Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

In het afgelopen jaar steeg het aandeel van Android en iOS op de Amerikaanse markt voor handheldgames met vijftien procentpunt. Dit ging vooral ten koste van het marktaandeel van de Nintendo DS en Sony's PlayStation Portable.

Het marktaandeel van Android en iOS steeg van 19 naar 34 procent. Hiervoor moest de PSP 2 procent van zijn 11 procent inleveren. De Nintendo DS bezat in 2010 nog maar 57 procent marktaandeel, ten opzichte van 70 procent in 2009. De opbrengsten aan Android- en iOS-games lagen in 2010 rond de 800 miljoen dollar; dit was in 2009 nog 500 miljoen dollar. Volgens Flurry werd het grootste deel van deze inkomsten echter gegenereerd op iOS-platforms. Op de totale Amerikaanse markt voor handheldgames werd juist 0,3 miljard dollar minder verdiend. In 2009 bedroegen de inkomsten nog 2,7 miljard dollar; in het afgelopen jaar ging het om 2,4 miljard dollar.

Het aandeel van Android- en iOS-systemen op de totale Amerikaanse gamemarkt is in 2010 gestegen van 5 naar 8 procent. Het onderzoeksbureau meldt ook dat er in 2010 circa 700 miljoen dollar is verdiend op de Amerikaanse pc-gamemarkt. Dit bedrag ligt volgens Flurry voor het eerst lager dan de opbrengst aan handheldgames. Flurry baseert zijn gegevens onder andere op cijfers van de NPD Group en op eigen analyses.

Flurry 2010

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Met telefoontoestellen als de Sony Ericsson Xperia Play, de Desire HD e.d. is dit natuurlijk te verwachten.

Het grote voordeel van telefoon oplossingen is dat je heel gemakkelijk aan games kan komen. Fysiek spelletjes kopen in de winkel hoeft niet meer, alles kan via de market.
Het nadeel van de telefoon oplossingen is dat de accu best snel leeg gaat. En leeg is leeg, dan kan je dus ook niet meer gebeld worden...

Daarnaast zit je met de besturing. Bij de Xperia Play hebben ze wel geprobeerd te verbeteren, maar eerlijk gezegd vind ik het niet super werken, en de vraag is maar hoeveel van de "standaard" android spellen het zullen ondersteunen.

Tevens hadden de PSP en DSi al een online store voordat android market er was.


Eerlijk gezegd denk ik eerder dat deze terugname in de verkoop van PSP/DS spellen te maken heeft met dat beide platformen aan het einde van hun levensduur zitten en er gewoon niet veel top-titels uitgekomen zijn in 2010.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 18 april 2011 15:51]

Haha, moet je eens kijken naar de 3DS, houdt het nog minder lang vol dan een gemiddelde smartphone. Je hebt overigens wel gelijk dat leeg is leeg en de grotere gevolgen (nl. niet bereikbaar).
Zie de meeting de dag daarna al gebeuren... Jaah Mike waarom was je niet bereikbaar wanneer dit nodig was? Uuuhm nou ja omdat ik PES2011 aan het spelen was op me telefoon en die houd dat niet zolang vol :P
De Droid Market bestond al toen de DSi uitkwam? (launch day DSi en HTC Wildfire, moet nodig eens gaan tetheren)
Idd ik heb een groot gedeelte van mijn games digitaal op mijn psp... Dan gebruikt hij namelijk flink minder accu capaciteit :P
Denk dat de Xperia Play juist een toestel is wat er heel weinig aan bij draagt.
+1 het artikel zegt overigens ook dat de meeste winst te danken is aan iOS
Effe offtopic: Natuurlijk heeft de play hier niks aan bijgedragen... Hij is gelanceerd in 2011 :P

Ontopic: Toch vind ik dit weer een vreemd onderzoek, wat zijn de criteria? Zitten hier ook reclame inkomsten bij? Zijn hier al de inkomsten mee gerekend of baseren ze dit op de ontwikkelaars/uitgevers (dus minus de platform beheerders)? Welke Android telefoons zijn meegenomen? Is de iPad meegenomen? En als laatste wie is de opdrachtgever van dit onderzoek?

Maar ja verder is het niet echt spannend natuurlijk... Ze vergelijken 2 platformen die aan het eind van hun leven zijn met 2 platformen die juist aan het begin van hun leven zijn... Vooral bij de iPhone zie je dat veel mensen bij de initiŽle aankoop redelijk wat apps aanschaffen en daarna nooit meer (heb ik toevallig ook gehad bij mijn iPad) (dit zal bij Android in de USA wel hetzelfde zijn gezien iedereen daar een CC heeft)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 18 april 2011 16:04]

Ook heel verwonderlijk de resultaten van dit onderzoek.

De ingeburgerde handhelds vergelijken met een opkomende markt.

Als je vroeger mobiel wou games had je enkel gameboy's & co.
Tegenwoordig heb je krachtige smartphones die ook kunnen gamen.

Het is vanzelf sprekend dat de "nieuwkomers" marktaandeel af pakken van de gevestigde waarden.
vind je het gek 8)7 bij android is het meeste gratis
Is zien of de PSP2 ( NGP ), correct geprijst zal zijn in deze concurrentiŽle markt. Vroeger was het makkelijker, met maar 2 spelers. Sony/Nintendo, maar nu met de iPhone/Android er nog eens bij.

En vooral, deze iPhone/Android, hun markt potentieel is groter, juist omdat het niet puur gekocht wordt voor gaming. Mensen kopen eerst het toestel voor de Phone/Multimedia capaciteit, en later gaan ze gamen op deze toestellen.

Waartegen Sony, Nintendo nu moeten opvechten met dedicated toestellen, dat mensen niet iedere dag met hun meedragen.

Les nummer 1 voor Sony: Maak de basis toestellen GOEDKOOP. 250 / 350$ = 250 / 350 € prijzen, zijn in mijn boekje al duur. En vooral als ze nog eens zouden durven, om PSP1 prijzen te vragen voor de games.

Zeker als je ziet dat de game op de iOS/Android markt een fractie van die prijzen zijn. En als je zelf PC games met gemak koopt voor 10€ of lager, via diensten zoals Steam waar het constant promo achter promo is... De Gaming markt is veranderd, en ik hoop dat Sony hun lesje geleerd hebben uit de PSP1 fouten.

Maar ik heb mijn twijfels. Sony is altijd al redelijk arrogant geweest en te zelfzeker van hun mogelijkheid om mensen zaken op te dwingen.
Nu houd je er geen rekening mee dat het ontwikkelen van een gemiddelde psp/ds game wordt gemaakt door grote studios met veel personeel. Steam of Iphone/android games worden veelal door kleinere studiotjes gemaakt door een paar man en hebben minder ontwikkeltijd, dus zijn een stuk goedkoper.
Bovendien komen er bij de PSP en DS nog verpakkings en promotiekosten bij en wil de tussenpersoon (de winkel) er ook nog aan verdienen. Dit verklaard de veelal hogere prijzen.
Al ben ik het met je eens dat 50 euro voor en portable game erg veel geld is, hier moeten ze zeker wat aan gaan veranderen willen ze niet hun eigen graf delven.
Bovendien komen er bij de PSP en DS nog verpakkings en promotiekosten bij en wil de tussenpersoon (de winkel) er ook nog aan verdienen. Dit verklaard de veelal hogere prijzen.
Volgens mij verdienen zowel Google (Android) en apple (iOS) ook gewoon aan de verkopen hoor (30% nog wel)...
Erges een vrij logische trend toch? De meeste mensen die een nintendo DS of PSP hebben zijn voor een groot deel ook het doelpubliek van de smartphone producenten. En als je dan de prijzen vergelijkt van een iOS of android game tegenover een game voor een DS of PSP, dan is mijn keuze eerlijk gezegd snel gemaakt :)
Klopt helemaal. Daarbij komt ook het gemak van de smartphone, altijd bij je en in de broekzak. Moet ik wel zeggen dat ik het een aparte en soms wat jammere trend vind, spelletjes in het algemeen gaan achteruit als het gaat om bijv. gfx... alles moet draaien op jaren oude consoles of in dit geval smartphones. Super games zitten ertussen hoor, maar meestal van het "effe snel tussendoor" karakter, meer niet.
Nou ik vind de games op me iPad of Mobile echt nog niet te vergelijken met me games op de (3)DS.

Op de iPad speel ik 10 minuten een spelletje en dan heb ik het echt wel weer gezien.
Op de (3)DS kan ik zo een uur zitten
Ik herken het helemaal. Ik heb een PSP liggen maar sinds ik een Android toestel heb speel ik er bijna niet meer op, nu veel meer simpele kleine spelletjes op mijn telefoon om de tijd te doden. Ik ben nog steeds benieuwd naar de NGP, maar weet nu al dat ik bij Android blijf (of iOS) voor spelletjes on-the-go!
Jammer dat die bron niet iOS en Android apart weergeeft. Dan was het nog interessanter geworden (want het klopt natuurlijk niet, eerste bron staat Android er nog niet bij, tweede wel).

Dan kon je de verhouding tussen deze besturingssystemen ook nog zien. Nu weet je namlijk niet of bijvoorbeeld Googles OS het heel goed doet en Apple nauwellijks is gegroeid of dat Android bv maar 1% heeft en Apple het heel goed heeft gedaan.

Het enige wat je nu weet is dat mobile spelletjes het goed doen, ten opzichte van de DS en PSP.

[Reactie gewijzigd door Encaitar op 18 april 2011 15:50]

eerste bron staat Android er nog niet bij, tweede wel
Logisch, het eerste plaatje gaat over 2009, toen was Android nog verwaarloosbaar.

Verder zou een vergelijking tussen iOS en Android natuurlijk wel interressant zijn.
Ik meen een tijdje geleden te hebben gelezen dat iOS gebruikers gemiddeld 15x zoveel aan Apps uitgeven dan Android gebruikers.
Leuk dat er een correlatie gevonden is, maar dat zegt natuurlijk weinig over de oorzaak van de daling handheld computers.....
Er zijn veel meer factoren die meespelen.
Mag je dit wel dezelfde markt noemen, er is natuurlijk overlap maar het zijn niet echt directe concurenten. Sterker nog ik denk dat de Android en iOs een nieuwe markt aanboren (vergelijkbaar met farmville op de PC)
Waarschijnlijk wordt de markt gewoon groter, alleen groeit het aandeel van Android en iOS meer. Voor echte games ben je op je iPad of smartphone niet aan het juiste adres.

E: Uiteraard zijn games voor de iPad, iPhone en smartphone niet verkeerd. Ik kan me echter veel langer vermaken met mijn DS en nu mijn 3DS (al zijn de games nu nog niet erg goed). Ik heb uren lang Zelda gespeeld, en GTA: Chinatown wars. Op GTA na is er geen enkele game die ik lang op m'n iOS device of Android smartphoen heb gespeeld. Op de DS zijn dat Zelda, GTA, Metroid Prime, Mario Kart, etc...

[Reactie gewijzigd door Thomas op 18 april 2011 18:10]

Ik kan het niet eens als eenzelfde markt zien. Spellen op een Iphone of Android zijn snelle tijds doders en niet meer dan dat. waar op de PSP en DS het meer echte spellen zijn waar je meerdere uren achter elkaar zal spelen.

Je kan moeilijk spellen als Flight Control gaan vergelijken met bv Final Fantasy Tactics of Zelda.
Dat wil niet zeggen dat Flight Control of Angry birds slechte spellen zijn.
...En volgend jaar is het weer anders. Vergeten wordt even dat de PSP en de Nintendo DS zo'n beetje aan het einde van hun lifecycle zijn. Er komen weinig tot geen interessante games meer uit, en dus dalen de verkopen.

Als je over een jaar kijkt, wanneer de Nintendo 3DS en Sony NGP op het hoogtepunt van hun lifecycle zijn en er goede games beschikbaar zijn, zien bovenstaande pie charts weer heel anders uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True