Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Van Duke Nukem Forever verschijnt deze zomer een editie voor Mac OS X. Het schietspel verscheen op 10 juni voor Windows, Xbox 360 en PlayStation 3, na ruim een decennium in productie te zijn geweest. De OS X-versie verschijnt op Steam.

Uitgever Aspyr Media kondigt aan dat het een deal heeft gesloten met de collega's van 2K Games. De deal is dat Aspyr een versie van schietspel Duke Nukem Forever voor Mac OS X op de markt mag brengen. De OS X-versie verschijnt in augustus en is te downloaden via Steam, het downloadplatform van ontwikkelaar Valve. Over de prijs laat Aspyr zich nog niet uit.

Duke Nukem Forever verscheen op 10 juni voor Windows, de Xbox 360 en de PlayStation 3, na veertien jaar in productie te zijn geweest. De game haalde regelmatig het nieuws door uitstel en werd door tijdschrift Wired bij herhaling tot vaporware bestempeld. Ontwikkelaar 3D Realms moest in 2009, na ruim een decennium aan de game gesleuteld te hebben, al zijn personeel ontslaan en de productie van de game staken. Gearbox Software nam eind 2009 het stokje van 3D Realms over, om de pc-versie af te maken en daar de versie voor de Xbox 360 en PlayStation 3 van af te leiden.

Duke Nukem Forever voor Mac

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Ik ben in bezit van de windows versie van DNF gepreorderd op steam. Is het nou zo dat deze variant ook een download krijgt op mijn mac. Of word het een aparte aanschaf als ik het op mijn appel af wil spelen? Dat zou namelijk best idioot zijn.
Nee, je kan gewoon de OSX versie downloaden zonder dat je opnieuw hoeft te betalen.

Althans, dat is mijn ervaring met Steam. Ik had zelf Civlization 5 gekocht ('gewoon' de disk) voor Windows en toen de OSX versie uit kwam, kon ik die helemaal gratis downloaden van Steam. En terecht!
Civ5 is ook geport door Aspyr.
Civ5 is ook van 2K Games.
Civ5 is gewoon te spelen op de Mac wanneer je hem voor de PC hebt aangeschaft.
Civ5 hoeft dus slechts eenmaal te worden aangeschaft om het op beide platformen te kunnen spelen.

Wanneer Aspyr en 2K Games met DNF dus hetzelfde beleid volgen als met Civ5, hoef je deze maar eenmaal aan te schaffen.
Als Valve de maker was geweest, had je 'm gewoon gekregen, Maar dit werk wordt door een andere studio gedaan, en die willen gewoon geld verdienen.

Dus: je mag er gewoon extra voor betalen waarschijnlijk.
Je moet er in dit geval absoluut extra voor betalen. Dat is de manier waarop Aspyr geld probeert te verdienen. Ze zetten meer pc-games om naar OS X. Valve doet dat gelukkig anders, die had de os x-versie inderdaad gewoon gratis gegeven.
Wat is er in hemelsnaam normaal aan een gratis AAA title? Er zijn gigantische bedragen gestoken in die games om jou entertainment te bieden en je wilt er niet voor betalen?
Hij is toch niet gratis? Er is toch al voor betaald op een ander platform.
Mee eens. Voor een ander platform dient e.e.a. uiteraard opnieuw ontwikkeld te worden.
Wat wel mooi zou zijn is wanneer je via hetzelfde distributieplatform (in dit geval Steam) beide versies koopt je er een met korting krijgt.

Nu speel ik zelf overigens nooit games op m'n mac (Macbook Pro 01-2010) omdat de videokaart het toch niet aan kan.
Er niet voor willen betalen is iets anders dan er niet nog een keer voor willen betalen.
Het is maar wat je een AAA titel noemt, als ik de reviews lees moeten die uitgevers zich schamen dat ze hier geld voor vragen. Ze zouden geld toe moeten leggen.

Begrijp niet echt waarom het ook hoofdpagina nieuws, gaat nu iedere titel die op de OSX verschijnt ook een artikel krijgen? Voor echt goede spellen kan ik het begrijpen, maar mensen prikkelen (door DNF weer in het nieuws te brengen) om meer geld in een bagger spel te stoppen vindt ik een beetje jammer.
Ik weet niet of je hier nu Aspyr iets verwijt, maar ik reageer er maar even op. Ze zijn al heel lang bezig om pc games die normaal helemaal niet op de mac verschijnen om te porten naar Os X. Dankzij die uitgever zijn er redelijk wat games (in ieder geval in de 90s/00s) op de Mac verschenen die er anders nooit geweest waren. Ze leveren dus een extra service. De enige die aangekeken mag worden is de ontwikkelaar van DNF.
Overigens bracht 3D realms voor zover ik weet altijd zijn games op beide platformen uit, jammer dat ze het niet zelf hebben kunnen afmaken.

[Reactie gewijzigd door Faure op 28 juni 2011 11:11]

Dat is best een goede vraag. Misschien weet iemand hoe dat gaat met andere multi-platform games op Steam?
Toen Valve zijn eigen games geschikt maakte voor OS X, kon je die gewoon eveneens downloaden als je met je steam account ging inloggen op de OS X-steam clint.

Aangezien je games gelinkt zijn aan een Steam account, en je dezelfde account kan gebruiken voor Windows en OS X, zou het best kunnen dat dat ook geldt voor andere games.

Andere, niet via Steam verspreide games, die zowel voor Windows als OS X zijn, kan je toch ook op beide systemen spelen met n disk (ik denk bvb aan Dragon Age II).

Het enige dat hier roet in het eten kan gooien, is het feit dat het een "extra" spel wordt, uitgegeven door een andere uitgever. Afwachten dus.

[Reactie gewijzigd door SteroiD op 28 juni 2011 10:47]

So far zijn alle spellen die ik heb op Steam (174) met een Mac-versie ook speelbaar op Mac. Een snelle zoekopdracht door de Steam catalogus laat ook zien dat er op dit moment geen Mac-spellen zijn zonder "SteamPlay" (spelen op zowel Windows als Mac). Het is dus zeer onwaarschijnlijk dat Steam deze titel zonder SteamPlay aan gaat bieden.

Overigens moeten we natuurlijk eerst maar eens zien wanneer deze versie uitkomt, en dat we niet eerst een paar jaar uitstel krijgen :)

[Reactie gewijzigd door TvdW op 28 juni 2011 11:15]

Dit wordt echter door aspyr geport, die verkopen vaak hetzelfde spel als apart product, waardoor je het meedere keren moet aanschaffen als je het op meedere platformen wilt gebruiken.
Eigenlijk is dat niet zo'n probleem, mits zo'n port gelijk uitkomt met het originele spel.
Ik snap nog steeds niet waarom dat tegenwoordig niet zo is; n keer kopen en spelen waarop je wilt. Xbox, PS3, Wii, wat maakt het uit je hebt het toch netjes gekocht...
Dat zou wel een hele mooie ontwikkeling zijn, al denk ik dat ontwikkelaars/uitgevers daar minder om te springen staan. Ken genoeg mensen die PC en console versie kopen, wat dus voor uitgevers zorgt voor extra geld. Al is het natuurlijk wel vreemd als je al betaald hebt voor de content nog een keer te gaan betalen ook al is het voor een ander platform of OS.
Je betaalt voor een licentie, niet de content.

Dat deze licentie je alleen toegang geeft tot de versie die jij koopt is natuurlijk jammer, maar als het zo juridisch vast ligt dat als je een Windows <Game> licentie koopt of een iPhone <Game> licentie en dat de licentie voor <Platform> je geen recht geeft op het op een ander platform te spelen dan is dat zonde, maar eenmaal zo.

Als uitgever zou ik ook graag 5x willen verdienen aan een klant. ;)
Maar ze zouden een versie kunnen maken die toegang bied tot alle platformen, eventueel tegen een hogere prijs (maar uiteraard goedkoper dan alles afzonderlijk te moeten kopen). Mensen die meerdere platformen hebben zullen daar sneller voor opteren dan het echt afzonderlijk te kopen. Win-Win situatie dan toch?
OT: Even terzijde, zo werkt het namelijk wel op de App Store (OSX versie),
als je twee computers hebt en je gebruikt n account, dan kun je op de tweede computer de software 'gartis' downloaded omdat dan de App Store zegt dat je de content al gekocht hebt.
Heel handig als je een iMac hebt en een macBook en je wilt graag dezelfde tools hebben op beide computers zonder 2 maal te betalen.

Ik zou zeggen DNFE zou ook in de App Store moeten komen (alleen spel ik geen spelletje....)
Het is best heel logisch dat een versie voor een andere console of OS extra geld kost. Immers, het implementeren van het spel voor een ander systeem kost extra tijd en moeite.
Wel is het natuurlijk zo dat veel van de inhoud van het spel hetzelfde is. Het zou dus logisch zijn als je het spel met veel korting ook voor een ander systeem zou kunnen krijgen.
Voor zover ik weet, maar dit is slechts hear-say, is dat als je een game bezit op windows deze ook op je mac geldig is via Steam (zolang het dus een steam aanschaf betreft). Ik ga dit nu posten en ik ga wel even rondkijken voor een bron..
Dat is meestal wel zo,
ik weet het alleen niet zeker
afgaande op het feit dat als je hem voor de PS3 kocht, de PC versie gratis krijgt, maar omgekeerd niet, vrees ik daar voor.
Hopelijk heeft het te maken met het feit dat er een aparte Steam voor DNF op PS3 opgezet moet worden en dat de PC toegang dan automatisch aan je client gekoppeld wordt.
En dat de omgekeerde weg niet zo simpel is.
Als dat waar is dan zal je ook de mac versie gratis krijgen, tenzij ze het "for mac" noemen ofzo, want dan zou het een andere pointer kunnen worden in de steam DB.
Ik heb pasgeleden Portal 2 aangeschaft, en die is gewoon multiplatform. Die kan ik spelen op de PC and OS X. Maar ik durf niet te zeggen of dat bij Duke ook zo is.
Dat kwam omdat ze bij Valve helden zijn, of dit ook het geval zal zijn bij de DNF zullen we af moeten wachten. Ik meen me te herinneren dat de OSX BF2142 ook overweg kon met Windows keys.
Bij Windows moet je ook per pc een licentie hebben, dus zou me niet verbazen.
Bij Windows moet je ook per pc een licentie hebben, dus zou me niet verbazen.
maar voor HalfLife 2 en aanverwanten krijg je een licentie die geldig is op zowel windows als Mac OS X. Dus het hoeft niet. En Blizzard heeft ook een dergelijke constructie. Een OS is ook iets anders.

(alhoewel Apple dat principe van een licentie per device ook uit het raam mikt met Mac OS X Lion volgende maand, ik mag voor 23,95 alle mac's die ik heb upgraden)
op steam kan ik het met mijn account wel op verschillende PC's spelen hoor.
Waar en niet waar;

Ik kan 1 licentie op wel 10 pc's inzetten, maar mag er slechts actief 1 tegelijk gebruiken.
Nou ja dat mag ook niet echt een probleem zijn, het spel is immers gebasseerd op een inmiddels antieke engine. Helaas, want hier hebben veel mensen wel op zitten wachten al die tijd.

De hardware kan het makkelijk
inderdaad helaas. niets meer en niets minder.
ik heb deze game gespeeld, en ik moet zeggen dat ik mij helemaal niet zo aan de mindere graphics geergerd heb! dit is in mijn opinie toch een game die je vooral voor de humor en de gameplay speelt. iets wat volgens mij toch dik in orde is!
wel mooi dat ze hem ook voor de mac uitbrengen. ik heb dan zelf wel geen mac, maar ik kan het alleen maar toejuichen dat goede games op zowel windows als mac uitkomen.
(consoles liever niet, want die remmen de ontwikkelingen in pc-gameland)
Weet je het is maar net waar je op zit te wachten. Ik kan het bijvoorbeeld niet opbrengen om van die ultra realistische shooters te spelen.

1. je gaat te snel dood
2. de gameplay gaat mij veel te diep
3. je gaat te snel dood.

Dit spel is absoluut gemaakt voor casual gaming. Even een half uurtje duke nukem kan gewoon. Zonder dat je je skills kwijtraakt en dus weer veel te snel doodgaat, heerlijke game waar je niet veel voor hoeft te kunnen, maar geen moment verveeld.
De mac remt ontwikkelingen ook af, door bijvoorbeeld verouderde openGL versies.
De port zal dus niet het maximale er uit kunnen halen.
die ontwikkelingen worden al geremd door de consoles..
Bovendien betwijfel ik of er veel opengl 3.x of directx11 code zal zitten in dit spel, dus ze kunnen er met opengl 2.1 (iig de versie die ik nu heb onder 10.6.8) doen wat ze moeten doen.
Ik heb hem inderdaad ook gespeeld, het is inderdaad de humor en de nostalgie, waarvan ie het moet hebben
Het wordt gewoon een aparte aanschaf voor je Mac, simpelweg omdat het een ander medium is. PS3 en Xbox zijn beide consoles, maar toch moet je 2 versies kopen.

Ik ben blij dat de Mac-mannetjes hier ook kunnen genieten van het geweld van DNF!
Hele leuke game, en het verdiend het om op alle platformen uit te komen!
Helaas ga je iets te kort door de bocht. Het is namelijk met veel Steam games dat je hem koopt voor Steam en dan het platform niet meer zo boeit, indien er een mac versie is mag je die gewoon spelen. Dit is in ieder geval bij alle Valve games (waar mogelijk) het geval, andere games heb ik niet op Steam.

Ik twijfel bij DNF aan de andere kant wel omdat het door een andere studio wordt gemaakt wat natuurlijk betekend dat ze een hoop geld mislopen op die manier (maar ja wie koopt hem ook op de mac als ze hem al op pc/xbox/ps3 hebben)
Maar je credits bij XBL zijn dan ook niet geldig op het PSN netwerk en andersom, ook kunnen de games niet cross-platform gespeeld worden(Wat ik jammer vind heel titels op XBL zijn prima geschikt om naar een PS3 te porten).

Als ik een Mac zou hebben en DNF wilde spelen, zou ik er gewoon windows op installeren.
Nou daar word je blij van....

Ontopic: Wel mooi dat er ook games gaan uitkomen voor andere besturingsystemen dan Widndows, zou dit ook kunnen betekenen dat hij voor Linux gaan uitkomen volgens mij liggen Linux en mac OS X toch vrij dicht bij elkaar kwa kernel?
Nee, de OS X en Linux kernel liggen mijlenver uit elkaar. Toch is het niet onmogelijk dat een goeie poort naar OS X ook een goede basis voor de Linux versie kan zijn. (of andersom).

Mac OS X is POSIX (het is een echte unix per slot van), en Linux is POSIX genoeg, omdat zo pijnloos mogelijk te maken.

Toch is het voor gamemakers vaak niet intressant genoeg, omdat er onder Linux maar weinig gamers zitten. Dat maakt resources inzetten voor zo'n poort gewoonweg niet aantrekkelijk, omdat de kans dat je die investering terug verdient veel en veel te klein is.

Op die manier is ooit Lokigames - heel erg spijtig - ten ziele gegaan. En dat waren verdraaid goeie ports, niet van die cydia ports die je vaak tegenkomt, die toch tamelijk traag zijn.
De UT-engine heeft toch altijd prima op verschillende *NIX'en gewerkt? k onder FreeBSD, de basis van MacOS X. Dan moet DN4 ook niet echt een probleem zijn.
De UT-engine heeft toch altijd prima op verschillende *NIX'en gewerkt? k onder FreeBSD, de basis van MacOS X. Dan moet DN4 ook niet echt een probleem zijn.
Je verkijkt je alleen heel erg op het feit dat de unreal engine vanaf de eerste regel code voor meerdere platforms ontwikkeld wordt. (volgens mij niet voor FreeBSD trouwens, wat trouwens ook niet de basis is voor Mac OS X, ik ken beiden heel erg goed, en het kost me heel veel moeite om de gemeenschappelijke factoren te vinden :) )

De engine van UT (99) was overigens gepoort door Lokigames, en de developers van Loki zijn voor Epic gaan werken na de ondergang van Loki, om die engine te bouwen voor Linux. (het parallel ontwikkelen voor meerdere platforms). De UT99 engine draaide wel op FreeBSD trouwens, maar dat was met Linux compatibility modus, dat was geen native poort. (de systeembeheerder van Loki - een echte BSD nerd - stopte veel werk in het uitvogelen van dat grapje)
Mooie reclame toch; tien jaar ontwikkeling voor een game, het tussentijds nog stoppen en iedereen wil het hebben als het uitkomt. Iets later een MacOS versie uitbrengen en je hebt het populairste spelletje van deze tijd. Erg slim gedaan van Aspyr Media.
Maar zij hebben het tenminste weten af te ronden :) En dat is vandaag aan de dag al heel wat waard. Hoeveel toch redelijk mooie titels zijn er al verloren gegaan de afgelopen 2 jaar door faillissement of gewoon afgebroekn. DNF is misschien niet de beste mooiste enz enz hij is er nu wel :) Denk dat ze nu zoveel mogelijk vande ontwikkel kosten proberen terug te vangen en een eenvoudig poort naar MAC is dan al gauw een leuke extra...
Ik ben niet echt een gamer, maar dit is denk toch wel een spel die ik zou willen spelen. Vond vroeger sowieso Duke Nukem geweldig op de PC :)
Ik raad je aan eerst eens wat reviews/filmpjes door te nemen. Zelf vond ik het maar een tegenvaller.

Wel leuk voor de OSX-gebruikers natuurlijk.
Hands-on gameplay ervaring gaat het om, het is een leuke simpele shooter, net als serious sam.

De grootse miskopen op het gebied van games die ik ooit gedaan heb(Inferno, Pacific Air War, Megarace, Microcosm), waren al gebaseerd op positieve reviews.
Dat ligt er waarschijnlijk aan dat je verwachtingspatroon hoger is bij games met een positieve review, ten opzichte van games met een negatieve review.
Ik denk dat het cross platform gaat worden, net zoals bij alle ander mac games op steam.
Leuk dat er weer een game naar het OSX platvorm komt. Jammer dat het Duke Nukem is. Het spel haalt leuke herinneringen op, maar het spel zelf is uitermate out-dated en geen aanvulling op je huidige game arsenaal. Kort door de bocht, geen aanwinst voor de OSX gebruiker. Dat zou bijvoorbeeld BF3 of een Call of Duty game wel zijn.
Of de Witcher 2 zou ik ook wel plezierig vinden, maar zoals vaker gezegd is het komen van DNF naar OSX niet echt een aanwinst. Te gemakkelijk en tegenvallend spel.
Mwah ligt eraan wat voor gamer je bent. Ik heb de game gezamelijk met een maatje van me gespeeld op de Xbox en moet eerlijk zeggen dat het een game is die ik zeker leuk vind!
Ik heb veel fun tijdens het spelen, de humor is natuurlijk geweldig en de gameplay is zoals je het verwacht. Daarnaast is de singleplayer campagne eindelijk weer van fatsoenlijke lengte!

Dus ja is het een goede game? Nee... Het is een middelmatige game... Heb ik hier meer plezier aan beleeft itt CoD en BF BC? Zonder twijfel (en dat terwijl die andere 2 "tripple A" zijn)

Mjah persoonlijk ben ik niet zo GF geil als de meeste mensen en ben ik nogal blijven steken in de games die ik echt leuk vind (Duke3D, Quake, UT, C&C, Diablo en WarCraft2) dus sjah ik hou persoonlijk wel van de gameplay die hier als ouderwets wordt afgeschreven.
Ik denk zelf eigenlijk dat je DNF niet moet zien als aanvulling op het huidige game arsenaal. Maar als opvolger van een leuk spel wat wij vroegah met plezier speelde.

Heel veel van de reviews die ik zelf heb gelezen geven mij het gevoel dat ze DNF naast games als Crysis leggen, terwijl dit denk ik niet de bedoeling van de ontwikkelaar is geweest.
Het verrast me dat, na veel negatieve reviews, er nog energie wordt gestoken in een Mac-versie. Het zat vast al langer in de pijplijn.
Maar wellicht is er vanuit de Apple gebruikers wel behoefte aan deze game. De vorige versie is immers ook voor mac beschikbaar gemaakt. :)
Negatieve reviews.. agh het enige wat ik daarin lees is dat het geen BF3 MW3 is, wat mij betreft dus een reden om het spel WEL te spelen. Ik wil gamen om me makkelijk te vermaken. Spellen die 20 uur nodig hebben om uberhaupt te kunnen spelen verdienen wat mij betreft een 2. Ergo reviews zeggen dus niet zoveel, spellen zijn net als kleding. Aan mode onderhevig, maar toch vind je het ene wel leuk en t ander niet ook al is het mode ;)
Reviews lezen is zooo 2010. Reviews kijk je. http://www.gametrailers.com/video/review-duke-nukem/716475

Ieder voor zich en wie toch nog na deze beelden niet kan wachten om dit spel aan te schaffen moet dat natuurlijk ook gewoon lekker doen. Nadat ik deze beelden zag, besloot ik mijn Duke Nukem verleden te koesteren. Dat wil ik graag zo houden.

[Reactie gewijzigd door RoyK op 28 juni 2011 10:43]

Dat is het punt van games dat je je wil vermaken. DNF is (hoewel ik een fan van het oude spel ben) gewoonweg frustrerend om te spelen en het feit dat mensen die je ziet rondlopen zweven ipv normaal te stappen of dat NPC's domweg de verkeerde kant op blijven kijken of dat je niet door kan tot een cutscene gedaan is helpt daar niet aan...
Ze lijken er echt de laatste euro te willen uitknijpen, gezien de merchandising dat ze er ook voor maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True