Rage

Krachttermen

John Carmack himself, de meesterprogrammeur van id Software, noemde de lancering van Rage een regelrechte "cluster!@#$." Hij had het daarbij specifiek over de pc-versie van de game. De lancering van de consoleversies verliep juist opvallend soepel en dat is, om de vinger maar meteen op de zere plek te leggen, verbazingwekkend voor een game die is gemaakt door een bedrijf als id Software, toch groot geworden met games voor de pc.

Gespeeld op: pc en Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Wat ging er mis? Zoals gebruikelijk heeft Carmack een nieuwe engine in elkaar gesleuteld voor de lancering van Rage en met deze id Tech 5 probeert de programmeur weer de nodige technische vernieuwing door te voeren. In dit geval is het vooral het gebruik van MegaTextures dat opvalt, een techniek om ongekend grote textures te gebruiken van maximaal 128.000 bij 128.000 pixels, die op een slimme manier naar het systeemgeheugen worden gestreamd. De techniek is indrukwekkend en zorgt ervoor dat de spelwereld er zeer gedetailleerd uitziet.

* Het zijn de drivers

Omdat de techniek zo nieuw is, heeft id Software in aanloop tot de release van Rage contact gezocht met hardwarefabrikanten als Nvidia en AMD, om ervoor te zorgen dat er passende pc-drivers beschikbaar zouden zijn ten tijde van de release. En daar ging het mis. Het overleg met Nvidia en AMD had kennelijk opgeleverd dat er drivers klaar zouden staan en Carmack en de zijnen hielden rekening met de inhoud daarvan bij het samenstellen van de goldmaster van de pc-versie. De drivers bleken echter niet beschikbaar bij de start van de verkoop, of niet te doen wat Carmack verwachtte en toen waren de poppen aan het dansen in het pc-kamp. Tijdens het spelen van de game, zelfs op de meest krachtige configuraties, vielen twee problemen op. Ten eerste waren er problemen met het laden van textures. Vooral als je rondkeek in de omgeving was aan de rand van het scherm te zien dat een low-res-versie van een texture werd vervangen door een high-res-exemplaar. Daarnaast waren er problemen met de verticale synchronisatie, wat wil zeggen dat de bovenste helft van het scherm niet helemaal synchroon loopt met de onderste helft.

Snel door AMD in elkaar gezette drivers en door id Software geleverde patches losten de problemen voor veel spelers op, maar zeker niet voor alle. Beide problemen worden nog steeds gemeld, zowel door gebruikers van high-end-kaarten als door gamers met oudere modellen. Het drukt een flinke stempel op de introductie van het spel, reden voor Carmack om naar de eerder aangehaalde krachtterm te grijpen.