Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties

Graeme Devine, het hoofd van de iPhone Game Technologies-divisie van Apple, heeft het bedrijf verlaten. Devine, afkomstig van id Software, was een jaar in dienst en verlaat de iPhone-maker omdat hij zelf weer games wil maken.

In een interview met Kotaku meldt Graeme Devine waarom hij Apple verlaat: "Ik wil weer terug naar het ontwikkelen van games en hoewel ik het erg naar mijn zin had met de mensen en het platform van Apple, ben ik toch voornamelijk gamedesigner." Of hij wordt opgevolgd, wil Devine niet loslaten.

Devine trad een jaar geleden in dienst van Apple en had als taak om van Apples mobiele besturingssysteem een platform te maken waarbij gameontwikkelaars zich beter zouden thuisvoelen. "Ik moest er eigenlijk voor zorgen dat gamen op iOS-toestellen fantastisch zou zijn. Dat betekende vooral dat ik naar nieuwe technologie moest kijken en ervoor moest zorgen dat de software goed samenwerkte met de hardware. Ik moest kijken naar nieuwe hardware en api's en die goedkeuren", aldus Devine.

"Voordat ik er kwam werken had Apple geen gamedesigner in dienst, dus het was uniek dat ik werd aangenomen. Gametechnologie is behoorlijk veelomvattend, van de grafische kant en de vertraging van het aanraakscherm tot het ontwerp van de besturing. Er is geen enkele andere app waarbij zoveel technologie is betrokken en het was mijn baan om dat te helpen vormgeven en goedkeuren. Dat was geweldig."

Over de toekomst van Apple wil Devine niets loslaten, al zegt hij wel dat gamers zich geen zorgen hoeven te maken. "Apple snapt gaming", volgens Devine. Hij is vol lof over zijn voormalige werkgever: "Apple heeft het slimste en meest getalenteerde team waar ik ooit mee heb gewerkt. Elke dag ging ik naar mijn werk met het gevoel dat ik met genieën samenwerkte, terwijl ik in de hoek met de kleurpotloden mocht spelen."

Devine heeft zijn eigen streven onmiddellijk waargemaakt. Hij werkt al aan een game die op een platform van Apple zou moeten verschijnen. Behalve een plaatje wilde hij geen enkel detail over het spel prijsgeven. De Schot heeft een lange geschiedenis als gamedesigner. In 1990 starte hij ontwikkelaar Trilobyte, waarmee hij de horrorgames The 7th Guest en opvolger The 11th Hour maakte. Daarna stapte hij over naar het Amerikaanse id Software, waar hij meewerkte aan Quake III Arena en Quake III Team Arena. Bij id Software was hij de programmeur die de games speelbaar maakte op Apple-software.

Nieuwe Mac-game Graeme Devine

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Greame is altijd erg van belang geweest voor het Apple platform. Hij was de persoon bij ID Software die destijds de Mac port maakte van Quake vanwege zijn passie voor het Apple platform. Ook op Apple's laatste WWDC (World Wide Developers Conference) heeft hij zeer veel laten zien van de nieuwste mogelijkheden van het iOS platform. Ik ga er dan ook vanuit dat zijn volgende game voor het iOS platform een groot succes zal worden, gezien het in de eerste plaats iemand is met passie voor zijn werk.
Volgens mij is gaming een grote markt op de iPhone, daar heeft men goed over nagedacht. Daarnast scheelt het ook wel dat er weinig verschil in toestellen zit als je vergelijkt met android, dat programmeert ook makkelijker lijkt me.
Niet gewoon makkelijker :P veeeeeel makkelijker ;) draait het soepel op 2 type telefoons (de 3GS en de 4G) dan pak je bijna 90% van die markt en dat zal je niet lukken op Android.

Alhoewel ik een groot voorstander ben van Android moet ik toegeven dat de algehele ervaring die de iOS apps geven toch net iets vloeiender is (niet beter gewoon vloeiender) en dat komt IMO door het feit dat je bijna nooit je app op elke type telefoon even snel/vloeiend kan krijgen.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 9 december 2010 11:10]

Als je evenveel geld aansmijt tegen je Android telefoon als tegen je iPhone, dan kan je dat wel.


Je verwacht ook niet dat Crysis op een PIII als een trein gaat lopen.
Het is net de sterkte van Android dat het een OS is dat zowel op goedkope als duurdere hardware kan draaien.

Je moet je dan natuurlijk wel neerleggen bij wat je koopt en wat je budget is.


Iets dat UITERST moeilijk is voor de huidige generatie kindertjens.

[Reactie gewijzigd door BieBiepGTR op 9 december 2010 11:16]

Om een serieuze game op Android te maken zal je hoe je het wendt of keert toch met een NDK (native development kit) moeten gaan werken, want ondanks dat de performance overhead van een Java VM tussen je applicatie en de hardware in veruit de meeste gevallen verwaarloosbaar is, voor high-end games gaat dat gewoon niet op, daar heb je volledige controle en voorspelbare performance nodig, en die heb je niet met een extra laag ertussen die je programma uitvoert, in plaats van direct op de hardware. Helaas is er geen gestandardiseerde NDK die op elk toestel werkt (logisch ook, dat was nu juist het voordeel van een Java omgeving: het ondersteunen van allerlei gevarieerde hardware), wat betekent dat je wel degelijk heel veel meer moeite moet doen als ontwikkelaar om je game op elke telefoon te laten werken die voldoende hardware power heeft. Het is dus zeker niet alleen een kwestie van een lijn trekken tot welke specs je wilt ondersteunen, je zult gewoon heel veel werk dubbel moeten doen.

Lees het interview met Carmack over Rage op de iPhone maar eens:

http://arstechnica.com/gaming/news/2010/11/post-8.ars/

Toch niet de minste als het over 3D games en engines gaat. Hij zou graag ook een Android versie van de Rage engine maken maar voorlopig durft Id het gewoon niet aan omdat de investeringen te hoog zijn vanwege de manier van ontwikkelen, vergeleken met de ontwikkelomgeving van iOS die hij voor games als zeer geschikt en zeer prettig kwalificeert.
Als je evenveel geld aansmijt tegen je Android telefoon als tegen je iPhone, dan kan je dat wel.
Dan is de sterkte van Android ook direct de zwakte van Android. Want laten we eerlijk zijn het wordt grotendeels verzwegen door de Android Fanboys die bij het debat over fragmentatie direct beginnen roepen "en de ipad dan".

Het verkoopsargument voor Android is "net hetzelfde als iOS maar dan veel goedkoper" Dus verwacht je als potentiele klant dat die Android van €100 het even goed doet als elke andere Android want "bij de iPhone betaal je enkel voor het logo en het design". Moesten Android fanboys niet zoveel leugens over de iPhone en hun eigen platform rondstrooien zou het een sterkte zijn die prijzen van Android maar door de desinformatie is de kans groot dat je een kat in een zak koopt.

Als ik Android topics lees en al die klachten over lag, leleijke interfaces en ontbrekende features en het update model lees sta ik altijd versteld dat er nog steeds mensen durven roepen dat Android beter is dan iOS. De gebruikerservaringen doen anders geloven.

[Reactie gewijzigd door WTF? op 9 december 2010 15:05]

Man stop met die onzin
Heb zowel de 3G als de 3gs gehad en zou nooit meer willen terug gaan naar die apple kooi
Interface lelijk? Djeezes dan moet je eens met de galaxy S spelen welke ik nu heb
Met launcher pro, live wallpapers en widgets loopt ie mijlen voorop op de iphone
Op het werk zijn er al veel overgestapt
Man stop met die onzin
Heb zowel de 3G als de 3gs gehad en zou nooit meer willen terug gaan naar die apple kooi
Interface lelijk? Djeezes dan moet je eens met de galaxy S spelen welke ik nu heb
Met launcher pro, live wallpapers en widgets loopt ie mijlen voorop op de iphone
Leuk voor je al die gadgets op je Galaxy S, alleen jammer dat ontwikkelaars er geen brood in zien spelletjes ervoor te ontwikkelen omdat uniformiteit ver te zoeken is.
Ik reageerde niet op het hoofditem maar op WTF's reactie als zo de interface van android lelijk zijn.

Wat jouw standpunt betreft uniformiteit als belangrijke motivatie voor ontwikkelaars,
Waarom is er dan zoveel meer software voor windows dan mac?
Windows heeft een groter marktaandeel dan OS X. Maar dat heeft geen kloot te maken met de smartphone software waar het nu over gaat, of draai jij Crysis op je Android telefoon? ;)
Euhm nee, wel Quake III Arena telt dat ook ? Weliswaar is t een port en idd zonder winstgeving, maar ik kan me niet voorstellen dat de markt er niet naar toe aan het groeien is het ook te dekken qua game ontwikkeling.

Ben verder geen ontwikkelaar van games of iets in die richting maar k kan me voorstellen dat een development kit op basis van uniforme hardware wel stukken prettiger ontwikkelen is dan iets waar nog honderd andere factoren bij komen kijken.

[Reactie gewijzigd door martincm op 10 december 2010 01:03]

Je mist het punt.
Vanuit de ontwikkelaar (..) is het makkelijker een programma te maken wat op 90% van de devices goed draait.

Dat een android net zo mooi en vloeiend kan zijn als ik daarin investeer is leuk, maar als je iets wil ontwikkelen en er geld mee wil verdienen, is het belangrijk dat de markt daarvoor zo groot mogelijk is.

Stel: Crysis draait niet op mijn pc. Dan verdient de maker daarvan sowieso geen geld aan mij; en daar ging het bericht van Mellow Jack nu net over.
Is zo'n sneer op het eind nu echt nodig (vooral als je niet eens de moeite neemt het bericht waar je op antwoordt goed te lezen en te begrijpen)?
Trilobyte Games is op dit moment bezig om "The 7th Guest" en "The 11th Hour" werkend te maken op de iPhone, iPod en iPad, dus vraag me af of Devine daarbij betrokken is.

http://www.facebook.com/#!/trilobytegames
Dat zal wel niet. Hij is daar weggegaan.
Ik lees hier tussen de regels dat deze meneer al werkend bij Apple een superidee voor een game kreeg en waarschijnlijk niet die game zou kunnen maken als hij bij Apple zou blijven.
Of omdat het hem gewoon teveel tijd kostte de baan te hebben die hij had, dus indirect klopt dat ja.
Ik neem aan dat Apple echt wel iemand anders op die stoel zal zetten het is nu eenmaal een heel erg lucratieve markt die game markt. Kijk maar eens naar de hoeveelheid spelen in de gemiddelde app-store en de prijzen die mensen er voor betalen. Van alles dat er verkocht wordt krijgt Apple een percentage van de aanschaf prijs.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True