Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 79 reacties

Het wetenschappelijk team van het CERN heeft aangekondigd met succes de eerste deeltjes in de Large Hadron Collider te hebben ingebracht. Daarmee is de deeltjesversneller na ruim een jaar weer actief.

De wetenschappers die met de Large Hadron Collider werken, hebben afgelopen vrijdag de eerste ionenstraal in de deeltjesversneller ingebracht. De ionen hebben met succes een deel van de 27 kilometer lange tunnel doorkruist en zijn door de Alice-detector gevoerd. Daarna werden de ionen uit de LHC weggevoerd.

Later op de dag werden ook de eerste protonen door de LHC gejaagd: ook deze deeltjes werden met succes rondgeleid en weer veilig afgevoerd. Zaterdag werd eveneens een protonenbundel in de LHC gebracht, die door de LHC-b-detector geleid werden. Tijdens de tests bleek de LHC naar behoren te presteren en er deden zich geen problemen voor.

Daarmee ligt de weg vrij om in de komende weken deeltjesbundels door de LHC te laten circuleren. Het is de bedoeling de eerste botsingen op een 'bescheiden' energieniveau van 450GeV te laten plaatsvinden. Wanneer dit volgens plan verloopt, zullen na enkele weken botsingen met 3,5TeV plaatsvinden.

De LHC werd kort na zijn activering in september 2008 buiten gebruik gesteld door een probleem met de supergeleidende magneten die de deeltjesbundels in hun cirkelvormige baan moeten houden: de vloeibare helium die de supergeleidende magneten moest koelen, lekte weg, waarna de deeltjesversneller gerepareerd diende te worden. Ruim een jaar later is de Large Hadron Collider bijna gereed voor de eerste natuurkundige experimenten.

LHC magneten
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (79)

Volgens mij moeten ze nog opschieten ook. Want in de winter mag de LHC niet gebruikt worden omdat hij teveel energie verbruikt...

Maar ik vraag me af wat de resultaten zullen zijn, en ik vraag me voornamelijk af of dat miljarden euro's waar is.
Denk dat velen net als jij nauwelijks het idee hebben wat dit project kan gaan betekenen. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben echt geen expert op dit gebied (lees HAVO Natuurkunde) maar ik heb er wel over gelezen. Durf zelfs te wedden dat dit het allerbelangrijkste project is op het gebied van de wetenschap van dit moment. Men heeft het eerder al gehad over anti-deeltjes en Higgs-bosonen maar het gaat natuurlijk veel verder. De uitkomst van dit project zal geen bewijs maar wel hints leveren of er uberhaupt iets klopt van bijvoorbeeld de M-theory en daarbij het bestaan van meerdere dimensies. Het eindelijk kunnen definiëren van zowel kwantumfysica als het standaardmodel in één natuurkundige wet die alles omvat. Op dit moment gebruiken we simpelgezegd gewoon twee natuurkundige wetten die elkaar op een bepaalde hoogte keihard weerspreken. Dit met als gevolg dat bepaalde zaken als het onstaan van het heelal en zwarte gaten gewoon niet voor 100% verklaarbaar zijn. Als ik het had dan gaf ik daar graag een paar miljard voor.....

[Reactie gewijzigd door Jay-B op 28 oktober 2009 18:55]

De CERN-winterstop wordt dit jaar voor een groot gedeelte overgeslagen om wat verloren tijd in te halen.
Stroom kost op dit moment niet zoveel dus wellicht hebben ze nog wat ingeslagen tegen prijzen die vroeger golden als zomerprijzen.
De stroomkosten tijden de Kerst rijzen de pan uit, maar het kost 6 weken om de LHC op te warmen naar kamertemperatuur en ongeveer 8 weken om hem op operationele temperatuur af te laten koelen als de Kerst weer voorbij is.

AFAIK wordt er niks met bundel gedaan tijdens de Kerst, maar staat alles nog gewoon lekker fris te wachten tot de shifts weer beginnen na de Kerst vakantie.
mooi dat ie het weer doet.

onder het motto "domme vragen, slimme antwoorden":

die 450GeV en 3,5TeV, wat voor eenheid is dat exact en hoe kan je dat vertalen naar een begrip die normale mensen kennen? :?
Ik heb ooit eens gelezen dat een proton met een energie van 3,5TeV op je hand ongeveer zou aanvoelen alsof er een mug op topsnelheid tegen je hand aanvliegt.

Als je nagaat hoe groot een proton is vind ik dat behoorlijk wat!
Ik kan best begrijpen dat dit ongeveer overeenkomt met de kinetische energie (alhoewel ik het toch wat weinig vind..) die die mug zou uitoefenen mocht die tegen je aanvliegen.
Één enkel proton, zelfs met nog een grotere energie zal je echt niet voelen hoor, daarvoor is ons zenuwnetwerk niet geschikt ;-)

[Reactie gewijzigd door K_VL op 28 oktober 2009 20:31]

Google:
1 gigaelectron volt = 1.60217646 × 10-10 joules
1 teraelectron volt = 1.60217646 × 10-7 joules
http://www.google.com/search?hl=en&q=GeV
http://www.google.com/search?hl=en&q=TeV
eV staat voor elektronvolt. GeV staat dan voor giga elektronvolt (10^9), en TeV staat voor tera electronvolt (10^12). Uitleg over de betekenis van elektronvolt kun je hier vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronvolt
Het is niet echt te vertalen naar iets wat normale mensen kennen.

Je kunt het nog het beste zien als een variant op de snelheid van de deeltjes.
Vanwege Einstein e.d. is snelheid in deze een onpraktisch begrip, de energie van een deeltje is dan eenvoudiger.
de G en de T zijn gewoon Giga en Terra ( 10^9 en 10^12).
Dus 450GeV = 450.000.000.000 eV
Bij sub-atomaire deeltjes word er geen massa opgegeven maar een energie. Want zo gek het ook klinkt, massa is ook uit te drukken in energie. Als je de lichtsnelheid benadert met een deeltje, dan kan deze niet meer versnellen en zal dan dus zwaarder moeten worden. Zo neemt de energie wel toe maar de snelheid niet.
Als je het omrekent naar een huis-tuin-en-keuken voorbeeldje: een 100W gloeilamp verbruikt aan energie elke seconde ruim 600 miljoen TeV. Op onze schaal stelt een paar TeV dus niets voor, maar als je die energie aan een enkel proton weet te geven is het heel wat.
Heb ff voor je zitten rekenen :)

De totale energie van de proton&anti-proton bundel staat gelijk aan de energie van een Boeing 747 (massa +-400 ton) @ 150 Km/h, geconcentreerd op een oppervlakte kleiner dan de doorsnede van een menselijke haar.

[Reactie gewijzigd door Twpk op 28 oktober 2009 21:58]

Exact, en bedenk je dan ook eens dat die dingen met 0,8x de lichtsnelheid bewegen (ongeveer), en ook met die snelheid op elkaar gaan botsen. Dat zijn indrukwekkende cijfers.
Cool .. Go science!
hopelijk hebben ze het proces nu beter onder controle dan de vorige keer.
en dan het bestaan van Higgs Bosonen aantonen he.

nog mensen bang voor het ontstaan van zwarte gaten?
Bang voor zwarte gaten? Als er daar al een ontstaat, is het volgens mij voor alles en iedereen afgelopen, dus wie heeft er dan nog last van? Misschien in een ander universum? Gewoon, een nieuwe start!
er zijn een paar 'wetenschappers' die zeggen dat als er een zwart gat ontstaat het naar het middelpunt van de aarden zakt en daar de aarde van binnenuit langzaam uitholt omdat het steeds groter (zwaarder eigenlijk) wordt.
ze zeggen dat het nog maanden kan duren voor de aarde vergaat na het ontstaan van zo'n zwart gat.

hier is gelijk echter ook gelijk de reden aangetoond waarom het onzin is.
Als het zwarte gat niet genoeg massa heeft om de aarde gelijk te verzwelgen heeft het ook niet genoeg massa om te blijven bestaan, en dat is alleen als je er van uit gaat dat er ook echt zwarte gaten ontstaan.
maar eigenlijk is het zo dat hoewel er door een botsingen kortstondig enkele eigenschappen van een zwart gat kunnen ontstaan, er geen echte zwarte gaten zullen vormen.

edit
een zwart gat ontstaat door veel massa. daardoor worden deeltje zo hard naar elkaar toegetrokken dat ze compleet ineen storten tot een plek die geen dimensies meer heeft maar alleen bestaat als punt.
die zelfde krachten kan je kortstondig simuleren door de deeltjes met bijna de licht snelheid tegen elkaar aan te botsen, maar als die energie is opgebruikt is er niks meer dat de deeltjes bij elkaar houdt. er is niks meer dat deze energie bij elkaar houdt.

[Reactie gewijzigd door Countess op 29 oktober 2009 01:06]

Iets meer onderbouwing graag.

AFAIK
Een zwart gat is een opeenhoping van materie waardoor er een zwaartekrachtgradiënt is waarbij licht (fotonen) niet meer kunnen ontsnappen.

Waarom zou een zwart gat dan niet genoeg massa hebben om et blijven bestaan? Die massa kan toch niet ontsnappen?

AFAIK
De zwaartekracht neemt af met het kwadraat van de afstand.

Ik kan me dan voorstellen dat er een miniscuul zwartgat is waarbij alles in de buurt van opgezogen wordt, maar dat buiten de Schwartzhilds radius neemt die aantrekking snel af. Het gat zal wel groeien en de radius neemt toe, maar hoe snel gaat dat? Want bij een miniscuul zwart gat is de dichtheid van het gat en de omgeving erg groot.
Hawking heeft aangetoond dat zwarte gaten toch straling afgeven, Hawking Straling.

Nou is dat voor zwarte gaten van een x-aantal zon massa's geen probleem, maar kleine zwarte gaten zullen hierdoor verdampen.

Het is ook niet zo dat een de aantrekkingskracht van een zwart gat sterker is dan die van "gewone" massa. Een zwart gat van een kilo op 1 meter trekt net zo hard als een pak suiker op 1 meter.

[Reactie gewijzigd door Twpk op 28 oktober 2009 22:23]

Dat is wel erg stellig. Er zijn wel indicaties dat de Hawking radiation theorie correct zou kunnen zijn, maar Hawking heeft helemaal niets aangetoont. Hij heeft een theorie geformuleert en die vervolgens "geverifieerd" met andere _theorieën_.

Je kan met algebra een vergelijking maken waar uit komt dat 1 == 2, zie http://en.wikipedia.org/w..._proof#Proof_that_2_.3D_1 en het lijkt net alsof het klopt.

Dat betekend nog niet dat het ook echt zo is.
Het bewijs dat 1 = 2 is algebraïsch onjuist, het bewijs van Hawking staat niet echt ter discussie.

De verwachting is dan ook dat de LHC ook zijn gelijk zal aantonen (of niet, then we're fucked)
Welk bewijs?

Je mist mijn punt geloof ik, voor zover ik weet is de theorie van Hawking niet getoetst of bewezen in de praktijk. Er is nog nooit hawking radiation geobserveerd.
Hij is enkel vergeleken met andere theorieën, waarvan het aannemlijk lijkt dat deze kan kloppen in combinatie met die andere. De grap is dat sommige van deze theorieën waar hij naast is gelegd zelf niet eens bewezen zijn.

Hoe kun je dan spreken van bewijs.

Je zegt zelf al _de verwachting_ is dat.. feit is dat ze het niet 100% zeker weten.
Wiskundig bewijs, in de zin dat er geen algebraïsche fouten in zitten.

Een natuurkundige stelling kan natuurlijk nooit worden bewezen, hij is enkel te falsificeren.

100% zekerheid heb je niet in de natuurkunde, enkel in de wiskunde.
je hebt ook helemaal geen punt. Je gebruikt een argument dat meestal in creationisten sferen gebezigd word. In de trant van " We hebben nooit iets zien evolueren, dus er is geen bewijs, slechts gissing ".

de precisie van het voorspellend vermogens van de huidig bekende quantum mechanische effecten zijn bekend. Er van uit gaande dat deze regels overal geldig zijn kan je deze kennis gebruiken om te voorspellen wat er in zwarte gaten gebeurt.

het is bewijs zoals je bewijs hebt voor pythagoras.
Ervan uitgaande dat , nee dat klinkt geruststellend :P

Assumption is the mother of all fuck ups toch? Just saying...
Maar in jouw voorbeeld wordt er gedeeld door 0, wat niet gedefiniëerd is.
Je stelt hier dus dat de theorie niet hoeft te kloppen met de werkelijkheid, zeg dat dan gewoon :p

[edit]
Ik zie ook dat je precies hetzelfde hebt gezegd maar dan een paar posts hierboven @ 22.18

[Reactie gewijzigd door Tha_TE op 29 oktober 2009 01:14]

Als er een ontstaat, dan is die zodanig klein dat hij totaal geen invloed op wat dan ook zal hebben. Zelfs als ze er een kilo aan materiaal in zouden doen, dan zou het zwarte gat een aantrekkingskracht hebben van iets van een kilo zwaar - wat lang niet genoeg is om een zwart gat te zijn.

Wat me eerder lijkt is dat er superdichte materialen kunnen ontstaan doordat atomen met elkaar fuseren, maar het lijkt waarschijnlijker dat deze gewoon uit elkaar knallen door de krachten waarmee ze samenkomen. Als je twee stenen tegen elkaar slaat gebeurt er niks, als je ze sneller tegen elkaar ramt knallen ze uit elkaar, nog harder dan verpulveren ze, eventueel met zoveel hitte dat ze smelten. Maar samensmelten doen ze niet zo snel, niet met die krachten.
Ik ben wel bang voor zwarte gaten na het zien van dit filmpje:
http://ccinsider.comedyce...he-large-hadron-collider/ :D
Dan kan je beter bang zjn voor antimaterie (Higgs-Bosondeeltjes), alleen heb je daar weer tonnen van nodig om de hele aarde in het niets te laten verdwijnen.
Ehm, wat? Een Higgs-bosondeeltje geeft andere deeltjes hun massa, en is zelf geen antimaterie.

Overigens hoeven we voor zwarte gaten ook niet bang te zijn, die verdwijnen toch meteen vanwege Hwaking radiation.
Hawking radiation is volgens mij puur theoretisch, onder andere gebaseerd op quantum mechanica en nog nooit waargenomen c.q. bewezen.

Het wordt pas lachen als blijkt dat die theorie per ongeluk toch niet klopt, of alleen onder bepaalde omstandigheden waar wij (nog) geen inzicht op hebben.

De vraag is dan of je dat risico mag nemen, ook al is die kans microscopisch klein. Laten we er gemakshalve maar vanuit gaan dat het goedkomt. Bergen wetenschappers hebben zich erover gebogen en zij zullen het wel weten.

We kunnen er toch niet veel meer aan/tegen doen. ;)
Het wordt pas lachen als blijkt dat die theorie per ongeluk toch niet klopt, of alleen onder bepaalde omstandigheden waar wij (nog) geen inzicht op hebben.
Dan nog valt er weinig te vrezen, want de event horizon is nog altijd afhankelijk van de massa - daarbuiten is het "gewone" zwaartekracht, die gezien de ontzettend geringe massa van die microscopische zwarte gaten zo goed als geen aantrekkingskracht uitoefent op andere deeltjes, en dus zullen het geen alles-opslokkende zwarte gaten worden. Heb jij twee knikkers elkaar weleens zien aantrekken? Ik ook niet. En dat verandert niet als je alle massa van elke individuele knikker concentreert in 1 punt. Ze zullen dus hooguit dwars door de aarde heen de ruimte in vliegen (gezien de enorme snelheid die ze krijgen in de deeltjesversneller), wellicht een paar deeltjes opslokkend die ze onderweg tegenkomen maar dat is het dan ook wel.

Daarnaast vergeet je voor het gemak ook maar even dat dergelijke botsingen aan de orde van de dag zijn in onze dampkring door kosmische straling, heb jij daar ooit een zwart gat zien ontstaan?

Overigens mag Hawking radiation dan wel nog niet zijn aangetoond, maar zwarte gaten zijn dat zelf ook nog niet.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 29 oktober 2009 02:20]

Het gaat nog wat verder dan dat. Het Higgs-veld geeft deeltjes hun massa. De Higgs-boson is een bundel energie in dat veld (en vervalt snel tot normale deeltjes die we kunnen meten, zoals met de meeste deeltjes die in de LHC gemaakt worden)
Het is inderdaad fantastisch nieuws. :)
Van angsten voor zwarte gaten, die op moluculair niveau kunnen ontstaan afaik, is nauwelijks sprake. Dat kan komen doordat voor die mensen weinig (media-) aandacht is óf doordat er simpelweg, relatief gezien, weinig media-aandacht is geweest voor de LCH in het algemeen in vergelijking met september '08.
Ik had ooit ergens gelezen dat zwarte dagen vaker voorkomen op onzer aarde.
Maar dat deze op zo kleine schaal waren dat dit geen kwaad zou hebben.
Op deze grote zou dat dan ook geen probleem mogen hebben.
De onzin waar we dagelijks mee gebombardeerd worden laat een vogelpoepje ook in het niets verbleken. Ik ben van het zomer bij CERN geweest, en dat was machtig interessant. Weet je hoe ze bijvoorbeeld die enorme sensoren (ATLAS/ALICE) testen? Die dingen zijn zó gevoelig, ze testen de aansluitingen door de neutrino's waar we mee gebombardeerd worden te meten. Neutrino's worden we dagelijks meerdere malen door doorboort. Daar heb ik ook geleerd dat ze met deze 'testen' meer willen weten te komen, de higgs-boson is slechts een van de dingen (hoewel wel een van de meest interresante). De voorloper van de LHC heeft bijvoorbeeld het bestaan van anti-protonen (en neutronen) aangetoond, en toepasbaar gemaakt, en van neutrino's is ook al bekend dat er een anti-vorm van is. Tot nu toe blijft de theorie staan dat er anti-deeltjes zijn van elk deeltje, zal dat betekenen dat de evil-twin theorie niet zo ongegrond is? En wat dacht je van gravitonen, zijn daar anti-vormen van? En wat doen die? Kun je al die losse deeltjes winnen en op een of andere manier opslaan? Of kun je ze opwekken? (kunstmatige (anti)zwaartekracht mayb?) Dat soort deelvragen klinken misschien nogal sci-fi, maar ze zijn 'natuurlijke' opvolg vragen als er een hypothese getest en bewezen word (anti-fucking-protonen man, wie had dat ooit gedacht?)
Dan moeten ze eerst wel de gravitonen vinden/aantonen, aangezien het deeltje nog steeds de status hypothetisch met zich meedraagt :)

Interessante shit, dat wel, kan niet wachten op de eerste serieuze resultaten 8-)
Nou, dat zijn niet enkele neutrino's hoor. Afaik gaan er miljarden per seconde alleen al door je hand. Die neutrino's zijn zelfs zo moeilijk te detecteren/vangen, dat een blok lood van een lichtjaar (9460800000000 of 9.5×10^12 Kilometer) dik, maar de helft van die deeltjes kan stoppen.
Hawking wou eigenlijk een "einde van de wereld" feestje geven. Hij heeft het toch maar niet gedaan uit vrees dat mensen hem serieus zouden nemen :P

Ben benieuwd wanneer we resultaten zullen gaan zien :-)
Neuh, niet bang voor zwarte gaten, hoogstens bang voor een ruimte-tijd continuum.

¨Goodmorning and welcome to the Black Mesa transit system...¨

De rest is wel bekend denk ik :+
Neen, wel voor het spontaan omtstaan van een draak of king kong die ons allemaal gaat doodmaken.

Waarom zou je denken !, Nou door de quantum strangeness waaar je mee te maken hebt zou er net zo goed een draak kunnen ontstaan dan een zwart gat. Dood gaan door een zwart gat kan ik "mee leven" een monster die langzaam alles opeet is stukken minder.

De kans dat een microscopisch stabiel niet lekkend zwart gat kan bestaan is ongeveer even groot als met in het leven roepen van een uit de kluiten gewassen godzilla.
Ze willen een heleboel bewijzen. De quantum mechanica (standaard model) zit eigenlijk al decenia lang vast omdat er zat theorien zijn maar die steeds moeilijker zijn te bewijzen. Daarnaast zijn er nog een aantal echte raadsels waar niet eens een goede theorie voor is.

Dit filmje legt het allemaal in 5 minuten uit op een vrolijke manier:
http://www.youtube.com/watch?v=j50ZssEojtM

Ik vind het een leuk project en goed besteed geld.
De 6 miljard die dit kost is door 85 landen over een periode van 25 jaar verzameld, dus zo veel geld is dat niet:
- In plaats van 1 keer Fortus kopen kun je 3 LHC's bouwen.
- In plaats van 1 ISS ruimtestation kun je zelfs 10 LHC's bouwen!

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 29 oktober 2009 08:22]

Kleine correctie: Het gaat om het verenigen van de quantumtheorie met de relativiteitstheorie.

Tot nu toe hadden proponenten van beide theoriën altijd onenigheid (bijv. Einstein en Bohr). Dus toen kwamen er nieuwe natuurkundigen die alles in één standaardmodel wilden vatten. Dus één enkele theorie voor het heelal 'en alles'.

Dat is ze praktisch gelukt, en alles is ook in testen bewezen, op één klein stukje theorie na. Dat stukje theorie - vooralsnog een hypothese - beschrijft een 'wiskundig' model voor zwaartekracht, en correctheid van dat wiskundig model proberen ze nu in de werkelijkheid aan te tonen.

Afgezien daarvan, wat is er "cool" aan dit ding: De magneten, deze zijn supergeleidend en tot enkele fracties boven het absolute nulpunt gekoeld vziw (en belangrijke onderdelen ervan komen uit NL).
De bijbehorende nieuwe technologieën die ontstaan zijn ook best cool, het bijbehorende museum daar heeft leuke foto's van hun ICT ontwikkeling. Hun eerste supercomputer (een Nederlandse Wiskundige die sneller was dan de computers in de 60's), en hun eerste netwerk (fiets met bak voorop vol mappen), tot wat ze nu hebben. Er wordt daar zoveel talent uitgegoten, en dat is niet alleen op het gebied natuurkunde. In de Atlas controleroom en het bijbehorende serverpark moesten ze bijvoobeeld zware problemen oplossen om crosstalk (serieus, er staan daar véél computers) te voorkomen, zeker bij de bandbreedte die ze daar nodig hebben. De multiplexing waar ze mee kwamen zullen we op den duur ook wel terug zien, denk ik zo. Nah, je kan van veel projecten iets zeggen, maar de LHC is zijn geld meer dan waard. Hij die dat niet geloofd: bel ze eens op, ze geven rondleidingen. Toen ik er was waren er ook een aantal Amerikanen die gewoon stomverbaasd waren over hoe open en geavanceerd Europeanen rondlopen. Ze zijn daar de Area-51 mentaliteit gewent met alles wat 'nieuw' is, en het oer-kapitalisme (CERN maakt winst met licentiedeals, maar het is lang niet zo kapitalistisch als de Amerikaanse dingen, daar het voornamelijk bedoeld is als onderwijs en vooruitgang project) wat bedrijven alles 'off limits' laat maken. Daarnaast is het concept dat universiteiten samenwerken nogal onbekend in de competitie gerichte Amerikaanse geest. Als iemand slim is en iets kan, hoeft hij niet óók nog eens €50.000 intuition fee te betalen om er gebruik van te maken. Zat Europeanen die daar werken die op een openbare basisschool hebben gezeten, waar de gemiddelde Amerikaan van Private School komt. Niet zeggen dat er geen innovatie is in de VS (hoewel, laserfusie... dát was verspilling), maar dat is meestal vanuit defensie of één enkele uni/bedrijf.
Leuk experiment natuurlijk het mag een paar miljard kosten maar dan weet je ook op den duur hoe we, volgens de wetenschap, zijn ontstaan.

Ik denk dat er wel zwarte gaten ontstaan maar dat deze op microscopisch niveau nog geen halve milliseconde blijven bestaan. Althans dat hoop ik. Anders word het zo'n kale bedoeling.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 28 oktober 2009 17:32]

Tja, wetenschap kost geld maar kijk eens wat het ons allemaal gebracht heeft.

Of het allemaal béter is, dat is natuurlijk relatief, maar ik ben er wel van gecharmeerd dat ik niet zelf meer achter mij eten aan hoef te hollen. Nu is het een paar muisklikken en de pizza wordt vanzelf thuisbezorgd :Y)

Maar effe serieus. Als ik het goed begrijp leren we met het LHC hoe de kleinste bouwstenen in elkaar zitten. Op basis daarvan kunnen we uiteindelijk, als een doos Lego, onze eigen atomen en moleculen in elkaar gaan zetten met precies de gewenste eigenschappen. Dat is toch een enorme stap in de ontwikkeling. Dat mag best wat kosten vindt ik.
Je zou op den duur iets in de vorm van weefsel kunnen repliceren. Dan heb ik het niet over het cloonen door eicel abstractie maar over het echte repliceren van atomen. Maar of dit weefsel dan ook zal leven is de vraag.

Omdat de communicatie in dit weefsel dan ook aanwezig moet zijn om te overleven. En ik denk dat dat wel nooit gaat lukken.
bleh, waarom zou dat niet kunnen lukken? Evolutie kan daarvoor zorgen, dus wij kunnen dat ook. Het is maar een kwestie van genoeg kennis hebben... en die kennis hebben wij *nog* niet.
Voor degene die op de hoogte willen blijven van de belangrijkste mogelijke ontwikkeling van de LHC: http://hasthelargehadroncolliderdestroyedtheworldyet.com/
Wat interessanter is, is om de Live webcam stream van de LHC te bekijken. Kan je alles precies volgen. Hij is hier te vinden: :)
http://www.cyriak.co.uk/lhc/lhc-webcams.html
damned. man.. ik schrok me dood!
gelukkig deed de F5 me weer gerustgesteld zijn ;-)
Ik zie net pas de comment in de page source, prachtig :P
<!-- if the lhc actually destroys the earth & this page isn't yet updated
please email mike@frantic.org to receive a full refund -->
:+
Techniek die verder is dan hetgeen dat we eigenlijk hebben. Nu maar hopen dat alles goed gaat.

De doorzetter wint.
Voor de mensen die 3,5TeV ook niets zegt:

Die twee protonenwolkjes vliegen elk 99.99999% van de lichtsnelheid vanuit tegenovergestelde richting op elkaar.
Een idividuele proton heeft bij die snelheid ongeveer het gewicht van een fruitvliegje (dat is ongeloofelijk zwaar voor een subattomair deeltje)

De klap van beide wolkjes is qua energie vergelijkbaar met een vliegdekschip dat met grofweg 50km per uur tegen een muur ramt.

[Reactie gewijzigd door EthirNandor3 op 29 oktober 2009 08:22]

Voor de mensen die 3,5TeV ook niets zegt:

Die twee protonenwolkjes vliegen elk 9.99999% van de lichtsnelheid vanuit tegenovergestelde richting op elkaar.
Een idividuele proton heeft bij die snelheid ongeveer het gewicht van een fruitvliegje (dat is ongeloofelijk zwaar voor een subattomair deeltje)

De klap van beide wolkjes is qua energie vergelijkbaar met een vliegdekschip dat met grofweg 50km per uur tegen een muur ramt.
Ik denk dat je bedoelt: 99,9999% ?
Oops, ja 99 natuurlijk (intussen aangepast)
Maar 3,5 TeV.. Volgens Hawking in zijn Brief History of Time is er ten minste 1 triljoen GeV nodig om de waarde van de grote unificatie-energie te bepalen.
Mooi dat ie het weer doet, had er eigenlijk al lang niets meer van gehoord. Ben wel benieuwd naar de eerste resultaten als ie echt op vol vermogen gaat draaien, maar dat zal nog wel even duren omdat ze het nu denk ik wat rustiger aan doen :P Ben benieuwd.

Goh, nu ik er over denk zijn ze er al lang mee bezig eigenlijk. Ik heb er nog gesolliciteerd 15 jaar geleden en toen waren ze net gestart met de LHC. Nog een rondleiding gehad en was wel indrukwekkend moet ik zeggen 8-)