Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties

Door een aantal berichten op de Duke Nukem Facebook-pagina en een viral video zijn de geruchten over een mogelijke release van Duke Nukem Forever weer opgelaaid. Gisteren verschenen al twintig screenshots van de game.

Duke NukemOp de Facebook-pagina van 'Duke Nukem' verschenen de afgelopen week enkele berichten en een uitgelekt screenshot, dat gisteren eveneens in een set met nog negentien andere screenshots te zien was. Bovendien dook gisteren op een Zweedse website een viral video op waarin Duke wordt neergezet als 'onze held'. Door deze verschijningen zijn de geruchten over een mogelijke release van een nieuwe Duke Nukem-game weer volop aangewakkerd.

Om welke game het precies gaat, is niet duidelijk. In 1997 startte 3D Realms, traditioneel de ontwikkelaar van Duke Nukem, met de ontwikkeling van Duke Nukem Forever. De game verscheen echter nooit, maar werd in leven gehouden door onduidelijke plaatjes die uitgelekt zouden zijn. Ook ontwikkelaar Gearbox werkte aan een Duke Nukem-spel, maar ook daarvan werd de ontwikkeling stilgelegd. Uitgever Take-Two Interactive en ontwikkelstudio's Gearbox Software en 3D Realms wilden volgens Gamespot niet reageren op de geruchten.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (84)

Lijkt me wel wat als er eindelijk een studio komt die de game afmaakt =)
Heb tijd geleden nog eens Duke 3D gedaan maar dan de verbeterde versie, zag er wel leuk uit.

maar toch is het wachten op de nieuwe Duke :D
Ik denk dat een grote gamestudio hiermee verder moet gaan, deze game is al overgehyped dus aan marketing hoeft niet meer gedaan te worden.
En als hij dan eindelijk uit komt zullen er vast veel mensen zijn die toch benieuwd zijn.
Met die hype valt het wel mee denk ik . De hype is vooral aanwezig bij die-hard gamers of bezoeker van dit soort sites.

Casual gamers zijn van deze hype echt niet op de hoogte en dat zijn juist de mensen die eens per jaar een goede titel kopen zoals GTA 4 of MW2 dus daar wil je nog wel marketing voor doen lijkt mij.

[Reactie gewijzigd door mkools24 op 1 december 2009 12:11]

Uuuhm deze hype geld voor elke gamer die FPS games speelt vanaf DOOM (tenzei je bent begonnen bij Duke natuurlijk haha) :P

Dus dat geldt voor mij (21 jaar) en voor mijn vader (50 jaar) en iedereen die daar tussen zit :) (met nog wat uitschieters naar boven en beneden)

Dat zijn miljoenen gamers die Duke nog herinneren zoals die ooit was

Ik geloof best dat de helft van die personen wel geÔnteresseerd is in een nieuw deeltje vooral vanwege het nostalgisch gevoel!

Dan heb je vast nog wel een paar 100k gamers die deze game gewoon zien in de winkel en het op hun aanspreekt

Volgens mij is dat Hype genoeg


Owh ja wil wel even vermelden dat 12 jaar ontwikkeling nooit eruit gehaald zal worden. Maar misschien kan de nieuwe uitgever de code + licentie voor een leuke prijs kopen en kan het wel weer rendabel gemaakt worden (mits ze dat niet al hebben gedaan)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 1 december 2009 12:38]

Owh ja wil wel even vermelden dat 12 jaar ontwikkeling nooit eruit gehaald zal worden.
Irrelevant. Want het geld is al uitgegeven. Je kan het verlies nog wel beperken door wel iets uit te brengen. Maar niemand weet hoeveel de productie tot nu toe gekost heeft. Misschien is het "slechts" 36 miljoen dollar (i.e. 2m per jaar).
Iets uitbrengen kan het verlies ook alleen maar vergroten :) distributie is ook niet gratissssss ;)
Echte Die Hards noemen Wolfenstein 3D. ;)
Duke Nukem is juist voor die diehards, het is een icoon. Ook niet iedereen kent Lars von Trier, maar zijn volgers kennen hem en daar werkt ie voor. Duke Nukem is een icoon dat je nu in de huidige tijd niet meer kan slijten aan de casual gamer, want die zijn inderdaad wat anders gewend.
Maar juist die gamers die hem herinneren hebben inderdaad wel zoiets als nostalgie, een drang naar de oude tijd, misschien geen pong ofzo, maar meer naar de arcadehallen met street fighter, duke nukem of dingen die goed in elkaar staken als dune etc.

Ook dat soort dingen geven gewoon aan dat graphics niet alles zijn. Het idee erachter is net zo belangrijk.
Desalniettemin is de hype er nog steeds, zij het van kleiner formaat.
[q]Ook dat soort dingen geven gewoon aan dat graphics niet alles zijn. Het idee erachter is net zo belangrijk.[\q]
niet volledig, maar een paar maand geleden nog eens D3D op deze moderne pc geprobeerd, en dat valt toch ook langs geen kanten mee.

Maar akkoord als de graphics aanvaardbaar zijn en de oude speelstijl en humor is er weer, dat is het belangrijkste.
vele noemen serious Sam als een soort van D3D opvolger, maar dat is toch een andere stijl als je het mij vraagt.
of het is gewoon de nostalgie die Duke beter maakt.
vele noemen serious Sam als een soort van D3D opvolger, maar dat is toch een andere stijl als je het mij vraagt.
Zeker geen opvolger! Er waren wat overeenkomsten, maar daar houdt het ook mee op.
Duke Nukem is een icoon dat je nu in de huidige tijd niet meer kan slijten aan de casual gamer

Serious Sam doet het nog, waarom zou duke, toch ergens hetzelfde maar met meer babes, het dan niet meer kunnen.
Integendeel, de hype is juist zo bizar groot dat het wel een 'perfecte' game moet worden, die het moet opnemen tegen de grote 'hypes' van dit moment zoals een CoD en soortgelijke.

Voordeel is dan wel dat er genoeg mensen hem kopen (of natuurlijk grijs binnenhalen), dat je er mogelijk wel leuk centje uit kan slaan.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 december 2009 11:42]

Maakt niet uit ook al is het een flop, het geld is al binnen. en een stapel boze fans, maar wat doe je eraan je wordt toch zo vaak genaaid met beloftes die niet waar gemaakt worden. Of je eigen verwachtingen die onjuist bleken te zijn. En dan och het was maar 40 euro. (ARMA2 bijv.)
Jij bent dus net als ik: niet snappen waarom alle games kunstmatig even duur gemaakt worden... Terwijl er bij bijv blenders enorme verschillen bestaan in prijs.
de hype is juist zo bizar groot dat het wel een 'perfecte' game moet worden
Ik denk dat er niet heel veel mensen zijn die er vanuit gaan dat dit nog ooit een goede game wordt.
hahaha,

hype of geen hype, aan deze geruchtenstroom komt pas een einde als de laatste persoon die daadwerkelijk duke nukem heeft gespeeld dood is. Nog 75 jaar blijven hopen jongens!
ik was anders van plan eeuwig te gaan leven, niet dat het wat uitmaakt, 2012 vergaat de wereld toch en zijn de enigste die overblijven chuck norris en the duke. :*)
Je vergeet Serious Sam.... ;)
Ja, laten we hopen als deze game in de maak is dat hij een beetje fatsoendelijk word gemaakt.
Met zoon soort game zou je gewoon een bagger game kunnen maken en mensen kopen hem toch wel door de naam die het heeft verworven aan eerdere delen.

Toch, wel leuk om iets te horen van oude Duke. :)
Je kan er inderdaad een baggergame van maken en toch er veel van verkopen. Maar dan is daarna de naam van je studio ook niets meer waard. Dan sta je direct bekend als "de studio die Duke Nukem Forever heeft vergald". Inmiddels zijn de verwachtingen zo enorm hoog dat ik me goed kan voorstellen dat er geen studio's die hieraan durven te beginnen: door die hoge verwachting van het publiek is de kans ontzettend groot dat je het "fout" doet en je naam door het slijk wordt gehaald.

Je kan als studio best een mooie en goede game op de markt brengen maar als die game "Duke Nukem" heet waar men 12 jaar op zit te wachten moet het gewoon een state of the art game zijn.
"de studio die Duke Nukem Forever heeft vergald"
Je bedoelt 3D Realms? :P

@Mellow Jack: Dat is idd de correcte interpretatie van mijn post, heel goed :+

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 december 2009 12:07]

Staat al bekend als de studio die Duke heeft verpest dus veel kunnen ze daar niet aan veranderen ;)
Zij zijn ook de makers van Duke Nukem, dus dat is dan ook maar waar ik ze voor herinner :)
Ik denk eigenlijk dat door het perfectionisme de game nooit uitgekomen is. Keer op keer werd de engine weer verandert, waardoor er weer een deel overnieuw gemaakt moest worden. Ik denk dat als ze het niet zo perfect wilden maken, dat de game al 10 jaar geleden uitgebracht was. Ik weet niet meer precies hoe de filmpjes ook weer gingen, maar ik weet wel dat ik een keer al die filmpjes op youtube gezien heb, en ik eigenlijk de oude originele veel indrukwekkender vond, ondanks de slechtere graphics, dan de nieuwere op de unreal engine, voornamelijk omdat de unreal versie meer een 13-in-een-dozijn game leek te gaan worden. De oude build-engine based versie leek, aan het filmpje te zien, een hogere funfactor te hebben.
Zou een van de oude medewerkers niet gewoon de source tegen een leuk bedrag kunnen lekken naar een ander ontwikkelstudiotje, die vervolgens wel de game afrondt?
Lijkt me als je deze game ook nog redelijk goed maakt dat hij verkoopt als een gek, alleen al omdat het direct een cult-status zal vergaren :)
Je mist een beetje realiteitszin. En wel specifiek het feit dat het IP bij 3D Realms ligt en een ontwikkelstudiootje dus niet zomaar een Duke game kan uitbrengen. Laat staan gebaseerd op gestolen code en content die gemaakt is door 3D Realms zelf. Laat de rechtzaken maar komen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 december 2009 12:25]

Wat dacht je van een collectiefje van studenten die iets in elkaar flanzen ?

een officieel bedrijf zal vervolgt kunnen worden , maar een paar prive personen niet
Ook een prive persoon kan vervolgd worden. Herinner mij nog dat een privepersoon bezig was met een HL2 mod waardoor Duke 3D eigenlijk in HD gespeeld werd, deze is moeten stoppen door 3D Realms
Uhm, die zogenaamde 'viral video' is volgens mij gewoon zo'n filmpje waarbij je een foto kan uploaden die dan word gebruikt. Beetje krom om dat te zien als viral/reclame.
ja het is inderdaad een filmpje waarbij je een foto kan uploaden. Ik was een keertje in een kinderachtige bui en heb er een foto van Joseph Fritzl heen gezet.


On: ik denk dat het game over is voor Duke teminste met dit spel ik denk wel dat het spel voor de ds en psp uitgaat komen.

En toch denk ik dat 3d realms flink heeft verdient op de hype van DNF. En het zou best kunnen dat ze DNF toch nog uit gaan brengen en misschien wel gratis ( maar kleine kans)

[Reactie gewijzigd door aertix op 1 december 2009 15:02]

De Aliens hebben eindelijk het gevecht gewonnen :+
Het blijft mooi om te zien dat een briljant spel van lang geleden nog steeds zoveel stof doet opwaaien. De ontwikkeling van Duke Nukem Forever duurt al een eeuwigheid. Onderstaande link is een 'review' van duke nukem, gedaan door Zero Punctuation. Erg grappig om eens te bekijken.

http://www.escapistmagazi...on/748-Duke-Nukem-Forever
Haha geweldig... dank voor de link. :)

Dat stukje dat je het huis verlaat een meisje ontmoet 3 blonde kinderen krijgt ipv 12 jaar lang wacht op een game die toch niet komt is super..
het is ook een lache game; 1 van de eerste shooter die ik ge-LANed heb met penthouse paradise :) good old days
Altijd grappig om mensen termen als "good old days" te horen bezigen terwijl ze eigenlijk geen flauw benul hebben van de daadwerkelijke history achter The Duke en denken dat het met Duke Nukem 3D begonnen is :Y)
Wie zegt dat hij Duke Nukem 3D bedoelt? Voor hetzelfde geld heeft 'ie het over Duke Nukem (1) |:(
En ik ben het wel met hem eens, Duke Nukem (1/2/3D) was ook fun! :*)
Good old days :)
Penthouse paradise was een custom level in d3d (heb ik euh... gehoord O-) )

Anyway ik vind dat Duke3d oud genoeg is om de term "good old days" te rechtvaardigen :P . Elk spel waarbij men nog moest zeulen met floppies heeft dat recht inmiddels :) .
custom level met sprites van vrouwen-met-niet-veel-kleren-aan 8-)

Ik ben vergeten of je ze moest beschermen of kapot knallen
Duke 1 lannen? Grapjas :). En daarnaast het level Penthouse Paradise dat een custom Duke 3D level was idd, en bovendien heeft hij het over 1 game: "het is ook een lache game". Dus hou die |:( smiley maar in je broekzak :Y)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 1 december 2009 14:35]

Het was ook meer bedoeld als commentaar op jouw opmerking :P
Altijd grappig om mensen termen als "good old days" te horen bezigen terwijl ze eigenlijk geen flauw benul hebben van de daadwerkelijke history achter The Duke en denken dat het met Duke Nukem 3D begonnen is
Dat leek me beetje bevooroordeeld, aangezien ik me,myself and I niet heb horen zeggen dat hij DN1 of 2 niet kent.
Penthouse paradise heb ik verder nooit gespeeld, dus daar kan ik niet zoveel zinnigs over zeggen :P
Punt blijft dat DN3D gewoon een supervette game is, en - door mij althans - altijd herinnerd zal blijven als 'good old times' terwijl ik 1 en 2 echt wel gespeeld heb (en niet een beetje :) )

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op 1 december 2009 16:50]

Oh nee toch, niet weer :9 .
De verwachtingen welke bij de naam Duke nukem forever horen kunnen volgens mij niet meer worden waargemaakt.
Als een andere studio er mee door gaat kunnen ze het beste meteen een andere naam kiezen.
Ik weet het niet hoor, volgens mij is het inderdaad overhyped en is er gewoon te veel aandacht aan besteed door de online media. Ik ga 'm in ieder geval niet kopen als hij uitkomt. Vooral die 126 GB free space?? zorgt ervoor dat ik ga afhaken.
Vooral die 126 GB free space??
Haha, je moet nodig een doos IQ gaan kopen, dat was een grapje hoor, dat druipt er toch duidelijk vanaf :+
Met de game markt zo groot als tegenwoordig hadden ze er de laatste jaren een 10voud aan geld tegenaan moeten gooien zodat het op korte tijd af geweest zou zijn.
Je kan wel blijven doorontwikkelen met engines en wat nog allemaal maar uiteindelijk steek je tijd en geld in iets wat telkens aangepast moet worden om bij te blijven met de ontwikkelingen op 3D vlak en dergelijke.