Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties

In de rechtszaak tegen Apogee Software is naar voren gekomen dat uitgever Take-Two Interactive een versie van Duke Nukem Forever voor de Xbox 360 wilde uitgeven, die het desnoods door een andere ontwikkelaar wilde laten maken.

In de dagvaarding tegen Apogee Software, het moederbedrijf van Duke Nukem Forever-ontwikkelaar 3D Realms, stelt klager Take-Two dat het begin dit jaar aan Apogee om een versie voor de Xbox 360 heeft gevraagd. Die mogelijkheid zou al beschreven zijn in het contract tussen beide partijen. De onderhandelingen over de consoleversie zouden uiteindelijk tot het ontslag van het voltallige ontwikkelteam hebben geleid.

Take-Two zou de ontwikkeling van de consoleversie bekostigen. De uitgever wilde de Duke Nukem Forever-ontwikkelaar echter niet vooraf betalen en stelde voor om een gedeelte pas na oplevering van het spel te betalen. Dat voorstel zou door Apogee afgewezen zijn. Niet lang daarna stuurde Apogee het gehele personeel van de DNF-studio de laan uit en werd de ontwikkeling van het spel gestaakt. Volgens Take-Two was dat niet nodig: Apogee zou geld genoeg hebben om de ontwikkeling van het spel te financieren. Volgens de uitgever heeft Apogee geld naar een buitenlandse rekening weggesluisd.

In de aanklacht is ook te lezen dat Take-Two heeft overwogen om de ontwikkeling van de consoleversie uit te besteden aan een andere ontwikkelaar, zodra Apogee een alfaversie van het spel af had. In dat geval had Apogee de broncode van deze alfaversie aan Take-Two moeten overhandigen, zodat die een andere studio aan het werk kon zetten. Zover is het echter nooit gekomen, omdat Apogee toen de stekker al uit het project had getrokken.

Scott Miller, directeur van Apogee, heeft tegen Shacknews gezegd dat de aanklacht van Take-Two een zeer eenzijdig beeld van de werkelijkheid laat zien en doet de aantijgingen af als 'bullshit', zonder overigens op de argumenten van Take-Two in te gaan. Hij wilde wel kwijt dat Apogee in een stuk of tien rechtszaken betrokken is geweest en die tot nu toe allemaal heeft gewonnen. Hij verwacht dat ook deze rechtszaak voor Apogee goed zal aflopen.

Video (DukeNukemForever_DemoReel.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Ik vraag me af hoeveel marktwaarde de naam Duke Nukem nu nog 'echt' heeft. Ok, de eerste 2 delen hebben een hele generatie gamers uren bezig gehouden maar volgens mij is van die groep mensen nog maar een minderheid een mogelijke klant voor een opvolger. En de huidige generatie gamers kennen Duke alleen als vaporware.

Volgens mij zijn we het punt dat DNF een goed game en/of een commerciŽel succes kon worden al een geruime tijd voorbij.
Tja, al dit "politieke" geruzie komt het spel natuurlijk niet ten goede. Duke hoort gewoon op de PC thuis en niet op een console. Juist veel fans van vroeger zijn nu wat ouder en blijven vaak nog bij de PC.

Waarschijnlijk moet het spel het meer van Duke zelf hebben dan van zijn 3d engine/graphics en zullen de jonge gamertjes onderons zich hier niet echt in kunnen terug leven
nou ja zolang er maar een dedicated versie voor de pc eerst uitkomt dan vind ik het wel best als er een of meer console versies worden uitgebracht. De pc versie moet zeker voorrang krijgen en niet zo gemaakt zijn dat het een 1 op 1 port word naar de 360 ofzo. Dat soort engines zijn vaak om te huilen op de pc. *kuch gta4 kuch*
De pc kan nu gewoon veel meer aan dan de 360 kan en daar moet zeker gebruik van worden gemaakt.

Ik hoop toch dat er een keer niet zo kansloos word gedaan door de developers/uitgevers en een keer aan de mensen die er echt toe doen denken: de consumenten die dit moeten kopen!
zolang er geen spel is kunnen we het niet kopen en verdienen zij geen geld ermee. Breng het spel uit, al is het maar een matige versie, dan ben je voor een goed deel binnen als maker.
Nu ligt waarschijnlijk hier ook het probleem omdat zij dit ook allemaal natuurlijk wel inzien maar niet vanuit de consument denken maar puur aan de opbrengsten.
Dat is jammer en eigenlijk een schande voor beide bedrijven om zo over ons gamers heen te stappen en dan maar de boel plat te leggen ipv een oplossing te zoeken om het wel uit te brengen.
(ik heb gesproken ;) )
GTA 4 draait prima op een fatsoenlijk systeem hoor.
Zelfs de helft van oudere gamertjes hier heeft Duke Nukem 1 en 2 nooit gespeeld, qua gameplay waren beiden erg verslavende platformgames.

Console kan prima, en de markt is er ook voor, gezien Serious Sam, waarin ze meer dan een enkele verwijzing naar Duke maken, met bijna dezelfde gameplay behoorlijk leuk blijft.

Overigens: Duke nukem: Time to kill, Duke nukem: Manhattan Project, en Duke Nukem Advance waren toch ook consoletitels.

"Prey" is ook behoorlijk lang in ontwikkeling geweest trouwens
De eerste oude Dukes waren echt meesterlijke spellen, daar bleef je maar doorgaan :)

Al ben ik niet zo superoud heb ik ze wel allemaal gespeeld op een mooie 486 :p
Ben je daar zeker van ? Ik ben ook opgegroeid met de DOOM en DUKE3D en was zelfs ferwent PC gamer. Maar na al die jaren heb ik het al een tijdje bezien. Ik speel zeer zelden nog een PC games en speel nu liever op m'n consoles. En dit scenario zie ik toch ook bij mijn vrienden die nu ook meer op console bezig zijn dan PC. Voor mij mag het naar console komen. Graag zelfs.
Ieder zijn ding he, ik zou persoonlijk nooit overstappen op een console.
Tegen de tijd dat PC gaming echt weg is (als het ooit gebeurd) dan game ik waarschijnlijk al niet meer
Moet er echt niet aan denken om me favo games op een console te spelen

(+ ik heb zelf geen leuke tv ervoor, beneden staat er wel 1, maar die is savonds altijd bezet voor tv)
haha, duke wil maar niet sterven. Ben wel blij dat de mogelijkheid er nog is dat deze game nog komt, maar dan op een console. En hoop ik dat deze wel af komt :)
De mogelijkheid??? zoals het er nu uit ziet moet take2 overnieuw beginnen :P Ik hoop van niet natuurlijk want take2 kan er wel iets leukers van maken dan dat Apogee
TakeTwo is een publisher, Apogee een ontwikkelaar. Ontwikkelaars maken spellen, publishers publiceren ze. TakeTwo zal dus zelf niets ontwikkelen, maar eventueel een andere ontwikkelaar aan het werk zetten. Of die opnieuw beginnen of niet is nogal afhankelijk van wat Apogee tot nu toe heeft gemaakt.
huh k snap deze redenatie even niet: je zegt take2 moet het helemaal zelf overnieuw maken, maar je hoopt van niet want take2 kan het beter doen dan apogee kan... _/-\o_ 8)7 Juist...
Ik denk dat je bedoelt: je wil dat takeTwo de source wel kan krijgen en zodoende dukenukem in de huidige vorm snel kan uitgeven zodat wij kunnen knallen met da duke? En dan eventueel met de aanpassingen die TakeTwo dan kan maken.
Als ze overnieuw moeten beginnen dan wordt de game opgeleverd in.. 2019..
duke nukem.. Forever and ever..
De console versie zou juist een extra versie moeten worden, DNF werd altijd al als PC game ontwikkeld. Het zijn juist die onderhandelingen voor de console versie die blijkbaar voor Apogee reden waren om de stekker uit het project te trekken, omdat deze gesprekken niet naar wens verliepen. Ik vermoedt dat er een luchtje aan de zaak zit, zeker vanwege de reactie van de directeur van Apogee, alleen maar roepen dat iets bullshit is, noemen we hier op het werk een NON-argument. Het zegt helemaal niets, geen onderbouwing is geen echt argument.
Ik vermoedt dat er een luchtje aan de zaak zit, zeker vanwege de reactie van de directeur van Apogee, alleen maar roepen dat iets bullshit is, noemen we hier op het werk een NON-argument. Het zegt helemaal niets, geen onderbouwing is geen echt argument.
Je kunt natuurlijk ook bedenken dat het veel verstandiger is om nu niet met tegenargumenten naar buiten te komen, richting de pers, maar deze te bewaren voor tijdens de zitting van de rechtzaak. Daar en dan zijn die argumenten echt noodzakelijk, voor de pers is het allemaal toch alleen maar sensatie, dus zelfs wanneer je eerlijk en open naar buiten zou komen met wat nieuws, dan nog zou 95% ervan verdraaid en veranderd worden.
Bij een rechtszaak is het zo dat zowel de klager als de aangeklaagde voor de zaak begint hun argumenten en verdediging schriftelijk moeten indienen zodat beide kanten de kans krijgen om zich voor te bereiden met een goede tegen argument en de rechter weet waar hij/zij aan toe is en welke punten er nou op gelet moeten worden.

Bijvoorbeeld als er getuigen bij zijn betrokken dan kan de iemand het argument indienen: "Getuigen A heeft dat en dat gezegd maar dat kan helemaal niet want...." en dan kunnen ze tijdens de zitting dat discuseren.

Het is niet Hollywood of Judge Judy waar mensen ineens met schokkende verklaringen of op het laatste moment met argumenten of getuigen komen aanzetten en in een klap de zaak winnen. Het is zelfs zo dat als je op het 11de uur met andere argumenten komt aan zetten dat de rechter dat niet accepteert of dat die argumenten zo van belang zijn dat de zaak opnieuw wordt gedaan.

Dus die argumenten van hem bewaren tot de rechtszaak dat heeft geen zin.

Als de tegen partij dan in de media (of hoe anders dan ook) uitlating maakt over de zaak dan kun je twee dingen doen.
1. Je houdt je gewoon stil en wacht op de uitspraak.
2. Je biedt je tegen argumenten aan in het zelfde medium met een goede onderbouwing.

Dus alleen zeggen dat het "bullshit" is daar schiet je ook niks mee op.
Dan hoor je "geen commentaar" te antwoorden, of "dit bespreken we verder in de rechtzaal" oid. Het simpelweg afdoen als bullshit en het commentaar "we hebben vaker zaken in de rechtszaal gewonnen"... dat klinkt als misplaatst vertrouwen, of ze hebben echt geen serieus antwoord.

Je hebt als bedrijf heel erg zwaar met de publieke opinie te maken, laat jij je publiekelijk beschuldigen, je geeft vervolgens geen goed tegenargument en laat het verder in de rechtzaal afhandelen... dan zal Apogee toch snel als 'dat ene bedrijf wat de boel probeert op te lichten' worden gezien.

Verder slaat Sizzlorr de spijker flink op de kop :)
Zo zeker ben ik daar eigenlijk niet van. Als ik dit bericht lees wilde TakeTwo ineens nog even dat Apogee ook een console versie ging ontwikkelen.

Iedereen die aan software development doet weet hoe gevaarlijk het is als een klant ineens een zut extra features gaat dumpen - voor je het weet zit je met een project wat gigantisch achterloopt op schema waar vervolgens de klant weer boos om wordt en je aan een contract naar de rechter sleept - terwijl het effectief (in ieder geval deels) zijn eigen schuld is.

Ja, misschien hadden ze daadwerkelijk wel genoeg geld om nog even een extra console versie te maken. Of, en dit lijkt me waarschijnlijker, ze wilden eindelijk eens betaald krijgen, hadden genoeg van het gezeur om meer features, realiseerden zich dat op deze manier het helemaal nooit meer af zou komen (wat zo ongeveer inherent aan DNF is tegenwoordig :+) en hadden wellicht de optie niet meer nog langer door te ontwikkelen omdat het geld op begon te raken, of simpelweg genoeg van het gezeur en besloten nu vast te houden aan de bestaande featureset - met een contractbreuk als gevolg. Op zo'n punt valt er weinig meer te redden doorgaans.
Het probleem is dat als Take2 pas later in het project naar Apogee ging Apogee vrijwel opnieuw kon beginnen als ze nog een stabiele versie wilde afleveren. Als je een programma (game of geen game) multi platform wilt maken moet je daar vroegtijdig rekening mee houden anders sluipen er heel wat bugs in. (GTAIV *kuch)

In dit geval zou ik Apogee volledig gelijk geven in dat ze niet wilde instemmen met de eisen van Take2, ik heb overigens liever dat er geen Duke uitkomt dan dat Take2 er een gaat ontwikkelen (tenzij het volledige oorspronkelijke team naar Take2 verhuisd). Je hebt gezien hoe dat gaat met C&C, EA neemt het over van westwood en melkt het volledig uit, komt later er achter dat hun hele begrip van het spel niet klopt en dat de hele wending die ze geven aan het verhaal het volledige verleden van C&C verwoest.

Wat ik wel eens zou willen zien is concreet op papier wat er nou precies af is van DNF
en tot hoever er dus nog gewerkt aan moet worden. Dan word er meteen duidelijk of er nou echt gewerkt word of dat er inderdaad oneindig uitgesteld word met opzet.
Op pagina 12 (en verder) van de dagvaarding staat dat Take2 interesse in de PC broncode heeft, om vervolgens het spel enkel voor de Xbox360 te publiceren. Ik heb het gevoel dat deze quasi onderhandelingen, waarbij de vlam in de pan ging en Apogee alles staakte, op dat doel gericht waren. De console markt levert tenslotte meer op als de PC markt.
Apogee heeft een overeenkomst tot het leveren van een spel op het PC platform, maar heeft tevens getekend voor het verplicht meewerken aan het poorten van het product voor andere platformen.
Dat kan een vervelende onderhandelingspositie opleveren.
Indien take2 de broncode in handen krijgt, wordt het in ieder geval alsnog een 'xbox360 only' titel.
Maargoed, hij heeft al 10 keer eerder hetzelfde varkentje gewassen, dus hij zou hier ook gewoon doorheen kunnen wandelen.
Geen idee waarom het zo gelopen is, dat blijft maar een raadsel.

Mijn gedachte:
Al die andere keren waren de andere partijen te vaag en had de ontwikkelaar veel vrijheid. Misschien dat Take2 wat actiever was en de loopholes die altijd gebruikt werden nu wel waren afgedekt. En dat ze daarom niet verder konden/wouden. ;)
Dan heb je niet helemaal goed gelezen denk ik. Het is compleet gestaakt
Dat staat er helemaal niet? :S
Niet lang daarna stuurde Apogee het gehele personeel van de DNF-studio de laan uit en werd de ontwikkeling van het spel gestaakt.
Ik heb gewoon het idee dat die gasten van Apogee helemaal niets gepresteerd hebben. Het spel was enorm lang in ontwikkeling, alleen maar sneakpreviews en weinig indrukwekkend ingame youtubes, en niemand heeft het spel daadwerkelijk gespeeld.
Op het moment dat het punt kwam dat ze hun werk achter de schermen moesten laten zien, en hun wanprestatie ondekt zou worden, hebben ze uit paniek de stekker eruit getrokken en zijn ze vertrokken met het geld.
Duke Nukem Forever in de vorm zoals dat aan ons word voorgeschoteld, bestaat denk ik waarschijnlijk niet. Alleen wat pre-renders, wat modellen en texturen en wat flarden van levels. Dit alles om de investeerders tevreden te houden. In de vorm van een 'spel' is er niet en nooit geweest.
Zonde....

[Reactie gewijzigd door Deem op 16 juni 2009 15:21]

Ze hebben nochtans gameplay footage laten zien op de Jace Hall show ergens in 2008.
Er valt een kort stukje op http://www.youtube.com/watch?v=2VtIDbSALkE te bekijken. Jace zelf was nadien blijkbaar laaiend enthousiast.
Ik zie op dat filmpje van 30 sec alleen maar losse hele korte cuts van enkele actie momenten en niemand die echt daadwerkelijk een gedeelte van het level speelt. Dit is iets dat mij altijd al op is gevallen bij DNF, niemand die daadwerkelijk interactief het spel speelt. Waarschijnlijk is er geen AI, geen besturing, geen fysics. Aleen modellen, texturen, gedeelte van levels en alles gescript.
Een van de ontwikkelaars heeft dit later in zijn filmpje toegegeven dat van alle demo's die er zijn vrijgegeven eigenlijk alles scripted was.

[Reactie gewijzigd door Deem op 16 juni 2009 15:52]

Hier is de uncut versie van die Jace Hall show (gereleased toen bleek dat 3D Realms werd opgedoekt).

[Reactie gewijzigd door Cameleon73 op 16 juni 2009 15:58]

Ook uit dat filmpje is niet te zien of hij het bestuurd. Het is te donker, je ziet hem zelf niet spelen eigenlijk. Alles kan gewoon scripted zijn.

Overigens vindt ik het ingame wel extreem lijken op halflife, maar goed.
Komt er nog een betekenis aan Duke Never Finished;. het spel is niet af te maken. Eerst kost het ze twaalf jaar om nergens te komen, en nu willen ze er van af en lukt het nog niet :P
Apogee teerd op oude faam. 10 Jaar doen over de ontwikkeling van een game en dan met dergelijke pre-renders aankomen en er de brui aan geven, staat in mijn boekje gelijk aan amateurs, onbekwame prutsers. Het zwarte schaap van de gaming industrie.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 16 juni 2009 15:43]

Wie heeft nu de rechten op de broncode? Daar gaat het toch uiteindelijk om, of niet? Wie ze ook heeft, ze zijn dom als ze er niks mee zouden doen? :S
Ook ik blijf toch maar hopen dat * ooit* hij alsnog uit gaat komen.
Misschien is dat ook maar de ontkenning dat ik niet onder ogen wil zien dat hij nooit meer uit gaat komen

Hoe dan ook alle heisa er om heen heeft wel voor enorme publiciteit gezorgd dus you never know, al zegt iets in me als ik realistisch ben hij gaat echt niet meer uit komen binnen een bepaalde periode..
Dat de graphics achter zullen lopen op andere games die wel binnen een bepaald tijdsbestek uit komen dat kan niet anders of men moet weer deels van voren af aan kwa graphics bezig gaan ook met het oog op DX 11..
Ook vond ik de graphics in dit spel toch niet de belangrijkste drijf veer maar als een spel zo enorm lang in ontwikkeling is en met d ehuidige en aankomende ontwikkelingen zal er nog zeker wat aan moeten worden opgepoetst
Maar ach we zullen zien wat de toekomst gaat brengen, hoop doet leven ;)

[Reactie gewijzigd door pino85 op 16 juni 2009 16:08]

Straks blijkt dat ze de boel voor de gek hebben gehouden (alhoewel dat bijna niet kan als er ook echte rechtzaken aan de gang zijn), en zetten ze en drietal console-versies Ťn een PC-versie neer ;)
Dat zou een stunt zijn :)

Maar effe realistisch: toen ik de titel van het artikel las, was bij mij de reactie: nu gaat het echt nooit meer komen. Forget it mensen.
Ik snap echt niet wat het probleem is met Apogee. Als je die broncode geeft heb je er alle twee profijt van.

Take 2 heeft echt wel potentie om een goeie Duke Nukem game te maken. Ze breiden steeds uit kwa franchises en ze hebben veel ervaring met zowel consoles als pc's.


Een deal dat beide partijen de inkomsten verdelen is de oplossing imo!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True