Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

Uitgever 2K Games hoopt Duke Nukem Forever, het schietspel dat al in 1997 aangekondigd werd, in 2011 op de markt te brengen. Gearbox Software maakt het werk af dat de oorspronkelijke ontwikkelaar 3D Realms begonnen is.

2K Games gaat het schietspel Duke Nukem Forever op de markt brengen. Na maanden vol geruchten heeft de uitgever dat officieel bekendgemaakt. De onthulling vond plaats tijdens de Penny Arcade Expo in Seattle. De uitgever hoopt de game in 2011 op de markt te brengen voor pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Het spel wordt gemaakt door Gearbox Software, dat voortborduurt op het werk van 3D Realms, de oorspronkelijke ontwikkelaar van Duke Nukem Forever.

Gearbox bevestigde dat de game zowel in singleplayer- als in multiplayer-modus te spelen zal zijn. Gearbox-directeur Randy Pitchford maakte verder duidelijk dat zijn bedrijf eind 2009 de ontwikkeling van Duke Nukem Forever overgenomen heeft van 3D Realms. De oorspronkelijke ontwikkelaar moest wegens financiële problemen in mei 2009 het voltallige ontwikkelteam ontslaan, waarna een juridisch conflict ontstond met Take-Two Interactive, moederbedrijf van 2K Games, over de rechten op de titel en het door 3D Realms gemaakte materiaal.

Er gaan al maanden geruchten over de ontwikkeling van Duke Nukem Forever en de betrokkenheid van Gearbox Software. Zo maakte Jon St. John, de stemacteur die de bekende oneliners van actieheld Duke Nukem inspreekt, in januari al toespelingen op het voortbestaan van het schietspel. In augustus doken geruchten op over de betrokkenheid van Gearbox, waarop directeur Pitchford duidelijk maakte dat hij tijdens de Penny Arcade Expo meer kon vertellen.

De naam van Gearbox werd al eerder genoemd. Uit de juridische stukken van de rechtszaak tussen uitgever Take-Two en 3D Realms bleek dat de ontwikkelaar belast was met de ontwikkeling van Duke Begins. Sinds de rechtszaak is van die game echter niets meer vernomen.

Duke Nukem Forever - PAX 2010 aankondiging

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (40)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

1 2 3 ... 7
hoe hilarisch Duke en het hele gebeuren is, as of this moment zijn mensen het nu aan het spelen.

http://www.ustream.tv/2kgameslive - stuk of 10 tvs met mensen die DNF spelen. lol, het gaat nu toch echt gebeuren. :)

edit: en de officiele site is ook online: http://dukenukem.com/

[Reactie gewijzigd door Redneckerz op 3 september 2010 21:36]

Nou hopen dat het onder 2K games sneller gaat.. 3Drealms koste het 13 jaar om.. Niks! Te leveren.
niet NIKS geleverd, gearbox maakt AF waar 3DR moest afhaken kortom een hoop werk was al gedaan.
Er is niets op de markt gekomen, dus er is niks geleverd :)
Dat is inderdaad een hele valide opinie om te hebben.

Het verhaal achter Duke Nukem Forever is een lang verhaal, waar ik eigenlijk wel van uit ga dat mensen die hier posten het kennen.

Die 'arme' mensen bij 3DRealms die Duke Nukem 3D in leven brachten hadden daarmee zo veel eigen kapitaal verdient dat ze letterlijk omkwamen in het geld.

Dit zorgde ervoor dat ze in den beginne van DNF alles zelf konden bekostigen, en zonder de druk van sponsors met deadlines en onder de 'perfectionistische' visie van hun director is er gedurende de productie van DNF meerdere keren van engine gewisseld (geupgrade) omdat men wou dat DNF zo 'nieuw' en 'spectaculair' mogelijk was.. Er was simpelweg te weinig druk om het spel met beetje haast uit te brengen.

Dit ging door totdat ze tegen financiele problemen aan liepen, en uiteindelijk toch sponsors/uitgever moesten aanhalen om verder te kunnen.
Uiteindelijk kregen ze dat extra geld, en toen NOG een keer, maar de 'perfectionistische' kijk op de ontwikkeling werd nooit voldoende aan banden gelegd.

Uiteindelijk is het dus (in mijn opinie) het enorme succes van Duke Nukem 3D wat ze genekt heeft voor de productie van DNF, en dat vind ik heel erg spijtig.

Wat ik echter ook begrijp is dat voor hetzelfde geld we al voor 2000 een vervolg hadden kunnen zien (met graphics en engine wat voor die tijd de norm was) en wellicht enkele vervolgen daarop... Wellicht zou dan tegen het nu aan we te maken hebben met een uitgemelkte serie a-la CoD of een dergelijk andere spellenreeks wat tegen de 5-6e uitgave aanloopt.

Ikzelf ga proberen met open-mind DNF te spelen, en ik hoop dat het al die oude warme fuzzy emoties kan ophalen die ik associeer met Duke Nukem 3D.

HOPELIJK wordt dit een spel waar Maddox trots op zou kunnen zijn (als Maddox niet te cool zou zijn om zich bezig te houden met dingen als computerspelletjes)
Dat is een van de gangbare "verklaringen"; een andere verklaring - die ik zelf veel waarschijnlijker vind - is dat het Duke Team eigenlijk de 3D Engine R&D club van 3D Realms was waarbij Duke als tech-demo/dekmantel/PR-stunt gebruikt werd, terwijl men geld verdiende aan de licensering van de 3D engine en het uitbrengen van DNF als game dus niet meer de primaire doelstelling was.

Ik vind het namelijk zeer onaannemelijk dat die techies gewoon 10+ jaar mochten spelen met miljoenen zonder enige verplichting; zeker in de USA ...
Die techies waren eens te zien in een video en het was vreselijk om te zien. Overal posters, lege pizzadozen, lege blikjes frisdrank en een hoop ongewassen nerds voor een computerscherm.
Toen ik die video zag wist ik dat er nooit nog een DNF van 3Drealms kon komen. Zonder achterlijke managers krijg je niets gedaan.
Niks was het nu ook weer niet. Er zijn meerdere keren screenshots en filmpjes vertoond geweest, ze zijn een keer of 2 zeer ver geraakt en gearbox herbegint niet maar neemt de ontwikkeling over daar waar 3DR gestopt was in 2009 bij het sluiten van de studio.
en gearbox herbegint niet maar neemt de ontwikkeling over daar waar 3DR gestopt was in 2009 bij het sluiten van de studio.
3D Realms bestaat nog steeds, alleen hebben ze het volledige Duke Nukem Forever team ontslagen en op straat gezet. De site staat nog steeds online, en ze brengen nog steeds games uit; zoals onlangs Duke Nukem: Manhattan Project voor XBLA en Prey: Invasion voor iPhone en iPad.

Het laatste bericht in de 3D Realms newsfeed luid overigens:
Hail to the king, baby! 2K Games and Gearbox Software today announced that Duke Nukem Forever will make its long-awaited debut in 2011, when it will ship on Xbox 360, PlayStation 3 and PC. Attendees of this weekend's Penny Arcade Expo will be able to go hands-on with the game at the 2K Booth (booth #3417), and see that it is very much alive. With this news, we are closing our Duke forums. However, fear not, as you can continue to talk with your fellow Duke fans in the new Dukem Nukem forums on GearboxSoftware.com.
En aangezien Gearbox en 3D Realms nogal 'close' met elkaar zijn (voorheen hebben ze bijvoorbeeld ook gezamelijk gewerkt aan Prey) lijkt het me niet echt gek dat de mensen die nu nog bij 3D Realms werken hier en daar Gearbox bijstaan met het afronden van Duke Nukem Forever. Immers lijkt het me niet dat je reclame maakt voor een game die 'zomaar' in zekere zin weggegeven wordt aan een andere studio ;)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 3 september 2010 22:22]

Kunde niet lezen GEARBOX maakt het af 2K Games is alleen maar de uitgever.
Duke Nukem Forever is hťt synoniem voor vaporware.

Totdat we in-game video zien bestaat dit spel niet.

DukeNukem Forever dat wordt uitgebracht is als een zwangere maagd.

En dan is het spel daar en dan blijkt het een tegenvaller.

Ik hoop van niet, maar verwacht niets.

[Reactie gewijzigd door Q op 3 september 2010 21:32]

Nu ben ik niet zo thuis in games development, maar op het vlak van ICT in het algemeen veranderd er natuurlijk behoorlijk veel behoorlijk snel, dus met games dev zal dit ook wel zo zijn.
Nu borduren ze verder op het werk dat 3DRealms vanaf 98 heeft gedaan. Het is nu zo'n 13 jaar verder, Ik hoop dat ze in het begin niet teveel werk bij 3DReams hebben gedaan, want anders borduren zze verder op 13 jaar oude code. En als ik de spelletjes van 13 jaar geleden zie word ik daar nu niet echt blij van.

Zouden ze er niet meer mee opschieten om gewoon compleet opnieuw te beginnen, zodat ze optimaler gebruik kunnen maken van technologieen en technieken die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn.

Anders kan je er denk ik wel van uit gaan dat het spel een tegenvaller wordt....
Ik heb begrepen dat ze al 2 of 3 keer compleet opnieuw zijn begonnen omdat de engine teveel verouderd was en de ontwikkeling te lang duurde.

Als dat inderdaad zo is dan zou dit mogelijk het duurste spel ooit kunnen worden met de meeste verliesposten.

Het is namelijk geen goedkope keuze om opnieuw te beginnen met een andere (aangekochte) engine.

Edit:
Ik heb enkele jaren geleden ook al gelezen dat het spel bijna af was maar dat toen een ontwikkelaar geen geld meer had of een uitgever mocht het niet uitbrengen, erna lag het spel een tijd in de koelkast en is erna opgepakt door iemand anders, omdat intussen de engine was verouderd zijn ze dus inderdaad opnieuw begonnen.

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Duke_Nukem_Forever

[Reactie gewijzigd door kfaessen op 4 september 2010 10:16]

ik denk dat ze vooral een basis gebruikt hebben, maar verder alles opnieuw gemaakt hebben, je moet ook begrijpen dat de laatste alfa versie van duke nukem forever op een redelijk nieuwe engine gebouwd was, dus die models kunnen ze zo openen in 3d max ofzo en der wat polygonen aan toevoegen, verder kan je de maps een oppoetsbeurt geven of geheel nieuw maken met de layout van de maps die 3dRealms gemaakt heeft


* Dalyxia is enthousiast
Begrijp hier werkelijk niets van.
Hoe kan je zovaak van engine wisselen? Ze hadden beter gewoon die met de q2 of eventueel unreal engine moeten uitbrengen. Dit is achter de feiten aanlopen. Want met welke engine zijn ze momenteel bezig? unreal3? wachten ze dan ook weer op de unreal4 engine, om vervolgens alles weg te tiefen en from scratch te beginnen?

dom dom dom. Dit spel verdient het eigenlijk niet eens meer.
Ze hebben nooit op de Unreal Engine gewerkt. De laatste incarnatie waar 3DRealms aan werkte was op iD Tech4 (doom3 engine) en ik vermoed dat het uiteindelijke spel daar ook op draait gezien iD tech5 exclusief voor Bethesda beschikbaar is. (en natuurlijk iD software zelf)

De engine switches waren niet de oorzaak van het uitstel; het was een gevolg. Gezien de productie simpelweg te traag ging konden ze op een bepaald punt ook wel stellen; "als we dit spel nu afmaken kunnen we het binnen een jaar uitbrengen met graphics die 3 jaar achter lopen". Zodoende de keuze om bij een doorstart van het project een nieuwe engine te kiezen. Overigens zijn ze natuurlijk niet echt 12 jaar bezig geweest aan het spel, ze hebben ondertussen hele andere dingen gedaan. Denk aan Prey :)
Nee volgens mij was de laatste incarnatie gewoon nog steeds hun eigen zwaar aangepaste unreal engine, welke zelfs als basis unreal engine 2 gebruikt volgens mij.
Er zou inderdaad een stukje nostalgie verloren gaan.
er zijn in het verleden al in-game beelden geweest. Zelfs de E3 trailer uit 2001 was volledig in-game gemaakt.

Tegenvallen zal het zowiezo, het word tijd dat we onze verwachtingen naar beneden bijstellen om zeker te zijn dat het geen zware domper zal zijn

En een zwangere maagd, die is er 2010 jaar geleden toch al geweest?
Heb je de LIVE stream niet gezien met horde mensen die aan het spelen waren....
Ik heb al tien jaar geleden in-game-video gezien, dat bewijst niets. Dat er echter mensen op de 2K-stand het al gespeeld hebben wil echter al wat zeggen. Zover is 3DR nooit gekomen.
Duke Nukem is Jezus? :-D
Ik heb redelijk vertrouwen in Gearbox dat ze er iets behoorlijks van maken. Ze hebben bij mij iig een goede reputatie, gebaseerd op enkele prima games als Borderlands en HL: Opposing Force. Als je het beste spel ooit verwacht kan het natuurlijk alleen maar tegenvallen maar ik heb goede hoop..
Tja, hoewel Duke Nukem een heel bekende naam heeft en men er destijds helemaal gek van was, vraag ik me toch af wat het gaat toevoegen. Zal het echt zo bijzonder zijn? Duke Nukem 3D kwam uit voordat zelfs Quake 1 gereleased was. Het was bijzonder, niemand had ooit zoiets gespeeld. Naar mijn weten was het het eerste spel met een echte 3D wereld. Nu zou het zomaar de 13e in het dozijn kunnen zijn. Ik ben een beetje bang dat de opwinding vooral door gevoel van nostalgie ingegeven wordt.

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 3 september 2010 22:56]

Ook bij de originele Duke lag het succes juist in de humor en het coole imago van Duke. Duke Nukem 3D, niet bij de graphics. Quake was in die tijd revolutionair met de eerste OpenGL support (3dfx, wie kent hem nog) en multiplayer via het internet, dit ontbrak allemaal nog bij Duke Nukem.

Het zou mij dus ook niet verbazen dat ze met enorm goede gameplay en verhaallijn, en wat mindere graphics, toch een zeer verrassende game neer kunnen zetten. Kijk bijv. naar Starcraft 2, dat heeft ook grafische kwaliteit die 2-3 jaar terug al mogelijk was. Ze vallen op door de gameplay.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 4 september 2010 00:43]

De originele Duke was een leuke platformer, maar er zat niet veel humor in buiten de spaarzame dialogen om.

http://en.wikipedia.org/wiki/Duke_Nukem_%28video_game%29
Eeeh ja, want Duke 3D stond vooral bekend om de enorm goede verhaallijnene :P
Build was 2.5D, en Wolfenstein was al eerder '3D'. Ook Terminal Velocity was eerder dan Duke Nukem 3D, en d'r zullen vast nog wel een aantal meer spellen geweest zijn. Feit blijft wel dat Duke Nukem 3D een enorme impact heeft gehad op de gameswereld, alleen de stijl is redelijk uniek gebleven. Dat is wel een voordeel voor een nieuwe Duke game: er is weinig tot geen concurrentie die dezelfde mix van elementen heeft :).
*uche* Doom *uche*
*uche* Doom *uche*
Is ook 2.5D. Daar kon je net zoals in Duke3D niet volledig vrij in de hoogte rondbewegen zoals in Quake.
Dat is niet waar. Je had hoogteverschillen, maar dit was slechts een hack/illusie. In duke3D kon je geen twee ruimtes onder elkaar hebben.
Wolfenstein 3D was helemaal plat, Doom introduceerde hoogteverschillen. DN3D introduceerde 'vloeren boven vloeren' met een beperking: je kon geen twee vloeren boven elkaar zien. (Daar was trouwens wel een hack voor met 'blocking sprites')
Quake was de eerste die geen van deze ontwerpbeperkingen had.
Sja qua 3D was er maar 1 studio in die tijd die revolutionair was en dat was id software. Eerste echte 3D spel was wolfenstein 3D, daarna kwam doom en vervolgens quake.

Duke nukem kon het grafisch niet bijhouden, maar dat was ook niet erg omdat de gameplay extreem goed was. De humor erin was gewoon goed verzonnen en daar was juist geen concurrent in.

Edit: Voor meer informatie over de geschiedenis van fps: http://en.wikipedia.org/wiki/First-person_shooter

[Reactie gewijzigd door kfaessen op 4 september 2010 10:32]

Dat is ook de enige manier waarop dit nog gaat lukken.....een ander team.
Bwah, Prey heeft uiteindelijk ook meer dan 10 jaar geduurd (zelfde developer). Ze nemen er gewoon hun tijd blijkbaar.
Als je die alpha screenshots van prey zag dan had je dat dus ook niet willen spelen, nee, net als bij Avatar en de Tyranids van DoW 2, is het beter geweest daar mee te wachten :)

En Prey zelf was niet zwaar gedateerd imo, het zag er wat mij betreft erg mooi uit. Alles wat niet Crysis is, is niet ''zwaar gedateerd'' :/

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 4 september 2010 12:52]

Hij zegt dan ook "Prey VOELDE ook bij de release zwaar gedateerd aan..."
Niet
"Prey ZAG ER DAN ook bij de release zwaar gedateerd uit...

[Reactie gewijzigd door Donstil op 5 september 2010 01:21]

Dezelfde publisher, niet dezelfde developer.
Prey voelde ook bij de release zwaar gedateerd aan... wel bruut spel trouwens :)
Ik moet wel zeggen dat dit de eerste keer is dat ik er in geloof dat het dit keer wel echt gaat lukken :) 2K Games heb ik wel vertrouwen in.

Beetje jammer eigelijk want zo houd DN Forever zich niet aan z'n naam. ;)

[Reactie gewijzigd door Sluuut op 3 september 2010 21:29]

Het is aangekondigd. Het bestaat nog steeds niet.

Waarschijnlijk kun je het op 1 april 2011 kopen in de winkel.
Bezoekers op PAX kunnen het spel zelf uitproberen op 360 consoles die er opgesteld staan.
Het bestaat wel anders kon Gearbox het niet afwerken.
Jammer dat ze het nog een keer aankondigen, dat is ook niet meer dan voer voor flauwe grappen... :P Het zou een mooie stunt geweest zijn als ze stilletjes aan door waren gegaan en het spel gewoon ineens introduceerden :)
Het zou opzich wel stoer zijn geweest om te zeggen het spel is klaar en binnen 3 weken kan het gekocht worden. Zal alleen denk ik wel zo zijn dat een spel beter verkoopt als mensen ruim van te voren weten dat het spel er komt.

Ben wel erg benieuwd of het nou een goed spel gaat worden. Even los van het feit dat er al meer dan 10 jaar aan gewerkt word heeft een spel tegenwoordig toch aardig wat nodig om echt goed te zijn. Er komen nog steeds shooters uit met graphics en gameplay die het echt niet waard zijn om te kopen. Ik hoop dat het spel nu ook echt goed gaat worden. Het zou erg jammer zijn als het spel straks allemaal 4'en als cijfer gaat krijgen. Moet zeggen dat ik wel vertrouwen heb in 2K games dat ze er wat moois van maken.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 3 september 2010 21:35]

Ik denk dat een plotselinge wereldwijde release op dezelfde dag met spots op radio en tv een behoorlijke schok zouden hebben veroorzaakt. Ik durf bijna te garanderen dat ze daarmee in Nederland het 'gewone' journaal zouden hebben gehaald. Zou echt geen gekke marketingstrategie zijn geweest.

Alleen: hoe hou je het stil....
Er worden jaarlijks honderden miljarden uitgegeven aan lanceringen van de jarenlange verwachte games. Maar jij denkt dat het beter is om in alle stilte enkele miljoenen games in de schappen te leggen en denken dat je daardoor plots alles gaat verkopen...
dit is natuurlijk niet zomaar een spel.
Bij elke ander titel zou ik je gelijk geven.
Eerst zien dan geloven.

Ik denk dat het spel op 22 december 2012 uitkomt..

..dan is de wereld vergaan :p

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 3 september 2010 21:35]

2011 is al aangekondigd.
Het spel zou 1998 al op de markt komen... :9
Dus eerst maar eens zien.

Er werkt wel een andere ontwikkelaar aan dus er is hoop! Daar doen we het maar mee he. ;)
2007 ook al met teaser... dus ja :)
#1 op de to-do lijst had toch wel een officiŽle release date kunnen zijn? Hadden ze meteen een streep kunnen trekken onder de hele 'When it's done'-geschiedenis + de uitgekauwde en gerecyclede grappen die daar het gevolg van zijn.
Er staat al een jaar op, binnenkort zal er ook wel een kwartaal op geplakt worden.
Hier een dertiger die dit spel zeker gaat spelen als het uitkomt! }>

En ik ben al tien jaar uitgekeken op FPS'en...

[Reactie gewijzigd door Fornoo op 4 september 2010 00:39]

Misschien krijg je het gevoel van vroegah wel weer terug.

Maar ik vraag me af of consoles nu echt de Duke waardig zijn. :/
Een shooter met de Duke moet met een keyboard en muis gespeeld worden imo. :9
En gelukkig komt ie dus ook voor de PC ;)

Sja, ook hier zal Duke zeer waarschijnlijk wel aan de collectie worden toegevoegd. Duke Nukem 3D was toch wel zo'n beetje de coolste game in die tijd en ik heb er heel wat uren mee doorgebracht, alhoewel het natuurlijk begonnen is met de 2D versies die weer verdacht veel leken op bv Commander Keen.
1 2 3 ... 7