Eerste indruk: Rage

Solide basis

Het staat niet op de doos, maar de vermelding 'van de makers van' had niet misstaan. De geschiedenis van id Software, de studio achter Rage, is immers indrukwekkend. Met Wolfenstein, Doom en Quake heeft id revolutionaire games op zijn naam en het genre van de first person shooter uitgevonden en groot gemaakt. Toch liggen de gloriedagen van de studio inmiddels alweer enkele jaren terug. Quake III: Arena was de laatste echt revolutionaire game en die stamt uit 1999.

Gespeeld op: Xbox 360
Ook verkrijbaar voor: Pc, PlayStation 3

Rage moet daarin verandering brengen. Uiteraard zette id's John Carmack voor Rage weer een geheel nieuwe engine in elkaar en bovendien slaat de studio met Rage een nieuwe weg in. De studio probeert met Rage vooral meer te doen dan je van het bedrijf gewend bent. Rage is nog steeds schieten, maar dan schieten met een flinke hoeveelheid extra's. Er ligt een dikke laag gameplay bovenop de solide basis, een laag waarin je kunt racen, quests kunt aannemen, spullen kunt verzamelen, je uitrusting kunt opwaarderen en geld kunt verdienen. Rage is dus eigenlijk Quake Plus, gebouwd op een geheel nieuwe ondergrond.

Uit die solide basis blijkt de ervaring die id Software heeft met het maken van shooters. Dat deel van het spel is uitstekend verzorgd. De wapens in het spel schieten niet alleen lekker, ze zijn bovendien divers en klinken erg goed, altijd een sterk punt in de games van id. Het aantal is bescheiden, er zijn maar acht verschillende wapens en de meeste zijn behoorlijk traditioneel, met overzichtelijke namen als Combat Shotgun, Assault Rifle, Sniper Rifle en Rocket Launcher. De actie is lekker, met precies de eigenschappen die je verwacht. Zo is de Shotgun traag maar erg effectief op korte afstand. Opvallend is het Settler Pistol, het eerste wapen dat je krijgt. Dat lijkt al snel waardeloos tussen het geweld van de Shotgun, Assault Rifle en de Authority Machine Gun die je later in het spel tegenkomt. Het pistool blijft echter verdacht lang nuttig omdat het erg nauwkeurig is op langere afstand, een goed vizier heeft en er erg veel munitie voor beschikbaar is.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3