GTA: Episodes from Liberty City

Motors en Gay Tony

Het is inmiddels eerder regel dan uitzondering dat pc-gamers langer moeten wachten dan consolegamers, voordat ze hun games kunnen spelen. Zo verscheen Grand Theft Auto IV veel later voor de pc dan voor de consoles, en datzelfde geldt nu ook weer voor de GTA-bundel van de twee dlc-pakketten, getiteld 'Episodes from Liberty City'. De titel verscheen in oktober al voor de Xbox 360 en komt nu, een half jaar later, uit voor de PlayStation 3 en de pc.

Getest op: pc
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, PlayStation 3

In vergelijking met sommige andere nieuwe titels verloopt de installatie van de pc-versie van Grand Theft Auto: Episodes from Liberty City pijnloos en snel. Ook plaagt de game ons niet met de drm-maatregelen die we in verschillende Ubisoft-games hebben gezien. De wachttijd geeft ons alvast wat ruimte om terug te denken aan hoe het ook alweer zat. Episodes from Liberty City bestaat uit 'The Lost and Damned' en 'The Ballad of Gay Tony', delen die eerder als downloadable content voor de Xbox 360 zijn verschenen. De episodes spelen zich af in hetzelfde Liberty City als waar Niko Bellic, het hoofdpersonage uit GTA IV, zijn streken uithaalde.

Als je als nieuwkomer aan de episodes begint, is het raadzaam om eerst GTA IV uit te spelen, dat overigens niet bij de bundel zit. Het is geen verplichting, maar dan ken je de stad alvast en begrijp je veel referenties die in 'TLAD' en 'TBOGT' zitten. Vooral in The Lost and Damned valt veel te herkennen, aangezien hoofdpersonage Johnny Klebitz veel van dezelfde personen spreekt als Niko Bellic, en zelfs een missie met Niko uitvoert die je in GTA IV al eens vanaf de andere kant speelde. De connecties zijn in The Ballad of Gay Tony wat minder aanwezig, maar over het geheel zeggen wij: speel eerst GTA IV, en daarna deze episodes.

*Johnny en Luis

De inhoud van de Episodes blijkt niet veranderd ten opzichte van de game die Rockstar Games een half jaar geleden in de winkels heeft gelegd en die nog veel langer geleden op Xbox Live werd uitgebracht. In The Lost and Damned speel je Johnny Klebitz, een prominent lid van de motorbende 'The Lost', terwijl je in The Ballad of Gay Tony de assistent alias business partner van Anthony 'Gay Tony' Prince, genaamd Luis Fernando Lopez, speelt. Zelfde personages, zelfde verhaal, zelfde inhoud. Voor meer informatie over The Lost and Damned en The Ballad of Gay Tony verwijzen we je dan ook naar eerder geschreven artikelen. Op de volgende pagina van deze review zullen we ingaan op de pc-specifieke elementen van het pakket.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite