Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

Uitgever Take-Two Interactive sleept de ontwikkelaar van Duke Nukem Forever voor de rechter. De ontwikkeling van DNF werd vorige week stilgelegd. De uitgever wil een schadevergoeding omdat het 12 miljoen dollar in de game heeft geÔnvesteerd.

Uitgever Take-Two Interactive heeft besloten een rechtszaak aan te spannen tegen Apogee Software, het moederbedrijf van Duke Nukem Forever-ontwikkelaar 3D Realms. Take-Two stelt dat Apogee contractbreuk heeft gepleegd door de ontwikkeling van het schietspel te staken. De uitgever eist daarom een schadevergoeding van Apogee. Take-Two zou 12 miljoen dollar in de ontwikkeling van het spel hebben geïnvesteerd.

De twee partijen sloten in 2001 een overeenkomst die Take-Two het recht gaf de pc-versie van Duke Nukem Forever uit te geven. Volgens de aanklacht heeft 3D Realms de afgelopen jaren steeds de verzekering aan Take-Two gegeven dat het er 'hard wordt gewerkt om het spel af te krijgen.' Een week geleden werd echter bekend dat Apogee het personeel van 3D Realms naar huis gestuurd heeft en de ontwikkeling van het spel gestaakt heeft. Apogee zou geen geld meer voor de ontwikkeling van het spel hebben.

3D Realms heeft twaalf jaar aan het spel gewerkt. Oud-medewerkers van de studio gaven de afgelopen week niet eerder gepubliceerde beelden van het spel vrij, die duidelijk maken hoe ver de ontwikkeling van het spel was gevorderd. Tegelijkertijd doken er geruchten op dat Apogee in een eerder stadium heeft geprobeerd om de rechten op de naam Duke Nukem te verkopen. Het bedrijf zou daarbij een bod van 30 miljoen dollar hebben afgeslagen.

Video (DukeNukemForever_DemoReel.flv)

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Raar, op http://www.shacknews.com/laryn.x?id=7653819#7653819 staat:
Just bear in mind that 3DR funds DNF 100% out of our own pockets. Take Two does nothing. If we didn't have utmost confidence in our abilities and the future of the game, then why would we continue to fund it ourselves? We could easily quit, scrap it, and do some other game.

All we want to do is keep quite, work on the game, and emerge later and show you what we're working on. We don't want hype. We don't want drama. We don't want Take Two saying stupid ass things in public, for the sole purposes of helping their stock.

But just remember, it's our time and our money we are spending on the game. So either we're absolutely stupid and clueless, or we believe in what we are working on. In the end, you guys will judge the final results. For now, all we want to do is keep quiet and work.
Aldus George Broussard...

Misschien dat Take Two pas vanaf 2003 geld heeft besteed dan?

[Reactie gewijzigd door bouvrie op 15 mei 2009 14:38]

Ja, of Broussard zag de betaling van Take-Two niet als 'funding' van het project, maar gewoon als inkomsten voor 3D Realms/Apogee. Het blijft vaag, al zal er gedurende de rechtszaak hopelijk meer duidelijk worden.
Ik vind dit wel vreemd, in het artikel op tweakers waarin het failliet van 3D Realms aangekongd wordt staat:
Take-Two Interactive heeft via Alan Lewis, hoofd communicatie, laten weten dat het de rechten op de titel Duke Nukem Forever in bezit heeft, maar dat de uitgever geen financiŽle bijdrage leverde aan de ontwikkeling van het spel.
Nu lees ik hier dat ze 12 miljoen in de ontwikkeling gestoken hebben, dat moet dan toch bij 3D Realms terechtgekomen zijn ?
Dat klopt inderdaad niet, blijkt nu. Zoals ik het nu begrijp bedoelde Take-Two ten tijde van het bericht waar jij naar linkt dat ze de laatste jaren geen financiŽle bijdrage leverde aan de ontwikkeling van het spel.

De twee bedrijven kregen een aantal jaren geleden wat mot over het voortdurend uitstellen van de game en waarschijnlijk is Take-Two toen gestopt met betalen. Kennelijk hadden ze eerder echter al 12 miljoen in het project gestoken. Wellicht in 2001 al, om daarmee het recht op uitgave van DNF binnen te halen. Maar goed, we hebben geen van allen inzage in de papieren van Take-Two en 3D Realms, dus zeker weten doen we het niet :-)

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 15 mei 2009 16:05]

Het is misschien onduidelijk in het artikel maar: Take2 heeft de rechten voor het uitgeven gekocht, maar niet van 3DRealms!
Deze hebben ze gekocht van een andere uitgeven (GoD volgens mij).
Dus 3DRealms heeft GEEN 12miljoen ontvangen, maar dat betekend niet dat Take2 niet heeft geinvesteerd om DNF gepubliceerd te zien.
Het klopt inderdaad dat Take-Two het recht om DNF uit te mogen geven heeft overgenomen van Gathering of Developers (GoD), maar hoe de geldstromen precies gelopen zijn, is niet helemaal duidelijk. Misschien dat er tijdens het proces meer over duidelijk wordt.
Twaalf miljoen betalen terwijl je kan weten dat het spel eigenlijk nooit het levenslicht zal zien. Erg slecht van 3D Realms dat ze de 30 miljoen niet aannemen van Take Two. Samen met het eerder ingelegde geld zou dat dus een bod van 42 miljoen zijn, hoeveel meer denken ze eraan te kunnen verdienen?
"Twaalf miljoen betalen terwijl je kan weten dat het spel eigenlijk nooit het levenslicht zal zien"

Men geeft echt niet zomaar 12miljoen weg met de instelling; "kijk maar of 't wat wordt"
Uit de videobeelden blijkt dat er toch wel degelijk serieus gewerkt is aan de game.
Nu ik dit zo zie lijkt er meer potentie in de game te zitten dat werd aangenomen.
Al 12 jaar worden we bestookt met screenshots en filmpjes, dus zoveel zeggend is dat niet, het kan ook allemaal gecoded zijn voor die paar momenten.

Apogee mag tevreden zijn met een dergelijk bod maar de vraag gaat steeds meer rijzen, in hoeverre heeft Apogee daadwerkelijk een volwaardige game liggen ? 3Drealms is failliet, krijgt daar boven op een bod van dertig miljoen en nog slaat men dat af ?

Take Two is meer dan geduldig geweest en royaal want het lijkt me niet dat je de huidige devvers nog op zo een project wil hebben + dat het moeilijk zal worden een nieuwe groep devvers daar op los te laten want als er al wat ligt dan doe je die code niet zomaar even overdragen.
'Serieus'. Vele games hebben gratis mods die vele malen meer materiaal hebben.

Wat je in het filmpje ziet maakt een ervaren hobbyist zelfs op enkele weken in z'n vrije tijd.
dat lijkt me niet. veel custom dingetjes zoals op monsters klimmen om lichaamsdelen te verwijderen, monsters die via rotsen en dingen over hekjes klimmen, goeie texturing etc.. toch wel een erg rijke combo van design + coding voor een hobbyist lijkt me.
Klopt deels. Het is allemaal zeker mogelijk, al zal het voor een (team) hobbyist(en) meer tijd vergen. Toch klopt er van het hele ontwikkeltraject van DNF geen ene moer.

Om een treffende vergelijking te maken: Black Mesa, een mod, komt dit jaar uit. Het is een remake van Half Life 1 op de Source engine. ALLES, dus alle textures, animatie, muziek, voice acting, maps, models, etc, is volledig door het team gemaakt. Alleen de engine is geleend. De mod is al enkele jaren in ontwikkeling.

Een team hobbyisten krijgt voor elkaar wat een studio met ettelijke miljoenen niet lukt. Triest, toch?

Ik heb zelf overigens in den beginne van BM meegewerkt op het vlak van mapping (leveldesign), maar moest staken omdat ik er geen tijd meer voor had. Blijf wel trots natuurlijk, en ik moet natuurlijk een beetje reclame maken. al zal de mod straks geen gebrek aan belangstelling kennen!
Maar wat jij in het filmpje ziet is maar een klein deel van wat er werkelijk gemaakt is..
Enuh, als jij als ervaren hobbyist dat kunt maken in enkele weken in je vrije tijd, dan zou ik dat zeker maar gaan doen, want dan is er ook zeker vraag naar je vanuit de gamewereld om jouw te hebben voor veel geld....
Er staat nergens dat dat bod van 30 miljoen van Take Two was?
Overigens was het het moederbedrijf (apogee) dat de naam wilde verkopen.

Ok, niet goed onthouden, sorry :)

[Reactie gewijzigd door buzzin op 15 mei 2009 15:25]

staat er wel : "Broussard zou eerst hebben onderhandeld met uitgever Take-Two Interactive, die het recht in handen heeft om Duke Nukem Forever uit te mogen brengen. Take-Two zou dertig miljoen dollar hebben geboden, een aanbod dat door Broussard zou zijn afgewezen. De directeur zou ook in gesprek zijn met andere grote uitgevers, zoals Microsoft en Electronic Arts, en met studio's als id Software en Epic Games."
Heeft al in eerdere berichten gestaan. :)
Take-Two zou dertig miljoen dollar hebben geboden, een aanbod dat door Broussard zou zijn afgewezen.
Hier
Een ander bedrijf zou toch verder gaan met de ontwikkeling? Kunnen ze het dan niet alsnog (zodra het spel helemaal klaar is) via TakeTwo uitgeven?
Er is volgens mij nog helemaal niets gezegd dat het project door een andere studio wordt opgepakt, dat is alleen maar speculatie geweest.
Take Two heeft een overeenkomst om het spel te PUBLISHEN, maar de rechten (zeg maar het INTELLECTUAL PROPERTY) ligt nog steeds bij Apogee en als zij het project stilleggen kan/mag niemand anders er iets mee doen, en laat dat nu net de reden zijn waarom ze zijn aangeklaagd.
Inderdaad @ himlims,

dat filmpje ziet er goed spectaculair uit en erg veel herkenning.
Het spel ziet er in het filmpje echt tof uit.
Ik hoop dat het spel toch ooit uitkomt.
Stiekem hoop ik dat de 'duke gecancelled' berichten nep zijn, en het spel op de 3e getoond wordt.
Vind het er ook wel erg vet uitzien, veel vetter dan ik had verwacht (dacht echt dat het een hopeloos prohect was)

Ik kan me ook niet voorstellen dat ze na zo een lange tijd het zomaar cancellen eigenlijk
Ik vraag me af of dit hele gedoe van begin af af geen opgezet spel is om er een hype rond te creŽren en Media aandacht te krijgen. en het spel bijna af is en er eigenlijk gewoon aan word verder gewerkt.
Ik denk het toch niet. Dit soort nieuws beinvloed namelijk de waarde van het aandeel van Take-Two, en reken er maar niet op dat er zo met aandeelhouders wordt omgegaan.

EDIT: reactie op bugcyber

[Reactie gewijzigd door PV85 op 15 mei 2009 14:44]

Best marketing ever!

Het zou goed kunnen dat ze hiermee de aandacht willen trekken gezien ze dat op allerlei andere manieren al hadden gedaan en enkel een trailertje laten zien gewoon niet genoeg zou zijn.

De commotie rondom het cancelen van een spel dat al zo lang in ontwikkeling is zorgt voor lekker veel ophef. En dan zo'n 'uitgelekt' filmpje laten zien maakt het hele gebeuren lekker geloofwaardig.

Straks staat iedereen met open mond te kijken naar dikke gameplay op de E3.. althans dat is wat ik hoop te gaan zien :)
Ik ben bang dat 't allemaal vrij serieus is en dat er 't een smerig achterhoede gevecht is geworden. Take-two wilde de game publishen en de developers wilden de perfecte Duke Nukem bouwen. Dat kost tijd, veel tijd en TT zal het wel zat zijn geweest.

De trailer ziet er goed genoeg uit maar als er alsnog 1-2 miljoen in moeten worden gepompd om alleen 't spel af te krijgen dan heb je daarnaast nog de miljoenen overhead om 't te publishen. Marketing dus want van TT vandaan moet komen. Die jongens zullen wel uitgerekend hebben dat 't een bodemloze put is geworden. En dan begint de ellende vaak (voor alle partijen, niemand wil zo in het nieuws komen).
het filmpje doet mij denken aan serious sam 2
ik hoop echt dat het zoiets word met wat meer gore en madames ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True