Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

De Zuid-Koreaanse overheid heeft een richtlijn opgesteld waarin providers voortaan worden verplicht om een verwijdermogelijkheid aan te bieden voor bloatware op mobieltjes. Veel gebruikers ergeren zich aan de overbodige software die vaak niet of lastig is te verwijderen.

Bloatware op AndroidDe richtlijn is opgesteld door het Zuid-Koreaanse ministerie van Wetenschap, ICT en Planning. Volgens de nieuwe regels die voor mobiele providers gaat gelden moeten alle voorgeïnstalleerde apps en games, bekend als bloatware, door de gebruiker verwijderd kunnen worden. Er gelden vier uitzonderingen: apps voor wifi-verbindingen, nfc, klantenservice en een app store mogen wel de eigenschap meekrijgen dat deze apps niet zijn te wissen.

Vanaf april moeten de nieuwe regels gaan gelden. Dit zorgt volgens de Koreaanse overheid dat consumenten meer vrije opslagcapaciteit krijgen en bovendien een betere accuduur. Bovendien zou de richtlijn nodig zijn omdat het plaatsen van niet verwijderbare bloatware op mobieltjes vervelend is voor de gebruiker en bovendien voor concurrentievervalsing kan zorgen.

De Koreaanse website Yonhap News noemt een Samsung Galaxy S4 die door telecomprovider SK Telecom op de markt wordt gebracht als voorbeeld van de groeiende hoeveelheid bloatware: in totaal zijn er 80 apps voorgeïnstalleerd, waarvan 25 apps van SK Telecom, 39 van Samsung en 16 van Google. Zodra de nieuwe regels ingaan zou meer dan de helft van de 80 apps verwijderd moeten kunnen worden door de gebruiker.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Wat ik ergerlijk vind is dat zulke bloatware (Google Chrome, Play Music / Books / Games etc.) veelal als systeem-app worden geÔnstalleerd waardoor je ze niet kunt verwijderen via de Play Store. Je kunt enkel geÔnstalleerde updates verwijderen.

In mijn optiek slaat het nergens op dat optionele apps als systeem-app worden geÔnstalleerd waarna een root nodig is om die troep te verwijderen. Alle niet-essentiŽle (spreek : noodzakelijke) software moet geheel verwijderbaar worden zonder root.
Je kan ze gewoon uitschakelen en Chrome is nou niet bepaald bloat.. Het is de standaard browser op sommige telefoons.
Samsung levert zelf een eigen browser mee. Die gebruik ik ook niet. Zowel op mijn laptop als telefoon gebruik ik Firefox. Aangezien een webbrowser (dus ook Chrome) een niet-essentiŽle app is vind ik dat die niet als systeem-app mag worden geÔnstalleerd.

Ik wil zelf bepalen welke software ik gebruik om bepaalde taken uit te voeren en wil alles kunnen verwijderen wat ik zelf niet nodig heb. Uitschakelen vind ik niet goed genoeg.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 januari 2014 23:28]

Zou je dan ook selectief G-apps kunnen verwijderen? Mooi! Dan kan android, als het hier ook wordt ingevoerd, ook een platform worden voor mensen die wel een gebruiksvriendelijk OS willen, maar niet percť alles willen delen met de zoekgigant.

Nu kom je bij het kopen, van een telefoon in Nederland niet onder bepaalde standaard software van Google, of telefoonfabrikant af, tenzij je je telefoon root of flashed.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 24 januari 2014 18:25]

Zou je dan ook selectief G-apps kunnen verwijderen? Mooi! Dan kan android, als het hier ook wordt ingevoerd, ook een platform worden voor mensen die wel een gebruiksvriendelijk OS willen, maar niet percť alles willen delen met de zoekgigant.

Nu kom je bij het kopen, van een telefoon in Nederland niet onder bepaalde standaard software van Google, of telefoonfabrikant af, tenzij je je telefoon root of flashed.
Je kan GAPPS gewoon verwijderen, even je telefoon Rooten en Final Cleaner & Task Killer of een van all die andere programma's er op zetten, en je hebt met een minuut all de GAPPS er af.

En natuurlijk is het handig als je een Chinese mobiel gekocht heb, kan je alle Chinese troep er af hallen, wat je troep vind natuurlijk.
.....even je telefoon rooten.... is helaas niet voor iedereen appeltje-eitje. Niet iedereen die een smartphone heeft is deskundig op dat gebied. Een verwijderoptie voor bloatware zou dus een zeer nuttige optie zijn die ook in Nederland verlicht zou moeten worden! Zeker voor de budgetphones met weinig geheugen is die bloatware een ramp!
Je kan altijd al selectief G-apps uitschakelen. Je verwijderd ze niet maar ze runnen niet. Ze zijn ook weg uit je app drawer.
Dan kan Samsung nog beter stock android leveren. Is ook beter voor t systeem, want t is nu toch wel bekend dat Samsung niet kan programeren.
Je hoeft die apps niet te gebruiken. En nee, als je ze niet gebruikt, geven ze ook geen data door. Los daarvan is de mogelijkheid om veel ongebruikte apps te verwijderen wel een goed idee..
Dit geldt alleen in Zuid-Korea, niet hier in Nederland
Hulde! Het is MIJN toetel, dus mijn geheugen en batterijen. Werkgever staat geen alt firmware of root toe. Weg met die irritante rommel.
Volgens mij kies jij er voor om een product als geheel aan te schaffen, dus incluis dit soort apps. Als je dan niet tevreden bent over bijvoorbeeld batterijduur, dan koop je het toch niet?

Er zijn zo snel twee problemen die imo beter op een andere manier aangepakt kunnen worden:
1 beschikbaar geheugen; je kunt beter voorschrijven dat slechts geadverteerd mag worden met bruikbaar beschikbaar geheugen.
2 toegang tot en verzenden van data; apps verplicht toegang laten vragen om dat te doen
Of dat die 8/16gb ook daadwerkelijk aanwezig is naast die rommel. Het zou me niks verbazen als de vrije ruimte soms nog krap 4 gb is. Op een 8gb toestel kan je dan ineens eigenlijk vrij weinig opslaan. Plus dat het eigenlijk niet helemaal eerlijk is daar er met 8gb wordt geadverteerd.
Dat is precies mijn punt
_/-\o_ Laten we dat hier ook invoeren! Erg goed idee. Helaas gaan ze waarschijnlijk nu elke app onder "klantenservice" laten vallen. Of heel veel onzin appstores erin zetten.
Hier mogen ze het ook wel invoeren inderdaad. Ook voor laptops, etc.
agreed, al de producenten die zich door bloatware willen differentieren, en iedereen daarmee ergeren. lever dan iig 2 opties 1 met bloatware en 1 zonder, dan kan de klant kiezen of hij de "features" wil.

maar dit is natuurlijk nog een veel betere optie,
bijv samsung heeft de splitscreen optio wat best nuttig kan zijn, maar al de andere custom bende die eropzit hoef ik niet. dus als ik selectief dat kan verwijderen zou ik daar erg blij mee zijn.
"....willen differentieren,....."

Lijkt me sterk, de producenten krijgen natuurlijk geld voor al die rommel, wat jouw laptop weer goedkoper maakt.

Als ze er zelf niks mee opschoten zouden ze al die rotzooi er ook niet opzetten. (eigen software uitgesloten, maar daar beperkt het zich niet tot).
Bij laptops is het gelukkig nog eenvoudig er allemaal af te krijgen
Voor ons Tweakers easy, de gemiddelde consument blijft er echter in de regel mee zitten ..
Nou misschien easy maar toch zonde van je tijd om je nieuwe (zakelijk aangeschafte Delll van 1600 euro) allereerst te moeten herinstalleren met een, tegen betaling en met vooruitziende blik, meegeleverde cd. Ik vind het niet normaal dat je een nieuw product eerst moet strippen en opnieuw in elkaar moet zetten met daarbij de risico's van fouten en dataverlies.
Voor a-merken waar je een normale prijs voor betaalt heb ik geen begrip voor verplichte reclame prut die het functioneren belemmert. Of het nu een merk laptop of top smartphone is.
Meteen ook hier invoeren die regegeving!
PS ik lees onder dat Dell z'n leven wat heeft verbeterd. Echter ik kijk sindsdien wel 2x uit voor ik aannem dat een nieuwe machine ook meteen bruikbaar is.

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 25 januari 2014 15:35]

Dell valt wel mee tegenwoordig.

Acer propt er zo veel rommel op je ze sneller opnieuw installeert dan alles eraf gaat gooien
En doortrekken naar laptops :)
Dat vind ik nog eens een goede richtlijn. Ik heb nu Windows Phone 8 en ik vind de beperkte hoeveelheid voorgeÔnstalleerde apps echt een voordeel vergeleken met Android dat ik hiervoor had.
Bij Android kan je ze gewoon uitschakelen, dit komt op hetzelfde neer, aangezien ruimte in /system niet beschikbaar komt voor de gebruiker.
Tegenwoordig is dit een stuk beter, maar neem nou mijn HTC Desire van 3 jaar oud bijvoorbeeld.
De ENIGE app die ik naast alle systeem/HTC apps had geÔnstalleerd was Whatsapp. Mijn flash geheugen was vol, ik kon niks meer installeren. Kon niet eens meer programmas updaten omdat hier geen ruimte voor was.

Leuk dat er een SD kaartje van 2GB in zit, maar hier kan maar een klein gedeelte van een app op staan.

Geen enkele van de systeem of HTC apps kan je verwijderen. Dit vereist root.

Dit gaat dus niet alleen over geheugen (ram) maar ook over geheugen (opslag)

edit: Mijn Desire had dus in totaal zo'n 150MB intern geheugen voor apps, waarvan ~20 gebruikt werd door google/system en 120 door HTC meuk.

[Reactie gewijzigd door DaanHetEendje op 24 januari 2014 21:26]

Mijn oude Galaxy Ace had ook niet meer dan 200mb intern geheugen voor apps. De oplossing was LINK2SD. Die app zorgt ervoor dat Android ruimte op je microsd-kaart gaat zien en behandelen als (extra) intern geheugen. Voorwaarde was dat je een aparte partitie maakte op je sd-kaart op je PC - bijvoorbeeld 4gb van de 16gb. En, uiteraard, root. Werkte perfect.
Dat is inderdaad belachelijk, ik ken wel meerdere mensen die zo'n telefoon hebben waar je amper wat op kan installeren.
Overigens is het verwijderen van bloatware geen oplossing voor meer ruimte.
Ruimte die in /system vrijkomt kan je niet gebruiken om meer apps te installeren of te gebruiken voor persoonlijke data.
Dit kan niet bij samsungs. Dat komt omdat die werken met meerdere partities. Niet alle merken doen dit. Bijv. Nexus apparaten hebben maar 1 partitie. Hierbij is het dus wel van toepassing dat waneer je een systeem app verwijdert je meer downloads op kan zetten. Verschilt per merk hoe ze dit indelen
Je bent een beetje in de war. Bij Nexus apparaten word de sdkaart geemuleerd op de /data partitie waardoor apps en media een partitie delen. Systeem apps staan gewoon op de /system partitie.
Samsung Ace hetzelfde.
ik gebruikte S2E hiervoor ipv link2sd; met S2E werd ineens alles leeggemaakt wat er nog stond en werd het intern geheugen niet meer aangeraat, alsof het niet meer bestond...
werkt ook met een tweede partitie ....

zeer succesvol gebruikt op m'n htc wildfire en m'n samsung galaxy ace. heb nu een htc desire 500, kaartje erin en hoppa; zelfs geen S2E meer nodig; zet automagisch alles op de kaart
Vooringebakken Facebook, Twitter meuk? Root is nodig.... weg met de bloatware, net als skins zoals HTC sense...
Er zijn nog genoeg mensen die skins een meerwaarde vinden. Zoals ik, ik vind sense 5.0 van HTC anders wel zeer prettig werken.

Over bloatware ga ik wel mee in je mening ALLE apps kunnen verwijderen die je nimmer of nooit gebruikt zou mij een groot plezier doen.
Dat kan je ook allemaal uitschakelen als het apps zijn, zodat het niet meer zichtbaar is in je app drawer etc, het slurpt dan geen resources.
Als het echt ingebakken zit in de skin van de fabrikant, dan is dat helaas niet mogelijk.
Een hele skin weggooien gaat het niet worden haha, dan moet je een custom ROM installeren.
Laten we het gelijk voor laptops ook invoeren... De hoeveelheid bloatware van Dell, HP, etc is eveneens enorm. Was bij een vriendin half uur bezig om 15 ASUS "extra's" te verwijderen, die niet zo heel veel extra's boden.. En laten we dan gelijk opleggen dat het mee installeren van software naast de hoofd applicatie volgens een opt-in systeem moet verlopen (Java, Adobe, etc). Maar dit soort wetgeving kan ik alleen maar toejuichen! :)

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 24 januari 2014 18:39]

Met Dell pc's nog nooit bloatware meegeleverd gekregen. Hoogstens een 'hoe-werkt-windows-8 app' en het helpcentrum, maar niets meer

OT: Zeer goede stap! Als dat ook maar in Nld zou kunnen. Die Zuid-Koreanen lopen flink op ons voor
Dan koop je niet veel Dell hardware vermoed ik. Van de laptops, desktops e.d. die ik onder ogen krijg staan altijd standaard, Dell backup, datasafe, allerlei managers, dell update, enzovoort erop. Stuk of 10-12 software pakketten.

Maar ik las net dat er wel software is, dat dit tegengaat (nog niet getest): http://www.decrap.org/

En windows installeren is beetje rigoureus zeker bij vriendendiensten (zijn ze denk ik niet blij mee), tenzij je groot aantal laptops inkoopt met dezelfde specs. Dan loont het wel om een image over te zetten. Maar zal decrap eens proberen. Dat zou al een hoop tijd schelen, als dat werkt.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 24 januari 2014 19:47]

De data safe en dergelijke waren inderdaad standaard meegeleverd op mijn 3 jaar oude laptop, maar gelukkig is dat tegenwoordig (4 maanden oude laptop) aardig teruggebracht. Het enige wat er nu op staat (met w8) is My Dell (met PC checkup), Dell backup and recovery, en een app genaamd: 'getting started with w8'. Niet zo heel veel onzin meer dus. Geen idee of de desktops meer bloatware meekrijgen of niet. Zelf vond ik de meegeleverde software van Dell niet hinderlijk, noch onwenselijk. De meeste software was niet opdringerig, itt andere meegeleverde software van menig ander fabrikant.
Dell computers zijn vorig jaar benoemd tot beste Windows systemen (lees: meest stabiel) omdat ze worden geleverd met een absoluut minimum aan bloatware.

Acer/Packard Bell daarentegen (bijvoorbeeld) kan er wat van... Bloatware op PC's wordt vrijwel altijd geÔnstalleerd omdat daar de prijzen van apparatuur door dalen en het product daarmee beter op prijs kan concurreren. Er wordt namelijk grof geld betaald om als standaardsoftware te worden meegeleverd bij een computer. Het heeft vaak niks met toegevoegde waarde of functionaliteit te maken.

Ontopic:
Goede zet van Zuid-Korea, maar ik denk dat het niet extreem veel gaat helpen. Samsung zal denk ik gewoon doorgaan met het leveren van tientallen overbodige apps (die ze 'features' noemen). Ze zullen hooguit een verwijdertool meeleveren op Zuid-Koreaanse toestellen. Als een fabrikant slim is en denkt aan de lange termijn relatie met 'hun' klant, maken ze de eigen apps optioneel. Uiteindelijk stappen mensen echt wel over naar een anders merk als ze zich belazerd voelen. Google zal ook gewoon de eigen apps blijven leveren (hoe willen ze Android anders gratis houden?), en terecht denk ik.

Telecomproviders moeten naar mijn mening wel hun apps optioneel maken. Dat zijn enkel dienstverleners en hebben mijns inziens geen klap te vertellen over hoe het fysieke apparaat en de werking ervan zouden moeten zijn.
Als ik een laptop koop voor mijzelf of iemand anders is het eerste wat ik doe Windows herinstalleren.

Qua telefoon komt er altijd een custom-rom op zonder al die meuk.
Zuid-Korea gaat dus best wel snel met de tijd mee, in tegenstelling tot andere landen.
zuid korea loopt met veel zaken zelfs voor op de rest van de wereld. ze hebben ook veel hogere internetsnelheden als de rest van de wereld en vele andere technische "perks" die het nerd-leven daar een stuk beter maakt.
Dat had ik al gelezen 800 mb/s mobiel internet daar :9
Het blijft altijd fascinerend dat een van de meest geavanceerde landen qua techniek naast een van de, zo niet het, meest achtergestelde land van de wereld ligt.
En dat het 70 jaar geleden nog 1 land was waarin iedereen samen werkten voor een betere toekomst.
Maar Zuid-Korea is vastgegroeid aan Windows XP en Internet Explorer 8. Iets anders wordt daar gewoon niet gebruikt in onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Veel van de officiŽle sites doen het niet eens deftig in Firefox of Google Chrome.
Op dat vlak mogen ze nog wat evolueren ginder ;)
Jammer dat ze niet de fabrikanten aanpakken.

Regelmatig krijg ik 's nachts een notificatie omdat e.a. bullshit app die ik niet kan deÔnstalleren wil updaten.
Ja, of dat je een telefoon hebt met 512MB RAM en dat er dan een app van 20MB standaard aan staat die de beurs staat te checken, en bij force quit zichzelf gewoon weer opstart.

Nee, echt rotzooi is die bloatware op Android.
Op mijn S4 als ook op mijn S3 en daarvoor S1 staan applicaties die ik nooit heb en noch zal gebruiken.

Kale toestel met alleen appstore en laat mensen het zelf uitzoeken.
Hulde! Ik heb op mn galaxy S3 een map gemaakt genaamt rotzooi en daar alle ondige standaard bullshit apps in gepleurd.
Herkenbaar bij de Huawei Ascend Y300, ook een schermvullende map, vol met Google onzin die je nooit en te nimmer gaat gebruiken. Dat is een van de grootste minpunten m.i. als je een nieuwe telefoon aanschaft. Overstap naar Windows Phone was daarom ook een verademing. De enig meegeleverde app was: contacten importeren. En raad eens? Die kon je nog verwijderen ook!
Hoeveel heb je er?
stuk of 40 gebruik alleen vam de standaard apps: camera, gallerij, appstore, contacten, sms, internet en email.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 25 januari 2014 17:56]

kom maar op met deze regelement, ik ben er een voorstander van. Bij vele laptops en gsm's heb je hier last van. Wil je dan eens je pc of gsm opnieuw installeren ben je eerst nog een uur bezig met alles te verwijderen. Ik had laatst dat mijn backup niet werkte van mijn Huawei Ascend Mate dan ben je toch werderom de pineut van Bloatware.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 24 januari 2014 18:24]

Ik had laatst dat mijn backup niet werkte van mijn Huawei Ascend Mate dan ben je toch werderom de pineut van Bloatware.
Heel raar dat je backup niet werkt vanwege Bloatware...
reden hiervan is dat je handmatig toch alle rotzooi moet verwijderen terwijl je juist met een back up een exacte 1 op 1 kopie maakt van op dat moment de actuele status. Dus je hoeft niets te verwijderen als je toen alle bloatware had verwijdert en een backup hiervan had gemaakt. Maar als je back-up corrupt is en je moet je systeem naar fabriekswaardes zetten dan ben je de pineut met bloatware.Om die reden haat ik Bloat Ware.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 24 januari 2014 18:40]