Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 142 reacties

De HTC Evo 4G is vanaf 4 juni verkrijgbaar in de Verenigde Staten. Het toestel wordt bij provider Sprint verkocht bij een abonnement van zeventig dollar per maand, waarbij Evo 4G-bezitters nog tien dollar per maand extra moeten betalen.

HTC Evo 4GBij de totale abonnementsprijs van tachtig dollar per maand kost de Evo 4G zelf nog tweehonderd dollar. Gebruikers van HTC's nieuwe Android-toestel moeten  voor het abonnement extra betalen, omdat de Evo 4G ondersteuning voor wimax-netwerken aan boord heeft. Met de hogere abonnementsprijs zouden gebruikers onbeperkt gebruik mogen maken van het 3g- en 4g-netwerk van Sprint. De smartphone is ook los te kopen voor een prijs van 450 dollar.

HTC kondigde de Evo 4G aan op de Amerikaanse beurs CTIA Wireless. Het toestel heeft een 4,3"-scherm met een resolutie van 800x480 pixels. In de behuizing draait een Snapdragon-processor van 1GHz en er is 512MB ram aanwezig. Daarnaast zijn een 8-megapixelcamera en een hdmi-poort aanwezig. De smartphone draait op het Android-besturingssysteem van Google; volgens geruchten zou het toestel de opvolger van Android 2.1 aan boord hebben. Google gaat vermoedelijk de nieuwe versie, genaamd Android 2.2 Froyo, op 19 mei aankondigen.

In Europa kiezen de meeste providers voor lte als 4g-netwerkstandaard. Hierdoor is een release van de Evo 4G in Nederland onwaarschijnlijk. Wel is het aannemelijk dat HTC op termijn een lte-variant van het toestel zal ontwikkelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (142)

Hij kan volgens de htc evo event in New York 720p weergeven,en je moet niet vergeten dat bij dat bedrag wat eerder tegen de 100$(per maand) kwam ook een bedrag van 200$ voor de telefoon bij betaalt moet worden.
Maar zoals al eerder gezegd als het goed is hebben ze dan de Sense Froyo 2.2 versie ook al af.
Houdt er rekening mee dat de prijzen in usa ook een stuk hoger liggen dan hier in Nederland. Een minimaal abonnement van 70 dollar per maand is daar doodnormaal, waar wij hier een abonnement van 20 euro zouden kunnen nemen en iets meer voor het toestel betalen. :)
Ja 720p weergeven maar ook opnemen!

Dit mobieltje zou ik zo graag willen hebben. Volgens mij is dit de mobiel van 2010. Ook zonder wimax zou ik hem willen hebben. Als er straks froyo 2.2 op komt al helemaal. Android voegt steeds mooiere functies toe. En htc sense maakt het helemaal af. Combineer dat met deze mega gespekte foon. Deze staat met kop en voet boven de rest van de mobieltjes.

De htc incredible en evo hebben ook nieuwe touch sensor chip waardoor het assen kruis fout er niet meer in zit. Dus veel betere touch ervaring.
Volgens mij is dit de mobiel van 2010.
Ook benieuwd naar. Maar volgens mij wordt dat gewoon weer (zoals ieder jaar) de iPhone!
Ja maar dat komt omdat toen de iphone overal bovenuit stak. Maar dat was die tijd. Android was toen niet zo vergevorderd als de iphone en ze waren een terechte winnaar. Alleen de dag dat iphones echt beter waren is nu toch wel degelijk voorbij.. alles wat je op de iphone kan... kan je op android. En nu meer zelfs. De iphone heeft de smart phone wereld wel goed wakker geschud.
Beter is heel subjectief. Ik moet nog steeds een Android vinden die zo lekker scrolt als mijn iPhone en zo'n nauwkeurige multitouch heeft. Ook zijn er IMO geen kwaliteits applicaties op Android die kunnen wedijveren met wat op de iPhone wordt aangeboden. Misschien een kwestie van smaak, maar ik hoor dit wel vaker...

Dus Android nu beter dan iPhone? Misschien qua megapixels wel maar dat is iets waar steeds minder mensen wat om geven. Ik verstuur liever een 2mpx foto dan dat ik moet gaan zitten wachten op een 8mpx foto (die mijn ontvanger waarschijnlijk ook maar gewoon op zijn iPhone scherm zal bekijken)...
Geweldige telefoon! Voor die access point functie en de HDMI-out zou ik m'n Desire zo inruilen.

Side note: Als deze uitkomt met 2.2 + Sense, dan zullen ze de update voor de Desire toch ook al wel klaar hebben liggen?
Ik kan me niet voorstellen waarvoor je de HDIM out functie zou willen gebruiken. Puur om foto's op een tv te laten zien ?

Want HD video materiaal gaat dat ding niet trekken lijkt me.
de EVO kan 720p beeldmateriaal doorgeven. Speciaal voor de EVO is youtube HQ te zien. Niet alleen foto's. Wat denk je van alle flash content op sites (rtlgemist/uitzendinggemist). En moeilijk is het niet. Je prikt de HDMI kabel erin en meteen geeft de EVO het signaal door. Bekijk maar voor demo's op diverse youtube filmpjes (zoek EVO 4G HDMI)
Is ook meer een gimmick. Net als de TV-out op je camera, gebruik je ook zelden...
Wat is er zo gimmick aan? Als iets met een videocamera wordt opgenomen wordt het meestal via de tv aan de rest van de familieleden/vrienden getoond. Stel jij komt savonds van een hotel en sluit je EVO aan op de tv en kijkt rtlgemist of bekijkt je laatst geschoten video's/foto's. Das toch mooi? Vind je dat onzin dan zal je waarschijnlijk al die technologie ook niet nodig hebben en neem je een simpel bel en sms toestel. Ook goed.

@Trat: die antwoord over de hotel kamer had ik wel verwacht. Een laptop heeft ook HDMI output, zullen we die maar weglaten omdat het ook zelden gebruikt wordt?. Nogmaals heb je het niet nodig ook goed.

[Reactie gewijzigd door alteclansing op 14 mei 2010 11:25]

Ik zeg alleen dat het een gimmick is en dat je het zelden gebruikt. Het voorbeeld van de hotelkamer is ook een gimmickvoorbeeld want ik kom zelden in een hotelkamer waar een TV met HDMI staat, dus heb je er bij de EVO niks aan...
Wat voor de 1 een gimmick is is voor de ander een belangrijke feature. Wat Steve Jobs (en veel iPhone adapten ook) wel eens vergeet, is dat niet iedereen hetzelfde is.
Ik dacht dat Jobs (en adepten) juist diegene waren die heel goed besefte dat iedereen anders is...
Als je 'die' dan had verwacht, waarom noemde je dat voorbeeld dan?

Ik ken geen laptops met een HDMI plug, maar ik gebruik dan ook gewoon een Mac. Ik kan mij geen situatie bedenken waarbij ik mijn Macbook Pro op een TV zou aan willen sluiten. Ik sluit hem wel eens op een beamer of extern computer scherm aan maar dat gaat altijd middels DVI (niet alle apparaten hebben een HDMI-ingang). Maar goed...
Ik kan me niet voorstellen waarvoor je de HDIM out functie zou willen gebruiken. Puur om foto's op een tv te laten zien ?

Want HD video materiaal gaat dat ding niet trekken lijkt me.
Zoals gezegd door alteclansing kan dat wel, maar enkel foto's laten zien is al een handige functie, ook zakelijk gezien. Veel bedrijven hebben tegenwoordig een flatscreen hangen i.p.v. of naast een beamer, en daarop kun je dan makkelijk even snel wat foto's of een (kleine) presentatie laten zien. Desnoods sluit je het toestel even aan op een computermonitor als het maar om enkele personen gaat. Dat is makkelijker en je hoeft geen USB-sticks in allerlei vreemde apparaten te stoppen, als die al direct voorhanden en aangesloten zijn. Echt grote presentaties zou ik eerder vanaf een laptop doen, maar zou technisch gezien volgens mij ook best via zo'n toestel kunnen.
Ik denk dat HTC hier ook een europese versie van zal uitbrengen. Er is dergelijk vraag naar een 4,3" toestel die op Android draait. Mijn voorkeur ging uit naar Desire boven HD2 omdat de laatste op windows draait.

Om nu mijn Desire in te ruilen voor deze telefoon gaat me iets te ver. Ik vind Desire veel te leuk voorlopig. HDMI heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Je kan videobestanden of foto's ook op andere makkelijke manieren afspelen op je tv. 8mp camera, tja het blijft een mobieltje en die foto's zullen nooit geweldig worden ook als je er 12 of 15mp lens erin doet.

Die 512mb geheugen bij Desire snap ik niet. Je bent verplicht je apps daarop te installeren terwijl het overgrote deel al door de OS is ingenomen. Voor je apps blijft er nog 150mb of zo over. Waarom maken ze hiervan niet 2gb. Zoveel zal dat toch niet kosten. Dat blijf ik een minpunt vinden bij HTC toestellen. Ik hoop dat ze deze euvel bij EVO aanpakken.

[Reactie gewijzigd door adsa op 14 mei 2010 09:49]

Vreemd genoeg bedoelen ze in dit artikel met "512 MB RAM" daadwerkelijk het werkgeheugen (vaak worden ze inderdaad aangeprezen met 512 geheugen or 512 RAM, terwijl ze het flash-geheugen bedoelen.)
Dit toestel heeft 512 MB werkgeheugen, en 1 GB flash-geheugen.
http://pdadb.net/index.ph...o_4g_a9292_htc_supersonic
Offtopic: de beperking in geheugen voor installatie van programma's wordt hopelijk opgelost met een update naar Android 2.2. (Froyo). Daarmee zal installatie van programma's op SD worden geÔntroduceerd. Hopelijk volgt HTC snel met een officiele update voor de Desire zodra 2.2. uit is.

Voor nu moeten Desire (en andere Anroid telefoon) eigenaren teruggrijpen op het rooten van hun telefoon, gevolgd door installatie van A2SD. Daarmee is het mogelijk appz op SD te installeren. Ik wacht liever op de officiŽle update.
Side note: Als deze uitkomt met 2.2 + Sense, dan zullen ze de update voor de Desire toch ook al wel klaar hebben liggen?
Vast wel, de vraag is: hebben ze er zin in?

Zelfs met Android lijken veel telefoonbouwers weinig intresse om updates te leveren aan hun klanten. Ze hebben liever dat je een nieuwe telefoon koopt.
Nou HTC brengt dus ook een upgrade voor de Tattoo uit van 1.5 naar 2.1. Wanneer je als fabrikant in ieder geval een paar upgrades levert voor de telefoons die je verkoopt, zal je klant eerder geneigd zijn de volgende keer jouw merk te kopen. HTC zal dus als de klant er om schreeuwt echt wel een upgrade gaan uitbrengen.
Grapjas, daarom wachten de mensen met een htc hero al sinds december op een update...

OT mooi toestel, iets te groot voor mijn smaak. Ik zou de htc incredible wel in europa willen zien, zelfde specs -4g wat toch nog niet gebruikt wordt. Alleen een hdmi poort extra, voor sommige handig voor mij met mijn ouderwetse tv overbodig.

[Reactie gewijzigd door Staffie666 op 14 mei 2010 10:03]

beetje vertrouwen hebben kan geen kwaad, misschien brengen ze gelijk een update uit naar 2.2 en duurt het daarom zo lang ;).
Heel veel zaken zijn gewoon gehypt. In het begin was het gerucht en HTC kwam pas later in 2010 ermee naar buiten. 2.1 was ook pas in 2010 beschikbaar.

Veel mensen hebben zichzelf maandenlang lopen lekker maken met een update. eigen schuld
Dat is waar, maar htc is nou eenmaal niet vatbaar voor commentaar van het publiek.

Ging me meeste om deze zin; HTC zal dus als de klant er om schreeuwt echt wel een upgrade gaan uitbrengen.

Met zoveel schreeuwers zouden ze ondertussen al 2.2 klaar moeten hebben maar nee.
Ter zijde ik ben tevreden met 1.5 en hoef 2.1 helemaal niet. Maar ging hier niet om mijn persoonlijke mening, dus reageer er dan ook niet op alsof het een persoonlijke mening is?
Dat is HTC wel, maar alleen zo lang het om nieuwe modellen gaat.

Daarom hoop ik ook voor de Desire gebruikers dat 2.2 klaar is voordat deze telefoon eventueel in Nederland uit gaat komen. Daarna ben je namelijk de spreekwoordelijke lul en hoor je niks meer van HTC.
Hoe had jij gedacht hoe HTC een 2.2 ROM moet uitbrengen als Android 2.2 (Froyo) nog niet gereleased is? Deze bevindt zich namelijk nog in het RC stadium.
Hier heb ik eigenlijk wel op zitten wachten.
Ik vind dat hij een heel mooi design heeft en qua specs kan je hem ook niet laten liggen, maar ja, helaas.....hij zal binnenkort nog niet in Nederland beschikbaar zijn.

Die prijs in Amerika is echt wel behoorlijk hoog, ik denk toch echt dat de meeste mensen eerst even wachten totdat die prijs is gedaald, want €80 in de maand is toch echt behoorlijk wat
De smartphone is ook los te kopen voor een prijs van 450 dollar.
Dat is toch geen superhoge prijs. Al doen ze voor de Nederlandse (LTE)variant 1-op-1 dollar->euro (Wat niet ongebruikelijk is), dan is het goedkoper dan de Desire op veel plaatsen. En 80 euro per maand is in Nederland geen vaak voorkomend abo tarief (en als het wel voorkomt, dan krijg je echt wel vrijwel elk toestel gratis :P).
Zoals al zo vaak aangegeven, prijzen in dollar zijn exclusief BTW omdat elke staat een eigen tarief kent. Doe er eerst maar 20% boven op, dan kom je al op 540 dollar. Als je dat omrekent kom je op een 425 euro, en dat scheelt niet alles met wat dit toestel zou moeten kosten.
USA tax begint vanaf 6 tot 8 of 9 max. Veel minder dan 20% dus.
Maar NL tax is wel gewoon bijna 20%, dat bedoelde hij met omrekenen naar NL-maatstaven...
Het Nederlandse systeem van telefoonsubsidie werkt in het buitenland heel anders. Bellen is hier sowieso relatief goedkoop. Waar Nederland een gemiddelde abo-prijs van zo'n 25-30 euro heeft, begint het in de USA toch wel bij zo'n 50 dollar per maand. Maar dat is dan wel vaak met onbeperkt smsen e.d.
Mijn ervaring ook. Ik heb een jaartje in Amerika gezeten en heb daar het meest goedkope prepaid abonnement (Virgin Mobile) uitgezocht met de goedkoopste telefoon (Plastic geval, schermpje 120x80 pixels, waardeloos) erbij. Alsnog ontkwam ik er niet aan zo'n $30 per maand neer te leggen. Voor dat geld krijg je in Nederland toch wel een aardig abonnement met een mooie telefoon erbij.
Hmmm, 4,3" in je broekzak? Ik vind de N97 toch wel redelijk de maximum qua grootte. Maar ach, wie weet hebben andere mensen grotere zakken dan ik...
De HD2 is prima te doen (zelfde formaat). Deze zit lekkerder dan de dikke xperia x1 wat qua lengte en breedte een van de compactste touch smartphones is
Dat gaat prima. Hij is veel platter dan N97. Dus het zit ook veel lekkerder in je broekzak dan N97. Kijk eens in de winkel naar HD2. Dat is een vergelijkbare telefoon.
Leuke telefoon.... voor de USofA

Zou een leuk alternatief zijn maar het zal wss nog wel een paar maandjes duren voordat er een Europees model komt.

Ik heb zelf nu een Samsung Omnia Qwerty die best aardig werkt, Het is alleen jammer dat met WM en Samsung het meer is van "We hebben widgets..blablabla" maar waar het dan op neer komt is dat de rest door de community maar gemaakt moet worden. En gezien de Fial van de widgets voor mijn telefoon vrees ik het ergste in WM land en hoewel er veel WM apps zijn worden toch de leukere Apps gemaatk voor of Iphone of nu Andriod. Zeker voor Andriod gebeuren er nu erg leuke dingen. De iPhone heeft het al langer maar daar beginnen nu wel een beetje de scheurtjes in te komen met de Apple dictatuur p[ de Apps winkel.

Dus ik zat al aan een nieuwe telefoon te denken.. Deze leek wel mooi te zijn maar aangezien het nog effe wat gaat duren zijn er maar twee ( of twee en eenhalf) alternatieven. De HTC Desire / Nexus one of de nog niet gereleasde Samsung Galaxy S.

Maarja helaas is mijn abbo afgelopen herfst weer verlengd dus zal het wel niet te betalen worden.

[Reactie gewijzigd door F-I-X op 14 mei 2010 11:43]

De iPhone heeft het al langer maar daar beginnen nu wel een beetje de scheurtjes in te komen met de Apple dictatuur p[ de Apps winkel.
Iedereen die denkt dat Apple dictatortje speelt snapt niet wat ze met de AppStore willen doen / bereiken...

Overigens lijkt het me sterk dat (op de paar miljoen mensen na die Tech nieuws lezen) veel mensen hier lucht van krijgen / hier wat om geven. Mijn pa boeit dat bijv. allemaal echt niet: die wil gewoon leuke apps op zijn iPhone installeren. Als eentje er niet door de keuring komt weet hij toch niet wat hij mist...
Omdat de code van de apps in android in een VM draaien kan je mobiel zelf bekijken wat hij allemaal doet in je telefoon. Dus als je een app wilt installeren staat er bij waar hij toegang tot heeft en wat hij uitschakeld en of inschakeld. etc. En bij belangrijke dingen staat een driehoekje. De minder belangrijke kun je wel opvragen maar worden verborgen.

Bij apple moeten ze helemaal gecheckt worden terwijl dit bij android automatisch gaat.
Apps in een VM draaien is vele malen veiliger. Alleen het nadeel is dat de app wat trager wordt. Maar de Jit-compiler moet hier verandering in brengen.
Dit was ook de reden dat de iphone op een lagere Mhz wat soepeler liep en ze gebruiken veel PNG truukjes om te zorgen dat niks stottert. ( opzich best slim )
Ze gaan nog problemen krijgen met de keuring als er veel aanbod komt. Enorme vertraging van apps die in de store moeten komen. En nu de iPad erbij komt waar apps voor moet worden geschreven. En voor de nieuwe Iphone..
Dat is allemaal heel leuk, maar voor de klant betekend dit dat zijn iPhone soepeler werkt / oogt dan de Android.

Met hoe lang het duurt dat apps gecheckt moeten worden en dat dit bij Android sneller gaat / niet nodig is, houdt maar een 1/2% zich mee bezig: dat interesseert zeer weinig mensen wat (mij wel hoor, maar anderen niet zo)...
Ik heb dan een HTC hero.. en ja hij happert hier en daar.( tsja android 1.5 + 500mhz SoC... )
Ben regelmatig bij iemand met een htc desire en wil ik dan graag even mee spelen. De zoon daarvan heeft een 3GS kun je leuk vergelijken... En die vader houd ook wel van beetje competitie dus het is altijd een beetje een showdown.. Maar door die vergelijking mag je de desire geen slak noemen. Hij is sneller als de iphone 3GS.
Daarmee heb ik nog geen enkele happering gehad. Smooth as butter... :) En waarschijnlijk de EVO ook en elke snapdragon android foon.
Niet mee eens, een desire scrollt niet zo strak door mijn 800+ contacten als mijn 3G (laat staan een 3GS). Ik denk dat mijn punt makkelijker te omschrijven is als zijnde dat de processor in een Android (ook al is deze fors) 500mhz aanvoelt en die in een 3GS 1Ghz (ook al is dit niet het geval).

Zelfde bij de iPad: zit maar een 1GHz CPU in maar het voelt alsof er 4 daarvan inzitten: alles vliegt je om de oren en gaat rete strak maar ook soepel. Dat is de samenspel tussen hardware en software die ook op post-PC devices (als een iPhone of iPod touch) ook een onderscheidende factor is voor Apple (die dit voordeel al jaren geniet op hun notebooks en desktops)...
Wat willen ze dan bereiken? Dat mag jij mij eens gaan vertellen. Ze willen alles zo strak mogelijk houden onder hun eigen regels, apps niet controversieel zijn of iets dergelijks. So much voor de "Think different" TV spot (Die overigens geweldig was). Apple is nu juist degene die alles strak wil controleren, en alternatieve gedachtes mogen niet worden geuit.

Maar even ontopic:
Zeventig dollar per maand? Is het normaal dat abbonementen zo absurd duur zijn in Amerika of is dit speciaal? Dat ze 10 euro extra vragen voor 4G vind ik al erg veel. Het zal dan wel erg belastend zijn voor het netwerk, maar om nu 10 euro te betalen voor wat extra snelheid... Daar komt dan nog een keer een gigantisch duur abbonement bij.
Ze willen een markt hebben waar mensen simpel en veilig (zonder dat ze bang hoeven te zijn voor dataloss of kapotte iPhone) software kunnen kopen. Die mensen worden straks ook blootgesteld aan iAds en dus is het ze veel waard dat ze blijven...

Er is gisteren een app geweigerd die je iPhone via WiFi synct met iTunes. 'Stom' zal iedereen zeggen, maar die mensen zijn net zo stom als de mensen die zeggen dat Apple dit niet standaard op de iPhone heeft zodat ze meer data-kabels verkopen (alsof je een extra kabel koopt voor diezelfde Mac / PC waar je mee synct)...
Geef mij de UMTS/HSDPA HD2 variant maar... want hebben jullie dit artikeltje gelezen? De EVO 4G kan geen spraak + data gelijktijdig. Dus ben je lekker aan het surfen, gaan alle binnenkomende telefoongesprekken gewoon lekker naar de voicemail :-(

http://www.androidcentral...a-evo-its-not-their-fault
Interessant om te zien wat voor cognitief dissonante excuses hiervoor gaan worden gemaakt...
Geen excuus, als je op de 4G verbinding zit ( wimax dus ) kan je gewoon bellen via CDMA want dit staat er los van.
Uit het artikel in de link: "If you're using 4G for data, you can't use CDMA for voice"... Precies haaks op wat jij zegt...
Heb je het artikel doorgelezen:

We touched on this in our EVO 4G Q&A, but this certainly needs it's own entry. HTC says that it's not due to hardware limitations, so that leaves only one culprit -- Sprint. We're used to this with CDMA phones, and maybe it's still something that's "in the works," but the question

De EVO 4G kan het wel maar Sprint kan het niet
Kan het dus nog steeds niet op Sprint / 4G...
Als er HDMI opzit en je sluit hem aan op je 24" monitor, heb je hier dan ook die zelfde 800x480 resolutie op of kan hij dan wel naar full HD?

Straks heb je geen computer meer nodig (thuis en op het werk)..gewoon een cradle waar je je telefoon met HDMI monitor en bluetooth toetsenbord+muis aansluit?
Het zal mij inderdaad niet verbazen als in de toekomst men geen losse computers meer heeft.

De handhelds zullen zo snel en krachtig worden dat een computer overbodig wordt.

En voor echt zware applicaties zullen er cloud diensten beschikbaar komen. Waardoor je telefoon dus als een soort van terminal wordt gebruikt.

We zullen echter nog moeten wachten op:
- sneller betaalbaar mobiel internet
- een stop aan de wildgroei van OS-en, maw standaardisatie
5 jaar geleden zou er al geen desktop meer verkocht worden. Het is wel zo dat desktops minder verkopen dan notebooks, maar voor sommige taken heb je gewoon een flinke machine nodig (voorbeelden lijken mij legio). Voor browsen en tekstverwerken weer niet, maar daar heb je wel een fatsoenlijk scherm voor nodig. Lijkt mij eerder dat een device als de iPad de desktop- en notebookverkopen opeten dan een smartphone met een 4" schermpje...
Je vergeet dat een smartphone ook een LCD scherm aan kan sturen middels HDMI, ipad achtige devices zie ik eerder als nutteloos.

In de toekomst zijn super smartphones context afhankelijk.

Richt je hem op een televisie, word het een afstandbediening.

Leg je hem naast een beeldscherm/toetsenbord, word het een "pc".

En " maar voor sommige taken heb je gewoon een flinke machine nodig (voorbeelden lijken mij legio)." is geen argument.

In het verleden hadden we een heel mainframe nodig voor wat er nu met een simpele computer gedaan kan worden. Mensen zoals jij zeiden in die tijd waarschijnlijk ook dat pc's niet krachtig genoeg zouden zijn, in vergelijking met mainframes, en dat mainframes altijd nog gebruikt zouden worden.
Je vergeet dat een smartphone ook een LCD scherm aan kan sturen middels HDMI, ipad achtige devices zie ik eerder als nutteloos.
Fijn dat je die als nutteloos beschouwd. Dat doe ik voor een device die een desktop / laptop zou moeten vervangen en die ik (middels HDMI n.b.) aan een extern scherm moet hangen. Dan is een laptop (of een iPad) ineens weer een stuk handiger, of je begrijpt niet waar mijn opmerking over ging.
In de toekomst zijn super smartphones context afhankelijk.

Richt je hem op een televisie, word het een afstandbediening.

Leg je hem naast een beeldscherm/toetsenbord, word het een "pc".
Een leuke toekomstschets maar je gaat weer aan het punt voorbij dat je dus nog steeds een extern scherm nodig hebt om de functionaliteit van een laptop / desktop te elimineren. Met een tablet / iPad hoeft dit niet.
En " maar voor sommige taken heb je gewoon een flinke machine nodig (voorbeelden lijken mij legio)." is geen argument.

In het verleden hadden we een heel mainframe nodig voor wat er nu met een simpele computer gedaan kan worden. Mensen zoals jij zeiden in die tijd waarschijnlijk ook dat pc's niet krachtig genoeg zouden zijn, in vergelijking met mainframes, en dat mainframes altijd nog gebruikt zouden worden.
Nu wordt het toch wel duidelijk dat je het echt niet begrepen hebt. Photoshoppen op een iPhone of op een iMac? Het zal allemaal echt wel te doen zijn maar is toch gewoon beholpen op een subnotebook device met een 4" scherm.

Het is hetzelfde als zeggend dat je geen digitale camera meer nodig hebt als je een 8 mpx telefoontje hebt. Zo te weerleggen natuurlijk, maar misschien moet ik ook hier concrete voorbeelden bij gaan geven?
Joo5ty,

Wat jij zegt kan heel gemakelijk met android. Het wordt nergens gebruikt omdat het batterij heel snel leeg laat lopen. Het is mogelijk usb te hosten. Maar ik zie liever een groot multi-touch scherm die je kan aansluiten.
YEAH !! Htc loopt zo erg voor op andere smartphone's

Deze zal super snel worden, Maar zal ie beter zijn dan de Desire ?!
Ik denk dat dit het vlaggenschip van HTC zal worden. Althans met Android. Hij heeft wat betere specs. 8mp Camera, HDMI poort en hij zal vast in HD kunnen opnemen. Het staat nergens maar gezien de resolutie van die camera is dat niet uitgesloten.
There's an 8-megapixel camera and dual flashes -- for sheer candle power -- to take care of that. Wanna record moving pictures in 720p? No sweat.
Bron: http://www.androidcentral.com/full-hands-sprint-evo-4g
Heeft inderdaad geweldige specs. Als er zoiets op de markt komt met keyboard zal het lastig worden om de verleiding te weerstaan :)
Groter scherm, camera met meer mega pixels, 4g, misschien android 2.2, hdmi out, en vast nog meer. Klikt beter toch :)
En vergeet vooral niet dat de VS niet zo is als Europa.

Hier zijn de prijzen per land, dus bellen van Nederland naar Nederland, en bellen van bv. Nederland naar Duitsland is duurder, maar als je in de VS een abo afsluit, dan kan je internetten en bellen op een plaats zo groot als Europa dus dan maakt het niet zo direct uit in welke staat je bv. bent.

Dus als je wilt vergelijken met hier moet je eerder een abonnement nemen naar en van heel europa naar heel europa kan bellen.
Amerika heeft staten, wij hebben landen. Het kost in amerika OOK gewoon MEER om buiten je eigen staat te bellen, daarnaast betaal je ook voor het gebeld worden.
De smartphone is ook los te kopen voor een prijs van 450 dollar.

Een duur abonnement en 200 dollar bijbetalen? Ze kennen het principe van telefoon voor weinig daar echt niet nee.

Vraag me af wat het dan zou kosten als je de telefoon los koop en een "sim-only" abonnement in de VS?
SIM-only? Dat zijn ook gewoon 2-jarige contracten en je betaald daar minstens $25 p/m (en hebt dan nog geen databundel). Het is allemaal heel duur in de VS...
Het land USA (of staten ...) is ook vele malen groter dan Nederland en Belgie.
Je hebt dus behoorlijk wat meer GSM masten nodig om een beetje fatsoenlijke dekking te krijgen. In een klein dicht bevolkt land als Nederland valt het wel mee, maar in een dun bevolkt groot gebied heb je het over een heel andere verhouding.

Dit zal wellicht meewegen in de abonnementsprijs die je moet betalen.
Prachtig zo'n toestel!

En eindelijk komt er concurrentie voor IPhone wanneer dit toestel samen met de Samsumg Galaxy S i9000 en de Nexus One van Google uitkomen.

Ik ben heel benieuwd waar dit toe gaat leiden!
Een Android toestel is vooral handig als je veel gebruik maakt van Google's diensten en / of geen iPhone wilt. Voor de rest heeft het weinig meerwaarde waar de massa op zit te wachten (zaken als 'open' en 'niet-Apple' interesseert de massa zich niet voor) tov een iPhone. Die laatste is nog steeds het populairst dus ik zie niet in waarom iemand in b.v. mijn relatiekring uit de pas gaat lopen en een Android gaat kopen terwijl iedereen om hem heen een iPhone gebruikt (Whatsapp gaat bijvoorbeeld niet en ik heb wel 50 mensen in mijn contactenlijst staan die het gebruiken), voor genoeg geld apps heeft gekocht (die niet op een HTC werken) en iTunes niet meer kan gebruiken om te sync'en (meeste mensen zijn inmiddels het mapjes-slepen ontgroeid en zien het voordeel van de iTunes jukebox in).

Kan misschien een hoop mensen in het verkeerde keelgat schieten, maar je moet wel reel blijven. Wel denk ik dat het goed is dat er geÔnnoveerd wordt maar de grootste innovatie in dit toestel lijkt mij WiMax en daar heb je hier niks aan...
http://www.whatsapp.com/ Kijk eens onderin.... SOON FOR ANDROID....

De : groei" van android apps gaat op dit moment sneller dan de iphone. Android loopt achter met het aantal.. maar het aantal boeit niet. Ik heb elke app gevonden die ik wil of ga gebruiken en daarbij ben ik tevreden.

BTW.. ik haat muziek syncen... ik wil niet al mijn muziek van mijn PC (40gig) op mijn telefoon. Dus mapjes doen het goed voor mij. :)

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 14 mei 2010 10:56]

Ik betwijfel dat de WhatsApp voor Android zo prettig zal werken als die van de iPhone. Ik heb hier ook een BB liggen met WhatsApp en... laten we zeggen dat ik blij ben dat het iig erop zit...

Fijn dat jij muziek syncen haat en alles in mapjes doet, de gemiddelde gebruiker boeit dit niet en wil gewoon zijn muziek simpel kunnen ordenen en syncen. Dus wat jij (of ik) vindt doet er niet zo toe, het gaat erom wat het merendeel van de gebruikers vindt.

Overigens kun je alles in mapjes laten staan op je HDD en toch gewoon alles met iTunes indelen, dat doe ik hier ook dus ik zie het probleem niet. Het enige is dat je niet zoals in 2001 je mapjes hoef te slepen...
Ik snap jouw argumenten tegen Android niet. Eerst kom je met een voor jou belangrijke app die op de iPhone verkrijgbaar is en niet voor Android. Als dan blijkt dat deze binnenkort ook voor Android verkrijgbaar is zal het waarschijnlijk niet goed werken... erg apart.
Binnenkort =/= Nu. Android Apps < iPhone Apps. Ik leg het toch helder uit?
Binnenkort =/= Nu : mee eens. Android is volop in ontwikkeling apps worden door developers ontwikkeld die vaak niets met apple te maken hebben. Ik geloof best dat sommige apps beter werken op de iPhone, maar dat ligt niet aan Android maar aan de devs. Vergeet niet dat iPhone langer op de markt is en devs hier dus al langer voor aan het programmeren zijn. Deze achterstand wordt nu heel hard ingehaald, steeds meer applicaties worden ook voor android ontwikkeld en het zal niet lang duren of de kwaliteit en kwantiteit van apps zal vrijwel gelijk zijn.
Dat je bij voorbaat ervan uit gaat dat de iPhone app beter is vind ik op zijn minst getuigen van enige vooringenomenheid.

Android Apps < iPhone Apps: niet mee eens. Afhankelijk van de apps.
Binnenkort =/= Nu : mee eens. Android is volop in ontwikkeling apps worden door developers ontwikkeld die vaak niets met apple te maken hebben. Ik geloof best dat sommige apps beter werken op de iPhone, maar dat ligt niet aan Android maar aan de devs.
Ja maar Android is al een tijd 'volop' in ontwikkeling. Waarom wijken devs uit naar de iPhone en zijn de Android apps after-thoughts?
Vergeet niet dat iPhone langer op de markt is en devs hier dus al langer voor aan het programmeren zijn. Deze achterstand wordt nu heel hard ingehaald, steeds meer applicaties worden ook voor android ontwikkeld en het zal niet lang duren of de kwaliteit en kwantiteit van apps zal vrijwel gelijk zijn.
Klopt, maar in eerste instantie zijn Android klanten nog steeds 3e rangs burgers voor devs... Waarom zou ik dan een Android kopen en geen iPhone? Bellen kan ik ook op een Nokia: het gaat mij om de functionaliteit (met name de 3rd party apps).
Dat je bij voorbaat ervan uit gaat dat de iPhone app beter is vind ik op zijn minst getuigen van enige vooringenomenheid.
Dat is jouw mening, mijn verhaal staaf ik met meningen van gebruikers, app reviewers en ontwikkelaars...
Android Apps < iPhone Apps: niet mee eens. Afhankelijk van de apps.
Dit antwoord is hetzelfde als 'Mee eens. Afhankelijk van de apps.'.

Laat mij een app zien die er net zo goed uitziet, functioneert, scrollt als de iPhone tegenhanger.
Dat de iPhone een voorsprong heeft wat betreft 3rd party apps zal m.i. niemand ontkennen. Het gaat mij hier echter om de trend. De trend is dat Android heel hard groeit, zowel hardware, OS zelf en 3rd party apps.
Heel veel devs gaan ook voor Android ontwikkelen en applicaties die vroeger alleen voor iPhone werden gemaakt worden nu voor beide systemen ontwikkeld.

Als ik kijk naar mijn market apps word ik bijna dagelijks geconfronteerd met updates die de telefoon weer net iets beter maken.
Er zijn trouwens best wat apps die beter zijn en meer functionaliteit hebben op een Android mobiel tov de iPhone, maar m.i. is dat niet eens belangrijk.
De iPhone heeft niet meer het alleenrecht, Android is een speler die de markt open gaat breken voor smartphones.

Mensen kopen meestal een telefoon met een 2 jaar abonnement, het staat voor mij vast dat over 2 jaar er meer Androidtoestellen verkocht worden dan iPhones. De consument (en dan heb ik het niet over de gemiddelde tweaker) zal namelijk uiteindelijk kiezen voor de 'best buy'. De best buy zal echt geen iphone zijn...
Deze ontwikkeling zie ik niet alleen, maar vrijwel iedereen die geen iphone bril op heeft, daarom doe je er m.i. verstandig aan geen iphone te kopen als je de keuze nu moet maken. Koop je een Android telefoon, dan heb je een geweldig apparaat ook zonder 3rd party apps. Heel veel software is bovendien gratis te downloaden, en dagelijks komt er nieuwe software uit.
Er komen leuke Android modellen op de markt voor ong. 200 Euro. Als mensen binnenkort een gsm shop binnenstappen zien ze een vitrine met enorm veel goedkopere modellen dan de iphone met vrijwel dezelfde functionaliteit. Je kunt het wel hebben over beter scrollen, of betere apps die de iphone zou hebben echter de consument maakt een andere afweging: ' wat heb ik nodig en wat heb ik daarvoor over'.

Denk je echt dat de gemiddelde consument de iphone blijft kopen. Ik denk het niet. En dat is de grootste reden dat uiteindelijk ook meer apps beschikbaar zullen zijn voor het Android platform en uiteindelijk ook meer dan voor de iPhone. Grotere afzetmarkt door meer keuze voor de consument.

[edit] typo

[Reactie gewijzigd door Thlinx op 14 mei 2010 16:14]

een BB is een totaal ander verhaal als android... ten eerste dat BB's vaak geen touchscreen hebben. Whatsapp is net zoiets als pingen alleen uitgebreider. Het klinkt leuk maar hiervoor ga ik geen iphone kopen.
Jij zegt wel 50 mensen in je contactenlijst te hebben die Whatsapp hebben op hun iphone. Ik denk dat ik en vele anderen onder ons dit toch niet geloven.. Of je zit bij een Iphone sekte of iets. Want ik ken maar 2 mensen om mij heen met een iphone en de meesten hebben WinMo. En een paar android.
En jij doet alsof mapjes slepen van 2001 is, dit is onzin.
Ik heb het gevoel dat je een beetje overdrijft en grootpraat hebt.
En jij schrijft even voor wat de gemiddelde gebruiker vindt... ook dat kun jij niet...
Leuk itunes.. maar als ik b.v. muziek bij iemand anders even op mijn mobiel wil zetten moet je weer eerst itunes installeren. Mappen blijven! en zullen blijven omdat het overal werkt. Je wilt toch niet afhankelijk zijn van bepaalde software op een PC voor simpel bestanden over te zetten?
een BB is een totaal ander verhaal als android... ten eerste dat BB's vaak geen touchscreen hebben. Whatsapp is net zoiets als pingen alleen uitgebreider. Het klinkt leuk maar hiervoor ga ik geen iphone kopen.
Jij niet, maar jij doet er dan ook niet toe (net als ik): het gaat erom wat de doelgroep wilt...
Jij zegt wel 50 mensen in je contactenlijst te hebben die Whatsapp hebben op hun iphone. Ik denk dat ik en vele anderen onder ons dit toch niet geloven.. Of je zit bij een Iphone sekte of iets. Want ik ken maar 2 mensen om mij heen met een iphone en de meesten hebben WinMo. En een paar android.
Ik heb 800+ contacten in mijn lijst staan, is 50 iPhone gebruikers dan veel ja? Geloof dat het er wel meer zullen zijn want niet iedereen gebruikt WhatsApp.

Ik kan het zelf niet geloven dat de meeste mensen die jij kent een WinMo telefoon hebben. Misschien wel als je zou zeggen dat ze zo'n ding ergens in de kast hebben liggen. Maar actief gebruiken lijkt me sterk...
En jij doet alsof mapjes slepen van 2001 is, dit is onzin.
Ik heb het gevoel dat je een beetje overdrijft en grootpraat hebt.
Dat is geen onzin, dat is een mening.
En jij schrijft even voor wat de gemiddelde gebruiker vindt... ook dat kun jij niet...
Dat kan ik wel, ik ken namelijk 50 iPhone gebruikers (dat weet ik doordat ze WhatsApp gebruiken)...
Leuk itunes.. maar als ik b.v. muziek bij iemand anders even op mijn mobiel wil zetten moet je weer eerst itunes installeren.
Je bedoeld dat je 'even' illegaal muziek uit wilt wisselen? Enig idee waarom labels / artiesten hun muziek graag bij iTunes verkopen? En ik dacht dat HP standaard iTunes op hun computers zet.

Echt? Een computer waar geen iTunes op staat en waar mensen wel legaal muziek kopen?
Mappen blijven! en zullen blijven omdat het overal werkt. Je wilt toch niet afhankelijk zijn van bepaalde software op een PC voor simpel bestanden over te zetten?
Nou, je hoeft niet zo boos te worden hoor. Ik heb ook nergens gezegd dat mappen weg moeten. Ik heb zelfs gezegd dat ik zelf ook met mapstructuren werk: dat kan ook gewoon met iTunes. Wees blij dat dat kan en je niet, zoals op Android, afhankelijk bent van het handmatig toevoegen (slepen) van muziekmapjes naar je telefoon...
[/quote]
Ik heb whatsapp zowel op mijn iphone als BB. Whatsapp is crossplatform en ik heb gebruikers erin zitten die een iphone hebben of een BB. Dus die 50+ kan makkelijk.
Huh? Waar slaat dat non-argument nou weer op? Je betwijfelt of Whatsapp even lekker gaat werken op Android? En waarom ook alweer precies?
Dat is geen non-argument, maar het slaat wel ergens op. De meeste (objectieve) gebruikers, journalisten/ reviewer en ontwikkelaars zijn het er toch wel over eens dat apps op Android 3e klas burgers zijn ivm wat er op een iPhone wordt aangeboden. Niet alleen in functionaliteit maar ook in design en souplesse. Noem mij bijvoorbeeld ťťn Twitter client op Android die kan wedijveren met een Tweetie 2 of een Icebird op de iPhone? Of een applicatie als Trein op de iPhone: er werkt op de Android niks zo fijn en simpel als dat...

Een mooie vergelijking wordt straks de officiŽle Twitter app op Android (nu al te downloaden in de Android markt) en de iPhone tegenhanger (eind mei te downloaden). Dan zul je zien wat ik bedoel (als je dit nu nog niet begrijpt).
Het heeft misschien nut om verder te kijken dan mooi en handig en een paar van je vrienden hebben whatsapp. Dezelfde motivatie kan iemand met een blackberry namelijk ook gebruiken om aan te geven dat er geen enkele telefoon beter is.

In de toekomst zal de combinatie van google diensten en android het gebruiksgemak/design van apple verslaan.

Het ligt er ook maar net aan wat voor vriendenkring je hebt. Mijn vriendenkring hoeft geen apple. Het zijn zelfbewuste mensen die liever zelf kiezen in plaats van dat er voor je gekozen word.

Het zijn prijsbewuste mensen, die zich realiseren dat een iphone gewoon enorm duur is voor wat je krijgt.

En het zijn mensen die zich niets aan trekken van wat anderen wel of niet van hun telefoon vinden, met andere woorden zien iphone niet als modeitem of status symbool.
In de toekomst zal de combinatie van google diensten en android het gebruiksgemak/design van apple verslaan.
Waarom? Op Google Reader en Maps na gebruik ik niks van ze en beiden apps werken perfect op de iPhone. Apple heeft MobileMe en hier kunnen ze straks ook wat leuks mee doen... :)

Je doet nou net alsof de Google services een dealbreaker worden om een geen iPhone te nemen. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk...
Het ligt er ook maar net aan wat voor vriendenkring je hebt. Mijn vriendenkring hoeft geen apple. Het zijn zelfbewuste mensen die liever zelf kiezen in plaats van dat er voor je gekozen word.
En als mensen nou bewust voor Apple en een rigide (maar wel veilig) systeem gaan? Zijn ze dan ook zelfbewust? Ik ken trouwens maar zeer weinig mensen die zich daar echt druk om maakt, buiten dan wat hier op Tweakers allemaal zo belangrijk is...
Het zijn prijsbewuste mensen, die zich realiseren dat een iphone gewoon enorm duur is voor wat je krijgt.
Ik denk dat die paar tientjes verschil met een Android ze niet zo veel uitmaken. Dat moet ook haast wel, want de iPhone verkoopt nog steeds als warme broodjes. Ik beschouw je laatste twee opmerkingen dan ook maar als een uiting van onbegrip...
En het zijn mensen die zich niets aan trekken van wat anderen wel of niet van hun telefoon vinden, met andere woorden zien iphone niet als modeitem of status symbool.
Grappig dat veel tweakers altijd denken dat het gros van de iPhone kopers deze koopt omdat het een mode-artikel zou zijn of voor een bepaald image. Ooit wel eens aan gedacht dat ze zo'n ding gewoon super handig vinden en er alles op kunnen doen wat ze willen? Dat iedereen hem gebruikt draagt er wel aan bij: ik ga ook gewoon naar mijn werk met de auto, zou het ook met een stoommachine kunnen doen maar goed... Het is ook een kwestie van bekendheid en vertrouwen. Feit is dat voor velen een iPhone gewoon makkelijker is dan een Android. Ik snap dat velen dat hier niet kunnen begrijpen en beide typen devices zeer arbitrair in de bediening vinden, maar er is wel degelijke een onderscheid.
Beste Trat, misschien moet je even de plaat voor je kop weghalen, dat ten eerste.

Ten tweede, sommige mensen kiezen bewust niet voor de Apple Iphone omdat ze touchscreens niet fijn vinden werken en ook ondersteuning van een Qwerty tobo willen. Tevens zijn er veel mensen die de Iphone te duur vinden, vergeet niet dat ze veel duurder zijn dan toestellen met vergelijkbare specs.
Nog een punt waarom je geen iPhone zou willen is als je een telefoon alleen voor *standaard* functies gebruikt, oftewel, bellen, smsen, emailen en de routeplanner met af en toe het treinschema opzoeken op 9292ov.nl, dit kan met een andere Smartphone net zo goed als met de iPhone en misschien nog beter, echter betaal je voor de iPhone wel de volle mep kwa geld.
Nog een punt waarom sommige mensen geen iPhone willen, is omdat ze zich willen onderscheiden van andere personen en dat met de iPhone niet gaat werken aangezien veel mensen zo'n toestel hebben.

De iPhone kan best het best verkochte toestel zijn, met zijn iPhone OS, maar hoeveel % marktaandeel heeft de iPhone nu? En dan bedoel ik iPhone vs Alle overige telefoons.

Ik veroordeel je helemaal niet dat je een Apple Iphone hebt, dat je een Apple Fanboy bent, maar wees ook een keer redelijk en snap dat niet iedereen met zo'n ding loopt om verschillende redenen waar ik er een paar van heb uitgelegd hierboven.

Veel plezier met je iPhone, maar probeer minder fanboy achtig over te komen in non-Iphone treads hier, Danku.
Beste Trat, misschien moet je even de plaat voor je kop weghalen, dat ten eerste.
Ja klopt, meeste tweakers snappen het toch niet en ik maar volhouden dat het meeviel...
Ten tweede, sommige mensen kiezen bewust niet voor de Apple Iphone omdat ze touchscreens niet fijn vinden werken en ook ondersteuning van een Qwerty tobo willen.
Geen ervaring mee: ben blij dat ik van die plastic toetsjes af ben!
Tevens zijn er veel mensen die de Iphone te duur vinden, vergeet niet dat ze veel duurder zijn dan toestellen met vergelijkbare specs.
Specs zijn ondergeschikt aan functionaliteit in de ogen van de gemiddelde klant: Nintendo Wii is een goed voorbeeld hiervan...
Nog een punt waarom je geen iPhone zou willen is als je een telefoon alleen voor *standaard* functies gebruikt, oftewel, bellen, smsen, emailen en de routeplanner met af en toe het treinschema opzoeken op 9292ov.nl, dit kan met een andere Smartphone net zo goed als met de iPhone en misschien nog beter, echter betaal je voor de iPhone wel de volle mep kwa geld.
Veel te veel werk op andere telefoons: de AppStore is super laagdrempeling om van de te downloaden: dat willen de 80 miljoen gebruikers (hebben allemaal een iTunes account).
Nog een punt waarom sommige mensen geen iPhone willen, is omdat ze zich willen onderscheiden van andere personen en dat met de iPhone niet gaat werken aangezien veel mensen zo'n toestel hebben.
Onderscheiden middels massaproductie (iPhone / Android) is het zieligste wat je kunt doen. Kun je beter een witte lok in je haar verven of een t-shirt met Cohen dragen...
De iPhone kan best het best verkochte toestel zijn, met zijn iPhone OS, maar hoeveel % marktaandeel heeft de iPhone nu? En dan bedoel ik iPhone vs Alle overige telefoons.
Marktaandeel maakt niks uit. Marktaandeel van 360 en PS3 is ook veel kleiner dan Windows PC: toch spelen mensen liever daar games op...
Ik veroordeel je helemaal niet dat je een Apple Iphone hebt, dat je een Apple Fanboy bent, maar wees ook een keer redelijk en snap dat niet iedereen met zo'n ding loopt om verschillende redenen waar ik er een paar van heb uitgelegd hierboven.
Waarvan een hoop redenen onderuit geschopt zijn...
Veel plezier met je iPhone, maar probeer minder fanboy achtig over te komen in non-Iphone treads hier, Danku.
Dank je, maar ik bepaal zelf hoe ik mij gedraag in welk topic dan ook! Ik heb geen enkel fanboy argument gebruikt in welke commentaar dan ook. Jij komt wel met dingen als 'onderscheiden door geen Apple te kopen' wat hetzelfde is als al die mensen die nu roepen dat je de telegraaf moet boycotten...
Verkeerde keelgat? Gewoon een verkeerd beeld van de realiteit. Jouw omgeving is niet die van een ander, elke smartphone in bijvoorbeeld mijn omgeving is namelijk een Android Nokia of BlackBerry, misschien nog een WiMo hier en daar. (plus 1 iPhone waar alleen mee gebeld word, het was immers een cadeau van manlief, en toch nog een rasechte fanboy incl ipad macbook imac etc.)

Ondanks de redelijke verkopen is de nederlandse markt is echt niet zo iPhone geil als je misschien denkt. Voor '1' toestel is de installed userbase een prima prestatie maar waar de denkfout zit is 'dit is dan misschien eindelijk concurrentie voor de iPhone'. Terwijl die concurrentie er al lang en breed is (nokia heeft nog zeker fans, blackberry opmars onder jonge pingers, android onder tweakers en ook steeds vaker non tweakers) en dit toestel zal het nog zwaarder zal maken.

Apple heeft daarbij nog wel een troef, de ipod touch en ipad vergoten wel het bereik van de appstore terwijl de android netbooks tablets en mp3 spelers en bijbehorende apps wss nog lang op zich laten wachten.

Rare relatiekring heb je trouwens dat als je met een ander toestel ineens 'uit de pas' loopt... Was vroeger heel normaal.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 14 mei 2010 11:26]

Ik vroeg laatst nog aan een iphone 3gs gebruiker. Wist je dat iphone OS 4.0 uitkomt? of vraag ze eens welke versie op hun iphone draait. Weten ze nog minder vaak als iemand met android. Zo bewust is de iphone koper niet.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 14 mei 2010 13:22]

Dat is ook niet belangrijk en ook niet mijn punt: punt was dat ze weten dat ze een iPhone hebben Vs. dat ze niet weten dat ze een Android (Google telefoon) hebben. Ik zette de versienummers express tussen haakjes omdat veel Android gebruikers nooit zullen / kunnen updaten...

Anderzijds, zodra ze hem aan iTunes hangen krijgen ze bericht dat er een update is, Android gebruikers moeten nog maar hopen dat hun provider van ze houden en ze ook een update waardig achten! ;)
Die concurrentie is er al, o.a. de HTC Desire, het heeft dus geen enkele zin op de Nexus One te wachten omdat de Desire vrijwel identiek is.

Wat "Trat" hieronder roept is ook onzin. Zaken als "open" tov iPhone's is wel degelijk belangrijk voor de massa. Je zult de massa alleen uit moeten leggen hoe het werkt. En zo moeilijk is het nu ook weer niet.
Ik ken meer dan genoeg mensen met een Android of andere smartphone (o.a. Blackberry). Het percentage iPhone's is kleiner als je denkt.
Mijn vriendin is echt niet geÔnteresseerd in 'openheid' van de iPhone. Mijn pa boeit het echt niet dat er geen Flash (wat zelf ook gesloten is) op de iPhone zit. Die wilden gewoon een iPhone omdat de facebook, hyves en twitter apps er super op zijn en om te WhatsApp'en met de rest. Ik zie het al voor me dat er eentje thuis komt met een Android? Misschien dat Stephen Hawking een parallelle dimensie kan toveren waar dit wel het geval is, maar dat is niet zo. De iPhone is een trend en ik zie dit de komende jaren niet weg gaan omdat een versplinterd product als Android 8mpx en een meer 'open' karakter heeft...

Ik ken zelf maar een paar mensen met een Android of BB (laatste hebben ze vaak ergens in de kast liggen van hun werk). Bijna iedereen heeft / wil een iPhone. Dat weet iedereen hier nou toch inmiddels wel? Het gaat er niet om wat jij (of ik) wil, maar wat de massa (daar waar het geld aan wordt verdiend) wil. Toch altijd frappant om te zien dat op prutsers.net nog steeds niet iedereen weet dat hun doelgroep slechts in de 10.000'en zit. Er zijn bijna 100.000.000 iPhones / iPod Touch verkocht.

Ik ken trouwens wel zo iemand die via zijn werk een Android gebruikt voor thuis maar die zit er alleen maar mee te klungelen en gaat binnenkort toch voor een privť iPhone...
Ik zie zelf vooral mensen van de iphone naar android gaan, het is overigens verstanding om subjectieve zaken niet als een feit te presenteren.

Een feit is dat android het extreem goed doet op alle fronten, het groeit sneller, de achterstand van (2!) jaar in applicaties wordt rap ingehaald en last but not least: de naamsbekendheid onder de digibeten (je weet wel: die mensen die jij kent) gaat snel omhoog.

Met de ontwikkelingen die in 2.2 worden gestart zal straks ook de door de providers/toestelbouwers kunstmatig veroorzaakte fragmentatie een stuk minder worden, je kunt nog zo'n iphone waas voor je ogen hebben: feit is dat er veel mensen bewust voor android kiezen: om je te troosten: dat doet niets af aan de iphone, dat is een prima product en dat loopt (mede vanwege de 2 jaar voorsprong en de beperkingen) op enkele punten nog voor (voornamelijk de support door externe partijen).
Misschien moet je toch eens beter rondkijken.
Je bent zo gefocust op Apple's Iphone dat je denkt dat iedereen een iPhone wil.
De marketing van Apple is erg goed, dat moet ik toegeven.
Als je het voor elkaar krijgt mensen in je product te laten geloven ben je als fabrikant goed bezig. De $$$ is waar het hun om gaat.
Het gaat er helemaal niet om wat de consument wil.

Natuurlijk willen Adroid GSM fabrikanten ook geld verdienen maar zij denken tenminste wel na over wat de consument wil.
Zeker, Google verdient geld met advertenties.
Aan de andere kant kun je toch mooi (veelal gratis) gebruik maken van allerlei Google diensten. Daar profiteren veel mensen (ook tweakers!) van.
Van Apple kun je dat niet zeggen.

Is Apple dan een slecht bedrijf? Nee, niet echt. Voor zichzelf doen ze het prima, en zoals ik al zei hebben ze een uitstekende marketing machine en een trouwe aanhang.
Zo trouw, dat die geen weerwoord dulden.
Als iemand maar iets over een Apple product zegt is dat vaak flauwekul of niet relevant.

Ik vaar echt niet blind op alles wat Google maakt, maar Android is toch wel ťťn van de meest interessant ontwikkelingen op dit gebied.
Ik denk dat die paralelle dimensie waarin volgens jou iedereen een iPhone wil, enkel gecreŽerd is door jouw iPhone. In mijn omgeving heeft de meeste (zeker driekwart) GEEN iPhone. Een aantal uiteraard wel, maar ieder zijn/haar keuze.

Ook hun interesseert het niet of een platform open is of niet en of er wel/geen flash op draait. Ook dan kun je heel tevreden zijn met een niet-iPhone. Het is dus waar dat de massa geen tweakers zijn en dat dit soort zaken hun niet interesseert, maar dat wil echt niet zeggen dat ze allemaal "dus" een iPhone willen of moeten nemen.

Om een paar voorbeelden te geven:
- Mijn neefje heeft nu een Hero (overgestapt van een iPhone 2g notabene) terwijl hij Łberhaupt niet eens weet wat rooten is. Dus ook zonder custom gedoe is hij er nog steeds zeer tevreden mee en zeker geen achteruitgang t.o.v. zijn voormalige iPhone.
- Mijn vrouw wilt helemaal niks weten van touchscreens, dus geen iPhone, Android, whatever. Ze vindt het maar niks. Openheid of flash zal haar helemaal een worst wezen. Ze gebruikt naar volle tevredenheid nog een Nokia N82.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met de rest van die driekwart.
Dus jouw stelling dat Andoid, Balckberry, Symbian, <vul in>, alleen bedoeld zijn voor consumenten die iets geven om 'openheid' of Flash (en dus daarmee enkel bedoeld voor een kleine doelgroep) en de rest maar aan de iPhone moeten/willen is inderdaad onzin.

[Reactie gewijzigd door Ted_W op 14 mei 2010 13:45]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True