nagenoeg niets om die te houden. Gewoon een "lidmaatschap" van de bank waar meerdere voordelen inzitten, waaronder die credit card, die samen ruimschoots opwegen tegenover het bedrag wat ik bij andere banken voor die services zou moeten betalen.

[offtopic]
Voorheen gebruikte ik die kaart vooral om makkelijk door te kunnen rijden in Frankrijk bij tolpoorten, al accepteren velen daarvan ondertussen ook Maestro, houd ik m'n credit card altijd bij de hand. Hoef je tenminste niet achteraan in de rij te sluiten bij de kassa's maar kun je direct richting CB gaan.
[/offtopic]


Het lijkt me sterk dat tegenwoordig jongeren (18+) tegenwoordig niet meer op een zelfde manier aan een credit card kunnen komen. Even laten weten wat je inkomen is, studiefinanciering is genoeg, en daarop wordt een bestedingslimiet aan gekoppeld. Nu in verband met de crisis die banken doormaken zal die limiet wat lager liggen maar wat boeit het eigenlijk? De bedragen in de store zijn over het algemeen nou niet echt schokkend.

Ik kan genoeg redenen verzinnen om een iPhone/iPod touch te jailbreaken, ik heb ze beide waarvan de laatste ongeveer 2 jaar geleden als cadeau gekregen. Ook heb ik de iPhone voorheen een jailbreak gegeven. De layout van de interface aangepast etc. Sinds firmware versie 3.1 uitkwam heb ik echter geen jailbreak meer uitgevoerd en daar prima mee kunnen draaien. Ook heb ik voor beide apparaten nog geen software illegaal geÔnstalleerd.
Geen enkele rede kan ik verzinnen om software waarvan zo direct het geld gaat naar de directe bedrijven die het produceren illegaal te installeren. De bedragen zijn redelijk tot belachelijk laag, de software om het te installeren is goed, veel software is eerst gratis uit te proberen (zie de gigantische hoeveelheid "lite"-versies) voordat je ze aanschaft.
Het lijkt me sterk dat tegenwoordig jongeren (18+) tegenwoordig niet meer op een zelfde manier aan een credit card kunnen komen. Even laten weten wat je inkomen is, studiefinanciering is genoeg, en daarop wordt een bestedingslimiet aan gekoppeld.
Voor studenten is men soepeler, die wilt men als bank graag binnenhalen, want men verwacht dat die later veel gaan verdienen, dus een interessante klant zullen zijn.
Ben je geen student, dan kom je met een bijstandsuitkering of met minimumloon meestal nog niet in aanmerking.
De doelgroep van de iPhone is wel echt een stuk breder dan 'jongeren'. En voor hen die geen CC hebben of kunnen krijgen is er juist de ClickAndBuy mogelijkheid. Maar daar zit natuurlijk meer risico aan vast, aangezien het debit is, geen credit, zoals MacorgaZ al aangaf.
Blijkbaar wel: geen saldo is €15 extra kosten, als je MacorgaZ mag geloven.
die ClickAndBuy-account een machtiging op je bankrekening moet hebben. Als ze vervolgens een bedrag van 79 cent niet van je rekening kunnen halen door bijv. een te laag saldo of een ander probleem, dan heb je 15 euro extra kosten, en die moet je dan ook betalen
Dat zou voor mij, net als voor MacorgaZ en SECURITEH, genoeg reden zijn om er vanaf te zien.

En iDeal vertrouw ik ook niet. Als het geld wel van je bankrekening is afgehaald maar bij de verkoper niet bijgeschreven, en dat is blijkbaar al gebeurd, dan kun je nergens verhaal halen want zowel de organisatie iDeal als de bank geven niet thuis.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 29 oktober 2009 12:30]

idd... met creditcard is het gewoon supereenvoudig. Een klik (en soms even je wachtwoord invullen) en klaar. Daar kan geen illegale methode tegenop ;) Ben daarom ook best bereid om er gewoon voor te betalen. Ook aangezien de meeste apps helemaal niet duur zijn.
Daarnaast is het inderdaad irritant om legaal iets in de AppStore te kopen, ik zou het zelfs niet durven: je moet voor een iTunes-account verplicht een creditcard of ClickAndBuy-account koppelen, waarvan die ClickAndBuy-account een machtiging op je bankrekening moet hebben.
Mijn God, als credit cards nog altijd echt zo'n Alien Concept zijn, dan liggen ze wat dat betreft in Nederland echt wel achter...

Ik kan me niet voorstellen hoe kopen via de AppStore nog gemakkelijker gemaakt kan worden, tenzij je paswoord 154 characters heeft...
Er zal altijd een reden gevonden worden om elke cent uit te sparen. Nu het (te hoge) prijsargument niet echt opgaat is de betaalmethode het probleem.
Ja, creditcards kan je pas vanaf je 18e krijgen dus is het voor mij sowieso nog niet mogelijk, en daarnaast is het hier inderdaad niet gebruikelijk om ermee te betalen als je ook gewoon een pinpas hebt.
Stelling van creditcards enz is helemaal van de pot gerukt! Ik maak namelijk zelf gebruik van iTunes-card die wij kunnen kopen in Carrefour/Media Markt/Fnac!!! Hťťl gemakkelijk en handig voor jongeren ook!

dan heb je 15 euro extra kosten Waar haal je dat soms??
Een dag geen geld (of niet genoeg) op je rekening hebben, wanneer je wel iets koopt via de iTunes-store, kost 15 euro. Bij mij is het gebeurd, geen herinnering, niets, maar na een telefoontje hoefde ik ze niet te betalen. De volgende keer dat het gebeurt, uiteraard wel. Dit vind ik ook een beetje overdreven, maar is geen reden voor mij om het niet gewoon legaal te doen.
Ik denk er overigens wel over om hem te jailbreaken, maar niet om dan illegaal te kunnen downloaden. (Hoewel ik tomtom wel eens wil proberen en daar geen 100 euro voor over heb.)
Het is niet abnormaal dat bedrijven een boete berekenen bij stornering van een automatische incasso. Energiemaatschappijen, telco's, verzekeringsmaatschappijen...

Ik zit zelf bij een vereniging die mij zelfs korting in contributie geeft, als er in het hele vorige jaar geen enkele stornering heeft plaatsgevonden.
Ik heb click&buy gewoon ingesteld zonder dat er een machteging nodig was hoor. Ik weet niet waar je het vandaan haalt.
De ontwikkelaar detecteert of het een illegale versie betreft door bij high-scores naar de .ipa-file te kijken. Daarin zouden verschillen zitten met legaal gekochte games.
Maar als ze illegale versies kunnen detecteren... Dan kunnen ze er toch iets tegen doen?
Maar als ze illegale versies kunnen detecteren... Dan kunnen ze er toch iets tegen doen?
Niet echt. Je kan wel een poging doen, maar dat werkt hoog uit 1 week. Daarna is er vast wel een nieuwe gekraakte versie. De enige echte oplossing kan Apple leveren en zorgen dat de iPhone nog meer gesloten wordt, dat vertraagt het hoog uit een aantal weken of maanden.
DRM is gewoon broken by design, en hoe veiliger jij claimt dat je systeem is, des te meer intresse (want: meer aanzien) is er in het breken van het systeem.
DRM is gewoon broken by design,

zeg dat maar tegen Sony met hun PS3, daar lijkt het allemaal toch nog steeds na 3 jaar goed te werken...
Idd, ik snap niet waarom Sony hun beveiligingsapplicatie niet gewoon gaat verkopen op de markt. De Playstation 3 heeft inmiddels bewezen dat hij niet te kraken is.
Tot de komst van de PS3 slim was er voor de homebrew community ook geen reden de PS3 te kraken omdat het systeem gewoon Linux ondersteunde. Wellicht dat dat gaat veranderen.
volgens mij is er ook voor de linux versie bar weinig uitgekomen dat interessant is, simpelweg omdat je in linux mode maar zeer beperkt toegang hebt tot de ps3 hardware. Een xbmc-achtige app is dan lastig, omdat je geen 1080p content kunt afspelen met de beperkingen.

on-topic: ik had werkelijk geen flauw idee dat zoveel iphone gejailbreakt zijn. Ik ken best veel mensen met een iphone, en maar eentje die een hack nodig heeft omdat het de allereerste iphone is uit de vs.
Markt is te klein.

Dat zag je met de nummer 3 console van de vorige generatie. De Gamecube was 3-4 jaren lang niet gecracked..
scheelt ook dat die bluray schijven zo duur zijn dat het weinig zin heeft om te kraken. Tenzij je met een netwerk isomount iets komt natuurlijk..
DRM is gewoon broken by design
Dat is een populair statement maar het is niet waar. Digitale TV is bijvoorbeeld nog niet gekraakt.
Softwarematige DRM kan je toch wel zo bestempelen, enkel als het 'in de hardware' zit wordt het allemaal wat lastiger om te kraken (wat het geval is bij digitale TV), wat niet wechtneemt dat DRM technisch gezien inderdaad defective by design is omdat het theoretisch altijd te kraken zal zijn (je geeft de sleutel van de kluis namelijk af aan de persoon die de kluis niet mag openen).
Maar er bestaat wel een workaround voor. Dreambox....
Ja hoe dan? Het gaat om een specifieke naam/score die toevallig in de ipa file staat... dat weet je dus nooit van te voren en weet je pas als die pas verspreid wordt ;)
Lariekoek!
Voor het downloaden van die illegale content moet je toch eerst gejail-breaked zijn,
iets dat 10% van de iphone gebruikers doet.....
Hoe kunnen dan 10% van de gebruikers verantwoordelijk zijn voor 80% illegale download van ťťn spelletje?
Misschien downloaden heel weinig mensen die hun telefoon niet gejailbeaked hebben games :)
Zakelijke gebruikers zullen niet snel de iPhone jailbreaken, en zijn doorgaans ook geen intensieve spelletjes-spelers. De 'jeugd' echter..
Volgens Shade is het daarom 'lastig te geloven in de toekomst van de App Store', omdat er ten opzichte van het aantal illegaal gedownloade games te weinig wordt verkocht.
Ik excuseer me alvast voor de term, maar: Gelul. Die 20% verkoop van apps is klinkklare winst. De Apple Store is een dienst ter ondersteuning van de verkoop van Apple producten. De "apps" zijn een middel om meer mensen naar de Apple website te lokken en Apple producten aantrekkelijker te maken. Dat Apple hier substantiŽle schade van zou ondervinden, of dat de toekomst van de App Store in gevaar zou zijn, is dan ook behoorlijk overdreven.

Ik zou het zelfs andersom willen stellen: De zogenaamde 'illegale' downloads zijn een asset; onderdeel van het bestaansrecht van de Apple producten als de iPhone, de iPod, de iMac en de MacBook, etc. Als dat er niet was, zou het voor de doorsnee gebruiker een stuk onaantrekkelijker zijn om een Apple te hebben.

En zo 'illegaal' zal het allemaal wel niet zijn, anders was de website van Apple allang te grazen genomen door Neelie Kroes en consorten. ;)

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 29 oktober 2009 10:23]

De "apps" zijn een middel om meer mensen naar de Apple website te lokken en Apple producten aantrekkelijker te maken.
Mee eens. Het bestaan van een platform met veel beschikbare apps is een groot voordeel voor de iPod touch en iPhone.
De zogenaamde 'illegale' downloads zijn een asset; onderdeel van het bestaansrecht van de Apple producten als de iPhone, de iPod, de iMac en de MacBook, etc. Als dat er niet was, zou het voor de doorsnee gebruiker een stuk onaantrekkelijker zijn om een Apple te hebben.
Niet mee eens. De doorsnee gebruiker heeft geen jailbreak en voor die doorsnee gebruiker heeft het wel of niet bestaan van een illegaal circuit dus geen enkele invloed.

Overigens, je mag de aanhalingtekens van 'illegale' wel weghalen hoor. CommerciŽle apps die je zonder te betalen download, zijn gewoon illegaal.
Nuance: De apps zijn niet illegaal. De manier waarop ze verkregen zijn wel.
De doorsnee gebruiker heeft geen jailbreak en voor die doorsnee gebruiker heeft het wel of niet bestaan van een illegaal circuit dus geen enkele invloed.
Haha. Je zou voor de lol eens moeten Googelen op "jailbreak" en "iPhone". Iedere holbewoner kan binnen een paar minuten zijn toestel vrij maken.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 29 oktober 2009 11:19]

Nuance: De apps zijn niet illegaal.
Dat bedoel ik natuurlijk ook. Dat is toch normaal spraakgebruik als je het hebt over 'illegale software', 'illegale muziek' etc. Natuurlijk is het ding zelf niet illegaal, hooguit de manier waarop je eraan komt.
Iedere holbewoner kan binnen een paar minuten zijn toestel vrij maken.
Heb ik dan gezegd van niet? Ik stel alleen, dat de gemiddelde gebruiker geen jailbreak heeft en daar ook niet in is geintereseerd. Ik bestrijd dus jouw stelling dat het voor de doorsnee gebruiker een stuk onaantrekkelijker zou zijn om een iPhone of iPod te hebben wanneer er geen illegaal circuit was. Dat speelt voor de doorsnee gebruiker helemaal geen rol.
Overigens zal het naar alle waarschijnlijkheid nu bergafwaarts gaan met de illegale downloads, nu Apple in-app purchases ook toestaat voor gratis applicaties. Je kan dan je app gratis aanbieden en binnen je applicatie extra functionaliteit aanbieden tegen betaling. Bijvoorbeeld extra levels.

Dat gaat dan zo: een user koopt een product binnen je applicatie. Nadat de transactie is voltooid stuurt je applicatie de receipt die je van Apple krijgt naar je server. Die controleert de receipt vervolgens weer bij Apple, en dan pas laat je je applicatie de extra levels van je server downloaden. Om dit te omzeilen moet je dus de receipt faken of de server van de developer hacken. Dan wordt piracy toch een stuk lastiger.

[Reactie gewijzigd door Boris Jeltsin op 28 oktober 2009 18:15]

..of je download de complete app ietsjes later, met open levels en al....
Niet echt verbazingwekkend...
met software op andere platformen zullen de cijfers ook ong. in dit gebied liggen.
Als voorbeeld nintendo ds ;)

[Reactie gewijzigd door mzq6600 op 28 oktober 2009 17:47]

Ik denk dat er voor de DS relatief meer gekocht wordt dan voor de iPhone. De DS is echt voor gamers; een hoop gamers hebben echt wel geld over voor een game. En dan boort de DS nog een hele nieuwe doelgroep aan; huisvrouwen/opa's/kids, die gewoon leuk een spelletje willen spelen, en verder totaal geen ervaring met computeren/''hacken'' hebben.

Ja, ik weet hoe groot de DS homebrew scene is, maar voor de DS wordt er echt nog wel een hoop verkocht. Op de iPhone zijn maar weinig games waar de gemiddelde gebruiker (en dat is dan dus een telefoongebruiker, geen handheld of consolegebruiker, groot verschil) geld voor over heeft, en als ie iets interessants vind is het al snel makkelijk om illegaal te downloaden (en de gemiddelde iPhone gebruiker is wel een beetje technisch, dus dat gaat dan wel makkelijk, nog een verschil met de DS doelgroep(en)).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True