Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Rage

16-10-2011 • 13:00

75

Multipage-opmaak

Krachttermen

John Carmack himself, de meesterprogrammeur van id Software, noemde de lancering van Rage een regelrechte "cluster!@#$." Hij had het daarbij specifiek over de pc-versie van de game. De lancering van de consoleversies verliep juist opvallend soepel en dat is, om de vinger maar meteen op de zere plek te leggen, verbazingwekkend voor een game die is gemaakt door een bedrijf als id Software, toch groot geworden met games voor de pc.

Gespeeld op: pc en Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Wat ging er mis? Zoals gebruikelijk heeft Carmack een nieuwe engine in elkaar gesleuteld voor de lancering van Rage en met deze id Tech 5 probeert de programmeur weer de nodige technische vernieuwing door te voeren. In dit geval is het vooral het gebruik van MegaTextures dat opvalt, een techniek om ongekend grote textures te gebruiken van maximaal 128.000 bij 128.000 pixels, die op een slimme manier naar het systeemgeheugen worden gestreamd. De techniek is indrukwekkend en zorgt ervoor dat de spelwereld er zeer gedetailleerd uitziet.

* Het zijn de drivers

Omdat de techniek zo nieuw is, heeft id Software in aanloop tot de release van Rage contact gezocht met hardwarefabrikanten als Nvidia en AMD, om ervoor te zorgen dat er passende pc-drivers beschikbaar zouden zijn ten tijde van de release. En daar ging het mis. Het overleg met Nvidia en AMD had kennelijk opgeleverd dat er drivers klaar zouden staan en Carmack en de zijnen hielden rekening met de inhoud daarvan bij het samenstellen van de goldmaster van de pc-versie. De drivers bleken echter niet beschikbaar bij de start van de verkoop, of niet te doen wat Carmack verwachtte en toen waren de poppen aan het dansen in het pc-kamp. Tijdens het spelen van de game, zelfs op de meest krachtige configuraties, vielen twee problemen op. Ten eerste waren er problemen met het laden van textures. Vooral als je rondkeek in de omgeving was aan de rand van het scherm te zien dat een low-res-versie van een texture werd vervangen door een high-res-exemplaar. Daarnaast waren er problemen met de verticale synchronisatie, wat wil zeggen dat de bovenste helft van het scherm niet helemaal synchroon loopt met de onderste helft.

Snel door AMD in elkaar gezette drivers en door id Software geleverde patches losten de problemen voor veel spelers op, maar zeker niet voor alle. Beide problemen worden nog steeds gemeld, zowel door gebruikers van high-end-kaarten als door gamers met oudere modellen. Het drukt een flinke stempel op de introductie van het spel, reden voor Carmack om naar de eerder aangehaalde krachtterm te grijpen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Eigen voorbeeld

Maar laten we niet vergeten dat Rage meer is dan een technisch probleem en ook nog gewoon een game. Een game van id Software, het bedrijf dat eigenhandig het genre der first person shooters groot heeft gemaakt. Het is bovendien het bedrijf dat met Rage niet alleen op technisch gebied experimenteert, maar ook op het vlak van gameplay de stoute schoenen aantrekt. Rage is namelijk meer dan alleen een shooter. Het spel heeft iets van een rpg en vooral iets van een racegame. Rage speelt zich namelijk af in een futuristische VS, zo'n honderd jaar nadat de Aarde is getroffen door een meteoriet die voor flink wat ellende heeft gezorgd. Zo zijn er niet zo heel veel mensen meer over na de inslag. Althans: niet in het dorre deel van de VS waar het spel zich afspeelt.

Je maakt in de wereld van Rage de gebruikelijke blanco entree. Vlak voor de inslag van de meteoriet ben je ingevroren, in de hoop dat je de inslag zult overleven. Als je honderd jaar na de catastrofe wakker wordt, heb je geen wapen, geen idee waar je terechtgekomen bent, en ook geen benul van hoe de wereld zich in de tussentijd heeft ontwikkeld. Je ontdekt al snel dat zich verschillende facties hebben gevormd. De overgebleven mensen zijn onderling diep verdeeld. Er is de Authority die probeert orde te scheppen in de chaos en er zijn mensen die niet zo'n behoefte hebben aan autoriteit. Er is zelfs een groep, de Resistance, die zich verzet tegen de macht die de Authority naar zich toe heeft getrokken.

Verder zijn er diverse groepen Bandits, die zich nergens iets van aantrekken en enkel doen waar ze zelf zin in hebben. Tot slot zijn er als gevolg van de meteorietinslag ook nog mutanten ontstaan, die als wilde beesten helemaal niet voor rede vatbaar zijn. Tussen die groeperingen en belangen moet de speler zich staande zien te houden. Waar met name Authority en Resistance in het begin nog ver weg zijn, draait het verhaal uit op een strijd tussen die twee, waarbij duidelijk is dat de Authority de bad guys zijn en de Resistance de good guys.

* Goede koppen

Het verhaal rond de verschillende groepen en de naweeën van de meteorietinslag is aardig, maar niet heel erg diepgaand. Dan zijn de personages die een rol spelen beter geslaagd, want divers en kleurrijk. Ze hebben in ieder geval aardige dialoogteksten voor je klaarliggen, die aangevuld worden met levendige bewegingen. 'Dialoog' is hierbij echter niet helemaal het goede woord, want je kunt niets terugzeggen. Je hebt tijdens het voeren van de virtuele gesprekken geen enkele keuze. Meestal dienen de dialogen om je een quest aan te bieden, waarbij je kunt kiezen of je hem aanvaardt of niet. Er is echter weinig reden om een quest af te slaan. De campagne is behoorlijk lineair, dus als je een quest uit de hoofdlijn van het verhaallijn afslaat, staat je voortgang behoorlijk stil. Je kunt dan nog wel sidequests uitvoeren, maar er komt een moment dat er niets anders opzit dan toch maar de afgewezen quest op te pakken. Het is ook niet zo dat het afslaan van de ene quest inhoudt dat je een zijweg kunt nemen in het verhaal, want zijwegen zijn er niet. En toch: hoewel het aan de magere kant is, heeft Rage meer verhaal dan welke andere game van id Software ook.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Vacaturebank

Als aanvulling op de verhaallijn zijn er dus sidequests. Zo hier en daar ontmoet je iemand die een klusje voor je heeft, al vind je de meeste op de speciale Job Boards in de nederzettingen die dienen als veilige haven. Die nederzettingen variëren van een handvol huisjes tot een behoorlijk grote, ondergrondse stad. Het land tussen de veilige havens is het terrein van de Bandits en Mutants. Het is er niet veilig en je kunt er het best zo snel mogelijk doorheen trekken. Voor de benodigde snelheid heeft id Software gezorgd in de vorm van auto's; terreinwagens waarmee je om het hardst door het woestijnachtige landschap kunt scheuren.

* Georganiseerde races

Daarbij komt ook het rpg-element om de hoek kijken, want je kunt gedurende het spel diverse voertuigen vrijspelen en die vervolgens naar eigen smaak aankleden en optuigen. Daarvoor is een apart onderdeel aan het spel toegevoegd. In elke nederzetting is wel iemand te vinden die races organiseert. Mocht je dat willen, dan kun je daar aan deelnemen. Er zijn verschillende soorten, van races om niets anders dan de snelste tijd tot races waarbij je virtuele tegenstanders uit moet schakelen met de wapens die je op je auto hebt gemonteerd. Met de races win je certificaten die je in kunt ruilen voor wapens, upgrades, versieringen en zelfs geheel nieuwe auto's.

Eigenlijk zijn de races een voorbode en tutorial voor het multiplayergedeelte van Rage, waarin dergelijke races een grote rol spelen. Daarbij zijn de virtuele tegenstanders uiteraard vervangen door menselijke. Het probleem is dat dit tijdens de campagne ook een beetje zo aanvoelt. Het lijkt een losstaand onderdeel, dat niet zoveel te maken heeft met het verhaal. Je racet in dezelfde wagen als het vehikel dat je beschikbaar hebt in het verhaal, maar dat is alles. Je racet tegen anonieme tegenstanders die verder geen rol spelen in het geheel. Sterker nog; in de diverse gesprekken die je hebt met npc's wordt je steeds gewaarschuwd om toch vooral zo min mogelijk buiten de poorten van de veilige havens te gaan, want daar wemelt het van de levensgevaarlijke Bandits. En waar vinden de races plaats? Op circuits buiten de poorten van de nederzetting, waar de Bandits geheel toevallig precies even thee zijn gaan drinken. Overigens niets ten nadele van het racen zelf. Dat is op zich erg leuk en nog spannend ook, zeker in multiplayer. De auto's zitten prima in elkaar, ze rijden heerlijk en zijn op prettige wijze op te waarderen. Tijdens de campagne zijn de races echter niet helemaal op hun plaats. Je kunt ze grotendeels overslaan. Er zijn maar een paar momenten tijdens de campagne waarbij je verplicht moet racen. Daarnaast kun je als sidequest zoveel racen als je wilt.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Schieten

Gelukkig zijn er ook nog de levels waarin het aankomt op waar id Software goed in is: schieten. Voor de quests die je in de hubs krijgt toegewezen, wordt je meestal de veilige haven uit gedirigeerd, waarbij je een stuk moet rijden om op de plaats van bestemming aan te komen. Daar wacht meestal een deur naar een afgescheiden level waarin het knallen geblazen is. Het zijn de delen waarin het spel op zijn best is. Vooral omdat je, zoals bij id gebruikelijk, erg lekkere wapens tot je beschikking hebt en de game erg soepel draait. Het zijn ook de momenten waarop je merkt dat het een groot voordeel is dat Carmack er ten koste van alles voor wilde zorgen dat de game op 60 frames per seconde draait, ongeacht het platform waarop je speelt.

De levels zijn goed ontworpen en zien er bovendien erg goed uit. Het is overal behoorlijk vervallen, maar het is puinzooi die er nog nooit zo goed, gedetailleerd en vooral afwisselend uitzag. Er is door id erg veel aandacht besteed aan de details, zoals de kleine en grote voorwerpen die overal rondslingeren. Maar goed, dergelijke details maken nog geen goed level. Ook de layout is goed, met veel afwisseling tussen benauwd en open, en regelmatig zie je doorkijkjes naar wat er komen gaat. De levels zijn geheel lineair, al zijn de makers er goed in geslaagd om dat te verhullen.

* Dekking zoeken

Verder is id Software er in geslaagd om tegenstanders van een prettige intelligentie te voorzien. Je wordt meestal behoedzaam benaderd, waarbij je vijanden goed weten hoe ze dekking moeten zoeken, en ook begrijpen wanneer het beter is van plek te wisselen om beter uitzicht te hebben. Mocht je een groep treffen waarvan je een aantal leden weet om te leggen, dan zal de rest zich terugtrekken. Mocht je voorzichtig zijn en zelf dekking zoeken, dan zullen je tegenstanders proberen je uit de tent te lokken met handgranaten. Tot slot zijn er af en toe tegenstanders die voor verwarring zorgen door als een ongeleid projectiel op je af te stormen.

Om het hoofd te bieden aan die tegenstanders heb je een beperkt aantal wapens. Er zijn iets meer dan een handvol verschillende wapens, die allemaal even goed en lekker werken. Ze zien er goed uit, ze klinken goed en schieten heerlijk. Het lijken er wellicht wat weinig, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd doordat je wapens kunt opwaarderen en vooral ook doordat er verschillende soorten munitie voor de wapens zijn. De beste soorten zijn uiteraard schaars of, als je ze wilt kopen, duur. Het is dan ook vooral belangrijk om als voorbereiding op een quest te zorgen dat je voldoende munitie op voorraad hebt, want je kunt gemakkelijk zonder komen te zitten. Gelukkig kun je sommige soorten munitie ook zelf maken, als je de juiste onderdelen weet te vinden. Dat kan ook halverwege een missie, je hoeft er dus niet voor in een nederzetting te zijn.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Blauwdruk

Ook dat opwaarderen is een element dat geleend lijkt uit de gemiddelde rpg en het is gelukkig veel beter geslaagd dan de queststructuur en dialoogopties in het spel. Er zijn diverse blauwdrukken verkrijgbaar in het spel. Die kun je kopen in de nederzettingen en soms ook vinden of verdienen met quests. Er zijn blauwdrukken waarmee je een wapen opwaardeert: een groter magazijn, wat meer precisie. Er zijn ook blauwdrukken die je leren hoe je een bepaald voorwerp kunt maken. Die betere soorten munitie, bijvoorbeeld, maar ook gadgets als een apparaat waarmee je afgesloten deuren kunt openbreken, een radiografisch bestuurbaar autootje dat voorzien is van een bom, een turret met mitrailleur en zelfs een robot met mitrailleur.

Die laatste twee doen geheel automatisch hun werk. Het is echter vooral de extra munitie die prettig is. Het tovert je standaard Settler Pistol om in een zeer krachtig vuurwapen, dat vooral nuttig is omdat je er ook nog een telescoop op kunt monteren. Verder zijn er kogels die in meerdere kogeltjes uiteen spatten en de twee vreemde pijlen die je met een kruisboog af kunt schieten. De een geeft een stroomstoot af die tegenstanders tijdelijk uitschakelt of ze permanent elektrocuteert als ze in water staan. De tweede zorgt ervoor dat je voor korte tijd door de ogen van je slachtoffer kijkt, voor die tot ontploffing komt. Je hebt net genoeg tijd om naar wat vijanden toe te lopen en die in de knal mee te nemen.

* Halfslachtig

Daarmee is de campagne dus een wat halfslachtig geheel. Het deel waar id Software al ervaring mee had is prima uitgewerkt. Het uiterlijk van het spel, zowel de kleine details als de enorme vergezichten, is van topniveau. Ook de actie is prima. Die is snel, de besturing is soepel, de tegenstanders prettig en de wapens en opwaardeermogelijkheden daarvan uitstekend. Zelfs de besturing van de voertuigen is prima, toch geen terrein waar id veel ervaring mee heeft. De rest van het spel blijft daar helaas bij achter.

Het verhaal start veelbelovend, maar blijft behoorlijk oppervlakkig. De quests en dialogen doen vermoeden dat je keuzevrijheid hebt, maar die is beperkt. De belangrijkste keuze die je hebt is of je een quests direct wilt uitvoeren of later, bijvoorbeeld na een van de optionele autoraces. Er zijn wat sidequests en daar word je ook bij herhaling op gewezen. Het zijn er echter niet heel erg veel en het is al helemaal niet zo dat ieder personage dat je aanspreekt een klusje voor je heeft, zoals de tips tijdens het laden doen vermoeden. De campagne is bovendien niet echt lang en gaat een beetje als een nachtkaars uit. Net als je denkt dat het verhaal een beetje op gang begint te komen, is het alweer afgelopen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Multiplayer

Rage zou geen echte id-game zijn als het geen multiplayer had. Helaas valt ook die een beetje tegen. Er zijn welgeteld twee spelvormen, je kunt schieten en je kunt racen. Vreemd genoeg is racen verreweg het leukste. Rondscheuren en knallen tegen drie andere spelers is zo leuk omdat de besturing van de wagens prima is en de wapens en hulpmiddelen die je hebt ook. Het schieten blijft minder lang boeiend omdat je alleen in co-op kunt spelen, in duovorm. Je loopt samen door dezelfde arena en moet zien te overleven door hordes tegenstanders neer te knallen. De speler die daarbij de meeste punten scoort, wint. Op zich best aardig, maar wat helaas ontbreekt is de optie om het al schietend tegen andere spelers op te nemen. Terwijl dat toch juist een spelvorm is waar id Software beroemd mee is geworden. Het is ronduit vreemd dat die mogelijkheid er niet is.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

* Zoek de verschillen

Wat tot slot opvalt is het verschil tussen de versie voor de pc en die voor de consoles. Of eigenlijk het gebrek aan verschil tussen de verschillende versies. Het is ronduit knap, verbijsterend knap zelfs hoe goed het id Software is gelukt om de game soepel op 60 frames per seconde te laten draaien, met behoud van detail - zowel in het kleine als in het grote. De game loopt zeer soepel op de consoles. Vreemd genoeg wordt het op de pc echter niet veel beter. Heel veel gedetailleerder ziet de game er op de pc niet uit en het is ook niet zo dat de game op de pc soepeler loopt. Integendeel zelfs, zoals valt af te leiden uit de krachttermen van Carmack.

Zijn de problemen met de pc-versie id aan te rekenen? Het doet aan de gameplay natuurlijk weinig af en waar er al technische problemen zijn, zullen die op korte termijn best worden opgelost. Het maakt de game dus niet zozeer minder, maar het maakt het enthousiasme voor de game wel kleiner en dat is zonde. Rage is immers een gewaagde stap, door zowel de vernieuwingen op technisch vlak als die op het gebied van gameplay. Dan wil je geen gedoe met drivers om de pret te bederven en uitgerekend id Software had op dat vlak beter moeten weten en eigenlijk ook beter moeten doen. Dus in die zin zijn de pc-problemen id aan te rekenen. De studio doet zichzelf tekort door zich zo beet te laten nemen door Nvidia en AMD.

* Conclusie

Als gezegd, het maakt Rage tot een wat halfslachtig product. Het schieten is uitstekend. Lekker snel, goede wapens, leuke upgrades en gadgets die vrij te spelen zijn door blauwdrukken te verkrijgen. Ook het racen is prima, zowel in singleplayer als in multiplayer. Verder zijn de levels goed opgebouwd en ziet alles er prachtig uit en draait het spel, zeker op consoles, als een zonnetje. Dat is de goede helft. Helaas is het verhaal mager en gaat de campagne als een nachtkaars uit. Er is bovendien lang niet zoveel keuzevrijheid als de opzet van het spel doet vermoeden. En dan is er nog de toch wat beperkte multiplayer. Het racen is leuk, maar de co-op-missies zijn magertjes. Bovendien is het onvergeeflijk dat id geen door de studio zelf populair gemaakte spelvormen als Deathmatch en Capture the Flag heeft ingebouwd. Dat zijn spelvormen die spelers nog maanden blijven spelen, zeker met de soepele gameplay en goede wapens van Rage. Nu vrezen wij dat de servers van Rage snel zullen worden verlaten. Eigenlijk schreeuwt Rage om een flinke uitbreiding, met meer verhaal, meer schietpartijen en extra multiplayer-spelvormen.

Pluspunten:

- Schieten ouderwets goed
- Upgrades via blauwdrukken
- Grafisch indrukwekkend

Minpunten:

- Mager verhaal
- Korte campagne
- Multiplayer teleustellend

Eindcijfer: 7,5

Titel Rage

Rage

Platform PC, Xbox 360, PlayStation3
Ontwikkelaar id Software
Uitgever Bethesda Softworks
Releasedatum reeds verschenen
RageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRageRage screenshotRage screenshotRage screenshotRage screenshotRageRageRageRage



Reacties (75)

75
72
37
6
0
19
Wijzig sortering
Nog een tweet van John Carmack van een dag of wat geleden over de texture-problemen:
@ID_AA_Carmack
John Carmack

We have a bicubic-upsample+detail texture option for the next PC patch that will help alleviate the blurry textures in Rage.
http://twitter.com/#!/ID_...atuses/124916837791186945
Dat betreft niet het 'textureprobleem', maar zijn gewoon extra features, die proberen om de lelijke low-res textures op te knappen.
[Voorbeeldje] (en dat is geforceerd op de maximale texturesize :') )

Begrijp eigenlijk niet hoe ze het voorelkaar hebben gekregen om een spel met zulke lelijke textures (enkel de characters, vijanden en de omgevingen zien er scherp uit, alle andere objecten zijn spuuglelijk) toch 21GB groot te laten zijn.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 23 juli 2024 03:34]

Dat komt omdat de meeste textures die je ziet uniek zijn.
Dat was een ontwerpkeuze en het betekent dat als de omgevingen gedetaileerd worden qua polygonen (denk aan veel kleine objecten in een kleine ruimte) de hoeveelheid texture-ruimte krapper wordt.
Je kunt niet voor zoveel virtueel oppervlak gedetaileerde bitmaps hebben, het is gewoon te veel.

Je kunt dus stellen dat de design baslissing om alles uniek te texturen iets te ambitieus is voor huidige generatie hardware. Maar dat had Carmack al toegegeven in zn quakecon keynote speech.
Dat klinkt als een dom smoesje, want bij heel veel andere recentere spellen is het allemaal echt geen probleem en om rage er dan uit te laten zien als een spel uit 1975, is het gewoon een idiote keuze geweest. Ook het automatische instellen van graphics is te dom voor woorden. Standaard geeft 'ie mij bagger textures, gooi ik er een eigen config in met alles op max, dan ziet het er in de verte allemaal veel beter uit, draait het nog steeds op 60fps. Waarom doet die auto setting dat dan niet?

Het spel is ook flink kort, de characters bewegen alsof ze van hout gemaakt zijn en de verdere graphics en effecten zijn ook absoluut niet bijzonder. Dat megatexture? Spellen uit 2008 deden het nog 10x beter en hadden daar echt geen "megatexture" voor nodig. Noem het gerust Megafail.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 03:34]

dat komt omdat textures hier dus uniek zijn, bij de meeste games heeft elk object dat herhaald wordt gewon steeds dezelfde texture, aka voor 1000 objecten 1X memoryuse.
in rage is er een stamping tool die blend meerdere textures samen. dit heeft tot gevolg dat de wereld er veel meer uitziet als 1 geheel ipv een aantal blokken door elkaar heen gestapeld, oftewel deze techniek heeft zeker potentie, echter men offert hier wel resolutie voor op aangezien er extra geheugen nodig is.

persoonlijk vind ik het niet echt storend, de coherente wereld vindt ik ook wel mooi namelijk.
maar het is erg jammer dat de resolutie inderdaad zo achterblijft zeker op PC waar dat toch niet nodig zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door freaq op 23 juli 2024 03:34]

Dat unieke verhaal is de grootste bullshit die er is. Door middel van shaders e.d. kon je sowieso al textures (in de verte) een uniek karakter geven, ondanks dat je dezelfde texture gebruikt, daarbij is dat stapelen ook een smoes, want dat hoeft helemaal niet. Er is genoeg texturememory om flink veel verschillende textures te gebruiken. En als op mijn HD4850 de textures op de hoogste resolutie nog vloeiend draaien, doen ze echt iets goed fout hoor.

In geen enkel spel is ooit het herhalen van textures het probleem geweest en om nou het hele spel er als een oud gameboy spelletje eruit te laten zien, gaat wel heel erg ver voor wat unieke textures. Loop trouwens eens een keer door het spelletje heen, zo uniek is de boel toch echt niet hoor, genoeg herhalende ongein. Zeker op textures die je van dichtbij zult zien.

Zelfs bij far cry 1 uit 2004 was het herhalen van de textures al niet te zien, we zitten nu ergens in 2011. Kijk maar goed naar andere spellen met fatsoenlijke graphics, waarbij je grote gebieden te zien krijgt. Die doen het allemaal net zo mooi of veel mooier, maar dan zonder gezeur met textures dichtbij.

Crysis 1, 2 far cry 2, zien er allemaal 100x beter uit, zijn ouder en lopen net zo vloeiend en je merkt helemaal niets van wat niet unieke textures. Kan RAGE nog een puntje aan zuigen. Carmack kan beter met pensioen gaan. Spelletjes maken is 'ie al lang geleden verleerd.
"In geen enkel spel is ooit het herhalen van textures het probleem geweest"

zeker niet waar natuurlijk. dat was juist een van de grote problemen met grote oppervlakten in veel spellen!

je verhaal is sowieso niet al te correct; geheugen is toch echt een probleem bij gebruik van veel high-res textures. (ondergeschrevene is gamedeveloper)

dat veel spellen het zonder deze texturetechniek grafisch prima konden redden is knap, kwestie van combo goeie textures/silm mapdesign, maar deze techniek heeft toch echt de toekomst. en misschien, zoals koelpasta al aangaf, is het er nu nog iets te vroeg voor.

(en is rage veeel te buggy om uberhaupt te slagen, afgezien van voorgaande ;))
Als geheugen een probleem was geweest, dan zou rage niet op (zo goed als) volle textureresolutie op mijn 512MB videokaart zo verrekte vloeiend draaien. En ja ik heb de configs aangepast en ja het ziet eruit als op de beste screenshots. De tijd dat het texture verhaal een probleem was, ligt 5 tot 10 jaar achter ons. Zelfs UT99 kon het leuk met z'n s3tc textures. Als je een beetje speelt met LOD dan is er allemaal geen probleem te bekennen.

Crysis, far cry, fc2 etc. waren niet slechter omdat ze wat textures hergebruikte, het waren de shaders, de begroeiing en andere fratsen die het spel mooier maakte. Gears of war, was dat lelijker omdat er een texture hergebruikt werd in de verte? I don't think so. Call of duty? Nee hoor, daar merkte je niets van.

Ooit aleens Far cry 2 gespeeld? Kijk eens hoe de boel er daar uit ziet en bedenk dan ook even dat dat al vier jaar geleden was.
niet alleen de textures zijn waardeloos de wireframes zijn ook gewoon slecht met oude hoekige randen en bochten gewoon niet van deze tijd.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 23 juli 2024 03:34]

Draaien met '+jobs_numThreads 0', lost bij mij alles op.
Het is wel vaker gezegd, ID maakt mooie engines en soms aardige demo's maar spellen kunnen ze niet maken. Af en toe komt er een aardige multi-player game uit maar dat is het is dan wel.

Het is aan bedrijven als Valve om van een ID engine een leuke single player game te maken. En aan vrijwilligers om daar dan weer een top multi-player game van te maken.

Als je dit spel zou spelen zonder te weten dat het een ID spel is, dan zou je het slecht beoordelen omdat je het gaat vergelijken met andere spellen. Het lijkt een beetje op Fallout... maar is geen RPG, heeft eigenlijk geen verhaal en al helemaal geen keuze's. Dus Fallout valt af. Het is een race spel maar er zijn vele betere racers die of meer realistisch zijn of juist meer fun. Het is een FPS maar een FPS in 2011 zonder cover, met halfslachtige stealth en zonder de optie door zwakke objecten heen te schieten en zonder AI aan jouw kant.

Als ik het spel zo bekijk dan is het een aantal demo's aan elkaar geschroefd, elke demo op zich best aardig maar zonder ziel. Ieder element is dood en door Carmack als ware hij Frankenstein aan elkaar genaaid en van leven voorzien maar zonder ziel.

Het spel zelf refereert aan Fallout en in die serie wordt er aardig wat moeite gedaan om je "ik" in het spel aan je te binden. Fallout 3 deed dit door je character van kinds af aan te zien op groeien. Goed, in een spel is het moeilijk om echt een speler te laten voelen voor zijn character maar toch. Rage probeert het niet eens. In een intro die best leuk eruit zou zien als deze VOOR beide Mass Effects was gedaan is je personage een grijs iemand. En van de drama die het einde van de wereld toch zou moeten bevatten voel je bijna niets. Geen mensen die verbeten werken aan het voortbestaan van de mensheid wetende dat hun eigen dagen geteld zijn. Je character zelf is ook stil. Dat paste misschien bij de Doom marinier maar voor een Fallout type character veel minder. Wie ben je? Wat voel je? Waarom?

Dat zijn vragen die veel FPS toch proberen te beantworden en de hoofdmoot vormen van een RPG. Wat is Rage dan? Te veel gelul voor een Doom clone. Te weinig weer voor een moderne game. En als het een pure shooter was, dan voldoet het toch echt niet meer.

Terwijl ik het spel speelde had ik voortdurend het gevoel een zeer oude poging van een RPG+FPS te spelen. Je verwacht voortdurend dat de characters wat meer te zeggen heeft maar het blijft bij enkele zinnen als ware het ene 8bit spel in full 3D.

Jammer, had meer gehoopt. Bethseda heeft een zeer aardig vervolg op Fallout gemaakt, hadden zie niet iemand van dit team kunnen uit lenen aan ID om de ze te vertellen hoe je een echt spel maakt en niet een tech demo.

Het spel is een beeld mooi schilderij, gemaakt door een robot die elke schilder heeft bestudeerd maar nooit heeft begrepen wat kunst is. Kunst spreekt tot je. En dit spel is dom.
excuse me? spellen kunnen ze niet maken?

Doom, quake en wolfenstein hebben FPS op de kaart gezet en staat voor altijd in je geheugen gedrukt als je het destijds gespeeld hebt...
Het is maar de vraag of ze hedendaag zover zouden zijn als Doom\quake\wolfenstein nooit het daglicht had gezien.

De laatste tijd vallen ID games tegen, eensch echter om ze nu gelijk af te branden gaat te ver. wees blij dat ze nog iets proberen...
Je weet dat ze al 10 jaar niets nuttigs meer hebben gedaan hè?
"Het is maar de vraag of ze hedendaag zover zouden zijn als Doom\quake\wolfenstein nooit het daglicht had gezien."

tuurlijk wel...kan me niet voorstellen dat niemand met deze ideeën liep, behalve John :+
ik snap de review niet. Top gameplay en graphics, maar een matig cijfer omdat het lineair is en een korte campagne heeft? mw2 had ook een korte campagne en was ook lineair maar dat boeide niks. ik wil best geloven dat dit een 7.5 is maar dan moet t.net wel iets beter zn best doen om dat uit te leggen

Ik vind lineair persoonlijk overigens ook geen nadeel trouwens

overigens, over die textures, snap echt niet hoe dat kan gebeuren. Je test dat soort dingen toch uitgebreid met betas of niet? Extreem vaag verhaal. waarom releasen als die drivers niet af zijn

[Reactie gewijzigd door Garma op 23 juli 2024 03:34]

Ik snap het cijfer ook niet. Voor mij is het spel zeker geen 7,5 waard. Eerder een 6. Het is gewoon een enorme flater. Gameplay is veel minder dan wat DOOM 3 te bieden had. Audio en graphics zijn ook niet fantastisch. Af en toe heeft Rage wel mooie plaatjes, maar zo gouw je dichter bij gaat wordt het alleen maar slechter. Het spel is verschrikkelijk lineair en voorspelbaar. De RPG elementen zijn nauwelijks aanwezig en slecht uitgewerkt. Het "rally" race type is verschrikkelijk slecht uitgewerkt, en alle andere race vormen zijn belachelijk eenvoudig. Inventory systeem is gewoon idioot, je hebt nog geen 10 wapens, maar je kan niet de 1 tot 0 toetsen gebruiken om van wapen te wisselen. Sommige wapens zijn volslagen nutteloos, zoals de RPG en de "BFG" (pulse canon dat je op het eind krijgt gebruikt BFG ammo). De RPG gebruik je 1 keer in en boss fight, verder is het nauwelijks bruikbaar ivm krappe gangen. De BFG gebruik je niet omdat je het krachtige wapen spaart tot het einde die je niet gaat krijgen. Dan heb je nog een kruisboog die "stil" is, maar rond sneaken voor stille aanvallen zijn zelden mogelijk, want de vijanden weten spontaan dat jij er bent.
Inventory systeem is gewoon idioot, je hebt nog geen 10 wapens, maar je kan niet de 1 tot 0 toetsen gebruiken om van wapen te wisselen.
Ik kan dat wel, nog een keer op het cijfer van je wapen drukken geeft je de extra ammo. Als je op je scroll de dikke wapens hebt kun je gemakkelijk met 1,2,3,4,5 de standaard wapens kiezen.

Overigens is het ook best gemakkelijk om je inventory item te kiezen met f1,f2,f3,f4 en te gebruiken met Q.
Mee eens, en ik vind persoonlijk ook dat de statement dat RAGE de ID game is met het meeste verhaal een overstatement. Doom 3 had imo een erg goed en uitgebreid verhaal, mainly in de vorm van PDA's met text, voice acting en af en toe filmpjes, ze zijn optional maar toch zeker aanwezig. Doom 3 vind ik vaak onderschat op dit vlak.
MW2 heeft wel een goede multiplayer, de meeste mensen kopen MW2 ook vanwege de multiplayer.
Ik vind het vooral cool dat de AI zoveel beter schijnt te zijn, dit was altijd een belangrijk minpunt in adventure fps games. Kijk naar Borderlands, daar werd je nooit verrast door de AI. Al met al lijkt het me wel een leuke game, maar ik denk niet dat ik het meteen koop.
LOL. De AI is alles behalve goed. De moeilijke tegenstanders zijn de lichte tegenstanders, die rennen op je af en springen alle kanten op, dus ze zijn last te raken. Maar, ze volgen allemaal hetzelfde pad, dus het is gewoon even wachten met je shotgun. De medium tegenstanders verbergen zichzelf altijd achter iets, maar hun hoofd is 75% van de tijd zichtbaar, je kan ze met gemak vanuit jou schuilplaats headshots uitvoeren. De heavys zijn het makkelijkste, die staan altijd minnen in en pad en bewegen nauwelijks naar je toe. Dus je kan met je pistool rustig de hitpoints van de heavies afsnoepen. Bij de very-heavies is het gewoon circle strafing, je vallen aan op de plek waar je net was en bewegen nauwelijks jou kant op.
Ja je hebt van de renners met messen die je dodgin komen aanvallen en dan een charge doen. Gebruik daar voor de shotgun en wacht op het laste moment voor close range one shot one kill effect. Maar het coole is de corps fliegt door en beland dan op rare plekken.

Vind het shooter gedeelte tof. Maar ben niet zo'n racer.

Speel op PC
offtopic:
vliegen met een F? Seriously?
goede punten:
mits getweaked ziet het er echt wel heel goed uit, de lowres kan je vervangen met een .cfg file aan te maken. zoek maar op google.
animaties van de characters is erg goed, vooral het gezicht alhoewel ze een beetje overdreven/karikatuur gehalte hebben.
De sfeer is goed, geluid ondersteunt het spel erg goed.
Wapens werken erg goed en soms beetje te goed.
vijanden reageren meeste tijd correct op hits, arm slaat naar achter, door de knieen als je de benen raakt, even van de sokken bij een headshot.

min punten:
als je een enemy geraakt hebt vaak in zijn hoofd, dan kan je niet meteen een tweede schot maken totdat de animatie van op staan is afgerond. Erg vervelend als je snel die vent wil afknallen voordat hij wegkruipt achter dekking.
enorm veel load crashes, ong 50% van de tijd. erg irritant alhoewel het spel opnieuw opstarten ong 30 sec duurt.
patch en drivers leveren nog geen verbetering in de pop up textures voor mij.
Autotune videokaart = fail, werkt gewoon niet
Racen is niet moeilijk meeste races win je makkelijk, helemaal die van de quests, als je een nieuwe auto moet winnen, tering dat was easy...
Einde is ook zeer zwak, geen echte eindbaas of iets dergelijks. Denk dat ze een uitbreiding of deel 2 in gedachte hebben.
laatste gun heb je maar voor een missie en je kan het hele ding uitspelen met alleen die gun. Jammer.
Ammo was schaars in missies?? Ik liep constant tegen de max aan met authority smg met beide ammo soorten.. Zelfs op hoogste niveau te makkelijk imho.
99% van de mutant gevechten kan je aan met je fists. Dodge hit head one hit kill. repeat.
Headshots op gezichten en kale hoofden zelfs met sniper rifle is geen one hit kill voor bandits of authority. soms ram je echt een halve clip van je assault rifle in zo'n figuur zijn cranium maar hij loopt gewoon door.
Dat ze meerdere headshots kunnen overleven viel mij ook al op. Is dat ook op lagere moeilijkheidsgraden zo? Ik speel zelf op Nightmare (wat eigenlijk makkelijk is door de defribilator en het feit dat je kunt saven tijdens de wat moeilijkere stukken zoals boss fights). Ik vermaak me wel met deze game en heb geen problemen gehad sinds de laatste update met V-sync aan.
De game voelt gewoon nog niet af. De laatste missie viel me zó erg tegen.. Niet eens een eindbaas, of iets anders wat een beetje moeite vergt. Dat kwam voornamelijk door het wapen wat je krijgt voordat je de laatste missie doet. Praten met mensen levert tekst op zoals: 'de Authority heeft iets groots en niemand weet wat het is. Mensen die naar binnen zijn gegaan zijn nooit meer teruggekomen..'
Ja, er zijn wel wat nieuwe dingen maar die zijn helemaal niet zo lastig. De game speelt lekker weg, maar vanwege het gezeik met de textures en tweaks die je moest doen voordat je het spel kunt spelen...

Voor mij is het spel een 5,5 waard. Goeie gameplay, races zijn leuke afwisseling, slap verhaal, géén keuzevrijheid en veel problemen tijdens de release voor de PC waar ik het op speelde.
Ook net uitgespeeld en helemaal mee eens: WTF is dit?? De hoofdstad van de tegenstander? Ik heb ook spellen gespeeld waar dat een simpele sidequest zou zijn.

De middelste boss was trouwens wel behoorlijk awesome, jammer dat ze die lijn niet hebben doorgetrokken.
Dit is wat ik destijds bedoelde met contrastrijkere kleuren in de PS3 versie. In het filmpje kun je het verschil goed zien. De discussie was "een GPU is een GPU, ongeacht de fabrikant", maar je ziet dat er een duidelijk verschil is tussen beide platforms.

Ik zeg niet dat het ene beter is dan het andere; het komt er op aan wat je gewend bent. Zelf heb ik 2 PS3 consoles en speel vaak bij een vriend met de XBox360. Bij de eerste keer spelen (in de GTA4-tijd) viel me het verschil al op.

Overigens, moest erg lachen met het wobbly Master Chief Action figure wat op het dashboard zit geplakt in het filmpje op 2:55 :-))

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 juli 2024 03:34]

Zullen we daar maar Doom guy van maken?
Dat is niet Master Chief, dat is een Space Marine, het character waarmee je in Doom speelt ;)
Ik heb hem uitgespeeld en moet zeggen dat de single player ZEER matig is, afgezien van de grafische bugs, weinig andere bugs in de game. Je blijft dus niet ergens steken als je probeert een rare plek te springen. Dit is meteen ook een minpunt want je kan ABSOLUUT niet afwijken van het 'game' pad. Je hebt 0.0 keuze in verloop van het verhaal. En ik heb het spel gespeeld op hoogste moeilijkheid maar als je de authority Machine Gun krijgt/koopt met combat shotgun, heb je geen andere wapens nodig.--> dit is al erg vroeg in het spel..
___Spoiler___
Op het eind krijg je de authority pulsecannon, ik bewaarde de ammo voor de grote vijanden.... nou die komen dus niet op het einde (alleen goed ge armoured mannetjes & armoured mutants) Met shotgun en machinegun heb je voldoende firepower. Settler gun(je eerste wapen) met bigboy is trouwens handig voor bijna ALLE vijanden, voor mensen en mutants is de wingstik een makkelijkwapen, toch geld genoeg :) (mind control darts werken alleen bij de meest makkelijke vijanden........)

Op zich een leuke middagje spelen maar te makkelijk (ben echt geen hardcore gamer, ben misschien 10x doodgegaan hele spel!!) Settler gun met bigboy is trouwens handig voor bijna ALLE vijanden.... Verhaal VEELSTE lineair en minigames zijn saai. Racen is leuke toevoeging en nuttig om je auto te upgraden. Ik hoopte op zijn minst op een grote endboss ala deadcity, maar die hoef je niet te verwachten op het einde.

Gespeeld op i7&570gtx

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 23 juli 2024 03:34]

ik ga zelf het spel niet spelen maar imo bevat je tekst wel een aantal spoilers :)
Ik heb er ook bij gezet: ___Spoiler___ :P
De hoeveelheid invisible walls is me ook flink tegen gaan staan: de kleinste hoopjes puin blokkeren je pad al. Tot nu toe heb ik alleen de shotgun met pop-rockets nodig gehad en je hebt toch genoeg geld om daar oneindig veel ammo voor te maken. De schietdelen doen me erg aan borderlands denken (maar minder gevarieerd), de racedelen worden knap vervelend gemaakt omdat je met WSAD moet sturen in plaats van een analoge controller.

Wel was ik positief verrast dat het met een nvidia 9800GT en een vier jaar ouwe core2duo prima vloeiend loopt!
Heb de single-player nog niet helemaal uitgespeeld maar tot nu toe vind ik het wel een aardig spel. Het is wel erg linear - het voelt eigenlijk een beetje als een standaard id shooter maar opgeknipt in kleinere stukjes met wat meer RPG elementen (en een racekarretje), en met iets meer verhaal (maar nog niet zo veel als andere shooters).

Grafish vind ik het erg mooi, hoewel je merkt wel dat er veel plekken zijn met beperkte texture resolutie. Afgezien van dat vind ik het wel erg mooi vormgegeven allemaal, vooral buiten of in grotere ruimtes

Mijn persoonlijke conclusie: Ik vind het een vermakelijk spel en het geld wel waard, maar het is geen revolutionare shooter zoals sommige voorgaande spellen van id software :) Erg jammer dat de multiplayer niet zo heel veel voorstelt.

[Reactie gewijzigd door Aphax op 23 juli 2024 03:34]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.