Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Asus heeft in Taiwan een e-reader met een schermdiagonaal van 8 inch aangekondigd. Het model is niet gebaseerd op elektronisch papier, maar heeft een lcd dat 64 grijswaarden kan weergeven.

Asus heeft in het afgelopen jaar al verschillende tablets en e-readers laten zien en aan die serie heeft het bedrijf in thuisbasis Taiwan een nieuw model toegevoegd. De komende e-reader heeft een schermdiagonaal van 8 inch, waarmee het apparaat tussen de al gedemonstreerde modellen van 6 inch en 9 inch valt.

Het scherm is niet van elektronisch papier, in plaats daarvan heeft Asus gekozen voor een speciale lcd van Chimei Innolux, dat 64 grijswaarden kan weergeven. Het scherm biedt kortere responstijden, die bij e-paper relatief lang zijn, maar de contrastratio is wel minder. Hoewel het scherm zo is aangepast dat het minder reflecteert, zou de reflectie nog wel hoger liggen dan bij elektronisch papier.

De e-reader moet in oktober verschijnen en krijgt dan een prijs van omgerekend 456 euro. Dat is aanmerkelijk meer dan de gemiddelde prijs van e-readers, die bovendien aan het dalen is.

Asus e-reader 8 inch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Kan iemand mij uitleggen waar het sprookje vandaan komt dat de contrastratio van e-paper zo hoog zou zijn? Dit komt in elke discussie over e-readers weer terug.

LCD schermen hebben vrijwel altijd een hogere contrastratio dan e-paper.

Voorbeelden:
http://www.eink.com/products/matrix/High_Res.html: 6:1 (Min)
http://www.eink.com/products/matrix/High_Res_Pearl.html: 10:1 (Min)

Dit is vele male slechter dan welk LCD scherm dan ook. Het e-paper dat ik tot nu toe in handen heb gehad heeft dan ook altijd een beetje grijze achtergrond. Dus bovenstaande getallen verbazen mij niet.

Volgens mij wordt contrastratio verward met de mate waarin een scherm nog leesbaar is in de zon. Of zit ik er naast?
Geen idee waar het sprookje vandaan komt, ik hoor het eigenlijk voor het eerst.

De contrastratio's met en zonder backlight zijn helemaal niet te vergelijken.
Bij schermen met backlight gaat het om het uitgestraalde licht op de lichtste plek in verhouding tot de donkerste plek. Bij schermen zonder backlight gaat het om de verhouding gereflecteerd licht.
Dat kun je niet vergelijken omdat de een afhankelijk is van de hoeveelheid omgevingslicht en de ander niet.

De contrastratio in een bepaalde situatie, bijvoorbeeld zonlicht, is wel te vergelijken, maar dan leggen schermen met backlight het meteen af omdat het licht dat ze zelf uitstralen in het niet valt bij het zonlicht. Je krijgt dan een ratio van 'een hoop weerspiegeld licht + een ietsipietsie zelf uitgestraald licht' : 'een hoop weerspiegeld licht'.
Voor zonlicht moet je dan denken aan 50100:50000, bij daglicht aan 5100:5000, bar weinig contrast dus.

In het donker is het juist omgekeerd. Een backlight display werkt dan optimaal en zal 0,2 tot 100 lux uitstralen terwijl elektronisch papier maar 0,001 a 0,1 lux zal reflecteren (er is weinig licht, dus er valt ook weinig te reflecteren)

De contrastration van elektronisch papier is inderdaad niet hoog, maar de contrastration van een LCD-scherm bij daglicht is nog vele malen lager.
Fabrikanten van LCD-schermen zijn wel zo flauw dat ze de geadverteerde ratio's meten in het volledig donker en zo absurde ratio's van 1:15000 kunnen melden.
Maar ja, er is gewoon geen standaard opgesteld voor omgevingslicht waarbij je het zou moeten meten.
En dat is nou precies waarom ik het niet eens ben met de hetze van bepaalde mensen tegen het gebruik van een backlit scherm als reader. Het hangt maar net van je gebruik af. Wil je graag in de zon lezen, dan neem je een e-ink scherm, lees je liever 's avonds in bed, dan ben je beter af met een backlit scherm. Mijn sony pocket edition ereader heeft eigenlijk te weinig contrast als ik lees met als enige licht het lampje op mijn nachtkastje, het gaat prima zolang het lampje er recht op schijnt maar niet als ik me draai en tussen de reader en het lampje lig.
In fel (zon)licht zal de contrastratio waarschijnlijk veel hoger liggen omdat de lichte achtergrond veel sterker reflecteert dan de donkere e-ink? Ik denk dat het dan ook sterk zal afhangen van de intensiteit van opvallend licht (aangezien er geen ingebouwde lichtbron is).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 6 augustus 2010 16:18]

Contrast heeft toch niks te maken met in de zon of uit de zon? Contrastbepaling wordt altijd onder gecontroleerde omstandigheden uitgevoerd... En is gewoon een aanduiding hoeveel tussenstappen het scherm kan doen tss bvb zwartste zwart en witste wit...

Leesbaarheid is iets anders...
Ben ik de enige die dit product niet snapt?
Responstijd is nu niet echt belangrijk bij het lezen van een boek.
LCD heeft backlight nodig wat weer vermoeiender is voor de ogen.
En hij heeft de prijs van een iPad....
Ook een prima voorbeeld is de Nintendo Gameboy Advance SP, die heeft ook een inschakelbare backlight. Een 'gewone' LCD zou inderdaad denk ik niet zo fijn werken bij een apparaat als dit. De prijs in inderdaad bizar hoog.
De eerste versie van de GA SP heeft een "frontlight" Lcd met standen uit en aan. De 2de versie heeft een backlight die niet uit kan.
De backlight is het ergste nog niet, kan best zijn dat deze zonder kan.

Maar ik moet de eerste lcd nog zien die geen sap nodig heeft om zijn beeld vast te houden. Ofwel: ik denk niet dat je hier 5-10 boeken mee kunt lezen op een acculading, waarschijnlijk nog niet 1.

Ik ben het met je eens hoor, kan er zelfs nog wel punten aan toevoegen, de markt voor dit product lijkt mij alleen de marketing afdeling van Asus. En zelfs die zullen er nog een kluif aan hebben goede argumenten aan te dragen.

Lijkt mij een bij voorbaat kansloze exercitie dit.
Je hebt anders best LCD schermpjes die heel weinig stroom gebruiken, denk bv aan horloges. Hoe zich dat vertaalt naar grotere meer gedetaileerde LCD's weet ik niet, maar ik zou niet zomaar uitsluiten dat dit scherm ook erg zuinig kan zijn.
Het enige dat ik niet snap is de prijs inderdaad, daarmee staat hij bijna lijnrecht tegenover de ipad en dat is een vergelijking die het ding nooit kan winnen, laat staan als je het met goedkopere android pads gaat vergelijken. Zelfs als het scherm net zo fijn leest als e-ink en je er wel mee kunt browsen door de hogere refreshrate, dan nog denk ik dat de niche van mensen die de hogere prijs daarvoor willen betalen maar niet gewoon voor een goede tablet willen gaan erg klein is.
LCD heeft backlight nodig wat weer vermoeiender is voor de ogen.
.
Staat nergens in het artikel dat het backlight nodig heeft. Daarnaast zijn er zat LCD's zonder backlight die prima leesbaar zijn (ook in de zon) Rekenmachines, horloge's... Ik heb een prof. camera waarvan ik de backlight van het LCD uit kan zetten die dan (juist) in de zon zichtbaar beeld geeft.
Je bent niet de enige hoor. E-Ink is superieure tech wanneer het aan komt om e-books te lezen. En voor die prijs koop je toch een betere lcd-tablet-achtig produkt, die zelfs kleuren kan weergeven.

Denk dat ze hiermee de plank vreselijk mis slaan.

Misschien was dit wel een leesfout van iemand.... lcd / e-ink whats in a name.

Edit:
Petje af voor de verkoper die hem aan iemand kan slijten als een e-reader die beter is dan de kindle/andere echt e-readers.

[Reactie gewijzigd door morrowyn op 6 augustus 2010 16:48]

die responsetijd is zeker wel van belang. zeker als je bijvoorbeeld een fantasy book aan het lezen bent waarbij je steeds heen en weer moet bladeren naar de map die voorin zit of naar de appendix achterin.
Die 0,5 seconden die de vlottere E-Ink schermen nodig hebben is prima te doen. Je leest toch minder snel. Zelfs de tragere schermen die er een seconde over doen zullen je niet enorm irriteren. Het bladeren in een fysiek boek kost op zijn minst zoveel tijd.

Pas wanneer je video wilt weergeven wordt de responsetijd weer echt belangrijk.
Dit was inderdaad een van de weinige keren dat ik moest lachen om een nieuwsbericht van tweakers.net.
Dit wordt een grote faal. Wie heeft er zin in een weddenschap? :+
Als ik dit zo lees combineert het de nadelen van alle hudige beschikbare middelen (e-inktreaders, i-pad) voor de hoofdprijs.

Omg, ik kan mijn ogen niet geloven. :S
Ik ben misschien heel simpel. Maar als je in 2010 een apparaat op de markt brengt met een zwart-wit scherm uit 1950, dat kan gewoon nooit wat worden.

Er zijn een paar mallerts die in het hele e-reader e-paper verhaal trappen, maar het gaat het gewoon niet worden. Ook die hele dedicated e-reader zooi niet en dat toont de iPad aan.

Vroegh had je een losse telefoon, MP3 speler, PDA en van mijn part fotocamera. Allemaal losse dedicated devices voor maar 1 purpose. Maar de trend is dat je juist apparaten bouwt die al die functies integreert, zoals de smartphones laten zien.

Ik heb op dit moment een telefoon, internet browser, fotocamera, HD video camera, agenda, notitieblok en mp3-speler en ebook reader in mijn zak zitten, in 1 device.

Daarom hebben tables zoals de iPad 'ondanks' hun reguliere scherm toch de toekomst. Ik denk dat de meeste (niet-nerd) mensen prima kunnen lezen van de ipad (ik wel) en liever een all-in-one hebben dan die priegelige e-paper dingetjes. Hell liever van een smartphone lezen dan weer een los apparaat mee slepen waar je verder niets aan hebt.

[Reactie gewijzigd door Q op 6 augustus 2010 19:34]

Er zijn misschien een paar mallerts die in het hele Ipad is een ereader verhaal trappen, maar de echte lezers kopen gewoon een ereader die ogen niet verkankeren.
En je hebt geen geen fotocamera, hd videocamera en ebookreader op zak. Je hebt n smartphone die wat leuke extra's heeft.

[Reactie gewijzigd door baca op 6 augustus 2010 21:20]

Het is iets minder zacht voor de ogen dan een regulier boek. Maar dat went en bij gewoon daglicht merk je niet meer dat je naar een LCD scherm kijkt. Het 'felle' van een LCD scherm wordt dan teniet gedaan.

Ik denk dat het zelfs beter leest dan die kleine schermpjes van e-readers. Maar dat zeg ik waarschijnlijk om mijn iPad aanschaf goed te praten.

[Reactie gewijzigd door Q op 6 augustus 2010 21:18]

Ik denk dat het zelfs beter leest dan die kleine schermpjes van e-readers.
Als je die 'schermpjes' te klein vindt dan vindt je 90% van de boeken waarschijnlijk ook te klein. Een 6'' eReader is namelijk precies even groot als een standaard paperback
Ik ben misschien heel simpel. Maar als je in 2010 een apparaat op de markt brengt met een zwart-wit scherm uit 1950, dat kan gewoon nooit wat worden.

Het success van Amazon's Kindle bewijst dat het toch al aardig wat is voor 2010, tot dat de prijs van full-colour versies behoorlijk omlaag kan. De eerste PalmPilots waren ook jarenlang zwart/wit, totdat de m505 uit kwam.

Wat ik niet begrijp is dat er nog geen e-reader is (voor zover ik weet) waarvan de 'achterkant' voor een groot deel uit efficiente zonnecellen bestaat; dit zou in principe de e-reader volledig onafhankelijk van USB etc. kunnen maken: ideaal.
Het is geen toeval dat de verkoop aantallen van de Kindle niet bekend zijn, zo'n succes is de Kindle namelijk niet. De kindle applicatie op de iPhone / iPad biedt meer functionaliteit dan de Kindle zelf.

Ik heb zelf nog een Palm Vx gehad, maar dat was de stand van de technologie toen. Mensen accepteerden dat. Maar ik accepteer anno 2010 geen zwart wit meer.
Oftewel, mindere specificaties voor een hogere prijs. Wat valt hiervan te verwachten?
E-Paper vind ik zelf juist een ideaal component en leest erg fijn juist door dat hogere contrast en lage reflectie..

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Subslider op 6 augustus 2010 15:49]

OK het is een vrij dure reader en de accu zal niet zo lang mee gaan vergeleken met een normale E-ink reader, maar ik ben wel blij met wat diversiteit op de markt. Ik vind dat de specs van e-paper wat langzaam evolueren, hoewel de techniek nu al een tijdje beschikbaar is.

Wie weet is het scherm wat scherper doordat er meer 'kleuren' aanwezigheid en hebben de refresh rates een duidelijk positief effect op de leesbaarheid. Ik kijk uit naar de reviews :)
Alle e-readers zakken naar 150 euro.
Dan denkt Asus we brengen er 1 op de markt voor 450 euro want dan kan je een boek met 64 grijswaarden lezen?
Apart en kansloos.
Die prijs klopt niet, of de omschrijving wat het ding kan/inhoudt klopt niet. Niemand zou zo dom zijn om voor wat er in dit artikel staat beschreven dat bedrag te vragen (laat staan neer te tellen)
durf te wedden dat de batterij ook geen 8000+ paginas mee gaat wat een e-reader dus wel kan.

wat wel mooi is is dat het scherm wat groter is tot nu toe zijn alle e-readers ronde de 5 a 6 inch wat toch echt te klein is om lekker ontspannen te kunnen lezen.
Ligt er aan hoe snel je kan lezen. Als hij 4 pagina's per seconde kan weergeven, hoeft hij het maar een half uur vol te houden om de 8000 pagina's te halen. ;)
Goeiedag... 456 euro voor een tablet/ereader met zwart-wit scherm. Da's een fikse prijs zeg. Voor dat geld had ik toch minstens een kleurenscherm verwacht. E-readers met zwart-wit schermen (LCD of e-ink) vallen voor zover ik kan zien toch over het algemeen ruim onder de 450 euro. Zeker nu de hype/rush op tablets zoals de Slate en iPad aan het losbarsten is lijkt het me dat dit apparaatje van Asus een beetje vreemd hoog geprijst is.
"456 euro"
Een zwart-wit ereader voor (bijna) de prijs van een ipad. Zal wel een groot succes worden.
Deze e-reader lijkt duidelijk een geval te zijn van: verkeerde marktverkenning door Asus en niet op de hoogte zijn van wat de concurrentie (lees: Amazon, Apple) doet. Het kan niet anders zijn dan dat ze bij Asus geschrokken zijn van de prijs van de nieuwe Kindle. Asus zet deze e-reader gewoon duidelijk in de verkeerde markt.
Heeft dit apparaat nu wel of geen backlight? De bijgevoegde afbeelding lijkt gewoon gephotoshopt, dat helpt ook niet.

Elektronisch papier werkt op basis van reflectie, De witte delen reflecteren het licht (zo veel mogelijk), de zwarte delen zo min mogelijk.
Maar wordt in dit artikel met 'reflecteren' nou geduid op de contrastratio of op de ongewenste spiegeling van het glas van het scherm??

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True