Battlefield: Bad Company 2 - multiplayer

Dynamisch slagveld

Met weemoed denken we terug aan het jaar 2002. Het platform is de pc, de naam van het spel 'Battlefield 1942' en de plaats van handeling Wake Island. Verschijnt er nu nog geen glimlach rond je mondhoeken, dan is de kans niet groot dat je 'BF1942' vaak hebt gespeeld. Wij kunnen ons in elk geval weinig gevechten herinneren die epischer zijn dan de talloze potjes die we op Wake Island hebben uitgevochten. In 2009 gaf EA ons de mogelijkheid dat gevoel terug te krijgen met Battlefield 1943, dat via Xbox Live Arcade en het PlayStation Netwerk kon worden gedownload. Het was toen echter al duidelijk dat dit een zoethoudertje was; de echte Battlefield-multiplayeractie moest komen van Battlefield: Bad Company 2.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

Voordat we definitief in het geweld duiken, kijken we eerst even terug naar de singleplayermodus, en meer specifiek naar de vraag of het nodig is de singleplayermodus eerst te spelen. Het antwoord daarop is simpelweg 'nee'. De singleplayer is absoluut de moeite waard en bovendien heb je hem snel uitgespeeld, maar dat is niet nodig. Waar in veel games, zoals bijvoorbeeld Uncharted 2 en BioShock 2, de multiplayermodus een extraatje vormt bij een goede singleplayermodus, is in Battlefield: Bad Company 2 sprake van het omgekeerde.

Een week geleden vergeleken we de singleplayermodus van Bad Company 2 vooral met die van Modern Warfare 2. Hoewel sommige GoT'ers deze vergelijking niet op zijn plaats vonden, ontkomen de games er niet aan om naast elkaar te worden gezet. Ze hebben nu eenmaal nagenoeg dezelfde setting, ze spreken dezelfde doelgroep aan en ze doen grafisch niet voor elkaar onder. In de singleplayermodus zorgen de open, maar minder intensieve, opzet van Battlefield en de mogelijkheid de omgeving te vernielen voor de nodige differentiatie van concurrent Modern Warfare 2. Zoals we vorige week aangaven heeft Battlefield zijn meerwaarde echter nooit uit de singleplayer gehaald. Onze hoop op echt bestaansrecht van de game was dan ook gevestigd op de multiplayermodus, en die hoop is inmiddels bewaarheid.

*Bekend terrein

De actie is in Battlefield: Bad Company 2 in diverse spelmodi gegoten, die allemaal bekend terrein zijn voor de meer ervaren Battlefield-speler. De twee belangrijkste spelmodi zijn Rush en Conquest. Rush werd geintroduceerd in de eerste Bad Company, terwijl je Conquest op en top Battlefield kunt noemen: Battlefield 1942 draaide al om het veroveren en controleren van vlaggen op de spelmap. Rush werkt niet heel anders, maar zet de twee vechtende partijen neer als een aanvallende en een verdedigende partij. De aanvallende partij moet steeds twee strategische punten zien te veroveren. Steeds als een tweetal punten is veroverd, schuift het slagveld op en zijn er twee nieuwe doelen aan de beurt, net zolang tot de laatste doelen zijn veroverd. Of dat laatste wel of niet lukt, bepaalt of de verdedigende dan wel de aanvallende partij wint.