Door , , 39 reacties

Shooters en Duitsland, het blijft een merkwaardige combinatie. De games spelen zich in het land af, zoals Wolfenstein, of ze worden er juist verboden als er teveel bloed in vloeit naar de smaak van de strenge keuringscommissie. Shooters schijnen vaak bij onze oosterburen te worden gespeeld, maar vreemd genoeg worden ze er zelden gemaakt. Crytek heeft zijn oorsprong in Duitsland, en de makers van Crysis krijgen nu concurrentie van Yager Development, een studio uit Berlijn die met ruim honderd man aan Spec Ops: The Line werkt, een militaire shooter die door 2K Games zal worden uitgebracht.

Wat ze bij Yager heel goed hebben begrepen, is dat er nogal wat schietspellen op de markt verschijnen en dat het daarom moeilijk is om op te vallen binnen dit genre. In dit spel is het daarom eens niet de actie die alle aandacht trekt. In Spec Ops lijkt vooral de omgeving de voornaamste hoofdrol op te eisen. Die omgeving zorgt er in ieder geval voor dat het spel afwijkt, want hoeveel games spelen zich nu af in Dubai? In dat land is immers niets te beleven. De bewoners zijn er rijk en gelukkig en het land valt vooral op door de vele buitenproportionele nieuwbouwprojecten. Alle architectonische records lijken er te moeten worden gebroken, alles moet groter en hoger worden gebouwd. Behalve al die enorme flatgebouwen is er vooral veel zand, heel veel zand. Dat zand speelt dan ook een belangrijke rol in het spel, zelfs een tactische. De mannen van Yager hebben een functie in de engine van het spel ingebouwd die ze Dynamic Sand noemen, en waarbij grote hoeveelheden zand natuurlijk reageren op de zwaartekracht. Daarover later meer, eerst het verhaal.

Preview Spec Ops: The Line

* Delta Force

In Spec Ops: The Line kruip je in de huid van Captain Martin Walker, hoofd van een elite-team van Delta Force, bestaande uit niet meer dan drie man, inclusief jezelf. Je bent op zoek naar een kolonel uit het Amerikaanse leger, genaamd John Konrad, die al enige tijd wordt vermist in Dubai. Die naam is niet zomaar gekozen. Volgens de heren van Yager is het beklemmende boek Heart of Darkness uit 1902 van Joseph Conrad hun voornaamste inspiratiebron. Ook daarin is de hoofdpersoon op zoek naar iemand die wordt vermist. Voordat Walker en zijn twee maten de speurtocht naar Konrad kunnen beginnen, moeten ze eerst op zoek naar hun voorgangers; een aantal elitesoldaten onder leiding van ene Gould. Deze groep heeft eerder geprobeerd om Konrad te vinden, maar is inmiddels zelf ook al 'missing in action'.

* Dubai

Zo vreemd is dat niet, want Dubai wordt geteisterd door de grootste zandstorm ooit, een storm die zo heftig is dat complete flatgebouwen zijn omgevallen of zijn scheefgezakt. De hele stad is bedolven onder een meters dikke laag zand die Dubai onbewoonbaar heeft gemaakt. Alle rijke Arabieren en hun bedienend personeel zijn gevlucht, wat de locatie tot een spookstad vol luxueuze krotten van gigantische proporties maakt. Dat wordt ook wel duidelijk tijdens de demonstratie van het spel, die Yager tijdens de Gamescom geeft. Walker en zijn mannen starten ergens in de donkere kelders van wat later een van de vele enorme flatgebouwen blijkt te zijn. Met zaklampen banen ze zich een weg door de kelders, om niet veel later uit te komen in een hal waar de glitter en glamour nog heel duidelijk aan af zijn te zien. De buitensporige proporties van het gebouw maken ook duidelijk dat bij de bouw niet op een oliedollar meer of minder is gekeken.

Populaire gebruikersreview

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.