×

Spec Ops: The Line in multiplayer

Door , 16 reacties

Verwarrende stormen

Uitgever 2K Games heeft veel vertrouwen in multiplayer. Zo zagen we eerder dit jaar in The Darkness II  een uitgebreid online-gedeelte voorbijkomen waarin zelfs een klein verhaal zat verwerkt. Ook Spec Ops: The Line krijgt multiplayer, al moet je het daarbij zonder verhaal stellen. Dat hoeft de pret natuurlijk niet te drukken, je krijgt er een squadbased online-gedeelte voor terug, waarbij je uit verschillende classes kunt kiezen.

Dat multiplayer-gedeelte vindt uiteraard wel plaats in Dubai. De stad is nog steeds grotendeels bedolven onder het zand van de storm die de opmaat vormt voor de gebeurtenissen in de campagne. Er zijn meer elementen uit de campagne overgewaaid. Letterlijk zelfs, want de zandstormen die in de campagne af en toe voorbijkomen - naweeën van de storm waar alles mee startte - zul je ook in multiplayer tegenkomen. Het zijn lekker ontregelende gebeurtenissen, want zo werkt het. Spelers zien opeens niet meer dan vier meter ver en worden langzaam een bepaalde richting in geblazen. Het is dus opeens lastiger om te gaan en staan waar je wilt en rennen is er al helemaal niet meer bij. Bovendien werkt de minimap niet meer. Je ziet daar enkel nog ruis. Een storm houdt nooit langer dan een halve minuut aan, al kan dat lang genoeg zijn om de kansen in een gevecht te doen keren. Wie goed communiceert, kan de storm gebruiken om orde op zaken te stellen.

Twee teams

Dat kan nodig zijn, want Spec Ops heeft een louter op teams gebaseerd multiplayer-gedeelte, waarin de kansen van de twee strijdende teams dus kunnen keren. De teams bestaan uit maximaal vier spelers. Dat is weinig, maar daar is met opzet voor gekozen, aldus 2K's producer Francois Coulon. De uitgever wilde de intensiteit van een klein team en een kleine omgeving in de game krijgen, en niet die van 32 tegen 32 spelers waarin deelnemers al snel verloren dreigen te raken. 2K wilde een game waarin samenwerken niet alleen prettig is, maar door de beperkte omvang van de teams zelfs noodzakelijk.

Overigens heeft 2K Games het ontwikkelen van het multiplayer-gedeelte uitbesteed. De campagne wordt gemaakt door het Duitse Yager Development, maar het online-gedeelte wordt in de VS gemaakt, door Darkside Games. Die naam zegt je wellicht niets, maar de studio helpt 2K wel vaker uit de brand. Hij werkte mee aan Civilization: Revolution, BioShock 2 en Borderlands.

*